Wat is er nieuw

KH veel te hoog!

• Onderwerp starter Onderwerp starter mattjo
  • Startdatum Startdatum
Een co2 systeem kost toch al snel 100€?
ik heb wel zo een bus staan van colombo.
Toen ik nog niet zoveel ervaring had met CO2 heb ik ook deze gekocht. Later kwam ik erachter dat ik 2 gram CO2 per dag verbuikte. (bakje van 50L)
En aangezien er maar 12 gram in zo'n flesje zit werd het een kostbare aankoop en zou me dat 60 flesjes per jaar gaan kosten = 60 x 10,-

Een co2 systeem kost toch al snel 100€?
Toen ben ik overgestapt op het goedkoopste CO2 systeem met drukflessen; Dennerle Primus 160 (99,-) en 500 grams wegwerpflessen a 19,-
Daar deed ik 250 dagen mee, op een bakje van 50 liter. Maar dat was met een bakje met eenvoudige plantjes.
Maar nog steeds duur in verhouding met een 2 liter hervulbaar systeem.

Tegenwoordig gebruik ik erg veel licht en daarmee is de CO2 toename opgelopen tot 5 gram per dag.
Dus maak ik nu gebruik van een 2 liter fles. Die laat ik vullen voor 25,- en daar doe ik een jaar van.

Het kan ook wel zonder CO2. Maar dan moet je de verlichting, voeding en plantenkeuze daarop aanpassen 🙂
Ik heb een heel leuk bakje zonder CO2 draaien?
True story! :petjeaf:

Echter zou ik eerder kijken of je een geschikt CO2 systeem kunt krijgen voor deze bak dan alles om te gooien om te zorgen dat je ook zonder CO2 kunt.

Volgende maand dan eens kijken voor een setje. Momenteel geen budget voor.
Wat raden jullie nu aan na een week indraaien?
30% wissel van water?
Ik liet mijn licht 6u opstaan per dag.
all in one plantedbox is al toegevoegd terug.
zitten ook sticks voor de planten onder de bodem.

Voor het gemak citeer ik even een bericht van @Cornelius uit een ander topic. Het oorspronkelijke topic is hier te vinden: https://aquaforum.nl/threads/nano-cube-60l-we-gaan-beginnen-grollebol.168639/

Dit is een standaard opstartschema wat je gedurende de opstart verder dient te 'fine-tunen'
- De eerste maand, 2x per week een waterwissel van 25% tot 50%. Daarna is 30% waterwissel voldoende.
- Belichting starten voor 6 uur per dag voor de 1e 3 weken, daarna langzaam opbouwen tot 8 uur per dag
- Voeding: bij In-Vitro direct de volledige dosering. Bij reguliere planten de 1e 6 weken een halve dosering, daarna volledig
- CO2: direct starten. (licht groene dropchecker met 20ppm indicatievloeistof)

Goed dat je ook voedingscapsules bij de wortels van de planten hebt gestoken trouwens. Er zijn planten die daar veel baat bij kunnen hebben!

Na bijna 3 weken de waarden gemeten met d

GH : 10
kH : 7
pH: 7
No2: 0.25
No3 : 1

klaar voor een beginnend aantal visjes?

Voor het gemak citeer ik even een bericht van @Cornelius uit een ander topic. Het oorspronkelijke topic is hier te vinden: https://aquaforum.nl/threads/nano-cube-60l-we-gaan-beginnen-grollebol.168639/
Goed dat je ook voedingscapsules bij de wortels van de planten hebt gestoken trouwens. Er zijn planten die daar veel baat bij kunnen hebben!

Niet onbelangrijk om toch te vermelden: het opstartschema wat ik beschreven in een ander topic is gebaseerd op de Dennerle aquasoil wat TS gebruikt
En niet op een inerte bodem zoals zand of grind zoals hier van toepassing is.

Na bijna 3 weken de waarden gemeten met d

GH : 10
kH : 7
pH: 7
No2: 0.25
No3 : 1

klaar voor een beginnend aantal visjes?

Naar mijn mening niet.

Ik weet niet of je iets doet om bacteriën op te bouwen, maar zolang je nog nitriet meet (no2) is je aquarium zeker niet klaar voor vissen, ook niet een klein aantal.

Naar mijn mening niet.

Ik weet niet of je iets doet om bacteriën op te bouwen, maar zolang je nog nitriet meet (no2) is je aquarium zeker niet klaar voor vissen, ook niet een klein aantal.
Is dit 0 of 0.25? ?

Bijlagen

• DF3A0E67-B02A-4F29-AFC7-857A8D71B8A6.jpeg
    DF3A0E67-B02A-4F29-AFC7-857A8D71B8A6.jpeg
    173.7 KB · Weergaven: 100
Is dit 0 of 0.25? ?

Ik vind dit soort dingen via foto erg lastig te beoordelen, maar zoals ik het nu zie zit het eerder op de 3e optie dan de eerste.

(3e optie bedoel ik mee 3e rondje, het licht oranje rondje).

Ik zit nog te kijken op je kleurkaartje, maar staat daar nou zo'n slordige fout op? 0,0 - 0,25 - 0,05 - 1?

Ik zit nog te kijken op je kleurkaartje, maar staat daar nou zo'n slordige fout op? 0,0 - 0,25 - 0,05 - 1?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    175.9 KB · Weergaven: 87

Ik keek verkeerd, sorry en dank voor je aanvullende foto 🙂

het is wel zeer licht geel. Je ziet niet veel verschil tussen gewoon water en het kleur.
ik gebruik HS aqua bactoturbo als bacteriën

het is wel zeer licht geel. Je ziet niet veel verschil tussen gewoon water en het kleur.
ik gebruik HS aqua bactoturbo als bacteriën

Je kan bacteriën toevoegen (waarbij ik de discussie over nitrificerend of niet-nitrificerend uit de weg ga), maar wat van belang is wat je die bacteriën te eten geeft.

Als ik 2 slakken in een bak met schoon water zet, en ik voeg niets toe, geen planten, geen voer, dan heb ik na een week of 4 nog steeds 2 slakken, of misschien minder. Gooi je dagelijks wat voer in je bak, dan heb je na 4 weken misschien wel 30 slakken.

Met planten, maar vooral met vissen/vissevoer, ga je afval in je aquarium brengen. Dat afval moet omgezet/afgebroken worden door een reeks van verschillende bacteriën. Die gebruiken dat afval als energie, als eten.

Hoe meer afval, hoe meer die bacteriën zullen groeien. Dat is hoe je je bak klaar maakt voor vissen. Je zorgt dat je alvast afval in je bak brengt (dagelijks verkruimelde vlokken of bijvoorbeeld ammoniak) waardoor je voldoende bacteriën kweekt.

Wanneer je dan je vissen toevoegt dan produceren die afval maar dat geeft niet, daar is je bak klaar voor, dat wordt afgebroken zonder tot een schadelijke hoogte te stijgen (en schadelijk is het al snel).

Dus mijn vraag is, heb je je aquarium klaargemaakt voor de vissen? Is je aquarium al zover dat het een kleine portie voer voor de vissen gedurende een aantal dagen, probleemloos omzet naar minder schadelijke stoffen? Dat je ammoniak en nitriet 0 blijven en je nitraat (no3, min of meer laatste fase in de cyclus) begint op te lopen?

LaLizzerd, voor welke planten heb jij gekozen? Ik gebruik ook geen extra CO2, maar blijf toch problemen houden met mijn planten. Vandaar de vraag ;-)

Groetjes Gerda

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan