Kingsize cerges


Ik heb juist een vulling nodig voor een betere oplossing.
Ik heb een data-logger in mijn controller, en kan dus terug kijken op kwartier nivo wat mijn ph was.

Met vulling in de reactoren zakte deze harder.
Er kwamen bij mij trouwens ook bijna nooit bellen uit m’n uitstroom, dus dat is niet de motivatie voor mij om met vulling te werken
 
Zojuist wat vulling gehaald.
Wss heb ik 12L nodig.. zakje was niet kleiner....
026AAE51-741D-4020-94AE-1597AA986D25.jpeg

Mochten jullie nog interesse hebben, de verkoper heeft nog 150L staan als ik hem goed heb begrepen.
Dus op verzoek van zijn vrouw XD
 
Ik ga ook een reactor maken, ik heb gisteren de onderdelen besteld.
Bedankt voor dat idee met dat T stuk aan de bovenkant en dan de invoer aan de zijkant die doorloopt de reactor in, met een handige schroefkap aan de bovenkant!
Dat gedeelte ga ik ook zo maken in plaats van een slangpilaar in de zijkant van een puntstuk te zetten, wat je ook vaak ziet.

Ik was wel van plan de co2 aan de zijkant van de reactor in te voeren in plaats van direct op de invoerleiding van het water, zou dat veel uitmaken voor de werking van het apparaat?
 
Ik was wel van plan de co2 aan de zijkant van de reactor in te voeren in plaats van direct op de invoerleiding van het water, zou dat veel uitmaken voor de werking van het apparaat?
Dat denk ik niet.
Zijn ook mensen die de co2 onderin inbrengen zodat het tegen de waterstroom in moet stijgen en zo beter op hoopt te lossen
 
Ik heb ook van die bioballen in mijn reactor zitten, maar dan een maatje kleiner, mijn ervaring is dat de co2 beter oplost dan met niks erin of met schuim materiaal.
Ik laat de co2 er in het midden van de reactor inkomen door een slangetje wat in het midden hangt.
Zo wordt de co2 al opgelost als het naar boven wil, en de rest wordt opgelost als het door de stroming meegenomen wordt.
 
Ik heb ook van die bioballen in mijn reactor zitten, maar dan een maatje kleiner, mijn ervaring is dat de co2 beter oplost dan met niks erin of met schuim materiaal.
Ik laat de co2 er in het midden van de reactor inkomen door een slangetje wat in het midden hangt.
Zo wordt de co2 al opgelost als het naar boven wil, en de rest wordt opgelost als het door de stroming meegenomen wordt.
Mooi, dat er zoveel ervaringen zijn. In mijn reactor komt de CO2 er boven in waar het ook het liefst wil blijven maar het wordt de stroming meegenomen naar onder waar het aangezogen wordt. Bovenin heb ik een grove sponsring die belvorming voorkomt en in het midden zit er ook weer een grover sponsring die nogmaals voor breking zorgt. De Co2 komt trouwens in mijn reactor door een bazooka diffuser.
 
En toen stond nummer 2 uit te harden :)
6B2A9686-3E7C-46E9-BB38-0C912CF26335.jpeg


De eerste draait nu en was in 1x lek dicht en ook vrij vlot alle lucht kwijt.
Vanavond of morgen nummer 2 starten en dan kan ook de CO2 weer aan en kijken wat het daadwerkelijke verschil is
 
Waar komt die naam eigenlijk vandaan ; kingsize cerges ?
Als de tekening klopt die hierboven ergens staat , is dit mijn inziens een normale constructie , alleen met veel meer onderdelen in elkaar gezet .
 
En toen stond nummer 2 uit te harden :)
Bekijk bijlage 310762

De eerste draait nu en was in 1x lek dicht en ook vrij vlot alle lucht kwijt.
Vanavond of morgen nummer 2 starten en dan kan ook de CO2 weer aan en kijken wat het daadwerkelijke verschil is
Ben je niet bang dat die ballen gaan tikken met weinig ballen in je reactor. Bij ons zitten ze redelijk stut
 
Waar komt die naam eigenlijk vandaan ; kingsize cerges ?
Als de tekening klopt die hierboven ergens staat , is dit mijn inziens een normale constructie , alleen met veel meer onderdelen in elkaar gezet .

Cerges zal ongetwijfeld de persoon zijn die het principe van een reactor met boven voeding en een opvoerbuis heeft bedacht en ik schat zo maar in dat kingsize iets met het formaat te maken heeft
 
Cerges zal ongetwijfeld de persoon zijn die het principe van een reactor met boven voeding en een opvoerbuis heeft bedacht en ik schat zo maar in dat kingsize iets met het formaat te maken heeft
Jij gaat door voor de koelkast. ;)
Is een Russisch ontwerp op basis van een 10” waterfilterhuis als ik het mij goed herinner.
Maar 10” is te klein voor mij en 20” is te onpraktisch.
Vandaar deze constructie op dit formaat
Ben je niet bang dat die ballen gaan tikken met weinig ballen in je reactor. Bij ons zitten ze redelijk stut
Nee die zitten shocking klem
 
En toen stond nummer 2 uit te harden :)
Bekijk bijlage 310762

De eerste draait nu en was in 1x lek dicht en ook vrij vlot alle lucht kwijt.
Vanavond of morgen nummer 2 starten en dan kan ook de CO2 weer aan en kijken wat het daadwerkelijke verschil is
Dit lijkt op een echte watercentrale....:giggle:
 
Waar komt die naam eigenlijk vandaan ; kingsize cerges ?
Als de tekening klopt die hierboven ergens staat , is dit mijn inziens een normale constructie , alleen met veel meer onderdelen in elkaar gezet .
Zou dat iets te maken hebben, met de naam zegt het al, de "size" ?
 
@tuinkabouter ik las dat je een spreidingsplaat hebt gemaakt bij de inlaat van je cerges reactor, de reden hiervoor is wellicht dat de spreiding dan beter is ipv dat je een harde straal krijgt die binnen komt, had je dit bij je vorige cerges reactor ook of heb je dat nu gedaan omdat je een ander concept hebt?

En wat heb je gedaan bij de uitlaat/uitvoer van de cerges, heb je daar gewerkt met hetzelfde principe of is het daar een open pijp/pvc?
 
@tuinkabouter ik las dat je een spreidingsplaat hebt gemaakt bij de inlaat van je cerges reactor, de reden hiervoor is wellicht dat de spreiding dan beter is ipv dat je een harde straal krijgt die binnen komt, had je dit bij je vorige cerges reactor ook of heb je dat nu gedaan omdat je een ander concept hebt?

En wat heb je gedaan bij de uitlaat/uitvoer van de cerges, heb je daar gewerkt met hetzelfde principe of is het daar een open pijp/pvc?
Nee bij m’n vorige was dit niet nodig omdat het water door het deksel kwam.

maar ik heb de retourbuis ook voorzien van gaten ipv een stuk boven de bodem laten stoppen
 
@tuinkabouter

Zeer betrouwbaar adres.. hij heeft ook keramische staafjes 25 kg voor 70 euro

Ik ben inmiddels voorzien, heb een 50L op kunnen halen voor €20 ;)
 
@tuinkabouter Ik had nog een slang liggen voor een luchtpompje wat volgens mij hetzelfde type slang is als CO2art kan leveren (https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...oires/co2art-drukvaste-polyurethaan-co2-slang), echter hoe heb je deze aan je PVC gekoppeld?

Zie dat je in je vorige cerges reactor een gaatje in je PVC hebt geboord en hier de slang doorheen hebt gedaan en dicht hebt gelijmd, heb je dat bij je nieuwe cerges reactor ook gedaan? Want volgens mij zijn er geen hulpstukken om een slang van 6mm aan te sluiten op PVC, correct?

Ook benieuwd hoe @rjoemman dit heeft gedaan trouwens..
 
Zie dat je in je vorige cerges reactor een gaatje in je PVC hebt geboord en hier de slang doorheen hebt gedaan en dicht hebt gelijmd, heb je dat bij je nieuwe cerges reactor ook gedaan? Want volgens mij zijn er geen hulpstukken om een slang van 6mm aan te sluiten op PVC, correct?

Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb zo'n koppelstukje besteld via Ali, gaatje in het PVC geboord en het koppelstukje een beetje verwarmd en gebruikt om draad te tappen in het pvc.
Ik heb het koppelstukje nog met epoxy ingesmeerd voordat ik het vast heb gedraaid. Dan zit er ook gelijk zo'n borgmoertje op je co2 slang.

Je moet een PC-4 hebben voor een 6 mm slang.
https://nl.aliexpress.com/item/33049311088.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.63884c4dZdBwzr

Misschien ook een goeie tip: ontluchtingskraantje bovenin je schoefdop zodat je altijd kan ontluchten!
Ik ben blij dat ik die erop heb gemaakt omdat er een grote bel lucht in mijn reactor zit als ik mijn filter heb schoongemaakt en weer opstart. (omdat mijn reactor uitgang onder zit wil die bel er niet uit)
https://nl.aliexpress.com/item/4000821786627.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.63884c4dZdBwzr
 
@tuinkabouter Ik had nog een slang liggen voor een luchtpompje wat volgens mij hetzelfde type slang is als CO2art kan leveren (https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...oires/co2art-drukvaste-polyurethaan-co2-slang), echter hoe heb je deze aan je PVC gekoppeld?

Zie dat je in je vorige cerges reactor een gaatje in je PVC hebt geboord en hier de slang doorheen hebt gedaan en dicht hebt gelijmd, heb je dat bij je nieuwe cerges reactor ook gedaan? Want volgens mij zijn er geen hulpstukken om een slang van 6mm aan te sluiten op PVC, correct?

Ook benieuwd hoe @rjoemman dit heeft gedaan trouwens..
Ik heb een slangtule besteld bij co2reactor.nl en 1/4” draad gesneden in m’n T-stuk waar ik wat verloopringen in had gelijmd.
Maar je kan ook een verloopring met draad nemen die past bij je slangtule, alleen had ik daar toen nog niet aan gedacht 🤣🤣
 
Deze dingen heb ik in mijn cerges gebouwd. Ze zijn er in soorten en maten. (Tante Ali) Dus ook in 4 mm., de CO2 slangmaat.
 

Bijlagen

  • IMG_20191123_124931.jpg
    IMG_20191123_124931.jpg
    338.5 KB · Weergaven: 130
  • IMG_20191123_125924.jpg
    IMG_20191123_125924.jpg
    309.9 KB · Weergaven: 116
Ik heb een slangtule besteld bij co2reactor.nl en 1/4” draad gesneden in m’n T-stuk waar ik wat verloopringen in had gelijmd.
Maar je kan ook een verloopring met draad nemen die past bij je slangtule, alleen had ik daar toen nog niet aan gedacht 🤣🤣

Vandaag even langs gegaan bij de lokale PVC handel (https://www.pvc-handel.nl/) en daar hebben ze mij geholpen en was voor 3,11 euro klaar (y):
  • pvc inlijmring 32x 20mm
  • pvc inlijmring 20x 1/4""bi
  • Nylon slangtule 1/4"x 4mm

full


full
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de transparante buis van 110, volstaat de versie van 4bar? Die van 10 bar is niet meer te krijgen waar ik ze besteld had...heb de keuze geld terug of de 4bar versie.
 
Wat betreft de transparante buis van 110, volstaat de versie van 4bar? Die van 10 bar is niet meer te krijgen waar ik ze besteld had...heb de keuze geld terug of de 4bar versie.
Jahoor, als jij er meer dan 4 bar op je leidingwerk weet te zetten ben je een flinke jongen
 
Graag gedaan.
De enige 2 redenen waarom “we” voor druk pvc kiezen is omdat er vanalles voor te krijgen is in kleinere diameters, en met z’n iets dikkere wand iets slagvaster zou moeten zijn
 
Ik had het moeten weten, mijn pomp heeft een opvoerhoogte van 4meter, wat overeenkomt met 0.4bar. (1mWK = 0.1bar). Als ik dat juist beredeneer tenminste. :)
 
Heerlijk om die zelfbouw knutsel projecten van jou te zien, erg leuk!
 
Ik had het moeten weten, mijn pomp heeft een opvoerhoogte van 4meter, wat overeenkomt met 0.4bar. (1mWK = 0.1bar). Als ik dat juist beredeneer tenminste. :)
Nee is de goede redenatie hoor.
Maar je gaat geen 4m omhoog dus die 0.4Bar ga je niet eens halen
 

Terug
Bovenaan