Wat is er nieuw

Killi beginner

larientje

Active member
Lid geworden
17 juli 2024
Leeftijd
38
Kan ik hier info vragen?
Ik zou heel graag beginnen met het houden van dit soort vissen, maar ik lees veel 'oude' of tegenstrijdige informatie. + met alle soorten zie ik door het bos de bomen niet meer.

Tankinfo: sinds 3 weken actief. Drijvende planten. Rotsen. Hout. Verwarmer. Externe filtratie. Donker zand en geen ander substraat
Tankmates: Er zit nog niets in.
Grootte: 55x45x40 cm (100 liter = 26 gallons)
Tankwater: ph=7.5 / kh:9/ zeer hard water

Ik ben op zoek naar een niet-eenjarige soort, toch fel gekleurd, omdat de tank - door drijvende planten en donker zand - vrij donker is.
Liefst niet agressief zodat ik een harem kan houden met mss een andere soort vis OF allemaal killivissen (al dan niet van dezelfde species)

Fundulopanchax soorten zijn meestal meerjarig en/of mee te kweken (zodat je zelf je bevolking op peil kunt houden).
Op het forum is wel wat info te vinden, maar meer informatie:
https://killivissenencorydoras.nl/
https://aquainfo.nl/?s=killi
en natuurlijk de killivereniging: https://www.killifishnederland.nl/ (al vragen die vrij snel en vrij veel geld voor lidmaatschap).
@John. is hier op het forum de killikenner bij uitstek.

Ik heb zelf de Aplocheilus lineatus gold en de Fundulopanchax sjoestedti en daar heb ik wat ervaring mee.
Als bakgenoten bij killi's zijn corydorassen als ze niet in de bek passen geschikt en die ruimen ook meteen voerrestjes op. ik heb zelf Xyphophorus helleri erbij (in een grote bak (2m x 50 x40) en dat werkt heel goed, omdat de killi's zich ontfermen over de jonkies. De zwaarddragerpopulatie wordt zo in stand gehouden en de roofvissen hebben wat te doen.

Hoi. Bedankt voor je antwoord. De vereniging is me idd een beetje duur. Heb wel aangemeld op de facebook site maar daar ben ik nog niet accepted.

Ik las de beide sites maar... ken je dat gevoel van door het bos de bomen niet meer te zien. Hoe meer ik lees, hoe meer info en toch hoe minder ik lijk te weten.
Of ik vind iets dat ik wel leuk vind en sla ik aan d twijfel of kan ik geen kweker/winkel vinden.

Ga jouw soorten zoieso ff opzoeken

Kijk welke soorten je mooi vindt, en dan kun je daar de info bij zoeken. en dan kun je vervolgens kijken welke soort het meest haalbaar is voor jou.
Bovendien kun je dan dat lijstje hier posten, en dan kunnen wij er op reageren.

Hoi Larientje,

Leuk he die killi's, zoveel keuze, ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zou bekende soorten nemen.
Die kunnen wat beter tegen een Ph van 7.5.

Epyplatys dageti (zwemt bovenin), 5 stuks is een mooi aantal.
Aphyosemion striatum, australe etc onderin en midden. Een stuk of 8 kan makkelijk.
Fundulopanchax worden vrij groot maar zijn vaak behoorlijk aggressief.

Seizoensvissen zou ik niet nemen, hoewel fantastisch van kleur, zijn ze agressief. Ze moeten zich voortplanten in een korte periode en het is dus alles of niets voor ze.

Ff een sneer naar @Lysia, voor 2.91 euro in de maand ben je al lid. Krijg je 6 keer per jaar jaar een mooi blad met allerlei informatie over killivissen en een gigantisch netwerk met veel vissoorten en informatie. Gelijk lid worden, dat doe je als echt wil kweken met killi's, niet als je gewoon een liefhebber bent en een gezelschapsbak hebt.
Nou dikke knuf voor Lysia.
Larientje veel plezier met het uitdenken van het visbestand.

Groetjes John.

Serieus @John. ? Zit dat zo verkeerd in mijn hoofd? Mijn excuses dan....
Gelukkig maar dat jij het gecorrigeerd hebt.

Ik zag een fundulopanchax scheeli voorbij komen en ik dacht....
"nee denk @John. advies" maar dan las ik de synoniemen... Aphyosemion scheeli.... maar t gaat toch om dezelfde vis? 😵‍💫 hoe kan je aphys en fundus tegelijk zijn?

En de volgende gekke zin int artikel: "Houdt ze niet samen met andere Aphyosemion of Fundulopanchax soorten aangezien de vrouwen erg op elkaar lijken."
Wat is er erg aan op elkaar lijkende vrouwen? (Mogen dan Nothobranchiidae vrouwen wel erbij?

... denk dat ik gewoon zal gaan voor de soorten die Lyra heeft of werden vermeld want als ik dat soort artikels lees 😮‍💨😵‍💫🤯

Het voornaamste verschil tussen Aphyosemion en Fundulopanchax is dat Fundulopanchax oorspronkelijk een ondergeslacht was, maar in 1981 als apart geslacht is erkend. Fundulopanchax-soorten zijn over het algemeen groter en agressiever dan de kleinere Aphyosemion soorten.

Omdat de vrouwen van de verschillende soorten sterk op elkaar lijken is het niet wenselijk ze bij elkaar te houden aangezien de mannetjes het verschil niet weten en er dus ongewenste kruisingen kunnen ontstaan.

Een Aphyosemion kan niet kruisen met een Nothobranchius, wel met een Fundulopanchax.

Groetjes John.

Bijlagen

• 1775580859770.gif
    1775580859770.gif
    43 bytes · Weergaven: 6
  • 1775580859745.gif
    1775580859745.gif
  • 1775580859804.gif
    1775580859804.gif
In de visenwereld is 'men' het nog weleens niet eens over de naamgeving: hoort A nou wel of niet bij B en hoe zit het met C... Dus de naamgeving verandert nogal eens. Hier een beschrijving van de scheeli: https://aquainfo.nl/artikel/fundulopanchax-scheeli/
Fundulopanchax sjoestedti zou vreselijk agressief zijn, vooral de vrouwen. Eerlijk gezegd: ik merk er helemaal niets van. Okee, ze zitten niet sidderend in een hoekje, maar verder??
Dit soort karakterberschrijvingen zijn vaak ook sterk afhankelijk van heo je bak eruit ziet, van de inrichting, medebewoners etc etc.
Wat wel is, is dat het allemaal (?) vleeseters zijn, en je dus erg moet oppassen met het formaat van hun medebewoners. Wat in de bek past.....

Aquainfo heeft idd goede informatie maar soms lijkt het een beetje tegenstrijdig of onduidelijk zoals idd die benamingen. Ben in ieder geval wel blij dat we dan hier op het forum ook terecht kunnen om dat soort vragen te stellen.
Ik denk dat ik in NL een viswinkel vond dat meerdere soorten verkoopt. Denk om daar misschien eens te stoppen om ze ook eens in het echt te zien (al is het 1u rijden en met deze olieprijzen is dat niet tof).
Al is het ook behoorlijk spannend om eens gewoon eitjes te bestellen en zien hoever ik raak. Gezien ik voor mijn corydoras baby's al vanalles in huis heb, is dat misschien ook wel eens leuk om te proberen.

PS: ik werd geaccepteerd op facebook bij KFN , maar 2berichten werden afgekeurd (geen idee waarom) dus via die plek zal ik niet aan een kweker of eieren persoon raken. Aquabid beter dan via Ebay?

Wat uitleg over de namen op AquaInfo: Ik probeer de huidige geldige namen van vissoorten aan te houden. Als er nieuw onderzoek naar een vissoort komt, kan het voorkomen dat ze onder een nieuw geslacht komen te vallen of dat twee soorten worden samengevoegd. De oude, niet meer geldige naam, wordt dan een synoniem. Deze benoem ik wel omdat in oude artikelen en boeken, deze namen toch nog voorkomen. Zo kun je met de oude naam ook oudere informatie terugvinden.

@larientje op Facebook mag er geen levende have worden verkocht of gevraagd. Als dat toch wordt gedaan, kan de hele facebook groep verwijderd worden. Wellicht is het makkelijker om iemand die de soort heeft als vriend toe te voegen en dan een PB te sturen. In die volgorde, omdat je bericht anders niet altijd aankomt.....het blijft natuurlijk wel FB...

edit: ps als je info tegenkomt die niet correct is, aarzel niet en meld het hier en tag mijn naam, dan kijk ik of ik het kan verbeteren!

Laatst bewerkt:
Maar als ik zelfs niet mag vragen om eitjes, dan is het ook lastig om iemand te bevrienden en verder privé te praten....

is 1winkel in NL waar ik zeker was dat ze sommige killis hadden en daar viel men oog op...Hypsolebias faouri ... Ik was op slag verliefd. Zou volgens de verkoper geen annual vis zijn maar zelfs als ie t is/was. Ik moest ze hebben (kwam als koppel). Zaten daar gewoon op leidingwater. Is wel een soort waar ik nog niet over las

Zijn advies was echter om maar 2paartjes killi max te houden in mijn 100L en galaxy rasbora erbij te doen.
Dit omdat ie maar 50lang is en even diep. ze zouden zo niet ver genoeg uit elkaars buurt kunnen blijven In elk geval ben ik wel superblij met deze. Ze zijn nog klein maar al zo mooi.

Aquainfo bedankt voor de uitleg

Maar als ik zelfs niet mag vragen om eitjes, dan is het ook lastig om iemand te bevrienden en verder privé te praten....

is 1winkel in NL waar ik zeker was dat ze sommige killis hadden en daar viel men oog op...Hypsolebias faouri ... Ik was op slag verliefd. Zou volgens de verkoper geen annual vis zijn maar zelfs als ie t is/was. Ik moest ze hebben (kwam als koppel). Zaten daar gewoon op leidingwater. Is wel een soort waar ik nog niet over las

Zijn advies was echter om maar 2paartjes killi max te houden in mijn 100L en galaxy rasbora erbij te doen.
Dit omdat ie maar 50lang is en even diep. ze zouden zo niet ver genoeg uit elkaars buurt kunnen blijven In elk geval ben ik wel superblij met deze. Ze zijn nog klein maar al zo mooi.

Aquainfo bedankt voor de uitleg

Bijlagen

• Screenshot_20260408_191517_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20260408_191517_Samsung Internet.jpg
    329.2 KB · Weergaven: 6
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan