Wat is er nieuw

Kleine gaatjes in blad

maq

Active member
Lid geworden
16 november 2020
Het viel me laatst op dat ik van 1 plant steeds losse blaadjes zag drijven. Die blaadjes viste ik er dan uit en ze zagen er wel groen en redelijk fris uit. Dit begon ongeveer een maand of 2 geleden. Vandaag zag ik tijdens onderhoud dat dezelfde plant in veel bladeren kleine gaatjes heeft zitten. Alsof er een schot hele fijne hagel doorheen is gegaan. Rest van de planten doet het prima, en de bewoners (guppen, garnalen en slakken) hebben het prima naar hun zin en zijn de hele dag druk in de weer. Foto is redelijk uitvergroot. Normaal zie je amper dat het gaatjes zijn en lijken het meer stipjes. Ik heb even rondgekeken en ik lees alleen wat over echt grote gaten en bladeren die dan bruin worden. Iemand die dit herkend?

IMG_20220313_195032.jpg

Laatst bewerkt:
Om wat voor plant gaat het? Heb je mogelijk een hele foto van deze plant?

Gr. Ed

• Leuk
Waarderingen: maq
Ik weet de soort zo niet helaas. Ik bedacht net dat een foto van de plant handig zou zijn😉 maar toen was de lamp al uit dus de foto is van wat mindere kwaliteit.

Garnalenvraat zou trouwens best kunnen maar er zitten er maar een stuk of 5 in. Maar dat dat ze hongerig zijn kan best wel, want meestal gaan de guppen met de garnalensticks aan de haal.

Bijlagen

• IMG_20220313_211516.jpg
    IMG_20220313_211516.jpg
    167.5 KB · Weergaven: 142
  • IMG_20220313_211531.jpg
    IMG_20220313_211531.jpg
    489.2 KB · Weergaven: 162
Het is duidelijk vraat. Bij ziekte is de schade niet zo uniform. Iets knaagt aan je plantjes, dus is er niet genoeg groenvoer aanwezig in je bak.

Kan vraat zijn want dat hoor je vaker bij rode planten en garnalen.
Maar het is een groene plant 🤣

De japonica garnalen hier snoepen (lees: elimineren) ook wel groene planten hoor, als ze maar zacht zijn. Dat ziet er wel anders uit als op de foto hierboven.
Extra groenten voeren aan de garnalen kan nooit kwaad. Courgette, spruit, spinazie, broccoli, wortel, sperziebonen. Hier zijn de spruitjes favoriet.

Zulke gaatjes in de plantenbladeren kunnen ook duiden op een voedingstekort bij de planten.

Wordt er plantenvoeding toegevoegd? Zo ja, welke soort en hoeveel?
Wat zijn de waterwaarden?

Als eerste even een iets duidelijkere foto. Gaat om de plant met de rode steel al is dat niet de enige plant met issues.
Qua voeding 1 ml micro eisen en 1 ml macro npk per dag (70L bak). Begonnen met 2 ml maar afgebouwd naar 1ml omdat het leek te kunnen en de planten maanden lang prima gingen.
Zit CO2 in maar daarvan is de opname de laatste tijd minder, checker donkergroen terwijl het lichtgroen, bijna tegen geel aan was. De stroming is wat minder door plantengroei. Circulatie is minder, ik zou co2 iets verder open moeten zetten. Die 2 HOB-filters komen van een andere bak en zitten er een week aan, komen van 2 andere bakjes en draaien mee om ze ingedraaid te houden.

Waterwaardes check ik te weinig maar zal ik deze week weer gaan doen.
Deze waren van voor de issues

DatumPHKHGHNH3/4NO2NO3PO4
20-11-217.55.5/660020mg/L0.5mg/L

-edit
Ik ga testen want is 3 maand geleden zie ik😬

Bijlagen

• IMG_20220314_175847.jpg
    IMG_20220314_175847.jpg
    594.9 KB · Weergaven: 126
Dit is naar mijn mening geen vraat we hebben te maken met een fosfaat tekort probleem.
Benieuwd naar je water waarden?

Heb je waterwaardes?
Gebruik je plantenvoeding en hoeveel?

Zulke gaatjes in de plantenbladeren kunnen ook duiden op een voedingstekort bij de planten.

Wordt er plantenvoeding toegevoegd? Zo ja, welke soort en hoeveel?
Wat zijn de waterwaarden?
De voorzet is gegeven ,nu binnen koppen.

14-03-227.0/15900,520mg/L1mg/L

1mg/L zou meer dan genoeg moeten zijn. Waar is de test mee gedaan? Buisjes of strips?
De hardheid is wel verbijsterend hoog in vergelijking met je vorige meting, maar dat zou het probleem niet moeten kunnen vormen....

• Leuk
buisjes, heb zo`n koffer met druppeltests

1mg/L zou meer dan genoeg moeten zijn. Waar is de test mee gedaan? Buisjes of strips?
De hardheid is wel verbijsterend hoog in vergelijking met je vorige meting, maar dat zou het probleem niet moeten kunnen vormen....

Ja hardheid is erg hoog. Verklaring zou misschien zijn is dat tijdens de eerdere meting er meer regenwater in de bak zat. Dat filter ik dan voor gebruik eerst een paar dagen over actieve kool. Maar ik had de regenton bijna leeg dus zijn de laatste 2 waterwissels (30%) met alleen tapwater geweest.

Weet trouwens ook iemand om wat voor soort plant (rode stengel) het eigenlijk gaat? 😋

Laatst bewerkt:
14-03-227.0/15900,520mg/L1mg/L
Lijken me prima waarden, muv de NO2 die 0,5 is.

20 mg nitraat en 1 mg fosfaat is opzich voldoende voor planten. En aangezien je ook micro doseert zijn die voedingsstoffen waarschijnlijk ook wel voldoende aanwezig 🙂
Dan toch vraatschade denk ik.

Die plant lijkt mij een Hygrophila soort. Mogelijk guianensis of angustifolia?

• Leuk
Die plant lijkt mij een Hygrophila soort. Mogelijk guianensis of angustifolia?

Hygrophila rosanervig zou het dan zijn, al zien die er op de meeste plaatjes wel wat florissanter uit als ik er op google 😅

Kan het trouwens nog iets te maken hebben met een lampvervanging ongeveer 2 maand terug? Er zat een chihiros rgb boven maar die heeft kuren met de controller, waardoor die echt random (midden in de nacht) aanging met alleen groen, volledig buiten het schema om. Er hangt nu een simpelere chihiros a2 boven zonder aparte rgb-leds. Dat is eigenlijk het enige wat dan echt gewijzigd is de laatste tijd.

Voor het gemak houd ik het dan toch even op vraatschade. Er hangt nu wat courgette in de bak en de garnalen gaan al een paar uur helemaal los en vreten zich compleet te pletter 😄

Je macro's zijn normaal ruim voldoende
Volgen de ph-kh tabel ook voldoende co2 al vertrouw ik meer op co2 continu test.
Micro's/sporen doseer je ook.
Je nieuwe verlichting kan een korte rem/groei problemen geven maar als die +-zelfde wattage valt dit meestal goed mee.
Dat garnalen en slakken bijvoeren👍maar je eerste foto is geen vraat.

Zelf zou ik dubbel zo hoog gaan in macro's en de micro's x 4 doseren rechtstreeks in de bodem .

Zelf zou ik dubbel zo hoog gaan in macro's en de micro's x 4 doseren rechtstreeks in de bodem .

2ml macro in water en 4 * 1ml micro gewoon in de bodem injecteren?

De bodem is trouwens gewoon rivierzand, dus geen voedingsbodem of bodem die voedingsstoffen langs vast kan houden. Ik doe wel 1 keer in de 3 a 4 maand van die longlasting voedingscapsules in de grond, zo om de 10 cm.

2ml macro in water en 4 * 1ml micro gewoon in de bodem injecteren?

De bodem is trouwens gewoon rivierzand, dus geen voedingsbodem of bodem die voedingsstoffen langs vast kan houden. Ik doe wel 1 keer in de 3 a 4 maand van die longlasting voedingscapsules in de grond, zo om de 10 cm.
Idd dubbele dosis macro's
Micro's via een spuit traag en zodiep mogelijk doseren in de bodem .
Welke voedingscapsules gebruik je?

Als eerste even een iets duidelijkere foto. Gaat om de plant met de rode steel al is dat niet de enige plant met issues.
Qua voeding 1 ml micro eisen en 1 ml macro npk per dag (70L bak). Begonnen met 2 ml maar afgebouwd naar 1ml omdat het leek te kunnen en de planten maanden lang prima gingen.
Zit CO2 in maar daarvan is de opname de laatste tijd minder, checker donkergroen terwijl het lichtgroen, bijna tegen geel aan was. De stroming is wat minder door plantengroei. Circulatie is minder, ik zou co2 iets verder open moeten zetten. Die 2 HOB-filters komen van een andere bak en zitten er een week aan, komen van 2 andere bakjes en draaien mee om ze ingedraaid te houden.

Waterwaardes check ik te weinig maar zal ik deze week weer gaan doen.
Deze waren van voor de issues

-edit
Ik ga testen want is 3 maand geleden zie ik😬
Ik dacht dat het om de andere plant op de eerste foto ging want ook daar zie ik kleine gaatjes.

Op de twee latere foto's vind ik het minder duidelijk maar op de allereerst geplaatste foto vind ik toch dat hier het op een voedingsgebrek wijst. Vraat maakt geen "keurig" kleine gaatjes met gele randjes. Op de gegeven waterwaarden zie je dat het fosfaat level t.o.v. de nitraat waarden niet bepaald hoog zijn. Daarom zou een fosfaatwaarde van zo rond de 2.0 niet fout zou zijn. Ik ken je lichtsterkte waarden niet maar je KH/PH verhouding wijst op een CO2 tekort.

Op de allereerste foto zie ik volgens mij ook op het lange groene blad wat lichte plekken wat denk ik ook duidt op een tekort al kan ik je zo niet zeggen wat deze lichte plekjes kan veroorzaken.

Ik dacht dat het om de andere plant op de eerste foto ging want ook daar zie ik kleine gaatjes.
Het gaat echt om dezelfde plant maar niet elk blad zit onder die gaatjes.

Op de twee latere foto's vind ik het minder duidelijk maar op de allereerst geplaatste foto vind ik toch dat hier het op een voedingsgebrek wijst. Vraat maakt geen "keurig" kleine gaatjes met gele randjes. Op de gegeven waterwaarden zie je dat het fosfaat level t.o.v. de nitraat waarden niet bepaald hoog zijn. Daarom zou een fosfaatwaarde van zo rond de 2.0 niet fout zou zijn. Ik ken je lichtsterkte waarden niet maar je KH/PH verhouding wijst op een CO2 tekort.
Lichtsterkte is vrij laag. Eigenlijk laat ik de lamp niet boven de 20% van de max uitkomen omdat het aquarium ook behoorlijk wat (indirect) zonlicht krijgt. Helaas kan ik het niet ander plaatsen. CO2 heb ik idd te laag staan. Beide (licht naar 30% en CO2 halve bubbel/sec erbij) heb ik vandaag iets hoger gezet om te kijken hoe dat gaat.

Dit is een duidelijke foto van vraatschade (en de dader). Dat ziet er anders uit

Bijlagen

• 20220219_110826.jpg
    20220219_110826.jpg
    131.6 KB · Weergaven: 129
  • Leuk
Het gaat echt om dezelfde plant maar niet elk blad zit onder die gaatjes.

Lichtsterkte is vrij laag. Eigenlijk laat ik de lamp niet boven de 20% van de max uitkomen omdat het aquarium ook behoorlijk wat (indirect) zonlicht krijgt. Helaas kan ik het niet ander plaatsen. CO2 heb ik idd te laag staan. Beide (licht naar 30% en CO2 halve bubbel/sec erbij) heb ik vandaag iets hoger gezet om te kijken hoe dat gaat.
Je wilt licht én CO2 wijzigen. Dat is geen goed idee. In een aquarium hangt alles in verhoudingen samen. Verander je iets aan meerdere dingen tegelijk gooi je die verhoudingen flink door elkaar. Daarom is mijn advies: Verander nooit meerdere zaken tegelijk, als er een wijziging noodzakelijk is voer er één tegelijk door en kijk eerst wat het gevolg is. Daarbij moet je van het licht altijd een vast punt maken waarvan de bemesting altijd een afgeleide is. Je doet dit door je lichtsterkte die je gedurende minimaal 8 uur, exclusief je dimtijden, aanbiedt af te stellen op de vraag van je planten! Je gaat eerst bekijken of je dit goed hebt gedaan door e.e.a. minimaal zo'n 14 dagen aan te zien en te bekijken hoe de reactie van je planten is. Is je licht eenmaal goed afgesteld dan wordt dit een vast punt waar je niet meer aankomt tenzij je planten keuze wordt gewijzigd! Nu wordt je bemesting waaronder dus ook je CO2 hoort een afgeleide van je vaste punt, je licht dus. (Zie het plaatje hieronder.) Wanneer je alg problemen en /of een slechte groei krijgt zoals nu in je bak weet je dat dit het gevolg is van een tekort in je bemesting. Het probleemtype vertelt je een heel veel gevallen ook welk tekort er is. Je weet dan ook waarom je iets wijzigt en wat het te verwachten gevolg is. Iets wat je nu naar mijn idee niet weet. Succes!
Gouden driehoek.png

• Leuk
Ik zeg ook kalium tekort. Ik zou wat kaliumfosfaat en/of kaliumsulfaat gaan doseren. Kaliumfosfaat heeft voordeel dat je je fosfaat ook een beetje opkrikt. 0,5 ppm is in principe wel voldoende, maar je kan makkelijk tot 2,0 gaan in jouw geval. Er is voldoende te vinden op dit forum als je doseringen wilt uitrekenen.

SUC6!

Ronald

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan