Wat is er nieuw

killivissen maar geen levend voedsel

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruttydm
  • Startdatum Startdatum
R

ruttydm

Guest
Hey iedereen, ik ben nieuw met aquarium houden en ik heb al direct een praktisch probleempje.

Ik heb namelijk eitjes besteld(killivissen), die zijn aangekomen dan heb ik ze met volle enthousiasme in water gedaan(was kraantjeswater goed?).

maar ik heb geen artemia ofzo, ik heb wel vissenvlokken en gedroogd artemia en fruitvliegjes+ de larves ervan. Nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen.

Alvast bedankt.

Aquariumvissen en hun voedsel - RobertsAquariumSite.be

www.robertsaquariumsite.be/voeding1.php

Wanneer de kweek is geslaagd en de jongen zelfstandig beginnen te zwemmen, zullen de cultures wolken van infusori�n bevatten. Wanneer deze cultures ...

wat die waterplanten betreft, mogen dat ook gewone planten zijn bij die infosurienkweek?

Of gedroogt hooi.
En oude planten,mag ok ,ja.
Weet wel, vroeger met bloemen, dat het bloemenwater in de vaas ook vaak zat.

Hier zitten ook planten in, water stroomt een beetje.
Zit ook infuus in.
271844_0_82_dsc_0014.jpg

ruttydm zei:
(was kraantjeswater goed?).

Kraanwater.......?
Je doet gewonde vissen toch ook niet in kraanwater dus waarom jonge vissen wel?
Heb je nog meer aquariums?, schep daar anders wat water uit en doe ze daar in.

Remco

remcovoortman zei:
Kraanwater.......?
Je doet gewonde vissen toch ook niet in kraanwater dus waarom jonge vissen wel?
Deze uitspraken zou ik graag onderbouwd zien!

~ Ivo

Kraanwater heeft waarschijnlijk nog niet de goede waardes en er zal na een paar weken dan dus ook nog een nitrietpiek komen, je doet guppen toch ook niet na 1 dag al in een aquarium met kraanwater.....?

Weet jij dan of er niet een wel al ingedraaid aquarium klaarstaat? Ik niet, want daarover wordt in de openingspost niets gezegd. Ruttydm heeft hel alleen over het opgieten. Ik vraag me dus af of je niet een te snelle conclusie trekt.

Maar sterker nog: het is zelfs normaal om eitjes van killi's op te gieten in hele kleine hoeveelheden water, om ze te laten uitkomen. Bekijk dat maar eens op YouTube, ladingen filmpjes van te vinden: hatching killifish.

@Ruttydm: als je wat meer informatie over het hatchen van killi's wilt zou je het forumlid jeffrey eens een pb.tje kunnen sturen. Hij heeft hiermee ervaring als ik het me goed herinner.

~ Ivo

Dit zijn de eerste vissen die ooit hou, wat is nitriek?

Ik heb het kraantjeswater een dagje laten staan op een warmtematje en daarna de grond+eitjes erin gedaan

wat is een infuus?

in een vijvertje wat verder op zitten ook watervlooien, zijn die ook goed als voedsel?

Dat heet NITRIET. krijg je als je een aquarium nieuw opstart, na 3 weken wort het door het filter omgezet in nitraat.
Wat is een infuus? Krijg je in het ziekenhuis.

Dit is infusorie.

in een vijvertje wat verder op zitten ook watervlooien, zijn die ook goed als voedsel? NEE, zit er veel ongedierte bij,en is te grof.

Zou je maar goed in gaan lezen,over killivissen.
Je begint ergens aan ,zonder er van af te weten.

Ik vraag me toch af waar je mee bezig bent. Zomaar in het wilde weg ergens mee beginnen zonder jezelf dan ook maar een seconde te verdiepen in de materie. Dat doe je toch niet. Je gaat toch ook niet achter het stuur van een auto zitten zonder eerst lessen te hebben gehaald en je rijbewijs. Je springt toch ook niet in het kanaal zonder dat je zwemmen kan. Mag ik eens vragen hoe je zo gekomen bent ?
Ga eerst eens een hoop lezen, hier staan een aantal belangrijke dingen die je moet weten voor je ergens mee begint

PS

Dit is echt niet lullig bedoeld, maar je bent met levende wezens bezig die je met respect moet behandelen en daar horen toch echt een paar belangrijke dingen bij zoals toch wat basiskennis om te beginnen

Ik heb al dieren gehouden ( insecten🙁 )

hoe los ik dit nu het best op?

hoe zit het met de vlokken en de gedroogde artemia?

Ze komen ook rechtstreeks van china via aliexpress.com.

Ik dacht natuurlijk dat water water is, en ik had bij famillie nog vissenvlokken dus daarom dacht ik, laten we beginnen.

En nu merk ik pas dat ik vanalles fout heb gedaan.

ruttydm zei:
Ik heb al dieren gehouden ( insecten🙁 )

hoe los ik dit nu het best op?

hoe zit het met de vlokken en de gedroogde artemia?

Dus als ik het goed begrijp zou je als je insecten hebt gehouden elk willekeurig dier ook kunnen houden. Je begrijpt toch zeker wel dat die vlieger niet op gaat.
Die vlokken en gedroogde artemia gaan zeker niet helpen. Dat is allemaal veel je groot voor die kleine bekkies. Vergelijk het met een groot stokbrood dat je in een keer in je mond moet stoppen en doorslikken, dat lukt jou ook niet. Het voer moet zeer klein zijn en in veel gevallen moet dat voer bewegen, heel veel jonge vissen hebben voor voedsel dat niet beweegt geen enkele belangstelling, ze zullen dus verhongeren naar alle waarschijnlijkheid. Houd je er iets van over ben je een grote mazzelaar, maar ik geef je eigenlijk geen kans.

Je vraagt om een oplossing ?? Uithuilen, veel lezen en rustig opnieuw beginnen, maar zeker niet met kweken. Je bent op deze manier rechtstreeks van groep 1 naar groep 5 gegaan. Zoiets is niet realistisch

zou ik in de maxizoo artemia eieren vinden?

En kun je dat niet fijnmalen? die gedroogde artemia.

Over welke vissen gaat het eigenlijk ??? Graag een wetenschappelijke naam

damn net even zitten kijken op die site maar het gaat hier om educatief je visjes houden op zijn chinees...vissen houden in een glas water en de gebruiksaanwijzing om eitjes uit te laten komen is in het chinees.
daarnaast is het een verassing wat er uit het eitje komt....
http://www.aliexpress.com/item/Newest-i ... 35450.html

Heb geen idee van de latijnse naam.

Ja het is duidelijk dat je niet echt goed van start bent gegaan maar goed dat is niet anders.
Ik zou gewoon artemia eitjes opo de kop tikken en die in een petfles met een steentje doen en dan heb je binnen 24-36 prima voer voor ze hoor.
Dat is erg simpel om te bereiden.
Natuurlijk kan ik net als de andere leden niet anders je adviseren om voortaan iets meer info te lezen over de vissen die je wilt gaan houden en alles wat erbij komt kijken.
Het is een hele leuke hobby, maar zomaar wat gaan doen kan rare gevolgen hebben.
Nitriet is zeg maar een "gif"stof dat je in de bak kan krijgen als die niet goed is ingedraaid en dat kan dodelijk zijn in het ergste geval.

Mascha&Ivo zei:
Weet jij dan of er niet een wel al ingedraaid aquarium klaarstaat? Ik niet, want daarover wordt in de openingspost niets gezegd. Ruttydm heeft hel alleen over het opgieten. Ik vraag me dus af of je niet een te snelle conclusie trekt.

Maar sterker nog: het is zelfs normaal om eitjes van killi's op te gieten in hele kleine hoeveelheden water, om ze te laten uitkomen. Bekijk dat maar eens op YouTube, ladingen filmpjes van te vinden: hatching killifish.

@Ruttydm: als je wat meer informatie over het hatchen van killi's wilt zou je het forumlid jeffrey eens een pb.tje kunnen sturen. Hij heeft hiermee ervaring als ik het me goed herinner.

~ Ivo

De TS geeft aan nieuw te zijn binnen de hobby dus er is een gerede kans dat de bak niet goed is ingedraaid. Zeker is dat niet en daar heb je een punt Ivo, maar het zou mij niet verbazen als de bak niet goed is ingedraaid.

Hallo Rutty,

Dit is geen beste start. Je moet wel weten dat het levende have is en dat dieren het verdienen dat je je eerst goed inleest voor je ze aanschaft: ieder dier is anders. Je kan beter volwassen vissen kopen om het in de vingers te krijgen. Jonge gericht vissen opkweken is niet zomaar iets. Probleem is dat je niet weet welke soort je krijgt, soorten verschillen en een verschillend formaat en agressie hebben. Een Notho is niet echt een soort waar ik zelf mee zou willen beginnen. Heb ze gehad maar vind ze toch een tandje te agressief. Zorg iig dat je een opkweekbak koopt waar je geslachten kan scheiden. Jongen laat je incuberen in de turf met de eieren in een chineesbakje. Je giet kraanwater op van rond de 15 graden. Dit cre�ert een temperatuurshock en verandert het zuurstofgehalte om de eitjes. Dit kan de eieren triggeren om uit te komen. Wanneer de visjes een beetje zwemmen kan je ze overzetten in een groter bakje of per aantal in chinese bakjes. Zelfde water waardes, anders gaan ze dood. Zorg dat de jongen in het begin in het voer staan, ze moeten het echt voor hun sufferd krijgen want jagen doen ze nog niet. Zelfde als mensen baby's. Die gaan ook dood als je geen melk en eten in hun mond propt. Veel water verversen en wanneer de jongen vrij zwemmen en zelf zoeken naar eten overplaatsen naar een uitzwemmer (45x30x30 gebruik ik zelf). Goed voeren en hier ook veel verversen. Daarna kan je proberen te kweken met je vissen. Sommige soorten vragen om slechts een man op meerdere vrouwtjes, andere kunnen in een groep. Hangt van de ruimte af en de precieze soort. Seizoensvissen vragen over het algemeen levend voer. Tot nu toe heb ik alleen Nothobranchius guentheri 'Zanzibar' en de korthausa 'red' goed aan het droogvoer gekregen, ook niet alle soorten dus zorg dat je een verschillend aantal soorten heb om te kijken wat ze het lekkerst vinden. Maar zoals gesteld ze eten het liefst levend voer: fruitvliegen is goed voer, geef ik zelf ook, de maden voer ik niet. Maar als je de jongen wil laten opgroeien zal je toch pas uitgekomen artemia moeten voeren.

Ik ben overigens gestopt met Notho�s omdat het mij te veel werk werd en ze te veel aandacht nodig hadden ten opzichte van niet-annuele soorten door hun agressie. Daarnaast waren ze ook gevoeliger voor bepaalde ziektes.

Ps: vraag maar raak Rutty, er zit een bak aan ervaring op dit forum. Al kweek ik zelf niet meer gericht op het moment, wellicht kan ik je helpen. John. en Zeebaars weten ook erg veel.
PS. Ivo: Ik heb wel ervaring met het opgieten van eitjes, maar successen heb ik enkel gehad met eigen eieren. Eieren van aquabid hebben het nooit willen doen..

Ik denk dat ik wat meer proffesioneler ga beginnen,ik denk dat ik een bakkie van een 1m20 ga aanschaffen. En direct volwassen vissen ga kopen.

Ik denk dat ik dan guppys, rode garnalen, appelslakken en een krabje erin ga zetten

Als dit gaat

Welke filter heb ik nodig?

Loop je niet te hard van stapel ?? Heb je de artikelen gelezen die ik je eerder heb aangeraden ??

heb artikel gezien, aquarium 80x50x30 +filter+zuurstofpomp+boeken+lamp+guppys+decoratie+planten+vissen, ik ga hiermee beginnen, ik heb ondertussen al een groot deel van het forum doorgebladerd.

Zuurstofpomp kan je laten zitten. Aan welke killi's zit je te denken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan