kit los föhnen!!


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
We hebben hier een aquarium van 12MM glas waarvan de bodem is gescheurd. We kunnen/willen geen bodem er in lijmen en we kunnen de bodem NIET van binnen uit los snijden

Nu willen we het volgende gaan doen. Het aquarium omdraaien (opening aan de onderkant), de hoeken middels een frame vast zetten - zodat het aquarium haaks blijft en in het aquarium. zodat alles op zijn plaatst blijft.

Nu willen we de kit middels een föhn verwarmen. De gedachte hierachter is, de kit wordt zacht en kan van buitenaf middels een scherp dun mes doorgesneden worden.

We willen van bovenaf verwarmen zodat allen de bodemplaat warm wordt, en via de buiten kant los maken.

Om te voorkomen dat de zij ruiten te veel warmte krijgen kunnen we deze koelen met water.

Mocht dit lukken dan gaat er een nieuwe glasplaat op. We kitten de nieuwe glasplaat en draaien het aquarium om en zetten hem op de plaat.
 
Waarom kit je plaat eronder. zoals de profs het doen.
15 mm plaat of 18 mm . eronder kitten.

en anders met scheermesje de kit lossnijden, op helft mesje afplakken , voor snijden.
mesje is flinterdun.
zo snij ik ze ook los.
 
Ja je hebt gelijk en er staat inderdaad koelen. Dat had ik even gemist maar met water en een föhn moet je dan wel erg oppassen.
 
Dat wil hij niet doen. Hij wil de bodem eruit halen. en nieuwe erin.

Nieuwe kit op oud houd niet. moet de oude kit weggesneden worden.
Dat snap ik, maar dan heb je toch in de hoeken de connectie met de kit tussen de staande stukken glas? Of iets hoger, maar hoe dan ook ergens??
 
Vreemd dat ze de bodem niet van binnen uit los kunnen snijden trouwens lijkt mij altijd te kunnen
Zou trouwens de bak voledig opnieuw kitten ook om te voorkomen dat je problemen krijgt met de overgang tussen nieuwe kit en oude
 
Zoals hij het wil , heb ik mijn 1 m gangbak ook gedaan. va onder af. los snijden.
Je komt binnen niet in de aansluitende naad. te dun . snijer te dik.
Alles goed schoon gemaakt. de bak over de ruit heen.

Binnen af kitten. dag drogen. bak op zijn zij. onderkant afkitten. en afvlakken. . dag drogen.
Bak op de kast, die nu wel verstevigd was , achter. tegen in zakken .

Nu ,na 6 jaar, weer een lek … is nu en planten opkweekbak.
Voor Mango,s en avocado,s.
En en cocosnoot. om te proberen te kweken.
 
Bekijk het verschil eens. Scheermesje is flinterdun.
Breekmesje halve mm.


Geeft niet ,hoor. probeer het maar.
 
Kan lastig zijn of heel makkelijk . Het is maar net hoe de "plakker" zijn werkt heeft gedaan . In principe dien je een mm speling te hebben . Maar die heb je niet altijd .
Heb er diverse uit elkaar gehaald .
Beste wertk nog altijd een dunne gitaarsnaar .
Die zaagt gelijk heel de kitnaad door .
Nadien alle oude kit zorgvuldig wegkrabben .
Fohnen zeker niet doen , dat klapt je glas zo kapot door temperatuurverschillen .
 
Kan lastig zijn of heel makkelijk . Het is maar net hoe de "plakker" zijn werkt heeft gedaan . In principe dien je een mm speling te hebben . Maar die heb je niet altijd .
Heb er diverse uit elkaar gehaald .
Beste wertk nog altijd een dunne gitaarsnaar .

Ja, ALS je ruimte hebt. Meestal niet.

Hij moe maar zien. hij kan er mee leren. zoals wij gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hartelijk dank voor de info over het föhnen. Ga het inderdaad toch op een andere manier doen.

Zal het gaan proberen met een scheermesje.
 

Terug
Bovenaan