Kingsize cerges


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,520
Locatie
alkmaar
Ik heb als het goed is nu alles binnen en kan dus binnenkort beginnen met bouwen.
Open toch maar wel een apart topic hiervoor voor de lering en vermaak ;)

Ff een foto om goed van start te gaan voor het idee.
FA4B54CA-4DF7-4457-B775-8FA7BD35229A.jpeg

Nu eerst alles op maat maken en een spreidplaat maken voor de inkomende kant van de reactor.
 
Ik snap nog niet helemaal hoe het zou moeten werken, want gaat de CO2 nu niet juist bovenin de reactor zitten en komt deze er nooit meer uit? Je hebt twee gaten aan de zijkant, hoe gaan deze de reactor, komt er direct voor beide een bocht en welke kant dan op?

Heb je misschien een schets o.i.d. dat maakt misschien het een en ander duidelijk. Ook vooral benieuwd waarom je denkt dat de flow hierin beter zal zijn dan bij je huidige.
 
Ingaand water word naar boven gestuurd met de co2 en dat moet omlaag in de reactor waar straks een buis komt voor de uitgaande kant.
Maar komt goed, ga overal foto’s van maken ;)
 
Wat een mooi project! Ik ben benieuwd naar het eind resultaat
 
co2 reactor on steroids? :juggle:

Niet dat ik wat van co2 afweet, maar is er wat mis met je huidige setup?
 
co2 reactor on steroids? :juggle:

Niet dat ik wat van co2 afweet, maar is er wat mis met je huidige setup?
De manier waarop ik ze gebouwd heb voornamelijk.
De buizen gaan daar door de deksel heen wat ervoor zorgt dat het een dunne lijnverbinding is en de gaten van de inkomende kant zitten net ff te dicht op de rand om de pakking goed op z’n plek te houden.
 
Nogsteeds een bergje onderdelen helaas.
Ik ga straks m’n minime in bed gooien en als ze slaapt ff aan de slag ;)
Hier spreekt opa!!! Niet, ik herhaal, niet gooien! Dit is je meest kostbare bezit. (Overbodige post, dit wist je al lang... Die ouwe lullen altijd...) ;)Benieuwd hoe dit object gaat worden.
 
Hier spreekt opa!!! Niet, ik herhaal, niet gooien! Dit is je meest kostbare bezit. (Overbodige post, dit wist je al lang... Die ouwe lullen altijd...) ;)Benieuwd hoe dit object gaat worden.
Vind ze juist zo leuk..
6665263E-1F3A-40C0-9F40-96CD877900FC.jpeg
 
Wellicht heb ik het nog niet helemaal goed begrepen hoe het gaat werken, maar ik heb even vlug wat uitgetekend omdat ik wel geintresseerd ben hoe het gaat werken.
Vragen die ik bij het onderstaande ontwerp heb:
- Hoe ga je voorkomen dat er geen CO2 ophoping is bovenin de reactor?
- Waar laat je de CO2 erbij in de reactor?
- Hoe ga je de scheidingswand maken of komt deze er geen?
- Waarom zou dit voor een betere flow zorgen?

Mocht ik heel erg ver van je ontwerp af zitten, dan ben ik benieuwd hoe het er dan in hoofdlijnen uit komt te zien.


full
 
Zo nu dan ff de update.
Ik ben begonnen met het maken van een spreidplaat zodat het inkomende water niet volle bak tegen het deksel spuit.
Met de laser op m’n werk ff een paar kleine gaten in een dop geschoten die ik straks op boor naar 6mm
C4F61EAE-091E-4602-992E-9BC53576BD88.jpeg

daarna heb ik de 50-32 verlopen door geboord zodat ik er een buis doorheen kon steken ipv erin
8A6B4BE7-5310-45EB-B61C-F3E0F5F8CA4F.jpeg

Toen ff alles uitlijnen zodat de beide buizen ongeveer in het midden gaan komen
444302AB-6203-4771-A853-F5ED6511B368.jpeg

daarna heb in alles wat ik al kon lijmen gelijmd en nu staat het er zo bij te drogen
8374E96C-1BFD-44B5-910A-0A44502FF144.jpeg

86FDE34C-1DEA-48F2-836B-C3F0FDD80E66.jpeg

de bochten zitten nog niet verlijmd en de buis van de spreidplaat is te lang dus die moet nog ingekort.
Maar verder best ver gekomen :)
De co2 word in het T stuk toegevoegd hiervoor heb ik helaas de verkeerde tule besteld dus moet ik ff wat anders gaan versieren.
 
Wellicht heb ik het nog niet helemaal goed begrepen hoe het gaat werken, maar ik heb even vlug wat uitgetekend omdat ik wel geintresseerd ben hoe het gaat werken.
Vragen die ik bij het onderstaande ontwerp heb:
- Hoe ga je voorkomen dat er geen CO2 ophoping is bovenin de reactor?
- Waar laat je de CO2 erbij in de reactor?
- Hoe ga je de scheidingswand maken of komt deze er geen?
- Waarom zou dit voor een betere flow zorgen?

Mocht ik heel erg ver van je ontwerp af zitten, dan ben ik benieuwd hoe het er dan in hoofdlijnen uit komt te zien.


full
1, niet.
vroeg of laat kan er wat gaan ophopen maar hoop dat door de vulling dit minimaal word
2, op de ingaande buis komt een slangtule voor de co2 slang
3, komt geen wand in, enkel een buis in het midden
4, in mijn geval omdat ik nu werk met sponzen die dicht slibben

Opzich als je de scheidingswand vervangt voor een buis omlaag ben je er
 
Die dop met gaatjes daar daar wel voldoende l/h doorheen?
Waarom geen T stuk?
 
Die dop met gaatjes daar daar wel voldoende l/h doorheen?
Waarom geen T stuk?
Gaatjes worden 6mm wat ongeveer hetzelfde oppervlak zou moeten geven als de binnendiameter van pijp 32
 
Zo ik kon weer wat doen vandaag :)
Eerst maar begonnen met de spreidplaat te boren
0E4F04F1-64E8-4403-A6E9-044A287AA158.jpeg

Toen alles op maat gemaakt en de inlaat verlijmd.
Buitenbuis op maat gemaakt en verlijmd en de uitlaat bocht verlijmd, enkel de buis nog niet verlijmd omdat hier nog gaten in moeten voor de retour.
B3EC468A-617C-41A3-AAE8-89633531D448.jpeg

F7FABB36-C7D0-4E33-A4F4-594255FA8DFA.jpeg

A49313C2-B296-4F6C-802B-FB1199CED727.jpeg
 
Nu alleen nog de vraag....
Welke vulling ga ik gebruiken?
Ik had sponzen maar die slibben dicht dus is knudde.
K1 gaat denk ik de gaten verstoppen onderin de reactor, gaat namelijk best wat water doorheen.
 
Nu alleen nog de vraag....
Welke vulling ga ik gebruiken?
Ik had sponzen maar die slibben dicht dus is knudde.
K1 gaat denk ik de gaten verstoppen onderin de reactor, gaat namelijk best wat water doorheen.
Bioballen zou voor het formaat denk ik wel goed zijn.
En die werken in mijn (kleine) reactor ook erg goed.
 
Nu alleen nog de vraag....
Welke vulling ga ik gebruiken?
Ik had sponzen maar die slibben dicht dus is knudde.
K1 gaat denk ik de gaten verstoppen onderin de reactor, gaat namelijk best wat water doorheen.
Ik heb geen vulling meer.
Verschillende vullingen geprobeerd maar zonder vulling werkt beter in mijn reactor.
Ik zou pas een vulling gaan gebruiken als blijkt dat de CO2 niet volledig oplost in je reactor.
Anders remt je vulling alleen maar de flow zonder dat het wat bij draagt.
 
Bio ballen hebben een zeer open structuur.
Doordat de reactor breder is dan de aanvoerbuis blijft de flow gelijk. Alleen de CO2 bellen slaan te pletter voor een betere oplossing. Ik pomp met gemak 10.000 l/h door mijn bioballen heen.
De flow wordt juist beperkt door die sproeikop bovenin maar volgens Wouter is de totale opp aan opening gelijk aan de 32mm toevoerbuis.
Totale opp val alle openingen in de bioballen is groter dan die sproeikop.
 
Ik heb geen vulling meer.
Verschillende vullingen geprobeerd maar zonder vulling werkt beter in mijn reactor.
Ik zou pas een vulling gaan gebruiken als blijkt dat de CO2 niet volledig oplost in je reactor.
Anders remt je vulling alleen maar de flow zonder dat het wat bij draagt.
Met vulling word bij mij de CO2 beter opgelost, dat was ook de reden om deze reactor te gaan bouwen zodat ik makkelijker media kan toevoegen of eruit halen
 
De flow wordt juist beperkt door die sproeikop bovenin maar volgens Wouter is de totale opp aan opening gelijk aan de 32mm toevoerbuis.
Totale opp val alle openingen in de bioballen is groter dan die sproeikop.

Het oppervlakte kan dan wel gelijk zijn, echter stromingsleer geeft aan dat turbulentie zeer zeker de flow zal remmen.
In dit geval zullen de gaten een grotere weerstand zijn dan een T stuk en dus stromingsverlies veroorzaken.
 
Debiet kan idd een dingetje zijn met mijn manier van bouwen.

Echter verwacht ik niet dat het een probleem gaat worden.
Net ff opnieuw berekend met de goede diameters, en het oppervlak van alle gaatjes tezamen is meer dan het oppervlak van de buis.
Dat gezegd hebbende draaien mijn pompen ook niet op 100% en heb ik geen massieve straal water uit de uitlopen als ik de spraybars eraf haal, eerder een lullig straaltje.
De 32mm is in mijn beleving dan ook overkill om ongeveer 1500L/U te proberen te verpompen (1500L/U per pomp)
 
Wat ik mij afvraag bij deze cerges is waarom die beter zou zijn voor de flow dan je vorige? Het verschil is nu dat je het water (en CO2) omlaag drukt in de buis, maar onderin de buis lijkt mij dat het water meer moeite heeft om de staaf weer in te gaan dan voorheen waarbij het eigenlijk de cerges uit werd gedrukt..

full


M.b.t. de bioballen, hebben jullie nog tips wat de beste zijn (bepaald merk fzo)?
 
Ik vind het een heel mooi project wat zeker goed gaat werken volgens mij.
Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken, maar gezien je ervaring zal dat vast goed komen.
En als je nooit niks probeert, weet je zeker dat het niet werkt toch?
 
Wat ik mij afvraag bij deze cerges is waarom die beter zou zijn voor de flow dan je vorige? Het verschil is nu dat je het water (en CO2) omlaag drukt in de buis, maar onderin de buis lijkt mij dat het water meer moeite heeft om de staaf weer in te gaan dan voorheen waarbij het eigenlijk de cerges uit werd gedrukt..

full


M.b.t. de bioballen, hebben jullie nog tips wat de beste zijn (bepaald merk fzo)?
Zoals ik eerder aangaf behaal ik de winst uit het toe kunnen passen van andere media wat opener is dan een stuk spons.
Iedere cerges heeft hetzelfde principe waar het water naar beneden word gedrukt voordat het door een stijgbuis weer omhoog gaat.
 
Zoals ik eerder aangaf behaal ik de winst uit het toe kunnen passen van andere media wat opener is dan een stuk spons.
Iedere cerges heeft hetzelfde principe waar het water naar beneden word gedrukt voordat het door een stijgbuis weer omhoog gaat.

Je hebt helemaal gelijk, zat even in de war met de stijgbuis, dacht even dat bij die andere het water uit die 'stijgbuis' kwam, maar dat is inderdaad niet het geval. Dan maakt het inderdaad wat minder verschil voor de flow.
 
Mijn cerges reactor heeft helemaal geen vulling, gewoon een stijgbuis, moet zeggen dat ik zowel in de reactor als uit de spraybar geen bellen zie. Nou gebruik ik wel een inline diffuser om de co2 toe te voegen dus dan zijn de bellen al klein.
 
Ik heb ook de vulling eruit gehaald. Er komen geen CO2 bellen uit de reactor dus alles is keurig opgelost.
 

Terug
Bovenaan