Killi man/vrouw/soort?


L

Leo Snoek

Guest
Vorige week heb ik een koppel Aphyosemion Gardneri gekocht, dacht ik...

Thuis gekomen enthousiast foto's geplaatst, maar helaas bleek dat het 2 mannen waren van 2 soorten killi's, de Gardneri en de Stratium..

Nou kon ik niet kiezen welke weg te doen, dus heb ze gehouden en vrouwtjes voor beide gehaald.

Van ��n koppel ben ik zeker, het is een match.

De andere 2 vind ik nog niet echt bij elkaar passen qua gedrag postuur..

Dus bij deze de vraag man? vrouw? soort?

Dit zou het Striatum-koppel moeten zijn.


146710.jpg


146712.jpg


146711.jpg


En dit de gardneri's.

146713.jpg


146714.jpg


146716.jpg


146717.jpg


Ik krijg mevrouw niet echt goed op de foto..

Iemand die het antwoord weet?
 
Het probleem met sommige Aphyosemionsoorten is dat de vrouwen dermate veel op elkaar lijken dat zelfs de mannen niet weten welke soort het is. Daarom zijn ongewenste kruisingen nogal eens aan de orde. Het is daarom ook aan te raden om deze soorten bij een erkende kweker te kopen en zeker niet bij elkaar in een aquarium te houden
 
Soorten die nauw verwant zijn aan elkaar kunnen kruisen
Die A.striatum lijken mij ook een koppel.
En je hebt een F.gardneri man en is dat vrouwtje wat geel van kleur?
Dat lijkt mij het meest op een vrouwelijke A.australe "Gold", die zijn net iets fijner gebouwd en hebben ook die donkere kleur op hun rug..

Zorg er ook voor dat je eerst info opdoet voordat je je vissen gaat kopen, zeker bij zo'n zaak.
Of haal je vissen bij een kweker of bij een verkoper die er wel wat kennis van heeft.. :)
 
Bedankt voor de reacties.

Het is ook wel raar, heb de vissen gehaald bij wat toch de beste en meest ervaren winkels van de stad..
Echter, de vrouw van de iegenaar hielp me de eerste keer, misschien is ze wat minder deskundig.

Als ik de twee soorten vergelijk, lijken de dames wel heel veel op elkaar in de meeste gevallen, weet nu wel zeker dat het ��n van de twee is.

Ik had me zeker wel goed ingelezen qua Killi's, maar er zijn zoveel varianten..

Ziehier mijn verwarring over de naam:

"De auteur gebruikt hier nog de oude naam en wij hebben die niet gewijzigd, omdat deze soort bij velen nog onder die naam bekend is. In 1981 heeft Lynne Parenti de grote Aphyosemion-soorten, tot dan als het ondergeslacht Fundulopanchax beschouwd, ingedeeld in het geslacht Fundulopanchax. Deze indeling is nu algemeen geaccepteerd"

Verschillende sites, verschillende namen..
 
Ja je hebt erg veel soorten en zoals al gezegd zie je bij de vrouwen soms amper verschil.
Neemt niet weg dat het een mooie vissoort is.
 
Hoi Leo,

Striatums heb ik jarenlang gehouden en gekweekt.
De vrouwen van striatum hebben hetzelfde rode strepen patroon als de mannen (lengterichting), alleen veel vager.
Als je met een zaklamp op de zijkant van de vrouwen schijnt zie je bij de striatum het patroon in de lengterichting.
Tevens hebben de dames meestal heel licht rode stipjes in de vinnen.

groet John.
 
Zo ik heb net de eerste 6 eitjes al gespot..

Dus er zwemt in ieder geval 1 blij mannetje rond.. :D
 
Koppel striatum kan het zijn, het mannetje wel en de vrouwtjes van veel soorten zijn soms bijzonder moeilijk uit elkaar te halen. Is de van de foto's van de F. gardneri steeds hetzelfde vrouwtje? Het is iig wel een Fundulopachax vrouwtje. Maar het kan heel goed de gold zijn van de gardneri..
 
Ja het is hetzelfde vrouwtje..
Ik kom vandaag weer in deze winkel voor een L201, dus ik zal de bakken nog even checken of het klopt..

Het rode patroon van de Striatumvrouw is in ieder geval duidelijk aanwezig.
Zij en het mannetje zijn onafscheidelijk, neem aan dat de eitjes van hun komenn
 

Terug
Bovenaan