Wat is er nieuw

Kleine visjes groot brengen.

Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
493
Leeftijd
51
Tot mijn grote verbazing zag ik gisteren piep kleine visjes?? deze had ik nooit eerder gezien en weet dus niet precies waar die vandaan komen. maar ik vermoed dat dit koperzalmen zijn. vandaag gelijk baby voer gehaald first bites van hakiri en een kweekbakje . de verkoper had het over doorstroming nodig was in de kweekbak. ik heb de kweekbak daarom voor de buiten pomp gezet zodat er ook zuurstof naar binnen gaat. ik weet niet of dit goed is zo. en of ik de kweek bak niet beter in de lijn met de uitstroom van de binnen pomp kan zetten??? ik heb 6 jonge visjes.

zie video
 

Bijlagen

  • IMG_6677[1].MOV
    18.4 MB
Gaan die kleintjes niet door die spijlen heen?
Nu is de stroming in dat bakje wel mega en ik zou dat zelf niet doen want door de gewone circulatie in de bak komt er wel steeds nieuw water in hoor.
 
Gaan die kleintjes niet door die spijlen heen?
Nu is de stroming in dat bakje wel mega en ik zou dat zelf niet doen want door de gewone circulatie in de bak komt er wel steeds nieuw water in hoor.
Nee ze gaan er niet doorheen. en het valt wel mee met de stroming want er komt weinig door de spijlen heen. achterin het bakje staat het water bijna stil . maar ik ga het sowieso verzetten want vind het zelf ook niks zo. de andere vissen kunnen nu niet spelen met de uitstroom van de pomp wat ze normaal graag doen.

het is allemaal een beetje hals over kop gegaan. ineens zie je jonge visjes en dan ben je niet voorbereid. en ik weet er eigenlijk weinig vanaf.
 
Ja dat snap ik Andre en gelukkig kun je ook weer het eea aanpassen.
 
Ja dat snap ik Andre en gelukkig kun je ook weer het eea aanpassen.
Ik heb nu wel verschillende filmpjes op youtube gekeken en in hun breeding boxen hebben ze ook flink beweging met een uitstromer erop . het water moet er wel goed doorgaan en dan groeien de vissen beter. misschien had ik toch beter box met een netje kunnen kopen .
 
Ja die met een netje heb ik ook en dan kan geen visje eruit in elk geval en er is meer doorstroming. Vroeger die jij hebt gebruikt maar ik heb er geen extra stroming op gezet want ik denk dat het water genoeg circuleert.
 
Ja die met een netje heb ik ook en dan kan geen visje eruit in elk geval en er is meer doorstroming. Vroeger die jij hebt gebruikt maar ik heb er geen extra stroming op gezet want ik denk dat het water genoeg circuleert.
Ok ik kan hem ruilen maar denk dat het dan teveel stress is. ik ga het bakje denk ik enkel verzetten. overigens kom ik net bij een andere dierenwinkel vandaan en die zeiden weer dat zo'n netje dicht kan slippen en het bakje juist beter was. maar in ieder geval zouden baby visjes altijd rustige plekjes willen dus zoveel stroming hebben ze niet nodig. aangezien in mijn aquarium nogal wat stroming staat zeker nu de pomp weer schoongemaakt is ga ik het bakje maar houden en op een rustige plek hangen.
 
Ik heb het kweekbakje verzet . nu staat het water wel erg stil in het bakje. zie video
 

Bijlagen

  • IMG_6680[1].MOV
    22.4 MB
Tja ik weet niet wat anderen ervan denken maar ik denk dat met een normale circulatie in de bak er ook genoeg vers water in dat bakje komt hoor. Anders zouden ze ze ook niet zoveel verkopen denk ik.
 
Tja ik weet niet wat anderen ervan denken maar ik denk dat met een normale circulatie in de bak er ook genoeg vers water in dat bakje komt hoor. Anders zouden ze ze ook niet zoveel verkopen denk ik.
Ik ben mij nu aan het inlezen en zo'n bakje wat ik heb word meer gebruikt om vissen in quarantaine te zetten of een gewonde vis in te zetten. als ik er voer in gooi dan staat het water zo te zien wel echt bijna stil. het voer blijft zonder al te veel bewegen drijven , er dus dus zeer weinig circulatie. ook word daarom aangeraden vissen niet langer dan 10 dagen erin te houden. in bakjes met netje kan je langer visjes houden. de water circulatie schijnt beter te zijn alleen het nadeel daarvan is dat er minder zicht is en hele piep kleine visjes kunnen gegrepen worden door het net heen. ik twijfel wat ik moet doen. ik kan het terug brengen en omruilen voor een net bakje. alleen geeft dit weer extra stress omdat ik de visjes dan weer moet gaan overzetten . maar eind juni moeten de visjes eruit . ik weet niet hoe groot en hoe goed ze groeien in zo'n plastic bakje met weinig circulatie . ze kunnen al aardig goed zwemmen .
 
Zelf haalde ik het bakje na enkele dagen eruit om poep/etensresten even weg te spoelen.
 
Zelf haalde ik het bakje na enkele dagen eruit om poep/etensresten even weg te spoelen.
Ja inderdaad dat moet dan ook. hoe deed je dat met de visjes? zette je die dan telkens over in een ander bakje?? en is dit niet teveel stress voor ze?? ik beng eigenlijk bang dat ze gaan stressen . wil ze dan ook zoveel mogelijk met rust laten.
 
IK goot ze zover ik weet even over in een lege ijsbak. Tja af en toe moet je toch vuil van de bodem halen denk ik en opzich is in zo n bakje zitten ook al wel stressvol denk ik.
Of je neemt een stukje luchtslang en zuigt daar het vuil mee van de bodem waardoor ze erin kunnen blijven.
 
Ik merk wel duidelijk dat ze zich veiliger voelen in het kleine bakje. ze zwemmen nu ook op de bodem en door het hele bakje. in het grote aquarium zaten ze alleen maar aan het water oppervlak in een hoekje weg van alles. wat natuurlijk erg fijn is aan een plastic helder bakje is dat je de visjes goed kan zien. met een netje zie je ze veel minder. dat is dan wel een nadeel aan een netje. ik heb het bakje nu nog zo gezet dat er een beetje zuurstof van de buitenpomp in komt maar niet de volledige lading erop zoals in het eerste filmpje.

ik vind het echt zo leuk dat er jonge visjes zijn. ik wil er echt alles aan doen om ze te laten overleven. ik besteed er alles aan en voel me echt een vader nu.
 

Bijlagen

  • IMG_6681[1].MOV
    25.6 MB
ik besteed er alles aan en voel me echt een vader nu.
Vaderschap zonder vieze luiers is ook een voordeel natuurlijk😉
Sterkte me de opgroei en hou ons op de hoogte van het kleine grut als je wil.
 
IK goot ze zover ik weet even over in een lege ijsbak. Tja af en toe moet je toch vuil van de bodem halen denk ik en opzich is in zo n bakje zitten ook al wel stressvol denk ik.
Of je neemt een stukje luchtslang en zuigt daar het vuil mee van de bodem waardoor ze erin kunnen blijven.
Ik heb toch meer het idee dat het grote aquarium voor hun meer stress was dan dit kleine bakje . is misschien wel te begrijpen met een paar grote black mollys in de buurt? en ik heb zo'n zuigbuis daar kan ik de bodem ook mee schoon zuigen . is minder heftig dan een luchtslag want daar zijn ze zo mee weggezogen denk ik.
 

Bijlagen

  • IMG_6682[1].JPG
    IMG_6682[1].JPG
    633.2 KB · Weergaven: 19
Ja ik bedoelde zo n heel dun luchtpompslangetje van 4/6 mm hoor. Die is vrij dun en die heeft niet veel zuigkracht en als je de kleintjes een beetje wegjaagd waar je zuigt dan werkt dat wel denk ik.
 
Jonge mollies redden zich redelijk goed in het aquarium. Ik zou ze lekker terugzetten.
 
Ja nu je het zegt. Ik had meer op het bakje dan op de visjes gelet.
 
Ik zie mollies op het filmpje
Mollys??? zijn die ook koperkleurig dan? ik heb alleen maar black mollys in de bak . weet je het zeker dat dit black mollys zijn? hier een foto gevonden van baby mollys in een dezelfde bak als ik heb. zien er toch heel anders uit hoor.
 

Bijlagen

  • afzet bakje.JPG
    afzet bakje.JPG
    145.6 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Dit zijn jongen van zgn Dust Molly's.


1719252924528.png
 
Dit zijn jongen van zgn Dust Molly's.


Bekijk bijlage 376974
Het lijkt er misschien wel op maar ik heb deze mollys niet in mijn bak zitten. dus die kunnen het dan toch onmogelijk zijn?? of de ooievaar moet ze gebracht hebben.

ik heb het ook even opgezocht en ze lijken er inderdaad op maar de ogen niet. ik zie wel weer telkens bij kwekers het bakje wat ik ook heb dud zo slecht zullen deze kweekbakjes dan niet zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_6687[1].JPG
    IMG_6687[1].JPG
    3.5 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Je hebt kort geleden twee mollyvrouwtjes gekocht toch? Zoals de meeste vrouwtjes van levendbarenden koop je die vaker wél zwanger (of op z'n minst bevrucht) dan niet. Het meest voor de hand liggende scenario is denk ik dat zo'n dust molly, of een andere lichtgekleurde vorm, met een van de vrouwtjes gepaard heeft.
 
Je hebt kort geleden twee mollyvrouwtjes gekocht toch? Zoals de meeste vrouwtjes van levendbarenden koop je die vaker wél zwanger (of op z'n minst bevrucht) dan niet. Het meest voor de hand liggende scenario is denk ik dat zo'n dust molly, of een andere lichtgekleurde vorm, met een van de vrouwtjes gepaard heeft.
Hing 1 van de vrouwtjes daarom misschien steeds aan het oppervlak? dus kunnen dan een kruising mollys zijn??
 
Zoals de meeste vrouwtjes van levendbarenden koop je die vaker wél zwanger (of op z'n minst bevrucht) dan niet
En dan weet je niet wie de papa is dus ja dan kun je een verrassing eruit krijgen😉
 
Hing 1 van de vrouwtjes daarom misschien steeds aan het oppervlak? dus kunnen dan een kruising mollys zijn??
Dat kan, allebei. Sowieso zijn de molly's die tegenwoordig in de handel rondgaan maar zelden "volbloed" van één soort. Men heeft meerdere soorten en kleurvariëteiten met elkaar gekruist in de loop der tijd. Een beetje vergelijkbaar met de situatie bij zwaarddragers: daar zit (als je het hebt over de X. hellerii) heel vaak platy doorheen.
 
Dat kan, allebei. Sowieso zijn de molly's die tegenwoordig in de handel rondgaan maar zelden "volbloed" van één soort. Men heeft meerdere soorten en kleurvariëteiten met elkaar gekruist in de loop der tijd. Een beetje vergelijkbaar met de situatie bij zwaarddragers: daar zit (als je het hebt over de X. hellerii) heel vaak platy doorheen.
Ze hangt nu nog steeds ,maar ik vind het dan ook wel heel erg snel ,want ik heb ze van afgelopen dinsdag ,dus amper een week en ik zag niet dat ze dik was. ook de verkoper heeft haar goed bekeken en ook niet gezegd dat ze zwanger was. meestal zien ze dat toch wel?? ze moet dan hoogzwanger geweest zijn want de visjes zijn al 1 cm groot ,en dan 6 jongen levend baren die een cm groot zijn??? ik weet niet hoe groot de jongen zijn als ze eruit komen en hoe snel ze per dag groeien??? maar heb geen dikke buik gezien aan de mollys.

ik heb 1 koperzalm vrouwtje en die is zich gaan verschuilen sinds afgelopen maand . daarom legde ik daar eerder de link mee.
 
Vaak zie je bij levendbarenden dat ze bij stress eerder bevallen. Een verhuizing kan die stress opleveren. Ik heb ook wel eens een bende jonge guppen in het verkoopzakje gehad.
 
Ik zou ze niet hebben herkend als Black Molly. 🙂
Vaak zie je bij levendbarenden dat ze bij stress eerder bevallen. Een verhuizing kan die stress opleveren. Ik heb ook wel eens een bende jonge guppen in het verkoopzakje gehad.
Dat is een eenling denk ik en die moet je met meer houden.


1. Dus volgens jou ook geen mollys?

2. en kun je zwangere vissen dan niet herkennen?

3. ik krijg ze er niet meer uit de grot dus laat mar zitten hoor.

anderzijds weet ik niet of ik wel de juiste weg bewandel met ze in een bakje te houden. er is weinig doorstroming en de waterkwaliteit kan hard achteruit gaan. ik ververs wel het bakje maar zouden visjes van 1 cm nog een prooi zijn voor een black molly??? de dierenwinkel waar ik het bakje vandaan heb zij van wel maar die willen misschien graag een bakje verkopen. en hoe zit het met eten geven in het grote aquarium? gaan ze dan eten als ze niet telkens op 1 plek zitten waar je het voer legt en het voer gaat ook rond circuleren in de bak zodat er andere vissen op af komen. krijgen de babys dan wel genoeg binnen??? want ze zaten echt alleen maar aan het kantje aan het oppervlak in het grote aquarium en in het bakje zwemmen ze overal rond en zitten ook op de bodem. daar uit ik mijn zorgen dan weer om. ze gaan zich niet begeven tussen de andere vissen.
 
Laatst bewerkt:
Een heleboel laten jongen gewoon in de bak waar ze geboren zijn en veel overleefd prima en eten met de pot mee dus daar zou ik niet echt bang voor zijn en al helemaal niet met 1 cm.
 
Een heleboel laten jongen gewoon in de bak waar ze geboren zijn en veel overleefd prima en eten met de pot mee dus daar zou ik niet echt bang voor zijn en al helemaal niet met 1 cm.
Dus met 1 cm is er geen gevaar voor een black molly met honger??? al komen mijn vissen niets te kort
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan