Klein stukje glas van aquarium afgevallen


lamefrog

Member
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
21
Leeftijd
38
Ik heb een klein volglas aquarium 40 l.
Net een geluidje gehoord en op de vloer vind ik een klein stuk glas.
Komt duidelijk van bodem hoek van aquarium.
Wat denken jullie, moet ik me zorgen maken? Meteen actie ondernemen?
 

Bijlagen

  • 20210214_154425.jpg
    20210214_154425.jpg
    335.2 KB · Weergaven: 162
Direct actie is denk ik niet nodig, je zou de waterkolomdruk kunnen verlagen door er een deel water uit te halen en dan ondertussen een ander aquarium op de kop tikken
 
Het lijkt mij dat het aquarium zonder bodembedekking is weggezet, dus direct op een meubel, ik zou niet in paniek raken en wanneer je tijd hebt het aquarium zodanig leegmaken dat het met de hand is op te tillen, misschien de aanwezige vissen even elders onderbrengen.
Vervolgens een passend en dun laagje piepschuim tussen bak, en dragend meubel en indien de kitlaag niet is aangetast deze eventueel weer opvullen met aquariumkit.
 
Niks aan het handje.
Dotje siliconenkit erop.
Ik heb dat ook ooit eens gehad . Geen probleem.
 
Oke dank jullie wel! Ik voel me rustiger.

Ik heb al een splinternieuwe tank 250 l in huis, dus over een paar dagen gaan de vissen sowieso verhuizen!
Dat vind ik heel spannend.
Ik werd nu gewoon even bang dat een grote ramp zou gebeuren, nét voordat de nieuwe tank opgestart is!

Later vandaag doe ik een waterwissel en daarna laat ik de waterkolom wat lager, meer voor mijn eigen gevoel van rust. :D

Direct actie is denk ik niet nodig, je zou de waterkolomdruk kunnen verlagen door er een deel water uit te halen en dan ondertussen een ander aquarium op de kop tikken
Het lijkt mij dat het aquarium zonder bodembedekking is weggezet, dus direct op een meubel, ik zou niet in paniek raken en wanneer je tijd hebt het aquarium zodanig leegmaken dat het met de hand is op te tillen, misschien de aanwezige vissen even elders onderbrengen.
Vervolgens een passend en dun laagje piepschuim tussen bak, en dragend meubel en indien de kitlaag niet is aangetast deze eventueel weer opvullen met aquariumkit.
Niks aan het handje.
Dotje siliconenkit erop.
Ik heb dat ook ooit eens gehad . Geen probleem.
 
@treb Ik heb nu besloten dat ik zeker een matje ga plaatsen onder mijn nieuwe 250 l tank. Het is ook een rimless aquarium en ja, het lijkt me gewoon wijs, net wat je zegt.
Mijn tank is 121*41 cm, en ik zie dat ik kant-en-klaar aquarium matje kan kopen met maat 120*40. Maakt die ene centimeter uit? Lijkt me ook fijn als het matje niet uit steekt.


Het lijkt mij dat het aquarium zonder bodembedekking is weggezet, dus direct op een meubel, ik zou niet in paniek raken en wanneer je tijd hebt het aquarium zodanig leegmaken dat het met de hand is op te tillen, misschien de aanwezige vissen even elders onderbrengen.
Vervolgens een passend en dun laagje piepschuim tussen bak, en dragend meubel en indien de kitlaag niet is aangetast deze eventueel weer opvullen met aquariumkit.
 
ja die cm maakt uit, je kan e rook een piepschuim plaat onder kunnen doen, zelfde effect en makkelijk op maat te maken
 
Piepschuim, oké. Nou, doen we dat!

Ik ga echt geen foutjes maken nu het om deze hoeveelheden water, glas, geld en vislevens gaat!
 
Ga je ook wat posten als je nieuwe aquarium er is?
Ben wel benieuwd wat je met die rimless bak gaat doen en hoe het je bevalt. (ik heb er ook net een besteld)
 
Ik zou dat hoekje toch goed in de gaten houden.
Als je ziet dat de siliconen beginnen te lossen, dan wel snel actie nemen.
 
Het lijkt mij dat het aquarium zonder bodembedekking is weggezet, dus direct op een meubel, ik zou niet in paniek raken en wanneer je tijd hebt het aquarium zodanig leegmaken dat het met de hand is op te tillen, misschien de aanwezige vissen even elders onderbrengen.
Vervolgens een passend en dun laagje piepschuim tussen bak, en dragend meubel en indien de kitlaag niet is aangetast deze eventueel weer opvullen met aquariumkit.
Dat lijkt niet alleen zo - ik zie de bak op de foto zonder matje eronder op een plank staat die niet 100% recht is. Je ziet de plank weglopen in het hoekje waar dat stukje glas is weggesprongen.
 
Ga je ook wat posten als je nieuwe aquarium er is?
Ben wel benieuwd wat je met die rimless bak gaat doen en hoe het je bevalt. (ik heb er ook net een besteld)

Dat kan ik zeker doen, als er interesse voor is! Ik zou een nieuwe topic kunnen maken, wat fotos plaatsen. Kort verhaal: Ik heb 3 sluierstaarten mogen overnemen en ik kwam er snel achter dat ze een grotere bak nodig hebben. Dus heb ik een nieuwe tank gekocht voor ze! Ik heb heel veel al geleerd maar er valt natuurlijk nog veel te leren dus heb ik deze forum opgezocht! Wat ga jij straks in je nieuwe tank hebben? :)

Ik zou dat hoekje toch goed in de gaten houden.
Als je ziet dat de siliconen beginnen te lossen, dan wel snel actie nemen.

Ik ga het zeker in de gaten houden, bedankt. Silicoon ziet er goed uit voor zover ik zie, maar ik heb er nog geen verstand van...

Dat lijkt niet alleen zo - ik zie de bak op de foto zonder matje eronder op een plank staat die niet 100% recht is. Je ziet de plank weglopen in het hoekje waar dat stukje glas is weggesprongen.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb meteen het aquarium verschoven. Nu staat ie precies op het midden van de meubel, van alle kanten gezien. Alhoewel zie ik dat het aquarium op de voorruit leunt, meer zo dan op de gehele onder-ruit. Daar kan ik niks aan doen denk ik? Zie foto. Dus de druk is dan niet even gelijk verdeelt op de onderkant?
 

Bijlagen

  • 20210215_140223.jpg
    20210215_140223.jpg
    83.2 KB · Weergaven: 109
Ik ga zo naar de Gamma of naar de Praxis, heeft iemand advies over de dikte van de piepschuim? Ik zie platen van 4 cm of 5 cm, is dat goed? Het wordt helemaal compact als ik aquarium er op zet neem ik aan? Mijn nieuwe tank is trouwens 121*41*50 met een glasdikte van 12 mm.
 
Dat kan ik zeker doen, als er interesse voor is! Ik zou een nieuwe topic kunnen maken, wat fotos plaatsen. Kort verhaal: Ik heb 3 sluierstaarten mogen overnemen en ik kwam er snel achter dat ze een grotere bak nodig hebben. Dus heb ik een nieuwe tank gekocht voor ze! Ik heb heel veel al geleerd maar er valt natuurlijk nog veel te leren dus heb ik deze forum opgezocht! Wat ga jij straks in je nieuwe tank hebben? :)

Alleen als je zin hebt natuurlijk heh! Ik was benieuwd wat jij van plan bent met je verlichting, omdat ik daar zelf ook nog over zit te twijfelen. 😄
Mijn lamp komt straks boven de bak te hangen en ik wil niet direct in het licht kijken, ik was benieuwd hoe jij dat ging doen.
Ik ben ook nog een beginneling,, mensen van het forum hebben me geholpen mijn eerste bak te starten, dus wat dat betreft zit je hier goed, nu is het tijd voor bak nr 2.
Ik wil een bak maken waar boven nog een hele berg groen uitgroeit de huiskamer in, met wat kleine visjes als bewoners.
 
Lamefrog

2 cm. is dik zat voor dit aquarium, 4-of 5 cm. Dik geeft geen enkele meerwaarde en met een glasdikte van 12 mm. Kun je er ook voor kiezen om stroken van 5cm. Breed te nemen en deze aan de voor / achterzijde / links rechts te plaatsen zodat de bodem vrijdragend is. Maar zorg wel dat met deze manier de staande ruiten op het piepschuim staan.
Het is een groot misverstand dat piepschuim tordatie verschillen opheft en dat een aquarium daar in wegzakt of zich aanpast.
 
Oke dus ik zou 2 cm platen kopen. In stukken van 5 cm breed snijden, en dan vast lijmen aan aquariumbodem?
De bouwmarkten zijn dicht...Maar ik kan wel bestellen en dan over X dagen afhalen...
Misschien zakje metselzand erbij... Ik heb grind "beach" 1 mm wat ik mooi vond, maar sluiers houden meer van beetje fijner zand begrijp ik.

Ik voel me ongeduldig. :( Voor de rest heb ik echt alles in huis.
Zouden jullie zeggen dat dit absoolut nodig is, onafhankelijk van welk soort meubel je hebt?
Ik heb een mooie aquarium meubel van Juwel, spaanplaat. Ik zie met de oog echt geen oneffenheden op het oppervlak.
Maar ik ga absoluut geen risicos nemen dus als jullie zeggen dat het van groot belang is, ook voor dit soort meubel, dan zal ik er voor zorgen.



2 cm is dik zat voor piepschuimplaten
Lamefrog

2 cm. is dik zat voor dit aquarium, 4-of 5 cm. Dik geeft geen enkele meerwaarde en met een glasdikte van 12 mm. Kun je er ook voor kiezen om stroken van 5cm. Breed te nemen en deze aan de voor / achterzijde / links rechts te plaatsen zodat de bodem vrijdragend is. Maar zorg wel dat met deze manier de staande ruiten op het piepschuim staan.
Het is een groot misverstand dat piepschuim tordatie verschillen opheft en dat een aquarium daar in wegzakt of zich aanpast.
 
Oke dus ik zou 2 cm platen kopen. In stukken van 5 cm breed snijden, en dan vast lijmen aan aquariumbodem?
De bouwmarkten zijn dicht...Maar ik kan wel bestellen en dan over X dagen afhalen...
Misschien zakje metselzand erbij... Ik heb grind "beach" 1 mm wat ik mooi vond, maar sluiers houden meer van beetje fijner zand begrijp ik.

Ik voel me ongeduldig. :( Voor de rest heb ik echt alles in huis.
Zouden jullie zeggen dat dit absoolut nodig is, onafhankelijk van welk soort meubel je hebt?
Ik heb een mooie aquarium meubel van Juwel, spaanplaat. Ik zie met de oog echt geen oneffenheden op het oppervlak.
Maar ik ga absoluut geen risicos nemen dus als jullie zeggen dat het van groot belang is, ook voor dit soort meubel, dan zal ik er voor zorgen.
Dat is prima geschikt voor onder je aquarium.

Neem ajb geen metselzand voor in je aquarium, dat is veel te scherp voor corydorasjes, waarom bezuinigen op iets terwijl voor een paar centen meer je dieren er veel meer plezier van hebben, en bij de wildkamp verkopen ze ook piepschuimplaten en filterzand
 
Nee bezuinigen wil ik niet. Ik heb al veel geld uitgegeven, dus ik ga nu op het laatst geen centjes sparen, dat zou onzin zijn. Ik wil kwaliteit.
Maar veel gebruikers op dit forum hebben metzelzand aangeraden voor sluierstaarten.
Ik wil alleen het beste voor de vissen.
Filterzand gaat het dus worden, dankje!

Dat is prima geschikt voor onder je aquarium.

Neem ajb geen metselzand voor in je aquarium, dat is veel te scherp voor corydorasjes, waarom bezuinigen op iets terwijl voor een paar centen meer je dieren er veel meer plezier van hebben, en bij de wildkamp verkopen ze ook piepschuimplaten en filterzand
 
Een hanglamp lijkt me prachtig voor boven het aquarium! Misschien is het licht niet zo vel dat je daar last van hebt.
Zelf heb ik een LED-balk dat ik met ophang-clips gewoon plaats op de korte zijden van het aquarium.
Kan ik het aquarium niet helemaal vullen tot de rand, ik moet stuk of 5 cm laten neem ik aan, maar goed dan kunnen de vissen ook niet eruit springen. :D
Daar heb ik namelijk al ervaring mee. :D
(Het ging gelukkig goed, ik was nog wakker, en ik kon de vis redden)

Alleen als je zin hebt natuurlijk heh! Ik was benieuwd wat jij van plan bent met je verlichting, omdat ik daar zelf ook nog over zit te twijfelen. 😄
Mijn lamp komt straks boven de bak te hangen en ik wil niet direct in het licht kijken, ik was benieuwd hoe jij dat ging doen.
Ik ben ook nog een beginneling,, mensen van het forum hebben me geholpen mijn eerste bak te starten, dus wat dat betreft zit je hier goed, nu is het tijd voor bak nr 2.
Ik wil een bak maken waar boven nog een hele berg groen uitgroeit de huiskamer in, met wat kleine visjes als bewoners.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan