Hallo Rutty,
Dit is geen beste start. Je moet wel weten dat het levende have is en dat dieren het verdienen dat je je eerst goed inleest voor je ze aanschaft: ieder dier is anders. Je kan beter volwassen vissen kopen om het in de vingers te krijgen. Jonge gericht vissen opkweken is niet zomaar iets. Probleem is dat je niet weet welke soort je krijgt, soorten verschillen en een verschillend formaat en agressie hebben. Een Notho is niet echt een soort waar ik zelf mee zou willen beginnen. Heb ze gehad maar vind ze toch een tandje te agressief. Zorg iig dat je een opkweekbak koopt waar je geslachten kan scheiden. Jongen laat je incuberen in de turf met de eieren in een chineesbakje. Je giet kraanwater op van rond de 15 graden. Dit cre�ert een temperatuurshock en verandert het zuurstofgehalte om de eitjes. Dit kan de eieren triggeren om uit te komen. Wanneer de visjes een beetje zwemmen kan je ze overzetten in een groter bakje of per aantal in chinese bakjes. Zelfde water waardes, anders gaan ze dood. Zorg dat de jongen in het begin in het voer staan, ze moeten het echt voor hun sufferd krijgen want jagen doen ze nog niet. Zelfde als mensen baby's. Die gaan ook dood als je geen melk en eten in hun mond propt. Veel water verversen en wanneer de jongen vrij zwemmen en zelf zoeken naar eten overplaatsen naar een uitzwemmer (45x30x30 gebruik ik zelf). Goed voeren en hier ook veel verversen. Daarna kan je proberen te kweken met je vissen. Sommige soorten vragen om slechts een man op meerdere vrouwtjes, andere kunnen in een groep. Hangt van de ruimte af en de precieze soort. Seizoensvissen vragen over het algemeen levend voer. Tot nu toe heb ik alleen Nothobranchius guentheri 'Zanzibar' en de korthausa 'red' goed aan het droogvoer gekregen, ook niet alle soorten dus zorg dat je een verschillend aantal soorten heb om te kijken wat ze het lekkerst vinden. Maar zoals gesteld ze eten het liefst levend voer: fruitvliegen is goed voer, geef ik zelf ook, de maden voer ik niet. Maar als je de jongen wil laten opgroeien zal je toch pas uitgekomen artemia moeten voeren.
Ik ben overigens gestopt met Notho�s omdat het mij te veel werk werd en ze te veel aandacht nodig hadden ten opzichte van niet-annuele soorten door hun agressie. Daarnaast waren ze ook gevoeliger voor bepaalde ziektes.
Ps: vraag maar raak Rutty, er zit een bak aan ervaring op dit forum. Al kweek ik zelf niet meer gericht op het moment, wellicht kan ik je helpen. John. en Zeebaars weten ook erg veel.
PS. Ivo: Ik heb wel ervaring met het opgieten van eitjes, maar successen heb ik enkel gehad met eigen eieren. Eieren van aquabid hebben het nooit willen doen..