kleine kweek stelling


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
38
Hallo,
ik wil een kleine kweekstelling oprichten voor een 3 tal aquaria

3 stuks van 80x30x40 of 80x40x40 boven elkaar

elk met hun verwarming en led
echter als filtering weet ik niet wat te doen.
Veel mensen gebruiken sponsfilters (heb ik zelf geen ervaring mee) ik heb wel een grote luchtpomp staan met 8 uitgangen
echter kwam ik ook volgende filter tegen, is wat duurder, maar is laag in verbruik en filtert zowel mechanisch als biologisch en vrij compact (een dubbele sponsfilter is ook al niet meer zo compact)

aquael 500 turbo

of zijn er mensen met ervaringen met degelijke stellingen, of filters voor of nadelen,...

de stelling zal vermoedelijk gebruikt worden voor
pelvius taeniatus
een apistogramma soort
mss een tanganyika soort calvus

eender wat dat ik kan kweken in deze aquaria, die niet alledaags is maar ook nog niet super moeilijk

de bedoeling is niet om er geld uit te slaan, maar een oud bekende in de aqua wereld heeft mij in tijd geholpen met de opstart en die zei me dat het tijd is om een stapje hoger te zetten, en ik zie de kweek dus als een uitdaging. het zal ook al een uitdaging zijn om van sommige soorten de goede kweekkoppels samen te stellen ( geen inteelt,....)

ik zie het dus als een serieuze uitdaging, vissen en waterwaarden correct krijgen zal al een heuse klus worden. en de aquaria wat "biotoop" gericht inrichten (in zoverre het wat mogelijk is)
 
Sponsfilters in welke vorm dan ook (dus ook die van je link) zijn compleet ongeschikt voor jouw formaat aquaria in combi met kweken, je bakken zullen ongetwijfeld overbevolkt raken met jongbroed (feit als je kweekt) en dat is heel normaal bij kwekers dat die bakken overbevolkt zijn, maar dan moet je er een stevig filter op hebben staan anders loop je achter de feiten aan te hollen.
Nu hebben wij met het kweken al allerlei dingen uitgeprobeerd (ook die sponsfilters) maar de enige echte goed optie is een bioloog en die aansluiten op alle 3 de bakken dan zit je altijd safe
 
oke, bioloog heeft ook voordeel om verwarming enzo weg te werken, maar het nadeel wellicht bij bv ziektes,(heb ik gelukkig nog niet gehad) en natuurlijk andere watervereisten
 
Hier filter ik bakken tot 400L op basis van sponsfilters, gaat prima, geen nh3/4 of no2 te meten.
Kijk anders even in mijn foto album (zie handtekening) hoe dat eruit ziet bij mij.

Enige wat je hebt, als je een luchtpomp gebruikt, is het geluid wat eraf komt.
Mocht dat je tegenstaan dan kan je ook een opvoerpompje gebruiken om het water te verplaatsen.
Dan moet je er alleen wel voor zorgen dat de jongen er niet per ongeluk tussen kunnen komen, want dan krijg je vispuree.
 
oke, bioloog heeft ook voordeel om verwarming enzo weg te werken, maar het nadeel wellicht bij bv ziektes,(heb ik gelukkig nog niet gehad) en natuurlijk andere watervereisten
Ziekte krijg je pas in je bak als je nieuwe dieren toevoegd of levend/diepvriesvoer voert wat je koopt in de winkel, maar doe je zulks niet, krijg je ook geen ziekte in je bak
 
Hier filter ik bakken tot 400L op basis van sponsfilters, gaat prima, geen nh3/4 of no2 te meten.
Kijk anders even in mijn foto album (zie handtekening) hoe dat eruit ziet bij mij.

Enige wat je hebt, als je een luchtpomp gebruikt, is het geluid wat eraf komt.
Mocht dat je tegenstaan dan kan je ook een opvoerpompje gebruiken om het water te verplaatsen.
Dan moet je er alleen wel voor zorgen dat de jongen er niet per ongeluk tussen kunnen komen, want dan krijg je vispuree.
Maar jij bent net gestart met kweken dus heb je eigenlijk nog geen goede kweekervaring m.i
 
Maar jij bent net gestart met kweken dus heb je eigenlijk nog geen goede kweekervaring m.i

Mag ik dit een beetje een stomme reactie vinden? jij hebt echt geen idee hoeveel er van wat waar zwemt in mijn bakken.
Ik ben het gewoon niet met je eens dat het niet kan met sponsfilters, hoeveel kwekers werken er niet met sponsfilters/sponsfilter systemen.
Dat het bij jou niet werkt, betekend niet dat het bij een ander wel kan werken.

Je moet overigens ook niet vergeten dat er een wezenlijk verschil zit tussen al die ancistrussen, en wat de topicstarter van plan is.
Ja 300-400 slobbers op 150L zal flink vervuilen, dat is een wezenlijk verschil tussen een nestje apistogramma's ect.
 
helemaal eens met Richard spons filters prima zolang je geen overbelasting in je bakken hebt dat merk je dan wel
 
Mag ik dit een beetje een stomme reactie vinden? jij hebt echt geen idee hoeveel er van wat waar zwemt in mijn bakken.
Ik ben het gewoon niet met je eens dat het niet kan met sponsfilters, hoeveel kwekers werken er niet met sponsfilters/sponsfilter systemen.
Dat het bij jou niet werkt, betekend niet dat het bij een ander wel kan werken.

Je moet overigens ook niet vergeten dat er een wezenlijk verschil zit tussen al die ancistrussen, en wat de topicstarter van plan is.
Ja 300-400 slobbers op 150L zal flink vervuilen, dat is een wezenlijk verschil tussen een nestje apistogramma's ect.
Heb je helemaal gelijk in (in de vergelijking tussen ancistrussen en apisto's) neemt niet weg dat apistonesten ook groot zijn en het vrij lang duurt eer ze verkoopbaar zijn en naarmate ze groeien meer vervuilen en dan is een stevig filter een groot voordeel
 
Zelf de ervaring dat de aquael spons erg snel dicht slaat.
Externe filters een optie?

Voor kweken misschien handig om twee spons filters per aquarium te gebruiken, elke week 1 uit te spoelen, behoudt je goede stroming en bacteriën
 
ja idd een dubbele sponsfilter is wel ook een optie, elk een eigen potfilter is wat onhandig.
wat ik wel heb zijn nog enkele bioboxen 2 van aquatlantis, die kunnen mss ook aangedreven worden met luchtslang maar dan zit techniek weg en heb je grote filterruimte, maar of er dan voordeel is tov het standaard pompje die erin zit... ik vermoed het niet
 
'k denk dat de nestgrootttes van bepaalde vissen hier serieus onderschat worden.
Een beetje nest apisto's kan wel naar 250 stuks gaan, veeeeeeeel groter dan de gemiddelde (kleine)L nummer nesten.

Anderzijds wordt het belang van een filter in kweekaquaria hier gigantisch overschat.
Grote kweekbakken die op sponsfilters draaien werken enkel omdat er dagelijks grote hoeveelheden worden ververst.
Die filters dienen enkel om wat waterbeweging te creëren en om wat mechanisch te filteren.

In mijn tussenslag bakken (100x40x40)gebruik ik aquael turbo 100 filters met extra filterkamer.
De spons behandel ik als enkel mechanische filtering. Het biologische deel, voor zover dat nodig is met dagelijkse verversingen, zit in de 2 kamers.
Is het nodig?wss niet.
Maar ik slaap er wel beter van.😁
IMG_20210611_105039.jpg
 
Dat moest dus turbo 1000 filters zijn
 
een hangongfilter of kleine potfilter hebben ze ook in het gamma voor een goede prijs: (prijzen op amazon zijn een pak lager)

hang on

potfilter uitbreid baar (wel weer gedoe met slangen)
 

Terug
Bovenaan