kilowattuurmeter


D

Deleted member 14272

Guest
Beste liefhebbers

Ik zie op ons forum regelmatig vragen voorbij komen over het stroomverbruik van een aquarium.
John heeft vandaag een link geplaatst waarbij wij in kunnen invullen wat de diverse stroomverbruikers in onze hobby verbruiken, en kunnen we daar een totaal berekening uit halen.

Zelf zou ik iets verder willen gaan en tussen mijn bak en het stroomverbruik een kilowatt-uurmeter willen plaatsen, maar de vraag is zeker voor mij wat is de meest simpelste, er zijn er waar je onder andere kosten per kilowatt-uur in kunt progammeren, maar het moet zeker voor mij een beetje simpel zijn qua instellingen, ( of helemaal niet) ben best wel even geleden bezig geweest om een seconden timer in te stellen voor de beregening van de bak, voor menigeen is dit waarschijnlijk een simpel gebeuren, maar bij mij duren deze in te stellen progamma's behoorlijk langer voor het zeg maar werkt.

Nu heb ik internet een beetje afgezocht en wat blijkt, er zijn heel veel soorten van energie meters, zelfs die waarbij je de kilowatt-uurprijs kunt ingeven, is niet wat ik zoek.
Ik heb bij allekabels.nl een meter gezien die heel veel lijkt op die bij vele van ons nog in de meterkast hangt en daar veel op lijkt, gewoon een draaiende meter, waarbij je de standen helaas niet terug kan zetten, maar die voor mijn gevoel wel het verbruik goed weergeeft, de teller van dit apparaat is niet terug te draaien hij telt alleen maar op, is geen probleem ik kan de wekelijkse of maandelijkse standen gewoon vermenigvuldigen met de aankomende stroomprijs in januari ( of eerder).

Wat ik tegengekomen ben ( kan helaas geen link plaatsen, (lukt mij niet) is bij allekabels.nl met als produktcode 6169 en de meter kost E 16,99 euro.
Voor wie dan ook hierin geintereseerd, willen jullie indien mogelijk eens meekijken en daar een reactie op geven.

Wat ik ook nog wel even kwijt wil is dat ik al even een probleem heb met de mijn Eneco app, daar is sinds 8 augustus geen stroomverbruik meer te zien, volgens Eneco moest ik Stedin bellen, maar die geven aan de standen door gegeven te hebben,,uiteindelijk gaf Eneco aan mij door de standen vanaf die periode niet in hun bestand te hebben?.en dat ze het gaan oplossen, misschien en waarschijnlijk ben ik niet de enigste, maar goed.

gr. bert
 
treb waarom geen slimme stekker heb deze er tussen zitten

geeft via een app mooi weer wat het verbruik per maand is jack el.jpeg en per dag el2.jpeg ideaal
alleen de kilowatt uur prijs kan miet in gegeven worden maar das een eenvoudig reken sommetje
bv de maand okt 113,75 x 0,43 =49,00€ kosten
ps schermen zij normaal in kleur waarom de scanner deze zwart wit weer geeft :S;)
 
Zou zomaar voor mij te gebruiken zijn, ik heb een i-phone dus die moet wel werken met die app, maar wat geeft 113,75 weer.
 
Ik heb deze als tijdschakelaars, maar ook als energiemeters tussen de bakken zitten. Stekker ertussen, aanzetten en klaar. Is per dag af te lezen wat de bak verbruikt, maar ook als je de app opent te zien wat achter de stekker op dat moment wordt verbruikt.

 
Zou zomaar voor mij te gebruiken zijn, ik heb een i-phone dus die moet wel werken met die app, maar wat geeft 113,75 weer.
dat het totaal gebruik van de bak in de maand oktober 113,75 Kwh
kosten van 1kwh =0.43 eurocent bij mijn energieleverantesier (vattenval) kan voor jouw dus anders zijn.
ik heb dus al mijn verbruikers van de bak op een stekkerdoos aangesloten en de sterker daarvan in de smartplug gezet.
licht tijden worden bij mij via de ProfiLux Mini geregeld net zoals ph en filters en temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een vergelijkbare meter:

Enigste opmerking dat ik geef ik dat deze meter ook een schakelaar kan zijn. Voor verlichting best mooi, maar als je er je hele stroomvoorziening van de bak (voor je stekkerdoos) op zet wees er wel bewust van dat je in je mobiel je app afsluit (of alle apps in gebruik dichtgooit) Dan weet je redelijk zeker dat je pomp niet zomaar uitvalt door schuiven in je broekzak oid.

Een Philips Hue schakelaar is geen stroommeter. Kan ook fijn zijn voor je verlichting te programmeren enkele uren voor of na zons op/ondergang. Heb hem zelf op mijn combiketel gezet.

Je weet ook meteen wat je verwarming in je bak per dag verstookt. Hierdoor ben ik deze gaan isoleren.

Wow, eneco gaat naar 0,76euro/kwh toe. Ik twijfel om over te stappen want dat schijnt ook slecht uit te pakken geloof ik.


NB. ik heb ook een meter met display echter dat is echt knudde met aflezen. En nog duurder ook...
 
Ik gebruik een vergelijkbare meter:

Enigste opmerking dat ik geef ik dat deze meter ook een schakelaar kan zijn. Voor verlichting best mooi, maar als je er je hele stroomvoorziening van de bak (voor je stekkerdoos) op zet wees er wel bewust van dat je in je mobiel je app afsluit (of alle apps in gebruik dichtgooit) Dan weet je redelijk zeker dat je pomp niet zomaar uitvalt door schuiven in je broekzak oid.

Een Philips Hue schakelaar is geen stroommeter. Kan ook fijn zijn voor je verlichting te programmeren enkele uren voor of na zons op/ondergang. Heb hem zelf op mijn combiketel gezet.

Je weet ook meteen wat je verwarming in je bak per dag verstookt. Hierdoor ben ik deze gaan isoleren.

Wow, eneco gaat naar 0,76euro/kwh toe. Ik twijfel om over te stappen want dat schijnt ook slecht uit te pakken geloof ik.


NB. ik heb ook een meter met display echter dat is echt knudde met aflezen. En nog duurder ook...
Eerst nog 1 jaar in het energie plafond zien te blijven..
1 jaar om alles te isoleren en andere structurele energie besparende maatregelen te nemen voordat we de volle laag krijgen
 
Ik heb de smart plug aangeschaft, was niet duur maar voor mij waarschijnlijk niet werkbaar vanwege het niet te kunnen installeren omdat deze op een frecuentie van 2,4 werkt, ?
mijn mobile zit volgens mij op de 5 Ghz. Krijg continue de melding ,,geen verbinding met wi-fi.

Misschien toch nog maar naar die ouderwetse draaiende meter.Is een simpel apparaat maar zonder app's en dergelijke.
 
Ik heb de smart plug aangeschaft, was niet duur maar voor mij waarschijnlijk niet werkbaar vanwege het niet te kunnen installeren omdat deze op een frecuentie van 2,4 werkt, ?
mijn mobile zit volgens mij op de 5 Ghz. Krijg continue de melding ,,geen verbinding met wi-fi.

Misschien toch nog maar naar die ouderwetse draaiende meter.Is een simpel apparaat maar zonder app's en dergelijke.
Nee joh, gwn ff een nieuw netwerkej aanmaken thuis die enkel op 2.4 werkt. Simpel zat op te lossen
 
killerfish,

Als ik het ergens erg benauwd van krijg is het wel het veranderen van een netwerkje, jij kent mij niet maar ik bel xs.4all soms 2-3 keer per jaar voor een probleem en soms ook nog wel eens de helpdesk van de Mac, die nemen dan mijn Pc over en repareren weer e.e.a.

Ik ben van de wat oudere generatie en ben daarom ook erg voorzichtig,, als het blijft werken doe ik amper niks of geen aanpassingen, maar goed.
 
Ik heb hier nu al verschillende keren op het forum gelezen dat mensen het energie verbruik van hun aquarium willen weten om zo kosten te kunnen berekenen. Maar het komt altijd een beetje op hetzelfde neer het aquarium kost me .... per maand of per jaar.

Ik ben hier zeker geen expert in en weet dat dit niet of moeilijk te berekenen valt maar de pompen, de verlichting, de voedingen, het water zelf geven allemaal warmte af. Dus je aquarium zal je bijvoorbeeld 50€ per ..... aan stroom kosten. Maar door de warmte die het afgeeft zal je verwarming minder moeten draaien of minder hard moeten draaien waardoor je daar wat gaat besparen tegenover als je geen aquarium zou hebben. Dus de uiteindelijke kost zal misschien maar 40 of 45€ per.... zijn als je uit telt wat je aan verwarming bespaart
 
sannick

Een aquarium is voor ieder een aparte en verschillende kostenpost, het maakt nogal wat uit of je een bakje van 100 liter hebt op 22 gr. Of een Discusbak van 500 -1000 liter en je wilt deze op 29 Gr. houden.

500 -1000 liter is zo ongeveer een badkuip die je op temperatuur wil houden.

Als ik jou post probeer te begrijpen zou ik bijna denken dat een aquarium deels je huis verwarmd.
 
killerfish,

Als ik het ergens erg benauwd van krijg is het wel het veranderen van een netwerkje, jij kent mij niet maar ik bel xs.4all soms 2-3 keer per jaar voor een probleem en soms ook nog wel eens de helpdesk van de Mac, die nemen dan mijn Pc over en repareren weer e.e.a.

Ik ben van de wat oudere generatie en ben daarom ook erg voorzichtig,, als het blijft werken doe ik amper niks of geen aanpassingen, maar goed.
Oohhh xs4all, Gwn ff bellen of je beide WiFi radio’s aan staan en dat je dus een 2.4GHz apparaat hebt wat geen verbinding kan maken met de WiFi en niet snapt waarom niet
 
sannick

Een aquarium is voor ieder een aparte en verschillende kostenpost, het maakt nogal wat uit of je een bakje van 100 liter hebt op 22 gr. Of een Discusbak van 500 -1000 liter en je wilt deze op 29 Gr. houden.

500 -1000 liter is zo ongeveer een badkuip die je op temperatuur wil houden.

Als ik jou post probeer te begrijpen zou ik bijna denken dat een aquarium deels je huis verwarmd.
Jazeker, zolang je watertemperatuur hoger ligt dan de ruimte temperatuur zal je aquarium ten alle tijden de ruimte waar het in is geplaatst opwarmen in meer of mindere mate.
Daarom is het in mijn geval (1000L ongeveer) ook belangrijk te koelen in de zomer zodat de woonkamer niet te ver op warmt.
1000L water op 30 graden doet wel flink wat warmte afstaan kwam ik een paar zomers geleden achter :eek:
 
sannick

Een aquarium is voor ieder een aparte en verschillende kostenpost, het maakt nogal wat uit of je een bakje van 100 liter hebt op 22 gr. Of een Discusbak van 500 -1000 liter en je wilt deze op 29 Gr. houden.

500 -1000 liter is zo ongeveer een badkuip die je op temperatuur wil houden.

Als ik jou post probeer te begrijpen zou ik bijna denken dat een aquarium deels je huis verwarmd.
Ik zeg zeker niet dat het een heel huis zal verwarmen en er zijn inderdaad grote verschillen maar als de temperatuur van het huis normaal zakt tot 19gr en nu ( bijvoorbeeld ) maar zakt tot 19,5gr dan zal het op het einde van de rit toch wel een verschil maken aan de uiteindelijke prijs die je betaald.

Geen idee wat de gasprijs nu is ( duur ) maar elke graden minder verwarmen zou je gemiddeld 7% uitsparen ( volgens engie ). Dus als je bak 0,14graden verwarming geeft door de warmte afgifte zou dit 1% minder verbruik aan gas betekenen.

En als ik dan naar ons ga kijken dan hebben wij sinds wij ons aquarium hebben tussen de 30 en de 50m³ minder gas verbruikt per jaar. ( wij hebben wel een heel goed geisoleerd huisje )
 
Ik gebruik de homewizard energy socket 3680W. Heeft op zich een mooie app, maar die gebruik ik niet. Ik heb deze geblokkeerd in mijn router een lees hem lokaal uit in Home Assistant. Enige vervelende is dat deze dan rood knippert, omdat hij geen internet verbinding heeft. De energy socket kan ook schakelen, maar in de app (die je wel nodig hebt om deze te configureren) kan je dat blokkeren.

Het is grappig om te weten, maar verder kan je er weinig mee. Afgelopen zomer deed de verwarming niks, nu het weer kouder wordt neemt het verbruik ook toe. Je kan aan de grafieken zien wanneer ik water ververst heb. Ook het schakelen van het CO2 ventiel zie je terug.

03A06C4A-3A46-425E-A7EB-DA6518FD3B5D.png
 
Ik gebruik de homewizard energy socket 3680W. Heeft op zich een mooie app, maar die gebruik ik niet. Ik heb deze geblokkeerd in mijn router een lees hem lokaal uit in Home Assistant. Enige vervelende is dat deze dan rood knippert, omdat hij geen internet verbinding heeft. De energy socket kan ook schakelen, maar in de app (die je wel nodig hebt om deze te configureren) kan je dat blokkeren.

Het is grappig om te weten, maar verder kan je er weinig mee. Afgelopen zomer deed de verwarming niks, nu het weer kouder wordt neemt het verbruik ook toe. Je kan aan de grafieken zien wanneer ik water ververst heb. Ook het schakelen van het CO2 ventiel zie je terug.

Bekijk bijlage 351335
Verbruik jij 1500kwh per dag? Zodeju
 
X 0.43 ct per kwh dat kan niet kloppen.
 
1,5 x € 0,71 = €1,065 x 2,20371 = 2gulden en 34 ct per dag
 
Verbruik jij 1500kwh per dag? Zodeju
Meer richting 1,5kWh, anders zou ik er wel mee stoppen. Zoveel bijzonders heb ik ook weer niet. Pomp, verlichting, verwarming, CO2 controller op 350L. de huiskamer temperatuur is indien aanwezig 21 graden. Nacht/overdag verlaging vanwege vloerverwarming maar 1 graad. Over het algemeen schakelt deze dan ook niet eens in. Het aquarium verliest natuurlijk ook warmte aan de ruimte.

Ik zou om energie te besparen het licht wat kunnen dimmen, misschien een graadje verlagen, maar omdat de boel lekker draait en de besparing in de marge zit is dat het niet waard.
 
Wij gebruiken een energy socket en die werkt hier erg goed. We kwamen er achter dat we het verbruik van de thermostaat (100W op 125ltr) nogal onderschat hebben. Wij hebben de temperatuur in ons aquarium inmiddels aangepast naar minimaal 20 graden ipv 22, en hebben ons visbestand daar op aangepast.

Het verbruik van filter en verlichting is eigenlijk zoals verwacht. Het grappige vind ik zelf dat we nu aan ons stroomverbruik kunnen zien wanneer ons filter vies is :). Dan zakt het verbruik iets.

Voor het geld hoeven we het niet te doen, we hebben zonnepanelen en we betalen maar 13 cent per kWh (5 cent kaal leveringstarief), maar we vinden het prettig om onze vaste lasten overzichtelijk en laag te houden.
 

Terug
Bovenaan