KH veel te hoog, help!


B

blupjes 2.0

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week nieuwe stenen in mijn rio 240 geplaatst. Een kilotje of 25/30. Dit zijn stenen van het tuincentrum die normaal voor in de tuin zijn. Ik heb ze goed schoongemaakt. Echter is nu mijn kH veel te hoog (15!) en ik denk dat het door de stenen komt. Kan dit veel kwaad, hoe kan ik het verlagen of moet ik elke steen in een badje natuurazijn laten om te kijken wie de boosdoener is? Alvast bedankt!
 
Ik zou even testen of ze kalk afgeven door er wat zuur overheen te gooien. Als dat bruist dan geven ze kalk af.
 
Wat voor zuur moet ik dan hebben? Ik heb ergens gelezen dat het met zoutzuur kan, maar ik vind het een beetje een eng idee om een steen waar zoutzuur op heeft gezeten terug in mijn bak te plaatsen. Kan je dit er makkelijk weer afspoelen?
 
Wat voor zuur moet ik dan hebben? Ik heb ergens gelezen dat het met zoutzuur kan, maar ik vind het een beetje een eng idee om een steen waar zoutzuur op heeft gezeten terug in mijn bak te plaatsen. Kan je dit er makkelijk weer afspoelen?
Ja hoor je spoelt het er makkelijk af.

Maar azijn werkt vaak net zo goed.
Schoonmaak azijn is helemaal goed.
 
Hoe groot is de bak?

Over wat voor stenen hebben we t?

Wat zijn de bewoners?

Hoe heb je de KH gemeten?
 
Ik wil juist graag weten of de hoge KH wat kwaad kan ja of nee.

Het zijn gewone keien voor in de tuin, geen speciale aquarium stenen. Zie foto.
IMG_20181126_211801.jpg

De bewoners zijn:
4x Sewellia lineolata
3x atya gabonensis
8x dermogenys pusillus
6x neritina juttingae (ofzo?)
Bak is 1.20x40x45 (240 liter).
Heb de KH gemeten met een druppeltest uit mijn gloednieuwe JBL testlab.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor je planten is een hoge KH totaal onbelangrijk :thumbs:
Voor vissen moet een expert maar antwoord op geven, daar weet ik helemaal niets van af
 
@Cornelius goed om te weten. Dan hoef ik me geen zorgen te maken over de plantjes. Maar de inwoners zijn natuurlijk ook super belangrijk en ik hoop dat ze niet ineens dood liggen ofzo
 
Ik wil juist graag weten of de hoge KH wat kwaad kan ja of nee.

Het zijn gewone keien voor in de tuin, geen speciale aquarium stenen. Zie foto. Bekijk bijlage 263449
De bewoners zijn:
4x
3x atya gabonensis
8x dermogenys pusillus
6x neritina juttingae (ofzo?)
Bak is 1.20x40x45 (240 liter).
Heb de KH gemeten met een druppeltest uit mijn gloednieuwe JBL testlab.


KH zijn feitelijk zouten hoe hoger de KH des te meer zouten opgelost zijn in het water, voor vissen is dit heel belangrijk !
Vooral maliwi chiclides hebben dit nodig dit heeft te maken met water opname van de vis zelf en hun organen en ook hun visgeraamte zoals calcium.
Vissoorten voor zacht water hebben een pest hekel aan hoge KH waardes en die juist hardheid nodig hebben kunnen gaatjes krijgen in de huid of vinnen omdat ze hierdoor mineralen gebrek krijgen.
Planten doen het beter bij een gemiddelde en lage KH omdat KH gerelateerd is aan de PH waarde en Co2, planten doen het beste bij een lichtzuur water van PH 6.5 tot 6.8 en dat ga je nooit bereiken met een KH van 15 !

De vissen in jouw bestand ken ik niet goed, maar ze zullen geen hardwater met een KH15 nodig hebben.
kan het kwaad? ja op lange termijn kan het ten kosten gaan van de gezondheid van je vissen als het water niet aan de eisen voldoet voor de biotoop van de vis.. wat afwijken kan maar niet teveel.

Zo zal je DH ook ruim boven de 15 zijn gestegen met een PH ruim boven 8 , dit is geen gezond leef milieu voor je vissen en planten maar meer voor Maliwi chiclides of rivieren in de bergen met hard water.
 
Laatst bewerkt:
Voor je planten is een hoge KH totaal onbelangrijk :thumbs:
Voor vissen moet een expert maar antwoord op geven, daar weet ik helemaal niets van af


KH gerelateerd aan de PH dus totaal onbelangrijk voor planten ?? ga eens een cursus tuinbouw doen !
 
@edje555 dankjewel voor je duidelijke uitleg. ik zal dan alle stenen bij langs en testen met azijn om te kijken welke de boosdoeners zijn, en ondertussen maar wat vaker water wisselen om het wat omlaag te krijgen. Heb vrijdag zo'n 30% ververst en de KH toen van 11 naar 8 gekregen. ik heb ook last van baardalg, dat zal hier ook wel mee te maken hebben.
 
Zucht…. oke hier betere uitleg.


Meneer heeft het over vissen, ik heb het over planten.

Hij houdt een verhaaltje over zouten en vissen, en dat kan ik niet beoordelen want ik heb geen verstand van vissen.
Waar ik wel verstand van heb dat zijn planten want dat is mijn vak. En de hoogte van de KH is niet van invloed op de groei en kwaliteit van planten. punt.
 
jammer dat die kwijlebabbel weer voorbij komt met zijn betweterig gezever (filmpje) had het liever door jouwzelf onderbouwd zien worden maar blijkbaar heb je ook geen tuinbouwschool gedaan...

Oww.. en waarom moet je dan mineralen toevoegen bij hardwater vissen als de waardes te laag zijn ? en soms ook bij het houden van koi-karpers in een buitenvijver (verzuring door veel regenwater) , en waarom doe je dan een water wissel om enkel van je organische stoffen te verdunnen in je aqaurium?
Vertel mij dan eens waarom alle gekweekte en gehouden Tropische planten en kamerplanten/ in kassen op zacht water gekweekt worden zoals vermengd regenwater of verwacht je dan ook een PH van 8 en een KH van 15 in dit water ?
En dat elke biotoop een andere water waarde heeft waar de vis leeft is juist van beland bij het houden van vissen dus onzin pleur alles maar bij elkaar, dus jij gooit gerust Neons en vuurneons in water dat geschikt is voor maliwi chiclides terwijl zij in zwartwater leven in zacht licht zuur water ??
Dus het is onzin dat dan de KH een bepalende factor is om een PH waarde te verkrijgen, wat doet turf ? ja je KH en GH verlagen, dit betekent dat ook je PH zal gaan dalen omdat de KH waarde daalt !!

Gewone planten doen in je tuin ook niet anders hoor, daarom moet je grasmat ook elk jaar bezanden of kalk en kalium geven tegen verzuring van de grond, daar kan gras namelijk ook slecht tegen als de PH lager wordt dan 6 dan krijg je mossen in je grasmat.

Maar goed hoor jij vindt, ik vind, wij vinden met zijn allen wel wat maar geloof iets meer in de wetenschap en chemie metingen en de meetbare resultaten dan verhaaltjes en beweringen van sommige aquariumhouders.
 
Ik wil juist graag weten of de hoge KH wat kwaad kan ja of nee.

Of het echt kwaad kan... geen idee.
bevordelijk is het in ieder geval niet.

Zou de boosdoener dus ook wel even opsporen.
dat zeggende: ik zie er alleen rol/maas keien tussen zitten, deze zouden geen kalk af mogen geven.

KH zijn feitelijk zouten hoe hoger de KH des te meer zouten opgelost zijn in het water, voor vissen is dit heel belangrijk !
Vooral maliwi chiclides hebben dit nodig dit heeft te maken met water opname van de vis zelf en hun organen en ook hun visgeraamte zoals calcium.

Dat Malawi cichliden in hard water voorkomen (en nodig hebben) is een oud zeer.
de hardheid ligt rond de 6 in het meer, oftewel een zachte tot middelmatige hardheid.

Bij het Tanganyika meer geldt overigens wel dat de hardheid daar hoog ligt, maar zelfs deze vissen hebben in onze hobby deze hoge hardheid niet nodig (zolang het maar niet extreem zacht word)
 
Meneer heeft het over vissen, ik heb het over planten.

Hij houdt een verhaaltje over zouten en vissen, en dat kan ik niet beoordelen want ik heb geen verstand van vissen.
Waar ik wel verstand van heb dat zijn planten want dat is mijn vak. En de hoogte van de KH is niet van invloed op de groei en kwaliteit van planten. punt.

vrijwel alle tropische aquarium waterplanten/moerasplanten zijn de ideale omstandigheden om te groeien.

KH 5-6
GH 8-15
PH 6.8
20ppm Co2 bij matig/sterk verlicht aquarium

Waarom hanteert vrijwel iedereen deze waardes en worden ook geadviseerd door erkende plantenkwekers voor het aquarium, geloof niet dat Dennerle of de plantenbox een domme jongen is als het hier om gaat en ook zij houden een KH van 5-6 aan !
De meeste tropische vissen zijn deze waardes ook binnen de tolerantie van veel soorten om aan te passen, op Maliwi chiclides en koi/goudvissen/sluiers en andere tropische exoten na die harder water nodig hebben wegens de mineralen in het water en liever basis water hebben dan alkalische.
Dus ik ben ook voorgelogen bij mijn opleiding voor de Glastuinbouw en Agrarische sector volgens jou met meststoffen en water om planten te zo goed en gezond mogelijk laten groeien ?
Waterplanten voor een vijver of je tuin zijn heus niet zoveel anders als Aquariumplanten die onder water staan dan de onderscheid moeras en echte waterplant die niet boven water kan leven.
Maar beste ik stop met deze discussie, hou het bij jou manier van planten laten groeien dan die ik het wel via de wetenschap van erkend onderzoek met de meetbare resultaten.
 
@RichD1011 Wat ik altijd dacht is dat kalkhoudende stenen ook wat poederig aanvoelen en dat heb ik bij deze stenen wel gecheckt. Oh en dat ze meestal wit zijn. Ik heb de 2 meest verdachte stenen al gecheckt maar deze waren onschuldig. Maar ik zou niet weten hoe de KH anders zo hoog zou kunnen komen. Zoals ik al zei, ik heb mijn water al ververst en daarna was het lager, maar binnen een paar dagen is het weer behoorlijk gestegen. Ik ga maar stukje bij beetje de stenen testen en elke keer ook een waterwissel. Ik vind het echt vervelend, mijn bak was eindelijk klaar. Daarnaast zit ik nog met het probleem dat het water steeds te warm is. Komt steeds rond de 28 graden en ik heb er géén heater in, staat niet bij een hard brandende kachel en in de kamer is het gewoon 21 graden.
 
Daarnaast zit ik nog met het probleem dat het water steeds te warm is. Komt steeds rond de 28 graden en ik heb er géén heater in, staat niet bij een hard brandende kachel en in de kamer is het gewoon 21 graden.
Werkt je thermometer wel goed? Even eruit halen en kijken wat ie bij kamertemperatuur doet.
Staan je lampen lang aan of geven deze veel warmte? Wat is de temperatuur voor de lampen aangaan? Of wordt je pomp/filter te warm?
 
Volgens mij kan met een hoge kh het voor planten lastiger zijn om andere voedingsstoffen te vinden. Zolang deze in verhouding tot de kh maar voldoende aanwezig zijn en de plant deze dus ook makkelijk kan vinden/opnemen kan het volgens mij geen kwaad om een hoge kh te hebben.

Backplay vergeleek het eens met een bak ballen. Bij veel rode ballen en maar 1 blauwe zal je de blauwe lastiger kunnen vinden. Vond dat wel een mooi vergelijk destijds. Als de plant dan veel energie moet steken in het vinden van die blauwe balk dan gaat dat ten koste van de groei dus moet je zorgen dat alles in verhouding voorhanden is.
 
Volgens mij kan met een hoge kh het voor planten lastiger zijn om andere voedingsstoffen te vinden. Zolang deze in verhouding tot de kh maar voldoende aanwezig zijn en de plant deze dus ook makkelijk kan vinden/opnemen kan het volgens mij geen kwaad om een hoge kh te hebben.

Backplay vergeleek het eens met een bak ballen. Bij veel rode ballen en maar 1 blauwe zal je de blauwe lastiger kunnen vinden. Vond dat wel een mooi vergelijk destijds. Als de plant dan veel energie moet steken in het vinden van die blauwe balk dan gaat dat ten koste van de groei dus moet je zorgen dat alles in verhouding voorhanden is.

Dus schaad het je planten ? ja omdat de groei begint te stagneren door gebrek aan bepaalde elementen waar algen dan kans maken om op de planten te komen en de zaak verder verergeren.
Het risico is het grootst bij snel groeiers en rode planten die meer opnemen als een trage groeier, maar das logische als je daar over nadenkt.
Geef jij maar eens Tomaten of komkommers, Paprika's op substraat bemesting met hardwater en een hoge KH en PH dan slaat het meeste van de voeding neer en wordt niet opgenomen en de groei is niet bevordelijk wat we zouden verwachten.
Dit zijn dus voorbeelden van snel groeiers, druiven en andere soorten zijn er minder gevoelig voor hard water omdat ze veel trager groeien.
Zo werkt het met aquarium planten ook en niet anders.
 
vrijwel alle tropische aquarium waterplanten/moerasplanten zijn de ideale omstandigheden om te groeien.

KH 5-6
GH 8-15
PH 6.8
20ppm Co2 bij matig/sterk verlicht aquarium

Waarom hanteert vrijwel iedereen deze waardes en worden ook geadviseerd door erkende plantenkwekers voor het aquarium, geloof niet dat Dennerle of de plantenbox een domme jongen is als het hier om gaat en ook zij houden een KH van 5-6 aan !
De meeste tropische vissen zijn deze waardes ook binnen de tolerantie van veel soorten om aan te passen, op Maliwi chiclides en koi/goudvissen/sluiers en andere tropische exoten na die harder water nodig hebben wegens de mineralen in het water en liever basis water hebben dan alkalische.
Dus ik ben ook voorgelogen bij mijn opleiding voor de Glastuinbouw en Agrarische sector volgens jou met meststoffen en water om planten te zo goed en gezond mogelijk laten groeien ?
Waterplanten voor een vijver of je tuin zijn heus niet zoveel anders als Aquariumplanten die onder water staan dan de onderscheid moeras en echte waterplant die niet boven water kan leven.
Maar beste ik stop met deze discussie, hou het bij jou manier van planten laten groeien dan die ik het wel via de wetenschap van erkend onderzoek met de meetbare resultaten.

Maar ook nu onderbouw je het niet, je roeptoetert naar anderen dat ze blijkbaar geen tuinbouwstudie gevolgd hebben, maar zelf ben je geen haar beter.....
 
Maar ook nu onderbouw je het niet, je roeptoetert naar anderen dat ze blijkbaar geen tuinbouwstudie gevolgd hebben, maar zelf ben je geen haar beter.....

Dus omdat ik dat wel gedaan heb en 30jaar ervaring ook met aquariums roeptoeter ik zomaar wat zonder onderbouwing.
Verrekt zeg wat kunnen mensen toch eigenwijs zijn en hardleers terwijl de informatie overal op het net te vinden is van de tuinbouw en ook aquarium/vijver planten met proeven onder welke omstandigheden planten het beste groeien.
En daar hoef je geen tuinbouw opleiding voor te hebben maar gezond verstand en uitzoeken hoe het wel in elkaar steek.
Ga zelf dan op zoek als je het beter weet, zijn we meteen klaar en nog een fijne dag.
 
Dus schaad het je planten ? ja omdat de groei begint te stagneren door gebrek aan bepaalde elementen waar algen dan kans maken om op de planten te komen en de zaak verder verergeren.
Het risico is het grootst bij snel groeiers en rode planten die meer opnemen als een trage groeier, maar das logische als je daar over nadenkt.
Geef jij maar eens Tomaten of komkommers, Paprika's op substraat bemesting met hardwater en een hoge KH en PH dan slaat het meeste van de voeding neer en wordt niet opgenomen en de groei is niet bevordelijk wat we zouden verwachten.
Dit zijn dus voorbeelden van snel groeiers, druiven en andere soorten zijn er minder gevoelig voor hard water omdat ze veel trager groeien.
Zo werkt het met aquarium planten ook en niet anders.

Volgens mij dus niet als de rest van de voedingsstoffen maar in verhouding voldoende voorhanden zijn. De groei zal alleen stagneren als de rest niet voldoende in verhouding aanwezig is en de plant teveel energie moet steken in het zoeken daarnaar en dat stokt dan weer de groei. Maar goed, ik heb dit niet gestudeerd en het dit dus van horen en zeggen en ben verder ook maar een leek;)
 
Het succesvol houden van aquariumplanten hangt niet alleen van de verhouding Ph-CO2, maar ook de carbonaat hardheid is een belangrijke factor in relatie met CO2.Tests en experimenten hebben aangetoond dat een ideale Kh waarde voor je planten ligt tussen de 2 dH en 8 dH. Persoonlijk verkies ik de Kh hoger te houden dan 5 dH, omdat de Ph gevoelig onstabieler wordt beneden deze waarde.
Een Kh waarde hoger dan 15 dH zal zelden gemeten worden in een aquarium met een bloeiende plantengroei. Dit zijn zeer slechte condities om planten te laten groeien, omdat de Ph moeilijk te regelen is door de hoge buffering van de Kh.
Hoge Kh = onregelbare Ph met Co2
Hoge Ph = CO2 en H2CO3 + moeizame opname Micro en Macro elementen + te weinig beschikbaar voor je planten gevolg stagnatie in de groei.

Deze verbindingen zijn:

CO2 Koolstofdioxide

H2CO3 Koolzuur

CO3(2) Waterstof

Ca(HCO3)2 Calciumwaterstofcarbonaat


Verschillende proeven en observaties in natuurlijke biotopen geven aan dat de meeste planten leven in lichtjes zuur water, met heel lage concentraties van calcium en natrium, met voldoende hoeveelheden CO2 en H2CO3
Ondanks het feit dat de meeste planten zich goed aanpassen, binnen bepaalde grenzen, en een redelijk brede Ph-tolerantie, zullen de meeste toch een lichtjes zuur en zacht water op prijs stellen. Enkel een klein deel planten groeit in calcium rijke, basische wateren. Basisch is een Ph hoger dan 7. De planten uit de laatste groep zijn in staat om, naast CO2, ook het beschikbare Calciumwaterstofcarbonaat opnemen, bij een zeer goede staat van fotosynthese.

Zo dus zijn we nu klaar dat sommigen hier beweren een plantenbak weelend van groei hebben met een hoge PH en KH van 15 ?
 
Ik heb vandaag alle stenen er uit gehad en getest met azijn. Er waren een paar grote stenen en ook nog aardig wat kleinere stenen die begonnen te bruisen. Die er dus uit gehaald en de rest er weer in. Klein water wisseltje gedaan en nu was de LH 12. Komende dagen nog maar wat waterwissels doen en hopen dat het dan vanaf nu alleen maar beter wordt.
 

Terug
Bovenaan