Wat is er nieuw

Klein lekje in nieuw exter jbl filter

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik moest even in de aquariumkast bezig en daarom moest ik het externe filter even optillen ( aan de handvaten).
De stroomkabel kwam even op strak te staan daardoor, deze is eigenlijk net te kort.

Toen zag ik dat het nieuwe externe jbl cristalprofi greenline E1502 filter wat druppels water lekte.
Het kwam dacht ik uit/bij de kop weg.
Er zat op dat moment lucht in het filter.

Nu zie ik geen lekkage meer.
Kan ik er vanuit gaan dat het eenmalig was?
Of is er meer aan de hand?

Filter is nieuw en draait nu net een week op een aquarium.

De rode stip lag wat water op en ik vermoed dat het wat lekte via de rand bij de rode pijl.

Afbeelding is een voorbeeldfoto.
Bron afbeelding: Aquadom
JBL CristalProfi GreenLine e1502.jpg

Waar de rode stip getekend is had ik ook wel eens water liggen. Dat was water wat uit de klem kwam gelopen. Ik bedoel de grijze klem. Waar de pijl staat zou het niet mogen lekken.
Dat kan wel als bv de rubber ring oud en uitgedroogd is, of als de ring bijvoorbeeld vuil is. Beiden verwacht ik niet bij een gloednieuw filter.

En optie is dat je de mandjes er niet helemaal goed in hebt zitten. De klemmen van dit filter moeten gemakkelijk sluiten. Moet je kracht zetten, dat zijn de manden waarschijnlijk niet helemaal goed gestapeld.

Wat je kunt doen is als de volgende keer het filter open gaat, de rubberen ring even insmeren met zuurvrije vaseline. Dit is ook voor het behoud van rubber goed. Het helpt ook met waterdicht maken van een filter, maar nogmaals, dat zou bij zo'n nieuw filter niet nodig moeten zijn.

Een aanrader is om het filter in zijn geheel in een afwasteiltje of andere plastic bak te zetten. Daar kun je dan ook nog eens een alarm in leggen, dat zodra het water detecteert begint te loeien. Altijd fijn voor je gemoedsrust. @jessicapilon gebruikt zo'n alarm.

Ik herken dat ook met onderhoud hoor maar je kan hem even laten draaien en erbij blijven of even in een afwasteil zetten voor de zekerheid.

Wat je kunt doen is als de volgende keer het filter open gaat, de rubberen ring even insmeren met zuurvrije vaseline....

maar nogmaals, dat zou bij zo'n nieuw filter niet nodig moeten zijn.

Fabriek smeert er vaak niets op uit kostenbesparing dus ook een nieuw filter even lostrekken en alle o-ringen en andere rubbers even insmeren is wel aan te raden.

smeer alle rubbers hier in met beetje vaseline en wanneer filter open is geweest voor schoonmaken b.v. even met je vinger langs de rand voor verdwaalde zandkorrels.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan