Wat is er nieuw

Kleine kweekbakjes

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ben ik nou de enige hier die falikant tegen die kleine kweekbakjes is die je boven in je aquarium kunt hangen?

Heel vaak stelt iemand zich voor en noemt dan gelijk zijn vissenbestand. Als er dan vissen bij zitten die niet bij elkaar kunnen wordt dat gelijk vermeld en soms best wel op een manier die erg kort door de bocht is. Even voor de goede orde: ik ben het er 100% mee eens dat de vissen een zo goed mogelijk onderkomen moeten hebben en dat een bestand bij elkaar moet kunnen. Nu lees ik steeds weer dat mensen die levendbarenden hebben hun zwangere vis in een kweekbakje zetten of de pasgeboren baby's vangen en erin zetten. Zelden wordt er op gewezen dat dit op zoveel gebieden fout kan gaan. Ben ik dan de enige die er zo op tegen is of heeft iedereen de moed opgegeven omdat die bakjes toch wel gebruikt gaan worden? Kortom ik mis de kort door de bocht antwoorden als het op kweekbakjes aankomt.

Ik zie dat je nog niet erg lang lid bent van dit forum, maar ik kan je garanderen dat er regelmatig op gewezen wordt dat die kweekbakjes ondingen zijn en maar op een plaats thuis horen en dat is in de prullenbak. Er wordt dan aangeraden om flink wat drijfplanten aan te schaffen waar de kleintjes in geval van nood kunnen weg kruipen. Erg kort door de bocht van jouw kant dus

Tja ik denk dat het er ook van afhangt wie er op dat moment reageert in een topic. De ��n zal er wel op wijzen en de ander niet.
Dat is met alles natuurlijk zo hoor.
Maar ik heb ook regelmatig in topics gelezen dat je beter die bakjes niet kunt gebruiken.Wellicht heb jij dat net gemist 😉.
Toegegeven dat ik ze zelf ook heb staan nog hoor en vroeger met de levendbarenden ze ook heb gebruikt.

Dan vat jij mijn manier van vraagstelling helemaal verkeerd op. Ik val nl niemand aan en vroeg mij gewoon af waarom op het vissenbestand (volkomen terecht) wel heel kort door de bocht gewezen wordt en op de kweek bakjes niet. Juist omdat ik nog niet zo lang lid ben mis ik de ervaring en vroeg ik me af of dit kwam omdat de kweekbakjes toch wel gebruikt gaan worden ook al wordt erop gewezen en wordt het vissenbestand juist wel aangepast. Als je als ervaren lid steeds op iets wijst waar niks mee gedaan wordt dan kan ik me voorstellen dat je de moed en keer opgeeft.

Ik begrijp werkelijk niet waar jij uit mijn vraag een kort door de bocht instelling haalt.

John, ik denk dat iedere beginner die fout maakt hoor en misschien heb ik het ook wel gemist die reacties. Wat me wel opvalt is dat die kweekbakjes toch wel gebruikt worden ook al wordt erop gewezen.

Nee ivo want ik heb nl het woord iedereen niet gebruikt en in mijn eerste post het woord soms. Daar komt bij dat ik tussen haakjes heb gezet dat het volkomen terecht is. Waarom voelen sommige mensen zich ineens aangevallen? Het was nl helemaal niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen.

In je bericht van 14:06 zou het wel degelijk zo gelezen kunnen worden. Daar maak je de nuance namelijk niet.

~ Ivo

Dat zie ik anders niet staan hoor. Maar het lijkt mij beter dat dit topic verwijderd wordt want dan wordt het gewoon een disciussie om het discusseren en daar heb ik geen zin in.

Yilleke zei:
Waarom voelen sommige mensen zich ineens aangevallen? Het was nl helemaal niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen.
Ik kan je garanderen dat ik mij in ieder geval zeker niet aangevallen voel. En inderdaad, zoals John terecht zegt : je mist best wel eens topics (ik tenminste wel, ik zit niet de hele dag op het forum, en ik kijk echt niet ieder topic na). Als ik zoiets tegen kom zal ik dan ook altijd reageren zoals ik hierboven heb gezegd : kweekbakje in de prullenbak en drijfplantjes kopen

PS

Topics worden hier niet zo snel afgesloten of verwijderd. Er is tenslotte niets gezegd wat niet gezegd had mogen worden

Aquavisie, natuurlijk mis ik ook genoeg topics en kan ik ook reacties missen.

Het vervelende is dat alles ineens zo verkeerd opgevat wordt wat niet mijn bedoeling was en dat vervolgens mijn uitleg ook weer verkeerd opgevat wordt. Overigens niet door jou hoor.

IK heb ze ook nog,en ik gebruik ze af en toe ook wel.
Heb ik een blad met eieren,die ik veilig met stellen,tegen hongerige eiervreters, doe ik het blad in zo,n bakje.
Tot ze op punt van uitkomen staan, dan gaan ze in een ander bakje.

Die bakjes lijken me ook heel stressvol voor vissen en kunnen ze zich beschadigen.
Maar heb hier ook nog een (heel oud)bakje staan, niet weggegoooid maar staat in de aquakast en gebruik 'm om kleine spulletjes in te bewaren. 😉

Een enkele keer gebruik ik ze nog . Meestal als tussenstation voordat de jonkies naar een aqua40 bakje gaan verhuizen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok, blijkbaar dus geen goeden keuze maar wat is dan wel een goede oplossing?
Stel ik wil ook een keer proberen te kweken met vissen, wat is dan wel een juiste afmeting om de kleine visjes te laten opgroeien? Ik heb een 40*20*20 bakje, of is een speciaal kweekbakje (zoals deze bij de lfs verkocht worden ) beter, al zijn deze vaak ook erg klein.

In vrijwel alle kweekverslagen die op internet te vinden zijn wordt altijd over een kweekbakje gesproken maar vrijwel nooit wordt er verteld wat de afmetingen zijn van het bakje.

Die is voor een korte tijd best te gebruiken, voor jong vissen.

Mijn jongen zitten nu in een 40l .bak. die groen is uitgeslagen.
Staat voor het raam. Hebben ze wat te doen.

Ik heb zelf een paar weken geleden ook een kweekbakje gekocht. Ik dacht dat ik waterbloei had en daar gingen de levende watervlooien in zodat ze de waterbloei op konden eten. Het effect was net een jaws film, de guppen bleven maar om het bakje heen cirkelen.

Lbakker, Een kweekbakje kan idd wel voor eitjes maar wordt vooral bij levendbaren zoals guppen gebruikt. Dan wordt het vrouwtje er voor de bevalling ingezet of de baby's net na de bevalling waar ze dan 1 of 2 weken in zouden moeten blijven. In dat geval is een kweekbakje een onding die beter in de prullenbak kan. De meeste levendbarenden krijgen tussen de 5 en 75 jongen per keer waar er heel veel van blijven leven als je ze niet in een kweekbakje doet.

Waterbloei(wit) is van bacterie.
Helpen geen waterluizen voor.
Wel bij algbloei,(groen).

En ,niks in de prullenbak .
Kan je altijd nog een filter van maken.
Dot watten erin, grint erop.
pompje met slang omhoog, 90 graden bocht eraan.
En filteren maar.

Ik gebruik Aqua40 bakjes als kweekbakjes voordat de maanvissen verhuizen naar kweekbakjes 0,80x 0,35x0,40 m of van 1x0,40x0,40m Als ze ongeveer 6 cm hoog zijn verhuizen de maanvissen naar kweekbakken van 1,20x0,40x0,50m of 1,30x0,50x0,50m.

Ik vang ze voordat ze naar een grotere bak gaan en tel ze dan gelijk.

Hobbygroet,
Jos Hut

Zo is het toevallig ook nog eens een keer.

Bertus, filters heb ik al genoeg, dus ik heb dat ding voor jan jodocus gekocht? Ach wie weet krijg ik ooit algbloei en dan heb ik toch maar mooi vast zo'n bakje in huis.

Ik heb er momenteel ook eentje in gebruik. De jonkies van m'n Scalare Red Shoulders zijn gisten los gaan zwemmen 🙂

De uitstroompijp heb ik op de bovenkant van het kweekbakje gericht staan, zodat er toch een lichte stroming in het bakje staat. Over een week of twee mogen ze in de grote bak.

992693papabear_0_82_20141220_19.jpg

Verder zit er ook helemaal geen vis in het aquarium. Daarom ververs ik om de dag een derde van de inhoud. Het is een bak van 80x35x40

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan