Klaar met de blauwalg

Is je filter groot genoeg?
 
wat geef je aan eten aan de vissen
filter grote maakt op zich niet zo veel uit met blauwalg de doorstroming van de bak wel
waar het co2 verhaal vandaan komt is me ook een raadsel geld toch alleen bij gewone algen niet bij de blauw bacterie
vermoed zo aan je verhaal te lezen dat je bacterie cultuur nog niet op orde is en er een teveel aan eiwitten in je bak zitten hier door.

groet

jaap
 
Dat van de blauwalg is mij ook geheel niet duidelijk Jaap.
 
jessicapilon zei:
Dat van de blauwalg is mij ook geheel niet duidelijk Jaap.
das het probleem ook John hoe en waardoor blauw bacterie nu wel actief wordt is niet duidelijk te krijgen er zijn heel theorie�n door over maar niemand ligt de vinger op de juiste oorzaak
verduisteren wordt geroepen tja aan het verhaal van de ts blijkt het meer even te werken
is ook niet zo gek de blauw bacterie wordt op diverse plaatsen en zeer oude gesteente terug gevonden als het daar instaat is te overleven dan zal het verduisteren ook niet veel helpen denk ik zo
wat ik wel gemerkt heb is dat het voeren met eiwitrijk voedsel toch een oorzaak lijkt te zijn en het niet op orde zijn van de bacterie cultuur is er ook 1
kortom wie het weet mag het zeggen

groet

jaap
 
@Flipper, ik bedoelde idd met de vraag of de filter groot genoeg is, of die voor voldoende stroming zorgt. Had het wat beter moeten formuleren.
 
Een lage co2 zal idd geen blauwalg veroorzaken.
Dat zal je moeten zoeken in uw filtering.

Ik zou eens starten met een bacteriekuurtje van 3-4 dagen.
 
Sanneke80 zei:
@Flipper, ik bedoelde idd met de vraag of de filter groot genoeg is, of die voor voldoende stroming zorgt. Had het wat beter moeten formuleren.
dat vermoede ik al Sanneke80 :thumbs:
helaas is dat ook niet zalig makend want ook in bakken met voldoende stroming komt de blauw bacterie gewoon voor
althans dat onder vind ik zelf helaas en daar is voldoende co2 voeding voor de planten aanwezig (groeit de bak af en toe uit :D )
geen last van welke algen dan ook althans niets wat mijn bestand niet weg werkt maar de blauw bacterie steekt om de zoveel tijd de kop weer op
minder eiwit rijk voedsel en een bacterie aanvulling drukt het de kop weer in

groet

jaap
 
Blauw is eigenlijk de enige kleur alg die ik nog nooit heb gehad.
 
Ik denk ook dat het een bacterieprobleem is eventueel in samenhang met teveel voeren.
 
Jongens, wat een reacties, geweldig :)

Hier dan nog even wat info.
Ik heb een eheim pomp 2126
Pompcapaciteit ca. 950 l/h.
Circulatiecapaciteit 650 l/h
Voor aquaria tot ca. 350 l.
Filtervolume ca. 4,9 l.

Mijn bak is 250 liter.

Ik voer gedroogde rode muggenlarven en vlokvoer
Dan nog zo nu en dan tubiflex

Het filter heb ik 6 weken terug nog schoon gemaakt.

@flipper, welke bacterie aanvulling gebruik je dan?
 
Goede bacteri�n zijn die van Velda Bacterial bijvoorbeeld.
 
die van JBL Denitrol bacteri�nstarter of de gene die John aan geeft
waar mijn voorkeur uit gaat naar JBL Denitrol bacteri�nstarter omdat ik de indruk heb dat deze sneller werken
of dat echt zo is :juggle:
wel voor de laatste even goed rond kijken zit nog al een prijs verschil in

groet jaap
 
Hoi Henko, als je je filter schoonmaakt is het belangrijk dat je niet alles onder de kraan uitspoelt. Dan gaat je bacteriecultuur verloren met extra kans voor de blauwalg.
 
De sponzen van je filter hoef je ook maar af en toe uit te spoelen en dan kun je het beste spons voor spons doen en niet tegelijk.
 
Update:

Hier weer een explosie van blauwalg gehad :6
Weer de bak afgeplakt en na 3 dagen ben ik de alg weer kwijt.
Ook heb ik nog last van baardalg.
Ik ga daarom maar eens opnieuw starten.
Heb voor een paar euro een bakje op marktplaats gekocht (Rio 125).
Daar doe ik de oude bodem in en zet er de oude pomp over.
Vissen en planten over, en dan ga ik de oude bak schoon maken, nieuwe bodem/nieuwe planten/ sterkere pomp/ watercirculatie anders/ en minder vissen.
Dan moet het denk ik wel goed komen.
 
Heb je geen idee wat de oorzaak van de alg is Henko? Heb je misschien rotting in de bodem of in hout? Filter die niet goed proper is?
 
John,

Ik heb echt geen idee.
Er zit een bodem in van filterzand met kleibolletjes en al het hout heb ik er al uit gehaald.
Filter al een paar keer schoon gemaakt.
Blauwalg zat vooral op de planten, weinig op de bodem.
Zelf denk ik dat het komt door te veel vis 2 maanvissen, 15 corydoras en nog eens 25 ander klein grut.
Op een bak van 250 liter.
Ik ga dus maar eens wat snijden in het vissenbestand.
 
Een te grote belasting kan een reden zijn.
 
Bij hinderlijke algen loont het vaak wel om stap voor stap je systeem eens door et lopen.
 
Bij mij dus geen stappenplan, die fase heb ik gehad.
We beginnen even overnieuw.
Achterwand zat vol baardalg, wat een rot spul.
Is er niet af te krijgen, daarom ingesmeerd met carbo, nu helemaal schoon.
Bodem heb ik wat minder dik gemaakt en puntslakken aangeschaft.
Inmiddels een paar vissen overgezet omdat de RIO125 toch wel aardig vol zat.
Opgestart zonder CO2 en weinig verlichting.
Een groter filter geplaatst en de plek van de afzuigbuis van links naar rechts verplaatst.
Nu maar even afwachten.

De tijdelijke bak (beetje een rommeltje maar werkt wel)
Ook geen blauwalg hier :)
974361_0_82_p1100302.jpg



De bak leeg:
964978_0_82_p1100285.jpg



De bak weer met planten en wat vissen, draait nu 3 weken:
221515_0_82_p1100301.jpg
 
Ik hoop dat het nu beter zal gaan. Wel zuinig voeren tijdens de opstart.
 
Tot mijn grote ergernis zag ik een week terug weer blauwalg ontstaan.
Het vreemde is dat de blauwalg in de top van de cabomba ontstaat.
Volgens mij begint blauwalg bij het opstarten vaak op de bodem en niet in de toppen van de planten.

Ik heb dus het idee dat het aan mijn bak moet liggen.
Nu heeft mijn bak 84W aan dag verlichting (T5) wat aan is van 13:00 tot 21:00.
Daarnaast heb ik nog iets van 30W aan ledverlichting welke alleen aan is als de TL uit is.
Dit omdat ik hiermee mooie overgangen kan cre�ren.

Hier het schema van hoe de nachtverlichting ingesteld stond.

7:00 - 8:00 de verlichting gaat in 1 uur naar 15%
12:00 - 12:50 van 15% naar 90%
13:10 naar 0%
20:30 - 20:50 van 0% naar 90%
21:10 - 1:00 van 90 naar 4%
De hele nacht een beetje blauw licht.

Het was dus nooit donker in mijn bak.

Ik heb vorige week de blauwalg verwijderd en de nachtverlichting aangepast.
snachts is de verlichting uit, smorgens geen verlichting, in de avond sneller afbouwen.

En tot nu toe nog geen blauwalg gezien.


Inmiddels de eerste snoeibeurt gehad.
Foto is genomen net na 9:00 dus met alleen 90% led.
849214henko_0_82_p1100306.jpg
 
Wat is er dan mis Cedric?
 
Haal die in het midden eruit. en stuk van het linker. Hebben ze meer zwemruimte.
Dan Meer zuurstofplanten erin.
 
Blauwalg zie je soms ook juist wel bovenin want daar is de lichtintensiteit hoger en kan het alg dus beter gedijen.
Ik heb het ooit eens alleen onder de drijvers gehad. Ook is daar wellicht minder stroming en dus minder goed water.
 
Blauwalg is geen alg,maar een bacterie
 
Ja dat klopt Alex maar toch zie je het vaak meer op plaatsen met meer licht. vandaar dat je het denk ik ook met verduisteren kan bestrijden.

http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg

Licht zal niet de oorzaak zijn maar bij minder licht "groeit" het ook minder hard is mijn idee.
De link hierboven geeft een goede toelichting/uitleg.
 
Oh dat zal zeker helpen,maar een antibiotica maak zeker korte metten met blauwalg. Waterstof peroxide ook
 
Bij de laatste hier beschreven watermeting is je nitraatgehalte behoorlijk lager als bij de een na laatste meting. Blauwalg is vaak het gevolg van bijvoorbeeld een rottende zaken in je bak en nitraatgebrek. Maar doordat je planten misschien toch een tik gehad hebben door de algenproblemen en de verduistering is het ook mogelijk dat ze door andere voeding tekorten, kan dus ook CO2 zijn, te weinig fosfaat opnemen. De verhouding nitraat/fosfaat komt dan scheef te liggen. Misschien moet je het daar zoeken.

Overigens heb ik zelf, niet al te lang geleden een blauwalg probleem definitief kunnen oplossen met waterstofperoxide. Uiteraard een heel sterke verdunning. Overigens was dat in een planten kweek bak, zonder vis/garnalen o.i.d. dus. Verduistering heeft toen niets verholpen vandaar die "noodgreep". Dit wil dus beslist niet zeggen dat dit een juiste oplossing is voor jou! Pas op!



Groet,
Ben.
 
Dat soort middeltjes werken in de regel wel goed, maar zolang je de oorzaak niet aanpakt is de kans op herhaling erg groot.
 
Verduisteren veranderd de oorzaak ook niet. Het is vaak een te laag no3 en een in verhouding te hoog po4.Daar zul je aan moeten werken.De "middeltjes"helpen je wel in no time van de blauwalg af.Daarna is het zaak om orde op zaken te stellen.Waterstof peroxide geeft een enorme boost aan de planten daar gebeurd dus wel iets aan de waterhuishouding.Maar terecht van Benvo pas ermee op.Lees je in over hoe en wat.
 
Hier is wel een goed artikel erover:

http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(0vndlm ... zeekmitojk))/artikelen/h2o2.aspx

Het is ook vaak een tekort aan goede bacterien waardoor de belasting te hoog zal worden.
Daardoor zie je deze ook vaak opduiken in net opgestarte bakken.
Natuurlijk zijn er meerdere redenen waardoor je deze blauwalg kan krijgen zoals ook al in de link staat te lezen.
 
Mondeo zei:
Verduisteren veranderd de oorzaak ook niet. Het is vaak een te laag no3 en een in verhouding te hoog po4.Daar zul je aan moeten werken.De "middeltjes"helpen je wel in no time van de blauwalg af.Daarna is het zaak om orde op zaken te stellen.Waterstof peroxide geeft een enorme boost aan de planten daar gebeurd dus wel iets aan de waterhuishouding.Maar terecht van Benvo pas ermee op.Lees je in over hoe en wat.

Helemaal mee eens.
 
Terug
Bovenaan