Wat is er nieuw

KH=0 GH=0 pH=5.5 welke garnalen

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuw ingerichte azie bak (130-50-30) ben ik op zoek naar mooie garnalen. Nu zijn mijn waterwaarden nogal extreem, dus ik ben benieuwd of er iets anders in kan dan vuurgarnalen (waar ik goede ervaringen mee heb in dit water). De bak is ingericht met een zandbodem, veel hout en als ze aan willen slaan cryptocorine en javavaren.

Temperatuur 22 graden
KH=0
GH=0
pH=5.5
EC=60

Dat zijn (deels) prima waarden voor TaiwanBee garnalen. Maar ja die zijn nogal prijzig en ik denk dat je meer bewoners in je bak hebt dan alleen de garnalen.
Je hebt waarden waar menig garnalenfan jaloers op is. Wij doen met een ph verlagende bodem veel moeite om deze waarden te bereiken.
Wat betreft de gh denk ik dat die niet echt geschikt is voor garnalen. Wij hebben hier de TB en de gh moet minimaal 5-6 zijn.
Ik durf je dus geen garnalensoort aan te raden met deze waarden.

+1
Het verbaasd me dan ook dat vuurtjes het op deze waarden goed doen.
Desalniettemin zou je er dan voor kunnen kiezen om 1 der kweekvarianten van de vuurgarnaal te kiezen, rili's bv.. of sakura's.
Alleen zul je om de kleur in de populatie te houden misschien moeten/willen uitselecteren.

Ik begrijp ook niet helemaal hoe het kan dat de Vuurtjes het goed doen/deden op die waarden. Voor de TB adviseert men een gh van minimaal 5 zeg maar. Maar ook Vuurtjes hebben een bepaalde Gh nodig en die is in de bak van de TS 0 zie ik. Volgens mij moet je dan toch op problemen gaan stuiten zoals vervellingsproblemen.
De Davidi s zijn vrij sterk maar toch kun je die niet zomaar overal in houden lijkt me toch?
Of ik zit er naast natuurlijk 😉.

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik had ooit wat grijze vuurtjes in de bak gegooid als voer voor de apistogramma, enkelen daarvan hebben het overleefd en vormen nu een groeiende populatie, kleur zit er niet op, maar verder doen ze het wel leuk.
Ze moeten inderdaad wel een beetje aankweken, want het plan is om er ook pracht en chocolade gouramies bij te zetten.

Bij mijn weten is een gh van minimaal 5 een vereiste voor het aanmaken van het Carapax (borstpantser). Kan me zo voorstellen dat een tikje lager niet meteen killing is voor de populatie omdat er simpelweg voldoende aanwas is om de populatie te doen overleven, al worden ze 'misschien' gemiddeld minder oud bv..
Maar een gh van 0 is wel erg weinig.

Als je vuurtjes het onder die omstandigheden leuk deden zou je best kunnen gokken dat de wat sterkere vuurtjes (cq kweekvarianten) het misschien ook in deze bak zullen uithouden.
Wel zou ik die gok dus niet nemen met soorten die een wat minder breed spectrum aan omstandigheden kunnen verdragen.

Dat van die gh5 zou best eens kunnen kloppen hoor want dat is ook het minimale bij de TB.
Gelet op de 0 die de TS in zijn bak heeft zou ik het er niet op wagen, maar dat komt denk ik mede doordat ik geen positieve ervaring heb met garnalen op deze waarden.
De TS heeft dan hier meer vertrouwen in denk ik 😉.

In het wild komen die beestjes (Caridina SP.)voor in water met een lagere geleidbaarheid als jij heb, daar kan de GH dus nooit rond de 6 zijn. De voeding zal daar dan belangrijker zijn.
Om de fysieke stress te verminderen is het altijd wel goed om de GH wat te verhogen, kan zeker geen kwaad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan