Wat is er nieuw

KH Meten

Begin niet aan het gebruik van algenbestrijdings middelen, maar los de oorzaak/oorzaken op. Geef je aquarium de tijd om in evenwicht te komen, en stap voor stap zal je zaken tegen komen die niet goed lopen. Waarschijnlijk veroorzaken de dingen die niet goed lopen een deel van je algenprobleem. 1 van die oorzaken is de CO2 gift. Op welke manier voeg je CO2 toe, en is de waterdistributie op orde?

CO2 (Dennerle Carbo Night Pro 600) eerst doormiddel van de bijgeleverde flipper. Paar dagen later met 'n Twin Star Medium diffusortje. Nu met 'n Aqua Noa Glas 3in1 (diffusor/bellenteller/terugslagklep)

aquanoa3-1_2.jpg

(leuk dingetje, hè.. ;-)

Ik ben begonnen met CO2 zoals in de manual geadviseerd 10 bellen pm daarna langzaam opvoeren. De dropchecker vloeistof is donker groen en is tot nu niet veranderd ook niet toen ik op advies van Cornelius de CO2 toevoer min of meer open gezet heb. In ieder geval zijn de bellen niet meer te tellen (leuk begin voor 'n carnaval liedje ;-). De vloeistof in de dropchecker lijkt wel in cement gegoten, er is geen verandering van kleur te bespeuren. En toch lijkt de diffusor uitstekend te werken.

Waterdistributie gaat via Eheim Professional 4 Thermo. Eigenlijk het enige waar ik momenteel zeer tevreden over ben. ;-)
EheimPr4.jpg

Normaal zou ik de pomp iets over de helft open zetten maar nu staat hij al 'n paar dagen helemaal open met als gevolg dat de stroming zeer geschikt is voor wildwater varen. Door het vele schoonmaken van plantjes en ruiten komen er veel planten deeltjes boven drijven. Het is goed te zien dat zo'n planten deeltje opgepakt wordt door de stroming en meegevoerd wordt door de hele bak heen. Het berijkt zelfs de bodem weer. en is even later alweer aan de oppervlakte. Ik denk niet dat de doorstroming van water in mijn bak nog beter kan of zou moeten. Nog meer en er blijft geen plant meer in de soil zitten. ;-)

Dank je, Robert ! 👍 😎

Laatst bewerkt:
Mocht je gebruik gaan maken van osmose is een boosterpomp wel een must. En tot 50% osmose is meer dan genoeg.
Dan doe je trouwens ook langer van je bodem.

gewoon de CO2 meer opendraaien en na een paar uur naar de kleur kijken. Er zitten toch nog geen vissen in, toch?

Ok, dank je Cornelius, ik houd het zeker in beraad. Nee, er zwemt nog niets rond in mijn bak (op het voorbij trekken van wat losgelaten plantenblaadjes na dan ;-). Ik meen te begrijpen dat het voor het ontluikende ecosysteem beter zou zijn om er wèl vissen aan toe te voegen maar momenteel is mijn aquarium in 'n dergelijk deplorabele toestand gearriveerd dat ik geen vis dat aan wil doen. Ik wil absoluut tevreden zijn met mijn bak (zoals ik eigenlijk was *voor* de alg uitbraak) voordat ik überhaupt ga denken over de eerste bewoners.

Laatst bewerkt:
Nog even : in mijn bak (momenteel dus vol met (bruin) alg/diatoom (denk ik) maar ik zie nu ook baard alg ) is Ammonia (NH3), Phosfate (PO4), Nitrite (NO2), Nitrate (NO3) zegge en schrijve 0 (nul)..... Geen spoor van kleur te bekennen in de test buisjes alleen het Ammonia test water is geel (dus ook 0 volgens het kleur kaartje)

Er ligt 'n dikke laag "Colombo Flora Base Pro fine" op de bodem. Wat ik daar tot nog toe van begrepen heb is dat het 'n complete voedingsbodem plus afdeklaag in één is. "De planten zullen er fantasties op groeien (lava deeltjes)" volgens de tekst op de verpakking. Tot nog toe zie ik daar eigenlijk maar bar weinig van...De algen groeien ! De pan uit ! De planten groeien eigenlijk helemaal niet of nauwelijks. Mijn geliefde Anubias en Bucephalandra zijn helemaal inelkaar gekrompen ( op drijfhout vastgeplakt) en zitten ook vol met alg(diatoom). (Ok, de Monte Carlo lijkt wel aardig aan te slaan..) Wat die Flora Base Pro ook zou doen is de PH verlagen. Dat klopt ! (hèhè, toch nog wat...;-)

Nu lees ik hier in 'n nieuwe topic in het "Algen" forum over hetzelfde probleem dat ik heb met ook 'n vrij nieuwe bak. Deze aquariaan gebruikt 'n AIO planten voeding naast 'n soil (ADA Amazonia v2). Ik begin eigenlijk bang te worden dat mijn planten niets te eten krijgen.... Zou dat een van de redenen kunnen zijn van mijn alg explosie ??. Planten krijgen niet of nauwelijks te eten ( te weinig licht ook misschien ??) dus grijpen de algen terroristen hun kans !!??....

Het is echt behoorlijk erg. In vergelijk met de eerste foto van mijn bak die ik stuurde ziet 't er momenteel zo uit : (nu nog niet schoon gemaakt) :

mijnbak_171124.jpg

mijnbak_171124_2.jpg

mijnbak_171124_3.jpg

dropcheck.jpg

Btw, CO2 staat bijna helemaal open maar 'n lichtere groene kleur valt er niet uit te persen (twee dagen geleden nieuwe vloeistof er in gedaan)

Het ergste vind ik de alg(diatoom) op de Riccia fluitans (en ook Java mos), eerst prachtig groen en nu vies bruin. Als ik probeer het er af te krijgen is er grote kans dat het hele plantje los laat en op stijgt.... daaag.... Riccia..

Wat nu als ik ook zo'n AIO pakket koop en dat aan mijn bak ga toevoegen ?.... Ik zie trouwens meer video's van nieuw ingerichte aquaria die 'n soil op de bodem hebben maar de planten krijgen óók extra voeding. Krijg ik nog meer ellende als ik zo'n AIO ga toevoegen aan mijn momenteel in deplorabele toestand verkerende aquarium ??...

Wederom en zoals gewoonlijk, heel hartelijk dank voor elk antwoord dat u kunt geven, positief of negatief, goed of slecht, alles zal helpen om weer wat moed te verzamelen om toch maar stug door te gaan. 😎

Laatst bewerkt:
k doe elke week 30%, is mij aanbevolen door de aquarium winkel (Mauie's Aquarium, Wormerveer)
Heb je ook het water verversingsschema gevolg de 1e paar weken?
Ik begin eigenlijk bang te worden dat mijn planten niets te eten krijgen.
Je planten hebben genoeg vanuit de bodem
Nu met 'n Aqua Noa Glas 3in1 (diffusor/bellenteller/terugslagklep)
Een glazen diffuser, zoals een Aqua Noa Glas 3in1, is op zo'n grote bak van 200 liter totaal ongeschikt. Ik had daarom al een andere manier van CO2 oplossen geadviseerd...

Voor de rest wet ik niets over je belichting, alleen dat het 44W is. Dus graag daar meer info over en dan met namen het totaal aantal lumen en de intensiteit van je belichting. Staat er een dimmer op?
Hetzelfde over je bemesting: wat geef je aan plantenvoeding?

Colombo Flora Base Pro fine
Ik ben ook niet bekend met deze bodem.

Jij geeft aan dat dit een complete voedingsbodem is, houdt dit voor jou in dat er geen (water)kolom-bemesting meer nodig zou zijn?

Tips m.b.t. CO2
  • Ik zou deze diffusor lager plaatsen, het membraam is sowieso al hoog vanwege de ingebouwde bellenteller.
  • Is deze diffusor wel geschikt voor een grote bak?
  • De DC niet in de “bellenregen” van diffusor plaatsen.
  • Overweeg eventueel een inline-diffusor of nog beter reactor

Ik veronderstel dat je hiermee de dagelijkse verversingen bedoeld om een overschot aan voedingsstoffen te voorkomen welke vrijkomt bij deze bodem in de eerste weken, toch?

Ik veronderstel dat je hiermee de dagelijkse verversingen bedoeld om een overschot aan voedingsstoffen te voorkomen welke vrijkomt bij deze bodem in de eerste weken, toch?
Jazeker. een aquasoil is zwaar geïmpregneerd met ammonische stikstof en laat dit vrij tijdens de 1e paar weken.
daarom zijn de waterwissels verplicht om de opstartproblemen (alg) zo klein mogelijk te houden.

Maar ik lees dat TS de Colombo Flora Base Pro gebruikt. En die is van alle aquasoils het minst voorzien van voedingsstoffen.
En dat dan ook de reden waarom deze soil ergens onderin in het kwaliteitssegment bevind.
Trouwens alles van Colombo, maar dit terzijde

Met een aquarium van 200 liter inhoud ben je veel beter af met de efficiënste manier van CO2 oplossen: een CO2 reactor!
Deze kan je eenvoudig en goedkoop zelf knutselen, of een koop een kant en klare bij bijvoorbeeld https://www.co2reactor.nl/

Koop in ieder geval geen reactor van sera. Die zijn zeer breekbaar!

Je planten hebben genoeg vanuit de bodem

Een glazen diffuser, zoals een Aqua Noa Glas 3in1, is op zo'n grote bak van 200 liter totaal ongeschikt. Ik had daarom al een andere manier van CO2 oplossen geadviseerd...

Voor de rest wet ik niets over je belichting, alleen dat het 44W is. Dus graag daar meer info over en dan met namen het totaal aantal lumen en de intensiteit van je belichting. Staat er een dimmer op?
Hetzelfde over je bemesting: wat geef je aan plantenvoeding?

Mijn bak staat eigenlijk nog maar 2 weken, iets meer. Ik kreeg opdracht van de aquarium zaak waar ik alles gekocht heb om1 keer per week 30 à 40% water te verversen. Door de alg uitbraak heb ik nu 3 keer water ververst.

De diffuser die ik van de winkel meekreeg is nog veel kleiner dan deze Aqua Noa. Ik vroeg aan de assistent of dat wel Ok was, zo'n klein dingetje ( Twin Start Medium), hij ging het vragen aan de baas die zei "kan prima"... (volgens mij hadden ze op dat moment niets anders in huis.....)

Ok, als dit ding niet toereikend is haal ik zo'n inline diffuser, kijken of Hornbach ze heeft. Kan ik hem gewoon ergens tussen de uitvoer slang van mijn Eheim pomp/filter zetten ? En kan ik het CO2 slangetje van mijn huidige diffuser gebruiken om de CO2 naar de inline diffuser te sturen ?

Welk/hoeveel licht er precies boven mijn bak hangt is moeilijk achter te komen. Het hoort bij de Aquatlantis Splendid 100 bak die ik gekocht heb. Ik ga proberen om er achter te komen hoeveel lumen het ding produceert en de intensiteit ervan. Ik kan het licht dimmen via de ORI controller. Het is 'n 2 kanaals verlichting bak maar ik kan de kanalen niet apart bedienen met die ORI controller. Wel de stekker van de een of de andere er uit halen.. ;-) Een kanaal is wit licht het andere roodachtig ( n beetje zoals Grow-Lux van vroeger)

Plantenvoeding : niets..... Zou ik niet nodig hebben zeiden ze in de winkel, zeker in het begin niet. Wordt allemaal gedaan door de Colombo Flora Base Pro... Daarom was mijn vraag of het wellicht 'n goed idee zou zijn om 'n AIO voeding toe te voegen.

Ik laat nog weten hoe het zit met de verlichting. Ik moet nu eerst mijn hond uitlaten, die zit hier al 'n half uur naar me te staren.... ;-)

Hartelijk dank zover !

Ik laat nog weten hoe het zit met de verlichting. Ik moet nu eerst mijn hond uitlaten, die zit hier al 'n half uur naar me te staren.... ;-)

Uit andere topics van @Javis zojuist gelezen dat het gaat om de “oude” SPLENDIT 100

Specificaties​

Afmetingen 101,7 x 40 x 61,1 cm
Inhoud 202 liter
Verlichting Easy LED 2.0
Toebehoren Interne filter, LED-verlichting,

Als het goed is op basis van de afmeting zou het gaan om onderstaande

EASY LED UNIVERSAL 2.0 FRESHWATER ≈44W

Dit is een Armatuur met 2 LED lampen namelijk CH1 en CH2​

Indien CH1 + CH2 maximaal staat ingesteld levert dit 5507lm / 202L = 27 lm/L (44 watt)
Indien CH1 maximaal staat ingesteld levert dit ongeveer 9 lm/L (1/3 van wattage)
Indien CH2 maximaal staat ingesteld levert dit ongeveer 18 lm/L (2/3 van wattage)

Jouw verlichting (CH1/CH2 indien beiden in gebruik) is geschikt voor planten met een medium lichtvraag, voor planten met een hoge lichtvraag heb je onvoldoende verlichting

Zie voor deze berekeningen (van CH1 en CH2) mijn bijdrage in https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-easy-led-2-0-lumen-interpetatie.183750/post-2529854

Laatst bewerkt:
Weer het klassiek voorbeeld van slecht, zeer slecht advies van een aquariumwinkel.

Als je een soil gebruikt en via de reguliere manier opstart is het enorm belangrijk dat je de voorgeschreven waterwissel uitvoert! dat wil zeggen:
1e week: Iedere dag 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.

Maar dat heb je helaas niet gedaan. Je bak draaait nu pas weken, dus zou ik het bovenste schema vanaf de 3e week aanhouden.

Plantenvoeding is zeker nodig; ook met een aquasoil!
Maar wel aangepaste bemesting in de vorm van een lean-dose benadering. Ik zou gaan beginnen met een eenvoudig product de 'AIO-Lean' van PlantedBox.
Niet de meeste ideale, maar om mee te beginnen volstaat het.

Maar eerst gaan zorgen dat je bak algvrij word. Er staan genoeg topics op het forum hoe dat te doen.

Hartelijk dank voor 't advies, Cornelius,wordt zeer gewaardeerd ! 👍

Er lijkt inderdaad nogal wat animositeit te bestaan tussen aquariumwinkel personeel en aquarium forum gebruikers. 😉 Helaas moet ik 't doen met de enige nog bestaande aquariumzaak hier in mijn woon gebied. Er is ook nog Hornbag in de buurt die ook 'n aardig aquarium hoekje heeft maar de dienstdoende winkelbediende moet alles gaan vragen aan haar chef die ze dan eerst ook nog moet zoeken.... Toen ik het voorgeschreven waterwissel schema uit jouw post hierboven voorstelde aan de medewerker van mijn 'huis aquariumwinkel' waren eigenlijk alleen 'n paar opgetrokken wenkbrauwen het antwoord... I.e. nooit van gehoord.

Dus nee, één keer per week 30/40% water verversen was het devies toen ik het aquarium kocht. En was eigenlijk al meer dan ik 20 jaar geleden bezigde ( zonder CO2 natuurlijk maar wel veel planten. Ook wel last van alg maar controleerbaar. Ik was heel tevreden met mijn bak toen, tot hij ging lekken... (2 meter bak, gekregen van 'n vriend die er mee gestopt was). Ik ga nu het '3de week' schema aanhouden en de AIO-Lean aanschaffen en proberen het meeste alg (diatoom maar nu ook baardalg) weg te krijgen.

Ik vroeg aan mijn aquariummedewerker hoe krijg ik nitraat in m'n bak (Nitraat/Nitriet/Ammonia/Phosfor = 0 ) hij zegt : vissen.... Ga ik dat doen of is dit ook weer slecht advies ??.... (Gyrinocheilus aymonieri of Crossocheilus oblongus lijkt mij wel wat... ;-) Oh, en 'n inline-diffusor hadden ze niet, kan wel bestellen.... typical. Hij liet mij wel zo'n inline-diffusor zien van een van de bakken in de winkel. Dat moet wel lukken denk ik. Hij zei ook nog dat mijn drop checker veel te dicht bij de huidige diffusor hangt. Die hoort *onder* de uitstromer. Misschien dat de vloeistof dan 'n beetje op kleur komt. Kan ik weer 'n beetje slapen.. hehe

Laatst bewerkt:
Uit andere topics van @Javis zojuist gelezen dat het gaat om de “oude” SPLENDIT 100

Specificaties​

Afmetingen 101,7 x 40 x 61,1 cm
Inhoud 202 liter
Verlichting Easy LED 2.0
Toebehoren Interne filter, LED-verlichting,

Als het goed is op basis van de afmeting zou het gaan om onderstaande

EASY LED UNIVERSAL 2.0 FRESHWATER ≈44W

Dit is een Armatuur met 2 LED lampen namelijk CH1 en CH2​

Indien CH1 + CH2 maximaal staat ingesteld levert dit 5507lm / 202L = 27 lm/L (44 watt)
Indien CH1 maximaal staat ingesteld levert dit ongeveer 9 lm/L (1/3 van wattage)
Indien CH2 maximaal staat ingesteld levert dit ongeveer 18 lm/L (2/3 van wattage)

Jouw verlichting (CH1/CH2 indien beiden in gebruik) is geschikt voor planten met een medium lichtvraag, voor planten met een hoge lichtvraag heb je onvoldoende verlichting

Zie voor deze berekeningen (van CH1 en CH2) mijn bijdrage in https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-easy-led-2-0-lumen-interpetatie.183750/post-2529854

Hartstikke mooi, Tutorial ! Hartelijk dank !! 👍😎

Ik heb me eigenlijk nog niet echt goed beziggehouden met de licht vraag van mijn plantjes maar dat ga ik nu zeker doen en dan zien wat 't oplevert. Wellicht wat andere planten erbij zetten. Maar eerst het alg probleem oplossen natuurlijk.

Zou het kunnen dat (veel) minder licht kan bijdragen aan het alg probleem ? B.v. 'n hele dag géén verlichting ?..... Of is dat totaal funest voor de planten ?

Nogmaals dank voor de details van mijn huidige verlichting. Ik had er ook naar gezocht maar kennelijk niet goed genoeg. Mooi om te weten !!

Laatst bewerkt:
Sorry, ging iets fout tijdens edit. Dubbele post. Zie niet hoe te verwijderen dus dan zo maar. ;-)

Zou het kunnen dat (veel) minder licht kan bijdragen aan het alg probleem ? B.v. 'n hele dag géén verlichting ?..... Of is dat totaal funest voor de planten ?
ik heb geen ervaring met groene-alg, zal ongetwijveld een concurentie strijd om voedingsstoffen zijn waarbij de alg aan de winnende hand is.

Zelf voeg ik dagelijks (via doseerpomp) Complete (AIO met nitraat/fosfaat) toe
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500-2x

Idem preventief Carbo (maar wel een minimale dosis, ook via doseerpomp zodra verlichting uit staat)
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo

PO4/NO3 test ik met de Salifert druppeltesten
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten
In het begin wat vaker 2 x pw) om een opbouw van te veel voorkomen aangezien mijn wekelijkse WW maar 25% is.
Eigenlijk is de test niet meer nodig maar het heeft een houdbaarheid datum en kan 60x testen, dus nog steeds wekelijks testen tot de set op is.

meet PO4= tegen de 3 en NO3 = ruim over de 25
De Salifert kleurkaarten
1000018157.jpg

Laatst bewerkt:
ik heb geen ervaring met groene-alg, zal ongetwijveld een concurentie strijd om voedingsstoffen zijn waarbij de alg aan de winnende hand is.

Zelf voeg ik dagelijks (via doseerpomp) Complete (AIO met nitraat/fosfaat) toe
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500-2x

Idem preventief Carbo (maar wel een minimale dosis, ook via doseerpomp zodra verlichting uit staat)
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo

PO4/NO3 test ik met de Salifert druppeltesten
https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten
In het begin wat vaker 2 x pw) om een opbouw van te veel voorkomen aangezien mijn wekelijkse WW maar 25% is.
Eigenlijk is de test niet meer nodig maar het heeft een houdbaarheid datum en kan 60x testen, dus nog steeds wekelijks testen tot de set op is.

meet PO4= tegen de 3 en NO3 = ruim over de 25
De Salifert kleurkaarten
Bekijk bijlage 382059
Het gaat in mijn bak momenteel om bruinalg/diatoom maar nu ook braadalg wat moeilijk te verwijderen blijkt als 't op hout of steen groeit. lange grijze slierten (ik noem 't met betrekking tot de huidige tijd "sinterklaas alg").\

Op advies van Cornelius heb ik AIO-lean van Plantedbox aangeschaft (met nog te ontvangen tips over het verwijderen van alg speciaal uit mijn bak ;-) Ik had vroeger ook alg in mijn bak(ken) maar nooit zo erg als waar ik nu mee zit. De lol is er behoorlijk af. Sommige planten (o.a. Monte Carlo) groeien aanmerkelijk andere lijken zo goed als niets te doen of gaan zelfs dood. Benieuwd hoe het zal gaan als ik de voeding toevoeg.

Carbo heb ik nog maar niet gekocht. Je zou zeggen zo'n CO2 systeem moet toch voldoende zijn.

De druppeltesten doe ik met Colombo Aqua Testlab Pro (alles in één koffertje). Ik wordt hier inmiddels wel aardig bedreven in. ;-)

PO4 en NO3 is hier nog steeds 0.... Logies dat de (meeste) planten niet groeien, toch ? ik zei dat in de aquariumwinkel en er werd me geadviseerd om er nu wat vissen in te doen. Dat dan maar gedaan. 2 schooltjes zalmpjes (kardinaal- en keizertetra ieder 10) en 5 siamese algeneters. Na 'n uur begonnen ze mooi op kleur te komen en zien er blij uit, eten ook goed. HS Aqua granulaat en Spirulina bijvoeding voor de siamensis.

Samen met de plantenvoeding nu toch wel hoopvol dat mijn bak er binnenkort beter voor komt te staan.

Weer veel dank voor de tips, Tutorial ! 👍 😎

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan