Wat is er nieuw

kleibollen/sticks en/of easy carbo

• Onderwerp starter Onderwerp starter selina12
  • Startdatum Startdatum
S

selina12

Guest
Morgen ga ik bij tuincentra kijken voor kleibollen of sticks omdat ik ja blond vergeten
Ben deze te kopen samen met de aquaplanten.
Nu vroeg ik me af moet ik voeding bollen/sticks bij de wortels? Of enkel vloeibaar? Of beide.
Mij werd easy carbo geadviseerd
Verder heb ik ook nog 0 aan nitraat dus niks
aan voedingsstoffen?

Ik maak je meteen een illusie armer. Kleibollen bevatten amper voeding.
Hoogstens wat ijzerbuffer.

Wil je echter echte voeding moet je naar dennerle powertabs of zelfgemaakte kleibollen waar je wel npk bij voegt.

In principe kan elke plant voeding opnemen via de bladeren. Zelfs sneller dan via de wortels. Bij een goeie vloeibare bemesting zijn kleibollen overbodig.

Hoeveel zou je aan NPK moeten toevoegen aan een zakje kleibollenmix zoals aquariumbemesting.nl die verkoopt?? Teveel toevoegen is ook niet goed heb ik begrepen en de TS moet dan wel weten hoeveel er moet worden toegevoegd.

Heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik koop de dennerle variant. al ligt die hier nu wel al enkele maanden in de kast stof te happen...

Dennerle heeft:

NK-bemesting 1+2 met sporenvoedingsstof op klei met gebruikmaking van kleimineralen
en bemestingsstoffen
1,2% N totale stikstof; 2,5% K2O totale kaliumoxide, 1,5% in water oplosbaar kaliumoxide;
3,45% Fe totaal ijzer, 0,02% in water oplosbaar ijzer

Basisgrondstof: 76% bentoniet, NPK-meststof 10+4+34 met sporenelementen
Nevenbestanddelen: 2,9% MgO totale magnesiumoxide, 22,9% organische stof
Technische hulpstoffen: Als bindmiddel: povidon, hypromellose en calciumstearaat; tabletcoating
met hypromellose, titaandioxide en kleurstof.

Bevat tevens: 0,22% P2O5 fosfaat, 0,0015% B borium, 0,0011% Cu koper,
0,016% Mn mangaan, 0,0015% Mo molybdeen, 0,0011% Zn zink

http://dennerle.com/downloads/download. ... e18c67cd00

Hij spreekt over het vullen van de capsules met sporenelementen en ijzer in poedervorm van aquariumbemesting.nl
Klinkt hetzelfde als kleibolletjesmix: namelijk leem, ijzer en essenti�le mineralen (spoorenelementen).

klopt. 🙂, maar zonder de leem.
N en P doet hij via de waterkolom.

Nadeel van toevoegen van N en P is dat je dat idealiter aan de hand van metingen doet, althans bij mijn weten? Ik kies daar zelf dan ook niet voor 😉
Ik lees nitraat=0, dan zou ik eerder denken aan het dempen van het licht en/of duur omlaag zodat er geen nitraat en/of fosfaat hoeft te worden toegevoegd.
Dus dan eerder kleibolletjes + eventueel enige algemene vloeibare voeding zonder nitraat/fosfaat, die ook bij aquariumbemesting.nl vrij voordelig te koop is trouwens.
@Selina: Ik lees in je andere topic dat je vandaag naar de Hornbach gaat 😉 Daar hebben ze waarschijnlijk wel Profito oid.
Je hebt puur waterplanten, die zullen weinig hebben aan voeding aan de wortels.

Als je met poeders in de bodem werkt lost dat allemaal onmiddellijk op en krijg je plaatselijk een hoge concentratie, die dan afhankelijk van je bodem vrij snel terug in de waterkolom beland. Kan werken, maar het is niet ideaal.
In het tuincentrum kan je heel goedkoop DIT kopen. Vul een 0-capsule en steek die bij de wortels. Het voordeel hiervan is dat het alle macro's en micro's bevat, de voedingsstoffen gelijkmatig worden afgegeven en je er de rest van je leven mee toekomt.

Ik heb deze gebruikt maar ze vallen wel uit elkaar merk ik en als je dan een plant verplaatst dan komen er allemaal kleine bolletjes aan het oppervlak tevoorschijn.
Dat vind ik wel een klein nadeel ervan 😉

Volgens mij is dit dezelfde samenstelling als de Vitasub capsules van aquariumbemesting, heb ik ook liggen en als de capsules oplossen komen er soms ook kleine bolletjes naar boven uit de bodem kan ik uit eigen ervaring zeggen

Ik heb nog een zak vol kleibollen. Ongeveer 60 stuks van aquariumplanten.com . Deze mag je van me overnemen tegen een mooi prijsje...

Stuur maar pb

Ja die ook wel logisch dat die boven komen natuurlijk 😉. Maar dat is het enige nadeel aan de kegels uit de link.

Liever een paar kleine balletjes die je makkelijk kan wegnemen of terug steken als een wolk klei/poeder doorheen de bak.
Heb daar zelf nauwelijks last van, je hoeft zo ook zo diep mogelijk te steken.

Ja daar heb je ook een punt ja. In dat geval van zo n wolk moet je bijna altijd wel een goede wissel doen. Dat doe ik tenminste wel. Dat heb je met die kegels weer niet dus. Als er hier bolletjes van een kegel bovenkomen dan zuig ik die af met een dun slangetje 😉

Mijn kleibolletjes met lateriet,lossen ook heel langzaam op, en gaan niet stuk.

Enne JURGEN,D De zin van?
In principe kan elke plant voeding opnemen via de bladeren. Zelfs sneller dan via de wortels. Bij een goeie vloeibare bemesting zijn kleibollen overbodig???????
Verkeerde raad ,geaf jij.

Vloeibaar komt niet in de bodem, tenzij je een bodemafzuiging hebt.

selina12 zei:
Morgen ga ik bij tuincentra kijken voor kleibollen of sticks omdat ik ja blond vergeten
Ben deze te kopen samen met de aquaplanten.
Nu vroeg ik me af moet ik voeding bollen/sticks bij de wortels? Of enkel vloeibaar? Of beide.
Mij werd easy carbo geadviseerd
Verder heb ik ook nog 0 aan nitraat dus niks
aan voedingsstoffen?

Die stop je alleen bij Moerasplanten!!.

Bij zuurstofplanten hoeft dat niet.

En dan geen Easy carbo ,teveel doen.
Profito is ook beter, met mate.

Heb je weinig planten, dan weinig voeding geven.

Bedankt voor jullie reacties
nou het is toch anders gelopen dan ik voorgenomen had
bij de hornbach adviseerde ze mij een voedingsbodem en vriendlief
schrok nogal van de prijzen voor de nutriballs en sera florence
profito hadden ze niet.
Ook geen easyJet lief te bekennen.
Dus ik heb op advies van tuincentrum mijn deco en vissen uit de bak gehaald toen met me handen grind verschoven hier sera voedingsbodem
gelegd in de hoeken enkel toen gewone grind er weer overheen gedaan
maar jetje nooit meer wat een spijt het water onzettend troebel
Witte filterwatten helemaal verstopt deze uitgeknepen in emmer aquawater. Nu zie ik dat de eikenbladvaren wat purus onder in de stek is aan het worden volgens tuincent hoef ik geen vloeibaar meer toe te voegen?
Kan het ook aan de lampen liggen?
2xt5 high daglicht juwel.
lampen staan aan van 9.00 tm 21.00
heb tijdschakelklok gekocht en wil dit naar 10.30 tm 22.00
gaan zetten.
Verder water weer getest en nog altijd 0 op nitraat.

Zou even de gebruikershandleiding van de voedingsbodem lezen dan.. zijn verschillende soorten van.
Zelf had ik het simpel gehouden, nu kun je om de zoveel tijd de bak leeghalen om de bodem te vervangen.

Tja. Hier wordt verteld, geen voedingsbodem, he.
Zou het er nu resoluut weer uithalen.
Dat niet meer toevoegen, is onzin.

Komt tijd dat het uitgewerkt is.

En profito kan je ook bestellen ,he.Easy Life ProFito, 500 ml - Aquaplantsonline

Easy Life ProFito, 500 ml. Easy-Life ProFito is een extra complete, universele plantenvoeding geschikt voor alle waterplanten in aquaria. De samenstelling van ...
www.aquaplantsonline.nl/p/246/easy-life-profito-500-ml/

Spaar wat artikelen op. en bestel in `1 keer.

Ik heb de sera florendepot

Bertus zei:
Mijn kleibolletjes met lateriet,lossen ook heel langzaam op, en gaan niet stuk.

Enne JURGEN,D De zin van?
In principe kan elke plant voeding opnemen via de bladeren. Zelfs sneller dan via de wortels. Bij een goeie vloeibare bemesting zijn kleibollen overbodig???????
Verkeerde raad ,geaf jij.

Vloeibaar komt niet in de bodem, tenzij je een bodemafzuiging hebt.

Hoeft ook niet in de bodem te komen. 🙂

Nee? Moerasplanten halen hun voeding uit de bodem.

Niet uit het water.
daarom die kleibolletjes met lateriet.

selina12 zei:
volgens tuincent hoef ik geen vloeibaar meer toe te voegen?

Volgens Sera wel..
Afhankelijk van de beplanting, moet uiterlijk 4 � 6 weken na het inrichten
bijbemest worden, om verbruikte voedingsstoffen aan te vullen. Met de
basisvoedingsstoffen sera florena (voor op de bladen terende planten) en
sera florenette (voor op de wortels terende planten) worden de planten op
betrouwbare wijze van alle noodzakelijke mineralen en sporenelementen
voorzien.

Bertus zei:
Nee? Moerasplanten halen hun voeding uit de bodem.

Niet uit het water.
daarom die kleibolletjes met lateriet.

Die discussie ga ik niet meer aan Bertus.
Sla een biologie boek open. Ga je uw mening moeten herzien.

Elke plant haalt voeding uit het water.

Maar de verschrompelde stelen van de eikenbladvaren kan niet aan
teveel licht liggen?

selina12 zei:
Bedankt voor jullie reacties
nou het is toch anders gelopen dan ik voorgenomen had
bij de hornbach adviseerde ze mij een voedingsbodem en vriendlief
schrok nogal van de prijzen voor de nutriballs en sera florence
profito hadden ze niet.
Ook geen easyJet lief te bekennen.
Dus ik heb op advies van tuincentrum mijn deco en vissen uit de bak gehaald toen met me handen grind verschoven hier sera voedingsbodem
gelegd in de hoeken enkel toen gewone grind er weer overheen gedaan
maar jetje nooit meer wat een spijt het water onzettend troebel
Witte filterwatten helemaal verstopt deze uitgeknepen in emmer aquawater. Nu zie ik dat de eikenbladvaren wat purus onder in de stek is aan het worden volgens tuincent hoef ik geen vloeibaar meer toe te voegen?

Och och och,mensenlief...
Vertelde ze bij die zaak echt dat je zo de voedingsbodem in de bak kon doen met het water er nog in?
Vertellen hier verschillende aquarianen dat je het beste geen voedingsbodem kan nemen,jammer dat je dan toch naar een verkoper luistert.

Mondeo zei:
Elke plant haalt voeding uit het water.

Geld dus ook voor in aquarium.

Dus ,jullie hebben gelijk.
Omdat moerasplanten een wortelstel vormen en hun voedingsstoffen vooral uit de aarde halen, is het biologisch nut van deze planten beperkt. Wanneer moerasplanten in een helofytenfilter geplaatst worden, kunnen ze echter toch veel voedingsstoffen uit het vijverwater opnemen. Een helofytenfilter is een moerasachtig deel van de vijver, waar het vijverwater doorheen gepompt wordt. In het filter worden zoveel mogelijk moerasplanten geplaatst, meestal in substraat in plaats van vijveraarde.

Wij mensen "passen"de natuur aan.En plaatsen moerasplanten geheel onder water 365 dagen per jaar. De plant past zich daar op aan.

Zelfs emerse planten kan je bemesten via het blad. Hoeven ze heus niet submers voor te zijn.

Maar als ze submers gaan kunnen ze nog meer voeding opnemen via het blad. 😉

Mondeo zei:
Wij mensen "passen"de natuur aan.En plaatsen moerasplanten geheel onder water 365 dagen per jaar. De plant past zich daar op aan.

:thumbs: ik ga deze zin nog eens van je "lenen" :thumbs: 😀

Ja, Alex, was altijd in de verkeerde onderstelling.
Goed dat ik er op gewezen ben, zal dat nooit meer zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan