Wat is er nieuw

Kleine cichlide vast in filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kapti
  • Startdatum Startdatum
K

Kapti

Guest
Vandaag heb ik een rio240 opgehaald en ben er achter gekomen dat er een cichlide vast zit in de standaard juwel bio filter. Deze vis is er waarschijnlijk als net geboren vis ingezwommen en zo groter geworden en nu kan hij er niet meer uit. Ook het verwijderen van de filtermatten heeft geen zin, bij de vis kan ik nooit komen.

Wat moet ik nu doen? Als ik 'm laat zitten zal die langzaam doodgaan wat en dit zal ook weer een nitrietpiek veroorzaken. Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?

Kun je een foto nemen zodat het voor ons iets duidelijker wordt op welke plaats de vis zit?

Ik heb er weleens garnalen in gehad en met een heel klein netje moet je er dan wel bij kunnen komen als het goed is.

Ik weet niet hoe groot de vis nu precies is, maar mits niet te groot kun je een stuk slang van 25/34 kopen en hem eruit hevelen.

Met een slag zou wellicht ook kunnen maar zelf gebruik ik een klein garnalennetje hiervoor.

Hij zit vast in de hele kleine ruimte onder de verwarming, de vis is te groot om nog op te hevelen, hij is zo'n 5 cm lang al.
Een netje is ook te klein voor dat stuk onder de thermostaat volgens mij?

Je kan de pomp en de thermostaat eruit halen, als het een standaard juwel filter is dan zit er nog een vlak stuk in het midden, als ik mij niet vergis?
In mijn rekord 600 kan je het er gewoon uit trekken. Maar je zal dan wel vrij hard moeten trekken 😉

Je kan de pomp en de thermostaat eruit halen, als het een standaard juwel filter is dan zit er nog een vlak stuk in het midden, als ik mij niet vergis?
In mijn rekord 600 kan je het er gewoon uit trekken. Maar je zal dan wel vrij hard moeten trekken 😉

En als ik zo ver ben, hoe haal ik dan de vis eruit? 😛

Wat een domme vis ook he😀😀😉

Wat een domme vis ook he😀😀😉

Behoorlijk, dat ie als kleine jonge erin zwom oke, maar dat je er na een tijdje achterkomt dat je te dik bent om er nog uit te zwemmen ben je niet de slimste nee :")

Ik vind het ongelofelijk dat die vis er als mini vis is ingekomen en inmiddels 5cm is. Zou betekenen dat hij het al maanden overleeft in een ruimte van een paar vierkante cm.

Pomp eruit, thermostaat eruit, filtermateriaal eruit, middenschot eruit en met een klein netje de vis voorzichtig proberen te vangen. Moet lukken, dan heb je de ruimte.

Garnalen overleven er ook in maar ja die hebben minder eten nodig en zijn een stuk kleiner. Het is inderdaad wel bijzonder en ik heb het zelf nog niet eerder gehoord.

Garnalen overleven er ook in maar ja die hebben minder eten nodig en zijn een stuk kleiner. Het is inderdaad wel bijzonder en ik heb het zelf nog niet eerder gehoord.
Garnalen kunnen ook overleven van het 'vuil' in de filter, een vis daarentegen lijkt me vreemd

Als het deksel van het interne JUWEL filter niet aanwezig is zul je ook regelmatig vis en slakken tegenkomen... kleine vissen en garnalen zwemmen/kruipen er uit zichzelf wel uit.
Voor garnalen een mooie schuilplek.

vind t ook zeer sterk dat een vis erin is opgegroeid.
heb je die bak met water en al vervoerd? anders moet die vis opgedroogd zijn en leeft die niet meer. lekker met een pincet eruit vissen.

afijn, als t niet werk:

filterbehuizing eruit snijden en op zijn kop boven de bak houden, komt die er vanzelf uit 🙂 daarna lekker een potfilter voor in de plaats zetten.

Als ik 'm laat zitten zal die langzaam doodgaan wat en dit zal ook weer een nitrietpiek veroorzaken

Dit zal bij een ingedraaide bak meevallen want er gaan wel vaker visjes dood zonder dat je die terugvindt. Maar het is me niet duidelijk in hoeverre alles goed is overgekomen en natuurlijk wil je die vis liever eruit hebben. Misschien heeft hij overleefd door voer wat in de filter is gekomen of levend voer dat ze wellicht hebben gehad. Maar het is knap werk dat deze van kleins af aan is opgegroeid in de filter.

Ik vind het ongelofelijk dat die vis er als mini vis is ingekomen en inmiddels 5cm is. Zou betekenen dat hij het al maanden overleeft in een ruimte van een paar vierkante cm.

Pomp eruit, thermostaat eruit, filtermateriaal eruit, middenschot eruit en met een klein netje de vis voorzichtig proberen te vangen. Moet lukken, dan heb je de ruimte.

Tja

Het is me gelukt! En ja ongelooflijk dat de vis ook de verhuizing heeft overleefd zonder water in de bak voor minimaal 3 uur lang, heeft waarschijnlijk van een beetje restant geleefd in de filter.

Hoe heb ik het gedaan? Precies zoals Bart12345 het aangaf, bedankt allemaal!

Zie hier het resultaat!
http://i63.tinypic.com/r1lsfk.jpg

Super! we kunnen de foto alleen helaas niet zien.

Die vis is wel een enorme die-hard, wat voor dwergcichlide is het eigenlijk? Als je nu ramirezi zegt ga ik zonder eten naar bed hoor.

Super! we kunnen de foto alleen helaas niet zien.

hier dan! 🙂

IMG_7819.JPG

Slecht op kleur zijnde Caeruleus yellow zo te zien. althans lijkt mij meest voor de hand liggend 🙂

Laatst bewerkt:
Slecht op kleur zijnde Caeruleus yellow zo te zien. althans lijkt mij meest voor de hand liggend 🙂

Hij zit nu lekker tussen de stenen, hopelijk kleurt die nog bij!

Hij zal wel in paniek zijn door al die ruimte die hij nu heeft🙂, ik kan er echt met mn hoofd niet bij dat een vis een maand of 6 op een paar cm3 overleeft of op zn minst misvormd is.

Hij zal wel in paniek zijn door al die ruimte die hij nu heeft🙂, ik kan er echt met mn hoofd niet bij dat een vis een maand of 6 op een paar cm3 overleeft of op zn minst misvormd is.

Ja en wat dacht je van 3 uur zonder water haha, raar verhaal! Maar aan dat formaat te zien is hij 6 maanden oud dan?

Mooi dat je hem hebt en deze heeft over geluk niet te klagen. Misschien had deze vis wel claustrofobie😀😀

Filterbak van een JUWEL intern filter blijft water in staan. De spleten aan de zijkant lopen niet door tot de bodem. Blijkbaar heeft de vis voldoende gehad aan een paar cm water.

Ja en wat dacht je van 3 uur zonder water haha, raar verhaal! Maar aan dat formaat te zien is hij 6 maanden oud dan?

Van hobbykwekers: De kweek van de Labidochromis caeruleus is net als bij veel andere Malawi cichliden niet moeilijk. Ze zijn vanaf zo'n 6 maanden of 5 centimeter al geslachtsrijp.

Ik haalde gisteren mijn externe jbl 1501 uit elkaar en vond daarin 8 kleine, nog levende pantser meervallen. Deze zwemmen nu in een geïmproviseerde kweekbak en maken het goed.

IMG-20170609-WA0029.jpeg

Mooi man!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan