Wat is er nieuw

Kleibollen welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Ik wilde kleibollen voor mijn echinodorus aanschaffen.
Heb bij div. andere topics al even gekeken. Ik zag dat er ook kleibollen mix te krijgen zijn, maar je hebt bij APO zag ik ook 20 bollen van jbl. Zijn deze twee te vergelijken?
Of iemand andere suggesties?

Die van JBL zijn prima, wel wat duurder maar ook mega-groot.. en je hoeft ze niet zelf te rollen 😉
Kleibolletjesmix is ook prima, kun je nog een beetje spelen met de samenstelling.. en lekker rollen 😉
Wat je wilt dus..

Jah de jbl zijn wat duurder jah. Ik denk zelf dat ik voor de mix ga. Ga ik maar lekker rollen. Denk dat ik in plaats van water, profito ga gebruiken om te vermengen. Zoals eerder aangegeven op een andere topic.
Ik weet alleen de mengverhouding niet, en kan ik alles direct bereiden en bewaren?
En er staat aangegeven 1 keer per jaar 1 of meerdere bollen toevoegen. Is deze mix dan wel lang houdbaar?

Even kort maar krachtig:
- profito i.p.v. water leek hier extra goed te werken;
- Het poedertje dat je koopt onder de naam mix is wel een tijdje houdbaar;
- Mengverhouding kom je snel genoeg achter, m.a.w. dat voel je snel genoeg aan;
- Beginnen met een klein beetje water/profito, eb je te weinig, voel je dat vanzelf aan;
- Heb je te veel: beetje poeder erbij.

En die laatste is een belangrijke! Begin dus niet met het hele zakje poeder, want als je dat te nat hebt gemaakt is er geen makkelijke weg terug. Als je begint met bijv. 1/3e deel van het poeder kun je een aardig voorraadje maken, maar nog belangrijker als je per ongeluk met te veel water/profito zit kun je er nog wat poeder bij doen om het te herstellen.

~ Ivo

Ik gebruik ook de mix en die bevalt prima hoor.

Je zou even kunnen kijken voor Hs Aqua Lateritabs

Die van JBL is toch met leem? Die koop ik ook soms, is makkelijk en mijn planten doen het er goed op. Al vind ik die wel redelijk duur. Met die van Dennerle (powertabs) heb ik ook een goede ervaring en was toen goedkoper (zaten meer bollen in).

En de mix gebruik ik ook soms.Vul ik aan met wat lateriet, al is dat niet pers� nodig, maar de bollen voelen dan wat steviger aan. Of ik gebruik lateriet poeeder met leem poeder.De mix/lateriet vul ik aan met vloeibare plantenvoeding (als ik die in huis heb) of anders met wat water.En dan maak ik er 'gehaktballen' van.

Volgens de beschrijving van de kleibollen mix, zou er wel leem in zitten

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... lletjesmix

Zou ik dan wel een zakje lateriet nemen en dan met de kleibollen mix vermengen, voor de stevigheid van de bollen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... g/lateriet

Er staat dat het rijk is aan ijzer, maar dat is de kleibollen mix ook. Vooral wanneer ik deze vermeng met profito toch?
Dus is dit een beetje overbodig (lateriet)?

Kleibolletjesmix gemaakt van leem, ijzer en essenti�le mineralen .
Je kunt er lateriet bij mengen.
Krijg je er meer.

Als je wil, heb ik ook Bertus-bolletjes voor je..

Ben al aan het pb'en met bertus

Hey, hey hey .. We gaan niet de baas uithangen 😛

Want anders moet ik de osmocote ook gaan aanbieden.

Hahahahaha....

Effe on topic dan maar weer.. zijn laterietballen zijn weer te bestellen zag ik net. Meteen maar weer gedaan. Ze waren op en mijn planten doen het er erg goed op.

Nou het was erg gezellig maar het topic is opgeschoond zoals jullie merken en ik hoop dat we weer on topic kunnen blijven 🙂

wat bist ja weer streng , pionnetjeeee

Ooo, vandaar telkens die uitval gister.
Goed dat er Facebook was. Daar verderrrrrrrrrrrr gegaan.

Bertus zei:
Ooo, vandaar telkens die uitval gister.
Goed dat er Facebook was. Daar verderrrrrrrrrrrr gegaan.

Klopt, ligt helemaal aan John dat het forum er gisteren eruit lag 😀 😀 😀

Hoor ik mijn naam roepen??
Tja ik ben altijd streng en ik dacht dat je dat wel wist meneer Vinnie 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan