Kleibolletjes


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb een vraag. Wat is het nut van kleibolletjes in de bodem duwen. Ikzelf heb een beplant gezelschap aquarium met een voedingsbodem van 2 jaar oud. Ik voeg dagelijks de toegestane vloeibare All In One voeding van Planted Box toe. Kunnen kleibolletjes voor mij dan nog van meerwaarden zijn?
 
Baat het niet dan schaadt het niet? Of is dat te kort door de bocht?
 
Ik heb twee plantensoorten waarbij ik volgens de winkelmedewerker kleistaafjes in de bodem moest drukken. Blijkbaar hebben bepaalde plantensoorten baat bij een kleiachtige bodem. Daarnaast voeg ik ook vloeibare plantenvoeding toe.
 
Dank je voor je reactie. Ik ben me al op het forum aan het verdiepen welke ik het beste kan aanschaffen. Schijnt ook nog verschil te zitten tussen kleibollen en capsules
 
Ik gebruik de kleibollenmix van aquariumbemesting.nl en daar kun je desgewenst ook wat plantenvoeding aan toevoegen al doe ik dat zelf niet.
 
 
een voedingsbodem is geen plantenvoeding, het kan wel plantenvoeding bevatten en het vasthouden.

met een flinke dosis vloeibare plantenvoeding per dag zullen de voedingsstoffen die je planten onttrekken aan de bodem vanuit het water weer worden aangevuld. Nieuwe voedingstoffen aan je bodem toevoegen, al dan niet verpakt in klei, heeft dan ook weinig zin.
 
Houdt dit in dat en voedingsbodem niet uitgeput raakt zolang ik dagelijk mijn vloeibare All In One blijf toevoegen?
 
een voedingsbodem is geen plantenvoeding, het kan wel plantenvoeding bevatten en het vasthouden.

met een flinke dosis vloeibare plantenvoeding per dag zullen de voedingsstoffen die je planten onttrekken aan de bodem vanuit het water weer worden aangevuld. Nieuwe voedingstoffen aan je bodem toevoegen, al dan niet verpakt in klei, heeft dan ook weinig zin.
Geldt dat voor alle stoffen zoals de macro en de micro s dan? Heeft dat niet te maken met ionen en anionen?
 
Kleibolletjes gemixt met lateriet. (Aquariumbemesting.nl) Voor mij was en is dit de meest bruikbare manier op die planten die specifiek om bodemvoeding vragen te bedienen. En ze hebben voor mij beslist een voorkeur ten opzichte van allerlei stick en/of capsule varianten. Er zit verschil in de hoeveelheid voeding opgenomen door de waterkolom en via de bodem bij planten. Middels deze bolletjes die ik altijd erg klein heb gemaakt is er redelijk precies te doseren voor de desbetreffende plant naast de voeding via de waterkolom.
 
Houdt dit in dat en voedingsbodem niet uitgeput raakt zolang ik dagelijk mijn vloeibare All In One blijf toevoegen?
ja, daar komt het wel op neer.
Of dit zo is??? Dat zou betekenen dat een voedingsbodem altijd z'n werk blijft doen. Immers, je geeft altijd plantenvoeding via de waterkolom en bodemvoeding zou dan overbodig zijn. In mijn ervaring is dát nog nooit gebleken! Bovendien het effect van mijn toegevoegde bodemvoeding, kleibolletjes gemixt met lateriet, blijkt zeer duidelijk.
 
Of dit zo is??? Dat zou betekenen dat een voedingsbodem altijd z'n werk blijft doen
Ja dat is ook wat ik ervan weet en hoor en het lijkt mij ook zo toe dat in elk geval niet alles uit de waterkolom door de voedingsbodem wordt opgenomen.
 
Benvo,
Jij hebt het over Kleibolletjes gemixt met lateriet. In welke verhouding is dat dan? 1op1?
 
Geldt dat voor alle stoffen zoals de macro en de micro s dan? Heeft dat niet te maken met ionen en anionen?
Kationen voornamelijk. Klei en turfdeeltjes hebben een negatief geladen oppervlak, daardoor blijven positief geladen mineralen in het bodem water eraan hangen.
dit maakt bodems met klei en/of organisch materiaal vruchtbaarder dan zandbodems (naast dat ze ook beter vocht vasthouden maar dat is in een aquarium niet zo relevant)

De mate waarin een bodemmateriaal kationen vast kan houden wordt uitgedrukt met de CEC-waarde. (Cation Exchange Capacity)

Als het aquariumwater rijk is aan voedingsstoffen worden die dus ook weer door de voedingsbodem opgeslagen, en dus wordt een voedingsbodem constant aangevuld als je voldoende bemesting toevoegd aan het water.

er zijn nogal allerlei andere processen en effecten van verschillende toevoegingen aan de bodem maar dat is allemaal nogal complex.
 
Benvo,
Kleibollenmix zijn zakjes van 200 gram. Lateriet zijn zakjes van 100 gram. Toch van beide 1 zakje?
 
En waarom blijkt een (voedings-)bodem na verloop van tijd wel degelijk uitgewerkt?
Ja zover ik wist raakt die ook (deels) uitgewerkt en vandaar de vraag of zo n bodem dan alle macro en micro stoffen vasthoudt. Maar ja dan zou zo n bodem nooit uitgewerkt raken en ik hoor juist andere geluiden. Misschien dat niet alle stoffen die we toevoegen worden opgenomen door de voedingsbodem.
 
En waarom blijkt een (voedings-)bodem na verloop van tijd wel degelijk uitgewerkt

waaruit zou dat blijken?

de voedingsbodem kan uitgeput raken maar dat is een gevolg van te weinig of onvolledig bemesten. Dat betekend niet dat deze niet meer werkt. Als de accu van je telefoon leeg is, is je telefoon ook niet stuk, hij moet gewoon aan de oplader. Bij aquasoil (wat niet veel meer of minder dan een gebakken voedingsbodem is) was bij EI bemesting na meer dan een jaar alleen de hoeveelheid ammoniak in de bodem afgenomen ten opzichte van nieuwe soil.

Een voedingsbodem verhoogt in essentie de vruchtbaarheid van je bodem. Door voedingstoffen vast te houden, de beschikbaarheid te verhogen etc.
In een aquarium waar als het goed is water door de bodem circuleerd zullen oplosbare voedingstoffen uit de bodem in het water terechtkomen en viceversa.
Het is dus ook niet heel verwonderlijk dat je in een zand bodem betere ervaringen hebt met kleibollen dan capsules, voedingstoffen uit capsules lekker vrij snel weg naar het water en raken dus flink verdunt(minimaal effect op alle planten), terwijl klei het beter vasthoud in de bodem en dus vooral beschikbaar is voor de dichtsbijzijnde planten( duidelijker effect op specifieke planten)

de all in one bemesting is behoorlijk rijk (vergelijkbaar met EI) en dus is het onwaarschijnlijk dat een voedingsbodem uitgeput raakt. Extra klei in de bodem drukken is ook niet heel zinvol omdat er al voldoende materiaal in de bodem zit met een hoge CEC-waarde.
 
waaruit zou dat blijken?

de voedingsbodem kan uitgeput raken maar dat is een gevolg van te weinig of onvolledig bemesten. Dat betekend niet dat deze niet meer werkt. Als de accu van je telefoon leeg is, is je telefoon ook niet stuk, hij moet gewoon aan de oplader. Bij aquasoil (wat niet veel meer of minder dan een gebakken voedingsbodem is) was bij EI bemesting na meer dan een jaar alleen de hoeveelheid ammoniak in de bodem afgenomen ten opzichte van nieuwe soil.

Een voedingsbodem verhoogt in essentie de vruchtbaarheid van je bodem. Door voedingstoffen vast te houden, de beschikbaarheid te verhogen etc.
In een aquarium waar als het goed is water door de bodem circuleerd zullen oplosbare voedingstoffen uit de bodem in het water terechtkomen en viceversa.
Het is dus ook niet heel verwonderlijk dat je in een zand bodem betere ervaringen hebt met kleibollen dan capsules, voedingstoffen uit capsules lekker vrij snel weg naar het water en raken dus flink verdunt(minimaal effect op alle planten), terwijl klei het beter vasthoud in de bodem en dus vooral beschikbaar is voor de dichtsbijzijnde planten( duidelijker effect op specifieke planten)

de all in one bemesting is behoorlijk rijk (vergelijkbaar met EI) en dus is het onwaarschijnlijk dat een voedingsbodem uitgeput raakt. Extra klei in de bodem drukken is ook niet heel zinvol omdat er al voldoende materiaal in de bodem zit met een hoge CEC-waarde.
Waar dat uit zou blijken? Welnu mijn planten zijn altijd heel precies van voeding voorzien. Via de waterkolom en aanvankelijk via een voedingsbodem. De voedingsbodem raakte inderdaad ondanks de precieze voeding via de waterkolom uitgeput waarna bodemvoeding noodzakelijk bleek. In mijn geval d.m.v. kleibolletjes. Zodra de kleibolletjes in de bodem opraakten merkte ik dat meteen aan mijn planten door voortdurende observatie. (Ik maakte altijd zeer kleine gemixte klei/lateriet bolletjes.) Mijn kleibolletjes vertoonden een duidelijk en zichtbaar effect op mijn planten na toevoeging en gedurende hun werkingsperiode!!
Er zijn hier ook leden maar ook mensen in mijn eigen kenniskring die het EI principe aanhangen waardoor voedingstekorten opgevangen worden. Echter ook daar zijn, gezien hun ervaringen, na verloop van tijd uitgewerkte (voedings-)bodems op te merken. Mijn ervaringen wijken kennelijk dus af van de jouwe.
 
Mag ik dan concluderen dat zo n voedingsbodem alle macro s en micro s vasthoudt en weer afgeeft?

Ja kort door de bocht gezegd zou je dat zo kunnen stellen. Voedingsbodems bevatten tenopzichte van schoon zand/grind veel stoffen een bodem in staat stellen meer voedingstoffen op te nemen, en die vervolgens ook weer afgegeven kunnen worden aan het water.

Kationen ( kalium, magnesium, calcium, ijzer, koper, molybdeen, boor, zink, ammonium etc) worden door lutum en organische stof deeltjes vastgehouden doordat die een negatief geladen oppervlak hebben. Afhankelijk van de CEC-waarde heeft de bodem ook een verzadigingspunt natuurlijk, en er is een constante interactie met het water en de daarin opgeloste stoffen. (DOC's ander kationen, anionen)

Anionen (nitraat, fosfaat, chloride, sulfaat etc) hebben ook interacties met de bodem, maar minder éénduidig en complexer, Bodem pH, FeO en AlO concentraties, bodem samenstelling (klei en organische stof gehalte), mineralen concentratie en verhoudingen tussen de verschillende anionen(verdringing) etc. Nitraten, sulfaten en chlorides zijn doorgaans goed oplosbaar, fosfaten meestal slecht. Verhoudingsgewijs kan een bodem in het aquarium relatief veel fosfaat bevatten tenopzichte van het water,

Nogmaals een bodem kan uitgeput raken, maar niet uitgewerkt. Een voedingsbodem is zelf geen bodembemesting.
 
Zover ik wist houdt een soil geen nitraat vast die wij toevoegen omdat dit anorganisch is en zal een soil enkel organische stoffen vasthouden.
Maar goed ik heb geen chemische achtergrond.
 
Het is toch ook zo dat echte waterplanten vooral voeding halen uit de waterkolom, en de moerasplanten ( die wij gebruiken als onderwaterplanten) vooral voeding halen uit de voeding in de bodem?
 
Het is toch ook zo dat echte waterplanten vooral voeding halen uit de waterkolom, en de moerasplanten ( die wij gebruiken als onderwaterplanten) vooral voeding halen uit de voeding in de bodem?
nee, niet echt.

Ja er zijn waterplanten met een beperkt wortelgestel en gereduceerd vasculair systeem. Die halen uiteraard niet veel voeding direct uit de bodem.
Maar er ook waterplanten die een uitgebreid wortelgestel hebben, met ook veel fijne haarwortels specifiek voor de opname van voedingstoffen. Denk bijv aan aponogeton soorten. Een echte waterplant die zeker voedingstoffen direct uit de bodem op zal nemen.

Moerasplant is sowieso een niet echt passende term voor aquariumplanten. Niet elke moerasplant kan ondergedoken groeien/overleven, en veel reofyten/epifyten/lithofyten zul je niet in moeras-achtige omstandigheden aantreffen. Amfibische plant dekt de lading beter, veel van onze aquariumplanten zijn amfibische planten, die zowel onder als boven water kunnen groeien. En zich aan beide situaties voldoende aan kunnen passen om effectief te zijn.

Ook is het niet zo dat bovenwater planten al hun voeding uit de bodem moeten halen. Vrijwel alle planten kunnen voedingstoffen opnemen via hun groene delen. Bladbemesting wordt dan ook bij heel veel gewassen toegepast. Maar denk ook aan alle epifyten die de bomen in regenwouden begroeien. ze gebruiken hun hele oppervlak om schaarse voedingstoffen op te nemen. Dus zeker planten die zich goed aan kunnen passen aan het leven onderwater zullen voedingstoffen via het blad opnemen.

Vrijwel alle aquariumplanten zullen zowel voeding direct uit het water als voeding direct uit de bodem opnemen. Verschillen zijn niet zozeer een waterplant vs moerasplant ding maar gewoon verschillende groeivormen en strategiën bij verschillende plantensoorten onder verschillende omstandigheden. Grotere bladoppervlakten leiden bijv tot een dikkere barriëre laag, (laagje (bijna) stilstaand water direct tegen een oppervlak onder water) dat belemmert/vertraagt de opname van voedingstoffen uit het water. Grote bladeren gaan (mede) daarom vaak samen met grotere wortelstelsels bij onderwater planten.


Zover ik wist houdt een soil geen nitraat vast die wij toevoegen omdat dit anorganisch is en zal een soil enkel organische stoffen vasthouden.
Maar goed ik heb geen chemische achtergrond.
Nitraat, of eigenlijk stikstof (N) wordt in de bodem vooral als organisch gebonden stikstof worden vastgelegd en een heel klein beetje als ammonium. Omdat het als nitraat zoals ik al zei heel goed oplosbaar is en dus lost het gemakkelijk op in het aquariumwater vanuit een goed waterdoorlatende bodem. De totale hoeveelheid stikstof in de bodem van het aquarium is dan doorgaans ook niet veel hoger als in het water. Soil en voedingsbodems in het algemeen zullen wel veel andere anorganische stoffen opnemen dus dat het enkel organsische stoffen opneemt klopt niet.
 
Soil en voedingsbodems in het algemeen zullen wel veel andere anorganische stoffen opnemen dus dat het enkel organsische stoffen opneemt klopt niet.
Ik ben geen chemicus maar als ik het goed begrijp dan zal een soil ook de nitraat die wij toevoegen [anorganisch] dus opnemen en vasthouden.
 
Het is toch ook zo dat echte waterplanten vooral voeding halen uit de waterkolom, en de moerasplanten ( die wij gebruiken als onderwaterplanten) vooral voeding halen uit de voeding in de bodem?
Dat klopt hoor.Moerasplanten kunnen het ook uit het water halen maar moeilijker.
In z'n algemeenheid is dit niet zo te stellen. Het hangt ook mede van het moment af. Sommige moerasplanten moeten zich op hun wortels verlaten in drogere periodes waarbij zij dus deels boven water staan. Onder water gaan ze voor een groter deel over naar de waterkolom door ook hun bladeren aan te passen aan die nieuwe situatie zodat de voedingsopname op die manier mogelijk wordt. Maar ook dit geldt weer niet voor alle planten. Rotala's, bijvoorbeeld, passen zich aan een gewijzigde omstandigheid en hoeven zich onder water maar deels op hun wortels te verlaten door aanpassingen in hun bladeren. Voor een Echinodorus, een ander voorbeeld, geldt dit weer niet daarom is bodenvoeding voor die plant altijd heel belangrijk.
 
Ik ben geen chemicus maar als ik het goed begrijp dan zal een soil ook de nitraat die wij toevoegen [anorganisch] dus opnemen en vasthouden.
nee de soil zelf niet.
nitraat kan wel omgezet worden in organisch gebonden stikstof, bijv in de vorm van plantenwortels, schimmels, bacteriën en ander klein leven (levend of dood) uitwerpselen, plantenresten etc.
ammonium kan wel door de soil worden vastgehouden want dat is een kation.

Nitraten zijn zodanig goed oplosbaar dat ze in het water zitten. (dat betekend niet dat het niet via de wortels wordt opgenomen, de bodem bevat immers ook water.)
 

Terug
Bovenaan