Kieuwdeksel opgezet bij volwassen Discus.


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Vanmiddag bij het voeren zag ik dat er eentje niet geïnteresseerd leek te zijn, dit is een vis die me al eerder problemen heeft gegeven, maar er steeds weer bovenop kwam (inwendig, slijmontlasting)

Nu zie ik dat het rechter kieuwdeksel wat uitstaat/opgezet is, en tijdens het sluiten een rand van ca 4 mm naar buiten komt, terwijl dit normaal gesproken maar ca 1 mm is.
De vis is stabiel, ademt normaal en is verder geen probleem.
Maar ik ben wel erg benieuwd wat dit is en wat ik er evt. aan kan doen.

Waterwaardes: 30-30,5*C
Ph= 6,7
Bakinhoud 650 + bioloog
Ververs wekelijks 50% met 2/3 kraanwater en 1/3 Osmose.
Voeding: dagelijks verschillende voedingen van van Discusmix, mosselvlees, artemia en ook wat droogvoer.

Enig idee/actie?
Zoekfunctie bracht m hier niet verder.
 
Vermoedelijk zie je het kieuw slijm van de vis nu meer. Het opzetten hiervan kan soms zonder echt zichtbare verklaring optreden, alhoewel de vis dan vaak wel probleemloos en vol eetlust blijft en geen bijzonder gedrag vertoont, zo is mijn ervaring.

Het kan zijn dat de vis wat last heeft van kieuwwormen, maar nog niet zo ver in het stadium is dat er zware ademhaling en heel schichtig gedrag optreedt. Dit is bijna zonder na te kijken niet te beoordelen.

Als de vis over 2 dagen niet normaal en geïnteresseerd op voedsel reageert, dan is de kans redelijk groot dat er toch wat aan de hand is.

Voorals nu zou ik 2 dagen aankijken. Af en toe zijn lievelingseten voeren om te kijken hoe hierop gereageerd wordt en als het kan "scherp" observeren.

Als je een mogelijkheid hebt om middels een microscoop te kijken, dan zeker doen. Primair naar de ontlasting kijken, want ook kieuwworm is hierin makkelijk terug te vinden. Anders over een dag of 2 even een update over de situatie.

Als de situatie sterk verslechterd, uiteraard eerder kijken wat te doen.

Succes!
 
Ik houd het in de gaten Steven!
 

Terug
Bovenaan