Kitelight set nr 3

S

Segamon

Guest
Na anderhalf jaar zijn de TL balken in mijn Juwel Rio 180 wel eens een keer aan vervanging toe.
De planten beginnen het duidelijk minder te doen en ik heb voor de duurzaamheid besloten dat er LED verlichting in gaat komen.

Maar ja welke?

Mijn oog is gevallen op Kitelight set nr 3.
Heeft er hier iemand ervaring mee? is het een goede keuze of heeft er iemand tips?
Ik hoor het graag.

Kitelight set 3
 
Maar euh, na anderhalf jaar hoef je geen lampen te vervangen.
Ze verliezen slechts 10% licht op 20000 branduren. :)
Bovendien gaat led u niet veel stroom besparen als je evenveel licht wil.
Denk aan een besparing van zo'n 10% stroom.
Voor een bak als de mijne met 216watt T5 lampen zo'n 2� per maand besparing.
 
niet met deze spicifieke set, wel met de RGB strips van kitelight.
was niet al te best.. binnen een jaar was de "silicone lens" matglas geworden en was de afscherming van de kabels uitgedroogd waardoor ze scheurde en de kabel blootlegde of afbraken als ik het aanraakte.

dat was een goede 2 jaar terug dus kan weinig zeggen over de huidige kwaliteit.
ben zelf overgestapt op HVP na veel lovende verhalen te hebben gehoord en ik vind dit persoonlijk ook betere kwaliteit.

de 7.000k en 10.000k strips zijn beide geschikt om planten te laten groeien, indien de kwaliteit van kitelight hetzelfde is kan je met deze set wel een eind komen.
hou er wel rekening mee dat je misschien een 2e witte strip aan moet schaffen om echt voldoende licht te hebben.
 
Ok luc, ik ga het anders formuleren.

Kitelight beweert op hun site dat hun leds van 90cm 12,96 watt verbruiken en 6788 lumen produceren.
Hoewel ze zelf zeggen dat dit 110 lumen per watt is geeft deze waarde eerder 523 lumen per watt.

Nu, beide zijn zeer ongeloofwaardig gezien ze SMD5050 leds gebruiken en die MAXIMAAL 70 lumen per watt geven.

In het beste geval zal een strip van 90cm dus 907 lumen geven.
Een vergelijkbare T8 lamp van 90cm zal bij 30watt zo'n 2400 lumen geven.
Dus om 1 TL te vervangen heb je 2-3 kitelight stripjes nodig om evenveel licht te hebben.

Als je nog geen reflectoren hebt zou dat een betere investering zijn.

De gegevens op hun site:
https://www.kitelight.nl/var/images/cms ... D_CdLm.pdf

Het is aan uzelf conclusies uit deze te trekken. Want ik mag ze blijkbaar niet voor zeggen?
 
Je zegt toch ook
ik ben het niet eens met wat je zegt

en niet

ik vind je een leugenaar ;)

Het is de manier waarop je iets aan gaf, met jou laatste post is niets mis mee.
 
Je hoeft niet in verdedigingsmodus te schieten hoor. :)
Ik begrijp best de tussenkomst.

Waarom denken jullie toch altijd dat ik de antichrist ben? ;)

Maar misschien is het handiger dat de poster op de hoogte gebracht wordt bij een ingreep.
Heb het nu per toeval gelezen.
 
JurgenD zei:
Je hoeft niet in verdedigingsmodus te schieten hoor. :)
Ik begrijp best de tussenkomst.

Waarom denken jullie toch altijd dat ik de antichrist ben? ;)

Hoezo in de verdediging kruipen?

ik antwoord enkel op jou vraag, deze dus ;)

Het is aan uzelf conclusies uit deze te trekken. Want ik mag ze blijkbaar niet voor zeggen?
 
Ik was zelf ook al aan het twijfelen of set 3 voldoende licht was voor mijn behoorlijk beplantte bak, maar Kitelight zegt hier ook bij dat je dan beter set 4 kan nemen.

Ik hoor idd al van meerdere mensen dat TL veel langer meegaat dan ze je willen doen geloven (fabrikant)
Maar het gaat er mij om dat ik op den duur zelf het dag en nachtritme kan instellen met zonsonder/opgangen, en dat gaat niet met TL.

Bedankt voor jullie input allemaal.
 
Als je dat wil kan je idd beter voor led kiezen.
Maar zou toch aanraden om iets anders op te zoeken dan kitelight.

Hoor veel tevreden stemmen over JMB.
Azaqua heeft ook een h��l goed led systeem. Maar komt een pak duurder uit. Maar dan heb je wel TOP.
 
Azaqua is idd nogal prijzig maar ziet er wel strak uit.
JurgenD, als jij de LEDS zou samenstellen voor een Juwel Rio 180, welke zou jij dan nemen op deze site?(of JMB site)
En de controller natuurlijk.
 
Sorry foutje, hierboven:


Wij hebben in onze Juwel Rio 180 JMB Balken, 3 stuks. Erg tevreden over!


Groet,
Ben.
 
JMB staat op mijn lijstje.:thumbs:

Heb je ook een controller?
 
Als je evenveel licht wil als 2x T5 lampen moet je richting 8000 lumen.

Die clusterleds zijn 1200 lumen per cluster.
Clusters met rode en blauwe leds zijn doorgaans 1000 lumen.

Je zou dus 8 clusters nodig hebben denk ik.
Ben je tevreden met minder zou je ��n balk met 6 clusters kunnen nemen.
Anders gaat de prijs snel omhoog omdat je dan twee balken nodig hebt.
Je moet rekenen op zo'n 500� als je de top wil. Maar dan heb je wel wat.
Zou een combinatie kiezen uit 5000 kelvin en rode en blauwe leds.
Eventueel ��n koel witte module

Bij JMB is wat goedkoper.
Zou bij JMB kiezen voor 2x wit/rood en 1x wit/blauw.
Zelf heb ik de voorkeur voor warm wit voor de rode balken, koel wit voor de blauwe.
Zo heb je een ruim bereik in het kleurenspectrum.
Maar drie balken en een voeding gaan je ook snel 400� armer maken.

Het kost wat, maar dan heb je wel iets die goed is.
Goedkoop is bij led altijd miskoop.
 
Bij JMB kozen wij voor:

Achter 1x wit/rood
Midden 1x wit
Voor 1x wit/blauw

Dit in een fors beplantte bak.

Groet,
Ben.
 
'Goedkoop is duurkoop' is ook mijn motto.
Al zou ik nooit voor het allerduurste gaan.
Bedankt voor de tips JurgenD, JMB ligt wat meer in mijn prijsklasse dus ik zal daar eens even gaan rondsnuffelen.
 
Segamon zei:
JMB staat op mijn lijstje.:thumbs:

Heb je ook een controller?

De controller van JMB. Overigens kunnen bij JMB twee balken op een controller aangesloten worden. Daarop kan je 5 programma's, zonsopgang, zonsondergang o.i.d., laten functioneren. Onze middenbalk (wit) wordt trouwens met een tijdschakelaar bijgevoegd op het midden van de dag.
Voor zover we weten kun je bij JMB g��n 5 kanaals controller als bijvoorbeeld de TC 420 gebruiken. De leds op een balk kunnen dus niet apart aangestuurd worden.


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Segamon zei:
JMB staat op mijn lijstje.:thumbs:

Heb je ook een controller?

Voor zover we weten kun je bij JMB g��n 5 kanaals controller als bijvoorbeeld de TC 420 gebruiken. De leds op een balk kunnen dus niet apart aangestuurd worden.


Groet,
Ben.

Dus je 5 clusters kunnen niet afzonderlijk aan of uit?
 
De TC 420 controller staat juist hoog op mijn verlanglijst.
Welke (merk) led strips gaan daar dan wel op?
 
RGB. Maar dat is niet wit.

Je kan dat wel combineren met witte balkjes.
RGB leds dragen doorgaans weinig tot niets bij tot de plantengroei.
Zou daar afstand van doen. is speelgoed.
 
luc zei:
benvo zei:
Segamon zei:
JMB staat op mijn lijstje.:thumbs:

Heb je ook een controller?

Voor zover we weten kun je bij JMB g��n 5 kanaals controller als bijvoorbeeld de TC 420 gebruiken. De leds op een balk kunnen dus niet apart aangestuurd worden.


Groet,
Ben.

Dus je 5 clusters kunnen niet afzonderlijk aan of uit?

Er kunnen 5 programma's lopen elke 24 uur, elk programma geldt dan, in mijn geval, voor de wit/rode (achter) en de wit/blauwe (voor) balk.

Dus bijvoorbeeld:
1 zonsopgang tot 30% (lichtsterkte)
2 van 30 % naar 100%
3 van 100% naar 30%
4 van 30% naar 10%
5 Zonsondergang van 10% naar licht uit.

Wij voegen dan van 12:30 tot 17:30 uur een witte (midden) balk bij middels een aparte tijdklok.


Overigens kan je bij JMB ook RGB balken bestellen die dan wel weer apart (TC420) kan aansturen.

Groet,
Ben.
 
Poeh, het duizelt me. :stars:
ff nieuwe verlichting voor je aquarium uitzoeken blijkt nog niet eens zo heel makkelijk.
Al helemaal niet voor een a-technische leek als ik.

Heb nu dit setje gezien bij de Ledstripkoning,

Ledstripkoning


Een aanrader?
 
Het enige wat daar goed aan zou kunnen zijn is de controller...

Mijn mening maar die vraag je?


Groet,
Ben.
 
Ja die controller wil ik graag,

Nu nog de led strips. :c
 
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.
 
Ik heb zelf voor maanden de verlichting van HVPaqua in mijn 80 cm gehad en was hier zeer over te spreken, ik hoefde nooit de leds op maximaal te zetten en had een mooie plantenbak.
Misschien is dat een optie?
 
HVPaqua

Deze had ik ook al gezien, samen met de controller die ik graag wil.
Ik hoor veel tegenstrijdige verhalen wat de samengestelde setjes betreft dus ik ben voorzichtig.

Ik denk dat ik waarschijnlijk ga voor een zelf samengestelde combi van JMB naar het voorbeeld van benvo of Jurgen.

En nog een vraagje voor Jurgen, waarom geen RGB?
 
RGB geeft enkel kleur. Deze dragen zeer weinig bij tot plantengroei.
 
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak :)

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. ;)
 
Ik heb alleen maar led en bij mij groeien zelfs hc zonder planten voeding of co2, dus de stelling led is te zwak is achterhaald. Gebruik al jaren alleen maar led en ze hebben tegenwoordig 3 watt powerleds waar tl niet tegen op kan.
 
dat klopt gerrit, ik kan ook met succes planten laten groeien onder LED

echter die habbibabbie chinese strips zijn gewoon simpelweg niet goed genoeg.. dan moet je er zoveel van plaatsen om voldoende en goed licht te krijgen dat je beter af bent met TL.

3W powerleds zijn mooi en kan je zeker ook een mooie lamp mee bouwen maar dan moeten de mensen wel handig genoeg zijn en genoeg verstand van zaken hebben..

1 tip mocht je RGB willen gebruiken, laat het groene kanaal zo weinig mogelijk licht geven hiervan krijg je alleen maar algen.
 
tuinkabouter zei:
dat klopt gerrit, ik kan ook met succes planten laten groeien onder LED

echter die habbibabbie chinese strips zijn gewoon simpelweg niet goed genoeg.. dan moet je er zoveel van plaatsen om voldoende en goed licht te krijgen dat je beter af bent met TL.

3W powerleds zijn mooi en kan je zeker ook een mooie lamp mee bouwen maar dan moeten de mensen wel handig genoeg zijn en genoeg verstand van zaken hebben..

1 tip mocht je RGB willen gebruiken, laat het groene kanaal zo weinig mogelijk licht geven hiervan krijg je alleen maar algen.

Maar de strips geven misschien wel licht genoeg voor bakken die enkel met stenen of hout zijn ingericht?
 
Precies Luc, 't is maar voor wat voor soort bak je ledlicht wil gebruiken. Met ledstrips kun je prima bakken zonder planten verlichten.

Voor beplante bakken zijn bijv. de JMB ledunits ook geschikt. Ik gebruik 2 JMBledunits amazone en 1 easy retroled color van Superfish (voor het sfeertje) en mijn plantjes doen het naar behoren.
 
luc zei:
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak :)

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. ;)

Dan nog ben je beter af met andere oplossingen.
Ik bedoel zwak in de zin van niet goed genoeg, niet in de zin van lichtsterkte.
Misschien was dat niet duidelijk.

Ledstrips zijn veel minder efficient dan tl.
Denk aan 70 lumen per watt ipv 90-95 lumen per watt

Strips gaan ook veel minder lang mee door gebrekkige koeling. Je mag al blij zijn met 20000 uren. Even lang al tl dus.

De CRI van dergelijke strips gaat zelden boven 70. Waarmee de kleurweergave beneden alle peil is.

Dan gaan we het nog niet hebbem over het gepruts dat er bij te pas komt om ook maar een beetje fatsoenlijke kap te hebben.

Gebruik ledstrips waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sfeer en decoratie verlichting.
 
peterdenhaag53 zei:
Precies Luc, 't is maar voor wat voor soort bak je ledlicht wil gebruiken. Met ledstrips kun je prima bakken zonder planten verlichten.

Je kan het ook verlichten met gloeilampen.
Het is maar de vraag of het een verbetering is....

Soms heb ik het idee dat mensen zo hard willen bezuinigen dat ze voor rommel van de bovenste plank gaan terwijl er betere manieren zijn.

Ik heb een high tech bak. 216watt aan licht/12 uur per dag, 46 watt aan filters, 30 watt aan electronica 24/7,...
Alles samen 1528 kWu/jaar oftewel 355�.
Dat kost me iets minder dan 30� per maand voor een high tech bak.

Een low tech bakje met een tl van 36 watt of zo kost aan licht zo'n 41� per jaar. Dure hobby, he ;)
Hoeveel denk je daarop te besparen?
Als geld zo'n groot probleem is dat je rommel moet gaan overwegen denk ik dat je beter een andere hobby gaat zoeken. Zo denk ik er toch over. Anderen hoeven het daar niet mee eens te zijn.

btw. Je kan beter besparen zonder in te boeten aan kwaliteit.
Als je geen planten hebt is licht enkel nodig om uw vissen te kunnen zien.
Voor de dieren zelf is het niet nodig.
Zet dan enkel het licht aan als je thuis bent ipv 10 uur per dag.
 
Terug
Bovenaan