Wat is er nieuw

Kiezelalg maar wat nu te doen??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds 4 weken mijn aquarium na lange tijd weer ge�nstalleerd. Dit ging eerder niet i.v.m. verhuizing en dergelijke maar ben nu toch wel weer heel blij dat hij staat.
Nu heb ik weer eens voor wat anders gekozen en heb nu een Tanganyika aquarium ingericht.
Echter heb ik nu enorm last van de wel bekende kiezelalgen. Heel mijn zand word bruin evenals al de stenen die er in liggen. Ik heb wel eens eerder wat kiezelalgen in mijn eerdere aquariums gehad maar zoveel als nu nog nooit....??
Is dit te verklaren?? Komt dit door de hoeveelheid zand en stenen of kan het door iets anders komen? en nog een belangrijkere vraag.... hoe kom je er zo snel weer vanaf??
Normaal word dit vanzelf minder maar ik heb het gevoel dat het alsmaar gekker word......
Ik weet 100% zeker dat het kiezelalgen zijn en geen andere soort.

Hoor graag jullie adviezen wat nu verder te doen.

Gr. Kevin.
 
In de regel is het een opstartprobleem en wordt het vanzelf wel weer minder.
 
Ow oke kan alleen even duren dan?
Ik heb nu de uitstroom van het filter wat meer over de bodem en de stenen gericht misschien dat dit helpt.
Kan het misschien ook te maken hebben dat ik met gewoon kraanwater ververs? Ik lees namelijk op internet dat een teveel aan SIO2 de oorzaak is van kiezelalg en dat SIO2 ook in kraanwater terug te vinden is en soms in verhoogde waardes afhankelijk van de regio waar je woont?
Misschien een idee om met osmose water te verversen??

Hoor het wel 😀
 
Het klopt dat in kraanwater Silicaten zitten en dat is een bouwstof voor diatomen.
Ik weet uit ervaring dat het soms wat langer kan duren voordat de bruinalg wegtrekt dus ik zou nog even geduld hebben en het met de hand wegpoetsen.
Vaak is het probleem dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is.
 
welk zand was jou keuze?

ER is ook silicaatverwijderaar,he.

Bij osmose moet je dan een silicaat verwijder er bij hebben.
 
Ik had ook kiezelalg in mn bak totdat ik Japonicagarnalen kreeg, alles binnen 3 uurtjea weg en niet meer terug gekomen.
 
Aangezien de bak nog maar net draait zou ik rustig even afwachten wat er gebeurt.
 
Garnalen word nogal lastig met cichlides dan blijft er weinig van over denk ik??
Ik merk nu ook dat er groene alg op mn bodem komt dus ik vermoed toch dat ik het een en ander aan blauwalg heb maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Kijk het nog even aan en anders toch maar eens maatregelen nemen.
Zou dit kunnen komen daardat er piepschuim op de bodem ligt i.v.m. de stenen??

Hoor het wel 🙂
 
Heb je een foto van de alg? Als het uit de bodem zou komen dan zou je rotting moeten hebben.
Ik denk eerder dat het ook te maken heeft met een nog onvoldoende bacteriecultuur net als bij de bruinalg. Beide zijn ook geen echte algen.
Weet je de waterwaarden? Heb je voldoende filtering?
 
Nee die heb ik momenteel niet kan vanavond wel eens kijken of ik er een aantal kan maken en posten.
Ik gooi die groene plekken in het zand regelmatig om en merk dan wel dat het zand een beetje klonterig is wat ik nog nooit heb meegemaakt.
Waterwaardes heb ik eerlijk gezegd nog niet echt gemeten heb alleen de No2 waardes bijgehouden. Zal vanavond even kijken of ik het een en ander kan meten en zal dit dan ook even posten.
Over mn filtering twijfel ik wel eens want dit is een standaard binnen filter. Het gaat dan wel om een aquaflow 200. De uitstroom is wel redelijk alleen ik vind de uitstroom mond moeilijk te regelen. Ik kan hem of tegen de achterwand zetten of van links naar rechts door het aquarium maar hoe ik het ook wend of keer je hebt nooit overal stroming.
Heb al eens gekeken om het interne filterhuis er uit te slopen scheelt ook weer een hoop ruimte maar dit is bijna niet te doen. Ook heb ik geen plek voor een extern filter omdat ik alleen een zuil heb waar het aquarium op staat en geen kastje met deurtje en vind het niks dat het filter in het zicht staat.

Ik zal kijken of het vanavond lukt om wat foto's te maken en de waterwaardes te meten.

Gr. Kevin
 
Wouter18 zei:
Ik had ook kiezelalg in mn bak totdat ik Japonicagarnalen kreeg, alles binnen 3 uurtjea weg en niet meer terug gekomen.

Japonica,s eten geen kiezelalg. wel draadalg.
 
Khoppie zei:
Nee die heb ik momenteel niet kan vanavond wel eens kijken of ik er een aantal kan maken en posten.
Ik gooi die groene plekken in het zand regelmatig om en merk dan wel dat het zand een beetje klonterig is wat ik nog nooit heb meegemaakt.
Waterwaardes heb ik eerlijk gezegd nog niet echt gemeten heb alleen de No2 waardes bijgehouden. Zal vanavond even kijken of ik het een en ander kan meten en zal dit dan ook even posten.
Over mn filtering twijfel ik wel eens want dit is een standaard binnen filter. Het gaat dan wel om een aquaflow 200. De uitstroom is wel redelijk alleen ik vind de uitstroom mond moeilijk te regelen. Ik kan hem of tegen de achterwand zetten of van links naar rechts door het aquarium maar hoe ik het ook wend of keer je hebt nooit overal stroming.
Heb al eens gekeken om het interne filterhuis er uit te slopen scheelt ook weer een hoop ruimte maar dit is bijna niet te doen. Ook heb ik geen plek voor een extern filter omdat ik alleen een zuil heb waar het aquarium op staat en geen kastje met deurtje en vind het niks dat het filter in het zicht staat.

Ik zal kijken of het vanavond lukt om wat foto's te maken en de waterwaardes te meten.

Gr. Kevin

Hoe groot is die dan? op een zuil?
 
Hoe groot is je bak dan? Je kan de bodem beter met rust laten. je bak draait nog maar net 4 weken dacht ik.
 
Mijn aquarium is een superfish home 60. De afmetingen zijn 58.5 x 32 x 42,5 cm.
Ja klopt normaal zou je zeggen dat je aan de bodem niet veel hoeft te doen maar aangezien deze iedere keer groenig word doe ik het toch maar wel anders ziet het er ook niet uit en iedere keer de bovenste laag afhevelen is ook niet alles op een gegeven moment heb je geen zand meer over 😛
 
Dan is je filter normaal gesproken groot genoeg. De waterwaarden en je bestand zijn ook nuttig om te weten straks.
vermoedt dat het al met al met de opstart te maken heeft. Hoe lang heeft de bak leeg ingedraaid?
 
Dat dacht ik dus ook alleen door al de stenen komt denk ik de stroming maar is met een groter filter denk ik niet anders.

Ik heb voor nu een aantal foto's de waterwaardes ga ik vanavond even meten ben nu net terug van het werk.
Het bestand is nu een koppeltje Neolamprologus Brichardi. Meer zit er nog niet in.

De foto's:

653968khoppie_0_82_p6290133.jpg

341976khoppie_0_82_p6290131.jpg

984682khoppie_0_82_p6290129.jpg

429737khoppie_0_82_p6290128.jpg

224791khoppie_0_82_p6290130.jpg


Zoals te zien is, is het zand groenig en klonterd het samen. Ook zitten er op sommige plekken luchtbelletjes op de stenen zoals te zien is op de foto's.
De bak heeft 3 weken leeg gedraaid dus de gewone tijd die er voor staat. Het zand is gewoon filterzand.

Hoor wel wat jullie er van denken 😉
 
Lijkt mij verstandig om de Neolamprologus brichardi eruit te halen en het aquarium in te richten voor slakkenhuis cichliden. Imo eigenlijk de enige die er in passen.
 
Ik ben bang dat die 3 weken niet lang genoeg is geweest. Ook heb je dat je er vrij grote vissen in hebt gezet en tussen al die stenen kun je dan opeenhoping van vuil krijgen.
Ik zou zoals meksjoef al aangeeft de bak herinrichten en langer laten indraaien.
 
Eerst willen jullie dat ik foto's plaats zodat beoordeeld kan worden of het kiezelalg is ja of nee en nu moet ik gelijk alles veranderen...... was volgens mij niet mijn vraag..... dus mijn vraag is dit kiezelalg de ja of de nee?
.et die grote stenen is in grotere bakken toch ook dan of zie ik dst verkeerd?
Ga er nog eens goed over nadenken maar heb nu eerst kapitalen uitgegeven aan stenen en dan zou dst er nu weer uit moeten. Vind ik nogal rigoureus maarja.
 
Lezen Khoppie, er staat herinrichten...
Daarmee denk ik aan brichardi eruit, een hoop slakkenhuizen erin en slakkenhuiscichliden erin.

Je aquarium is nu eenmaal veel te klein om andere cichliden verantwoord te houden.
 
Even over dat filterhuis, ik had een superfish home 40 voor mn broertje opgestart en hier ook het filterhuis uitgehaald. Een stuk ijzerdraad ertussen gedaan en dan 'zagen'. De kit resten voorzichtig met een stanley mesje verwijderd, je zag er niks meer van, wel voorzichtig ivm krassen 🙂
 
Je maakt het ons ook niet altijd al te makkelijk he Kevin? 😉

In je oorspronkelijke bericht ben je overduidelijk:
Khoppie zei:
Ik weet 100% zeker dat het kiezelalgen zijn en geen andere soort.

En de vraagstelling in dit topic komt neer op:
Khoppie zei:
Hoor graag jullie adviezen wat nu verder te doen.
Dus niet "is dit kiezelalg de ja of de nee?"

En op die kiezelalgen, eventuele oorzaken is men al keurig ingegaan en men heeft al uitgebreid meegedacht. Daar mag je blij mee zijn.
En ons ook nog een tip: een medeverenigingslid is eens van kiezelwieren/diatomee�n afgeraakt en geraakt aan de wel gewenste groene algen door sporenelementen te gaan toevoegen.



Alleen...
Vervolgens plaats je foto's en geef je aan wat bewoners zijn en dan komt een heel andere aap uit de mouw: bakmaat vs. de gekozen vissen. Is helaas niet de eerste keer dat je in een (laat het ons voorzichtig zeggen) twijfelachtige situatie terecht bent gekomen. Jij zult als geen ander geleerd kunnen hebben ��rst te informeren alvorens te handelen. Dat er nu volkomen terechte adviezen worden gegeven m.b.t. die brichardi had je zo dus ook voor kunnen zijn. En dat die adviezen erop neer komen dat naar eigen zeggen 'kapitalen' aan steen (al is het de vraag hoe het vullen van een Superfish Home 60 met breuksteen kapitalen kan kosten) voor jou onbruikbaar zouden zijn geworden is ook niet meer dan een gevolg daarvan.

Jammer hoor, het lijkt wel alsof je steeds achter de feiten aanloopt. Zal het er ook niet leuker op maken 🙁
 
Ik weet wat ik moet weten en dat is dat dit vanzelf weer verdwijnt 😉

En nee mascha en Ivo dit was niet achter de feiten aanlopen ik wist dat de brichardi's iets aan de grote kant worden maar een enkel koppeltje moet kunnen vind ik. heb wel vaker dingen gedaan waarvan mensen hier dachten dat het totaal mis zou gaan maar helaas voor jullie nooit gebeurd. En dit is niet gewone breuksteen maar Dragon stone dus wel iets duurder 😉
En houd het altijd goed in de gaten en als het mis dreigt te gaan Grijp ik meteen in.
Maar heb hier weer genoeg gezegd heb weer spint dat ik hier om hulp vroeg. Altijd dat betweterige gezeik...
 
Brichardi fokt als konijnen...

wat mij betreft moet je de grenzen zo min mogelijk opzoeken bi dieren. Probeer de dieren altijd zo correct mogelijn te houden en doe geen concessies, omdat je zelf teveel wilt.
 
We proberen je alleen een advies te geven zodat je later plezier aan je bak kan beleven en dat de vissen zicht thuis voelen.
We kunnen wel een aantal zaken niet benoemen maar dan zit je later alsnog weer met een probleem toch?
Dat kun je denk ik beter voorkomen 😉.
 
Je hebt idd diatomen, maar ook blauwalg.
Alle alg goed verwijderen en een paar dagen volledig verduisteren kan al wat helpen. Daarnaast wat geduld...


Khoppie zei:
En dit is niet gewone breuksteen maar Dragon stone dus wel iets duurder 😉
Dan hebben ze jou goed bij je p**tje genomen volgens mij. 😉
 
Khoppie zei:
En nee mascha en Ivo dit was niet achter de feiten aanlopen ik wist dat de brichardi's iets aan de grote kant worden maar een enkel koppeltje moet kunnen vind ik.
Zie Meksjoef: brichardi fokt erger dan konijnen. Als er qua formaat al wat te zeggen was voor dat koppeltje, wat ga je dan straks met de massale hoeveelheid jongen doen? Dat dreigende overschot aan jongen is ook precies wat straks het achter de feiten aanhollen inhoudt.

Khoppie zei:
heb wel vaker dingen gedaan waarvan mensen hier dachten dat het totaal mis zou gaan maar helaas voor jullie nooit gebeurd.
Als het al zo zou zijn dat er nooit wat is gebeurd is dat niet jammer voor ons. Sterker nog: zijn we blij mee. Hoef je dus ook niets persoonlijks van te maken...
Maar veel forumleden kennen je 'spannende avonturen' (laten we ook dit maar voorzichting benoemen) met bijvoorbeeld de maanvissen nog, dus als je nu gaat beweren dat er nooit iets van zorgen van forumleden is terechtgekomen houd je slechts jezelf voor de gek. Andere forumleden kunnen in je berichten rustig eens nalezen hoe/wat er toen allemaal gaande was. Het verliep bepaald niet soepel.

Khoppie zei:
En dit is niet gewone breuksteen maar Dragon stone dus wel iets duurder 😉
Oh wauw... dan ben je dief van eigen portemonnee geweest/flink te grazen genomen. Bij het tuincentrum hier tien minuten fietsen vandaan betaal je nog geen halve euro per kilo voor steen die er exact zo uitziet als de jouwe.
Voor de meelezers: fatsoenlijke dragonstone ziet er zo uit: een stuk markanter gevormd met veel meer inkepingen.


Khoppie zei:
En houd het altijd goed in de gaten en als het mis dreigt te gaan Grijp ik meteen in.
Zie opmerkingen over fokgedrag brichardi. Nog voordat er iets is gebeurd dreigt het al mis te gaan. Dat er ladingen jongen zullen gaan komen is vrijwel inherent aan brichardi. En dat ben je niet voor...
Als je van plan bent dat koppel te houden, zou je er op zijn minst wijs aan doen alvast eens heel hard te gaan nadenken waar je straks alle jongen laat.

Khoppie zei:
Altijd dat betweterige gezeik...
Zie opmerkingen John:
jessicapilon zei:
We proberen je alleen een advies te geven zodat je later plezier aan je bak kan beleven en dat de vissen zicht thuis voelen.
We kunnen wel een aantal zaken niet benoemen maar dan zit je later alsnog weer met een probleem toch?
Dat kun je denk ik beter voorkomen 😉.
 
Nou dan ben ik voor de gek gehouden maar deze opstelling veranderen zie ik het nut niet van in het ligt nu net precies vast en stabiel en het lijkt op een rotswandje.
Mijn broer heeft ook altijd een koppeltje gehad en ook nooit een beetje gehad dus snap niet waar dst konijnen vandaan komt. Het kan best zijn dat ze fokken maar dan vang ik ze wel uit of dan zie ik dan wel weer is mijn zorg denk ik.
En daarbij komend zit ik niet te wachten op slakkenhuis cichlides vind ik maar saaie beesten en vind je bak er niet mooier van worden met alleen maar slakkenhuizen.
 
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... -brichardi

Hier kun je ook lezen dat het makkelijke kwekers zijn met best grote nesten van rond de 150 kleintjes. Daar is jou bakje te klein voor en die zullen de bak heel snel flink vervuilen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ik begrijp best dat je alles nu liever niet omgooit maar soms kun je toch beter een aantal aanpassingen doen om latere ellende te voorkomen. Ik neem aan dat je graag plezier aan de hobby wil blijven beleven 😉
 
Voor wat betreft de alg zou ik zeggen volg de raad van Backplay eens op en kijk of dat gaat helpen.
 
Voor wat het waard is...

Kiezelalg (diatom):

Oorzaak vaak door teveel silicaten, weinig licht.
Oplossen door geduld, betere verlichting, verversen met silicaat vrijwater.

Wel zou je de aanslag kunnen verwijderen met een spons, of stuk filter watten, en dan kijken naar de verlichting (sterkte en duur)

edit: weet je toevallig wat waterwaardes? KH/GH/PH
Misschien zelfs het aantal watt per liter (totaal vermogen licht delen door liters water) (of heb je LED verlichting?)

Duur van je licht tussen de 7 en 9 uur?
 
Wat is er trouwens gebeurd met je bestand van nog geen jaar geleden?

Khoppie zei:
Ja inderdaad want in de winkel waren we er eigenlijk van overtuigd dat het toch echt een vrouwtje was maar bleek toch anders te zijn. Maar nu is het probleem hopelijk opgelost 😀

Het visbestand nu:

12x Paracheirodon Simulans.
5x Pauwooggrondel.


De garnalen zie ik eigenlijk niet meer dus denk dat ik er weinig tot geen meer heb over gehouden. Wel zag ik gisteren dat de pauwogen aan een garnaal bezig waren maar of deze al dood was of dat ze hem zelf gedood hebben weet ik niet.
23-07-2015 12:11

Of was dit een andere Superfish Home 60?
 
Gozer zei:
Voor wat het waard is...

Kiezelalg (diatom):

Oorzaak vaak door teveel silicaten, weinig licht.
Oplossen door geduld, betere verlichting, verversen met silicaat vrijwater.

Wel zou je de aanslag kunnen verwijderen met een spons, of stuk filter watten, en dan kijken naar de verlichting (sterkte en duur)

edit: weet je toevallig wat waterwaardes? KH/GH/PH
Misschien zelfs het aantal watt per liter (totaal vermogen licht delen door liters water) (of heb je LED verlichting?)

Duur van je licht tussen de 7 en 9 uur?
Silicaten zijn mede de voeding van een diatoom en deze gebruikt de silicaten voor de opbouw van de cel. Het ligt vaak meer aan de bacteriecultuur dan aan de hoeveelheid silicaten in het water. In leidingwater zit ook Si en dan zou iedereen er last van hebben.
Er zijn heeeeeeeeeeeeeeeel veel soorten diatomen met vaak elk hun eigen eigenaardigheden. Beter gezegd hebben veel een voorkeur voor bepaalde weer andere omstandigheden.
De reden dat je ze het meeste tegenkomt bij nieuwe bakken is dat juist daar de bacteriecultuur niet goed op orde is. Wanneer de bak eenmaal is ingedraaid zie je de diatomen in de regel weer verdwijnen. Dan is de bacteriecultuur ook op orde namelijk.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan