Wat is er nieuw

Kh ineens hoger.

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Hallo allemaal,

Ik meet ineens een hoger kh als normaal.
Normaal is mijn kh rond de 6/7 zojuist mijn waterwaardes gemeten en ik meet een kh van 11. Er is eigenlijk niks aan de bak veranderd als dat ik een koppel ancistrus heb toegevoegd de afgelopen week en daarbij ook een leghol.
Dit leghos gewoon van gebakken klei vanhet merk CeramicNature.
Zou de kh gestegen kunnen zijn door dit leghol of kan er een andere reden zijn? En dan de belangrijkste vraag kan dit kwaad voor mijn vissen?
Morgen is het weer de dag van het wekelijks onderhoud en dan wordt er 50% ververst de kh van het kraanwater is 6 dus het zal wel weer wat gaan zakken.
Overige waardes zijn:
Nh3 0
No2 0
No3 15
Po4 1
Ph 7
Gh 8
Kh 11
Dc mooi lichtgroen
Temperatuur 24 graden

Bedankt vast voor de reacties en een fijn weekend.

Als er veel mearl zit verwerkt in de klei van het leghol, kan dit zeker de boosdoener zijn, klei op zich doet niet veel met je kH. Gaan we er natuurlijk vanuit dat er verder niets anders de bak ingegaan is.

Je kan er wat azijn opdoen en als het bruist dan bevat het kalk.

No problem. De KH is niet een vaste waarde in de meeste aquaria. Gedurende de dag kan die hoger of lager uitvallen door een samenspel van plantengroei, chemische processen, temperatuur, de hoeveelheid CO2 in een bak...

Maakt voor je vissen niet uit. 🙂

Je kan er wat azijn opdoen en als het bruist dan bevat het kalk.
Probleem met de azijntest is alleen dat het gedrag van de stoffen (de oplosbare kalk etc) anders is bij die lage pH dan bij een normale pH. De test an sich zegt niet zoveel over de geschiktheid van een steen.

Ja het zal met een lage ph sneller in het water komen maar goed als zoiets al kalk bevat dan zou ik het er uitlaten.

Tja, als je om wat voor reden dan ook een lagere pH wilt handhaven dan +- 7.5, is dat wel verstandig. 🙂

Ik doe morgen de waterwissel en dan kijk ik ff af wat het doet. Het is gekocht in de lfs van een bekende fabrikant dus het zou raar zijn als het daarvandaan zou komen. Verder is er niks in het aquarium veranderd. Ik weet nu dat het voor de vissen tot zover geen kwaad kan dus ik kan het veilig even een weekje aankijken.
Bedankt voor de reacties!

Vandaag weer even de waterwaardes getest en alles was weer als vanouds. Ook de kh is weer 7 net als altijd. Dus het zal altijd een raadsel blijven waarom de kh vorige week ineens 4 punten hoger was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan