Wat is er nieuw

Kitelight set nr 3

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Segamon
  • Startdatum Startdatum
Al gekeken naar aquaterraleds?
 
JurgenD zei:
luc zei:
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak 🙂

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. 😉

Dan nog ben je beter af met andere oplossingen.
Ik bedoel zwak in de zin van niet goed genoeg, niet in de zin van lichtsterkte.
Misschien was dat niet duidelijk.

Ledstrips zijn veel minder efficient dan tl.
Denk aan 70 lumen per watt ipv 90-95 lumen per watt

Strips gaan ook veel minder lang mee door gebrekkige koeling. Je mag al blij zijn met 20000 uren. Even lang al tl dus.

De CRI van dergelijke strips gaat zelden boven 70. Waarmee de kleurweergave beneden alle peil is.

Dan gaan we het nog niet hebbem over het gepruts dat er bij te pas komt om ook maar een beetje fatsoenlijke kap te hebben.

Gebruik ledstrips waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sfeer en decoratie verlichting.

zo jammer dat er geen like knop is hier.
 
JurgenD zei:
peterdenhaag53 zei:
Precies Luc, 't is maar voor wat voor soort bak je ledlicht wil gebruiken. Met ledstrips kun je prima bakken zonder planten verlichten.

Je kan het ook verlichten met gloeilampen.
Het is maar de vraag of het een verbetering is....

Soms heb ik het idee dat mensen zo hard willen bezuinigen dat ze voor rommel van de bovenste plank gaan terwijl er betere manieren zijn.

Ik heb een high tech bak. 216watt aan licht/12 uur per dag, 46 watt aan filters, 30 watt aan electronica 24/7,...
Alles samen 1528 kWu/jaar oftewel 355�.
Dat kost me iets minder dan 30� per maand voor een high tech bak.

Een low tech bakje met een tl van 36 watt of zo kost aan licht zo'n 41� per jaar. Dure hobby, he 😉
Hoeveel denk je daarop te besparen?
Als geld zo'n groot probleem is dat je rommel moet gaan overwegen denk ik dat je beter een andere hobby gaat zoeken. Zo denk ik er toch over. Anderen hoeven het daar niet mee eens te zijn.

btw. Je kan beter besparen zonder in te boeten aan kwaliteit.
Als je geen planten hebt is licht enkel nodig om uw vissen te kunnen zien.
Voor de dieren zelf is het niet nodig.
Zet dan enkel het licht aan als je thuis bent ipv 10 uur per dag.

Misschien vinden ze het gewoon een mooi licht geven 🙂
 
tuinkabouter zei:
JurgenD zei:
luc zei:
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak 🙂

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. 😉

Dan nog ben je beter af met andere oplossingen.
Ik bedoel zwak in de zin van niet goed genoeg, niet in de zin van lichtsterkte.
Misschien was dat niet duidelijk.

Ledstrips zijn veel minder efficient dan tl.
Denk aan 70 lumen per watt ipv 90-95 lumen per watt

Strips gaan ook veel minder lang mee door gebrekkige koeling. Je mag al blij zijn met 20000 uren. Even lang al tl dus.

De CRI van dergelijke strips gaat zelden boven 70. Waarmee de kleurweergave beneden alle peil is.

Dan gaan we het nog niet hebbem over het gepruts dat er bij te pas komt om ook maar een beetje fatsoenlijke kap te hebben.

Gebruik ledstrips waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sfeer en decoratie verlichting.

zo jammer dat er geen like knop is hier.

Of een dislike knop 😉
 
peterdenhaag53 zei:
tuinkabouter zei:
JurgenD zei:
luc zei:
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak 🙂

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. 😉

Dan nog ben je beter af met andere oplossingen.
Ik bedoel zwak in de zin van niet goed genoeg, niet in de zin van lichtsterkte.
Misschien was dat niet duidelijk.

Ledstrips zijn veel minder efficient dan tl.
Denk aan 70 lumen per watt ipv 90-95 lumen per watt

Strips gaan ook veel minder lang mee door gebrekkige koeling. Je mag al blij zijn met 20000 uren. Even lang al tl dus.

De CRI van dergelijke strips gaat zelden boven 70. Waarmee de kleurweergave beneden alle peil is.

Dan gaan we het nog niet hebbem over het gepruts dat er bij te pas komt om ook maar een beetje fatsoenlijke kap te hebben.

Gebruik ledstrips waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sfeer en decoratie verlichting.

zo jammer dat er geen like knop is hier.

Of een dislike knop 😉

Daar krijg je toch enkel maar nijd en ruzie mee, neen liever geen vakjes waar men mensen in kan stoppen 😉
 
Daar hebben we facebook voor.
En we zien allemaal hoe die groepen daar lopen.
��n boel gezeik en geblokkeer...


Je wordt tegenwoordig dood gesmeten met led propaganda.
Fabrikanten hebben een nieuw goudhaantje gevonden.

Maar beter? meestal niet. Maar mensen kijken nooit verder dan hun neus lang is en geloven blind alle verkondigingen door fabrikanten. Maar als je wat verder gaat instuderen en concreet een A/B vergelijking doet valt het led verhaal wel wat tegen.
 
JurgenD zei:
Je wordt tegenwoordig dood gesmeten met led propaganda.
Fabrikanten hebben een nieuw goudhaantje gevonden.

Maar beter? meestal niet. Maar mensen kijken nooit verder dan hun neus lang is en geloven blind alle verkondigingen door fabrikanten. Maar als je wat verder gaat instuderen en concreet een A/B vergelijking doet valt het led verhaal wel wat tegen.

En daar begint de miserie mee,
Ik ken nu wel een beetje van techniek, helaas bij al wat met elektriciteit te maken heeft moet ik passen, dus voor mij geen A/B vergelijkingen ed.

Net zoals je zegt, je leest zoveel tegenwoordig dat je maar op je buikgevoel moet afgaan, en dan zit de kans er dik in dat je genaaid wordt.

Want laat ons wel wezen, jij of een andere kan nu wel zeggen, jamaar ik heb het juist en beste is dat je volgt wat ik zeg, wil het nu toch wel lukken dat die andere het tegenovergestelde zegt van wat jij zegt en de poppen zijn(voor mij dan)weer aan het dansen.

Ik denk dat tegenwoordig met zoveel meer wegen die naar Rome leiden niet beter op is geworden voor ons dan vroeger.
 
luc zei:
peterdenhaag53 zei:
tuinkabouter zei:
JurgenD zei:
luc zei:
JurgenD zei:
Led strips zijn NIET geschikt als aquariumverlichting.
Daarvoor zijn ze simpelweg te zwak.

Is dit niet wat tekort door de bocht?
niet elke aquariaan heeft een oerwoud of parkje in zijn bak 🙂

Maar dit wil niet zeggen dat ik ook maar denk aan LED strips te gebruiken. 😉

Dan nog ben je beter af met andere oplossingen.
Ik bedoel zwak in de zin van niet goed genoeg, niet in de zin van lichtsterkte.
Misschien was dat niet duidelijk.

Ledstrips zijn veel minder efficient dan tl.
Denk aan 70 lumen per watt ipv 90-95 lumen per watt

Strips gaan ook veel minder lang mee door gebrekkige koeling. Je mag al blij zijn met 20000 uren. Even lang al tl dus.

De CRI van dergelijke strips gaat zelden boven 70. Waarmee de kleurweergave beneden alle peil is.

Dan gaan we het nog niet hebbem over het gepruts dat er bij te pas komt om ook maar een beetje fatsoenlijke kap te hebben.

Gebruik ledstrips waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sfeer en decoratie verlichting.

zo jammer dat er geen like knop is hier.

Of een dislike knop 😉

Daar krijg je toch enkel maar nijd en ruzie mee, neen liever geen vakjes waar men mensen in kan stoppen 😉

Was ook een grapje van me, Luc.
Ben het met je eens hoor.
 
Hehe, ook ik ben er niet vies van om af en toe ergens in te trappen Peter 😉
 
Hier in de lfs hadden ze lang T5 en T8 op hun showbakken.
Ze hadden altijd presentabele plantenbakken.

Sinds enkele jaren is daar alles nu led.
Sinds die tijd zijn de plantenbakken een ramp daar. Op de zeebakken gaat het wel prima.

Vroeger stonden er samen bakken met T5 en bakken met de bekende easy leds van aquatlantis.
Toen merkte ik ook dat de easyleds veel minder licht gaven dan de T5 lampen.
Ondertussen zijn die T5 bakken ook weg en kan je de vergelijking niet meer maken.
Maar ik zie bv dat de dennerle balkjes daar ook niet beter zijn.

Mooi van kleur en zo wel, maar minder watt is minder licht.

De beste leds geven ongeveer 10% meer licht dan tl. Maar daar stopt het ook wel.

Bovendien zou ik wel eens willen zien of al die leds wel degelijk 50000 uur mee gaan in die verkeerde omstandigheden voor leds. Want die warmte is echt wel een probleem voor leds.

Met leds MOET je denken aan een open kap. De warmte moet weg kunnen. Daar zit een groot verschil met bv T5.

Weet het, heb het al 1000x gezegd.
Bepaalde leds kunnen interessant zijn bij een nieuwe bak.
Maar een bestaande T5 instalatie vervangen door leds en evenveel licht willen houden zal nooit rendabel zijn.

Heb een nieuw topic geopend met een berekening hoeveel led kost op lange termijn.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1870677
 
"Maar een bestaande T5 installatie vervangen door leds en evenveel licht willen houden zal nooit rendabel zijn."



Nooit? Dat is wel erg kort door de bocht!


Groet,
Ben.
 
JurgenD zei:
Hier in de lfs hadden ze lang T5 en T8 op hun showbakken.
Ze hadden altijd presentabele plantenbakken.

Sinds enkele jaren is daar alles nu led.
Sinds die tijd zijn de plantenbakken een ramp daar. Op de zeebakken gaat het wel prima.

Vroeger stonden er samen bakken met T5 en bakken met de bekende easy leds van aquatlantis.
Toen merkte ik ook dat de easyleds veel minder licht gaven dan de T5 lampen.
Ondertussen zijn die T5 bakken ook weg en kan je de vergelijking niet meer maken.
Maar ik zie bv dat de dennerle balkjes daar ook niet beter zijn.

Mooi van kleur en zo wel, maar minder watt is minder licht.

De beste leds geven ongeveer 10% meer licht dan tl. Maar daar stopt het ook wel.

Bovendien zou ik wel eens willen zien of al die leds wel degelijk 50000 uur mee gaan in die verkeerde omstandigheden voor leds. Want die warmte is echt wel een probleem voor leds.

Met leds MOET je denken aan een open kap. De warmte moet weg kunnen. Daar zit een groot verschil met bv T5.

Weet het, heb het al 1000x gezegd.
Bepaalde leds kunnen interessant zijn bij een nieuwe bak.
Maar een bestaande T5 instalatie vervangen door leds en evenveel licht willen houden zal nooit rendabel zijn.

Heb een nieuw topic geopend met een berekening hoeveel led kost op lange termijn.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1870677

Dus alleen door het feit dat men leds is gaan gebruiken denk jij dat de bakken een ramp zijn geworden?

Groet,
Ben.
 
JurgenD zei:
Daar hebben we facebook voor.
En we zien allemaal hoe die groepen daar lopen.
��n boel gezeik en geblokkeer...


Je wordt tegenwoordig dood gesmeten met led propaganda.
Fabrikanten hebben een nieuw goudhaantje gevonden.

Maar beter? meestal niet. Maar mensen kijken nooit verder dan hun neus lang is en geloven blind alle verkondigingen door fabrikanten. Maar als je wat verder gaat instuderen en concreet een A/B vergelijking doet valt het led verhaal wel wat tegen.

Alleen al door de vragen die hier gesteld worden is te merken dat mensen w�l verder kijken dan dat hun neus lang is.

Groet,
Ben.
 
Nee, wie nu zijn huidige TL vervangt met leds met evenveel lumen zal zijn investering niet terugwinnen idd.
 
benvo zei:
Dus alleen door het feit dat men leds is gaan gebruiken denk jij dat de bakken een ramp zijn geworden?

Groet,
Ben.

idd.
Ik moet wel zeggen dat dit om aquatlantis easyleds gaat.

Ik ga niet beweren dat er geen mooie plantenbakken mogelijk zijn met led. Daarvoor is het tegendeel al genoeg bewezen. 🙂
 
benvo zei:
Alleen al door de vragen die hier gesteld worden is te merken dat mensen w�l verder kijken dan dat hun neus lang is.

Groet,
Ben.

Helaas zijn die personen een minderheid.
De meeste beginnen pas vragen te stellen als ze hun leds al gekocht hebben en de boel niet op orde krijgen. Dan willen ze meestal ook niet horen dat ze verkeerd gekocht hebben.

Ledfabrikanten zijn niet de enige die dingen beloven die niet kloppen.
Denk maar aan de sjoemelpraktijken in de autoindustrie de laatste tijd.

Of light chips...
 
JurgenD zei:
benvo zei:
Alleen al door de vragen die hier gesteld worden is te merken dat mensen w�l verder kijken dan dat hun neus lang is.

Groet,
Ben.

Helaas zijn die personen een minderheid.
De meeste beginnen pas vragen te stellen als ze hun leds al gekocht hebben en de boel niet op orde krijgen. Dan willen ze meestal ook niet horen dat ze verkeerd gekocht hebben.

Ledfabrikanten zijn niet de enige die dingen beloven die niet kloppen.
Denk maar aan de sjoemelpraktijken in de autoindustrie de laatste tijd.

Of light chips...

Gelukkig hoor ik bij die minderheid.
Ik ben niet bepaald impulsief ingesteld en wil altijd van alles het fijne weten, zeker met zo'n grote uitgave.

To LED or not to LED, that is the question. 😀
 
Ja wat LED me? 😛
 
Ik heb bij meerdere bakken led gehad, maar de beste led geeft de duurdere Daytime Eco van azaqua.nl. Boven een ander rommelbakje van 60 liter heb ik hvpaqua, 1 witte en 1 rgb, maar dat is veel te weinig. Ik overweeg Daytime eco, maar is erg duur en komt tegen de 200 euro. Of ik moet er een hvp strip erbij plaatsen. Tegenwoordig wordt bij hvp bij plantenbakken 2 witte en 1 rgb verkocht. Een extra strip kost iets van 35 euro...
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet:
      Terug
      Bovenaan