Kikker ontsnapt!


I

Ignastrafe

Guest
Deze ochtend vond mijn vriend 1 van onze 3 afrikaanse dwergklauwkikkers onder de eettafel. Hij wou ze oprapen om weg te doen maar dan merkte hij dat ze nog bewoog. Snel in een potje met aquarium water gedaan en dan kwam ze weer wat meer tot leven. Nu zit ze terug in het aquarium alsof er niks gebeurd is. Ze was enkele meters ver van het aquarium, ik snap niet hoe ze zo ver nog geraakt is. Ook vind ik het zeer raar dat ze eruit is kunnen springen, het aquarium heeft een deksel, deze is helaas niet volledig afsluitend. Het gekste van al is dat het dan nog onze grootste kikker is. Mijn vriend had er blijkbaar wel gisteren een co2 meter in gestoken, misschien is ze hierop geklommen en dan eruit gesprongen?

De kikker zitten in een Superfish Home 45 aquarium.
Gaat mijn kikker OK zijn?
Enkele tips om ervoor te zorgen dat dit niet meer opnieuw kan gebeuren?
Kunnen dwergklauwkikkers normaal nog zo een afstand zonder water afleggen?
 
Of het goedkomt durf ik niet te zeggen maar pas wel op met co2 want ik weet niet of ze dit waarderen. Ik heb ze ook gehad en heb ook 1x meegemaakt dat een kikker door de opening van de bedrading is gekomen maar deze was al dood dus ik denk dat die van jullie net was ontsnapt en dus veel geluk heeft gehad.
 
Is het beter niet veel CO2 te hebben in het water voor de kikkers? Momenteel is de CO2 heel laag dus wou mn vriend iets kopen om er meer co2 in te doen voor de planten (de planten sterven momenteel allemaal)
 
Ik heb geen ervaring met co2 bij de kikkertjes maar volgens mij zit er boven de bakjes die jij hebt ook niet zoveel licht toch? Dat moet volgens mij prima kunnen met makkelijke planten. Ik doseerde destijds enkel wat plantenvoeding bij de bak met de DKK. Ik had ze in een 60cm met een ouderwetse TL8 van 15W.
 
(de planten sterven momenteel allemaal)
Dan is Co2 niet direct de oplossing, ik zou eerst even naar de gehele plantvoeding kijken en Co2 als laatste.
 
Alles is getest geweest en enkel co2 was aan de lage kant dusja
 
Misschien kun je een foto posten van de bak en de waterwaarden.
 
Btw, je bakje heeft led van 7W dacht ik en dat is niet echt veel op 40-45 liter hoor. Dan zou je prima zonder co2 moeten kunnen draaien met normale plantjes.
 
nuja mn vriend trekt zich aan van de waterwaarden en zegt dat hij weet wat hij ermee moet doen (hij is mariene bioloog), ik maak me vooral zorgen over mn kikker die weten te ontsnappen is :p Kan een kikker zomaar uit het water springen of hebben ze iets nodig om op te kruipen om er uit te springen?
 
Je leest vaker dat de bak echt goed afgesloten moet zijn. Hier gingen ze bij een Juwel bak dus door de uitsparing die in de lichtkap zaten en het zijn dus acrobaten. Hoe ze het doen dat is de vraag voor mij ook hoor.
 
hmm ok bedankt, we hebben deze bak speciaal gekocht voor de kikkers (wist niet dat er een spleetje tussen zat). Ik ga eens kijken of ik die op een of andere manier beter dicht kan doen. Misschien met een gaasje eraan te hangen of zouden de kikkers zich hieraan pijn kunnen doen?
 
Ik heb de Home 25 gehad en daar zat een plastic afdekruit bij en volgens mij rondom een kier. Zal denk ik lastig te voorkomen zijn tenzij je er iets anders op kan maken. Maar een handige Harry lukt het misschien wel.
 
nuja ik was aan het denken met een lijmpistool er een gaasje aan vast te lijmen zodanig dat de spleetjes zo goed als dicht zijn en ik nog altijd makkelijk het aquarium open en toe kan doen. Momenteel heb ik alleminiumfolie rond de randjes gedaan maar dat is geen zicht haha
 
Ja wie weet werkt zoiets of er strookjes plexiglas opplakken.
 
ik heb ook een keer gehad dat mijn kikker eruit sprong alleen was dat toen ik ze wou vangen omdat ik de bak opnieuw in wou richten en die doen het nu nog goed maarja ik was erbij dus meteen een bakje gestopt met dekseltje. de kikkers kunnen eruit springen dus gewoon zo dicht mogelijk maken, zorg nog wel voor lucht door het aquarium want de kikkers hebben longen. gewoon filter mat in de ingangen doen dan komt het goed. natuurlijk zullen ze wel de CO2 buis gebruiken om eruit te springen. het kan zijn dat de kikker dood gaat maar dat is een kleine kans. ikvind een 40-45 liter aquarium iets klein voor 3 kikkers maar ik denk dat het wel goed is voor de kikkers.
 
Ik ga morgen eens kijken in een knutselwinkel wat ik kan vinden, misschien een rubbertje ofzo om de gaatjes aan de randjes dicht te maken. Ik ga er inderdaad wel op moeten letten dat er nog voldoende zuurstof kan komen :unsure:
Ah ik had gelezen voor een afrikaanse dwergklauwkikker 10l en +10l per extra kikker. We hebben geen CO2 in dit aquarium dus ook geen CO2 buis.
Het vrouwtje dat er deze ochtend uit was gesprongen doet het nog altijd goed. Ze zwemt vlotjes en ziet er niet gewond uit :)
 
Gelukkig dat ze het overleefd heeft en dan was je er snel bij denk ik.
 
Alle gaten volproppen met filterwatten, ook daar waar de kabels uit komen. Een kennis van mij heeft hetzelfde gehad, die kikker was er waarschijnlijk te lang uit en kreeg na korte tijd een soort schimmel en is toen dood gegaan. Ik denk dat veel te maken heeft met hoe lang de kikker eruit is geweest, het zijn natuurlijk aquatische diertjes en zullen het normaliter niet lang volhouden buiten het aquarium.

edit:
Ik denk dat ze niet zo snel zullen springen maar eerder via een drijvend blaadje, verwarmings staaf, filter e.d. naar buiten klauteren
 
De kikker ziet er nog altijd goed uit, hopelijk krijgt ze geen schimmel.
Ondertussen heb ik wat rubbertjes gekocht en die liggen nu op het deksel zodat alles dicht is (maar er wel nog lucht in kan). Dit weekend ga ik ze vastlijmen en hier en daar wel nog een opening laten zodat er voldoende zuurstof onder het deksel nog kan. Tot nu toe is er nog geen nieuwe ontsnapping geweest :D
 
Mooi dat de kikker het goed maakt en deze domkop heeft dan veel geluk gehad.
 

Terug
Bovenaan