Wat is er nieuw

Kleine witte bolletjes ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
R

Rowdy

Guest
Gisteren heb ik het aquarium van mijn telescoopoog schoongemaakt. Ik heb de filter uitgespoeld in aquariumwater, ramen gewist, ongeveer de helft van het water ververst en ik haal dan altijd met een netje de rondvliegende troep eruit. Nu zitten er vandaag ineens allemaal kleine witte bolletjes op planten en tussen de kiezels.

Zijn dat slakkeneitjes? Ik heb vorige week 1 slakje gezien, die zat waarschijnlijk in nieuwe plantjes. Maar die kon ik niet meer terugvinden en ik dacht dat ie misschien opgegeten was.

Ik denk dat mijn vis een paar weken geleden eitjes heeft gelegd, toen zweefden er allemaal doorzichtige bolletjes met een wit puntje rond. Die waren wat groter, ik heb aangenomen dat het eitjes waren. Ze zit (nog) alleen, ik krijg binnenkort een maatje erbij. Kan iemand me vertellen wat er allemaal gebeurt in mijn aquarium? Ik neem maar aan dat het geen kwaad kan?

Misschien kun je een foto ervan plaatsen??

Zo te horen zijn het eitjes van je sluierstaart goudvis 😉
maar een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden 🙂

Maar dit ziet er anders uit dan de eerste keer. Hoe vaak legt een sluierstaart dan eitjes? Kun je verder nog iets merken aan de vis zelf?

Ik heb foto's gemaakt maar ik zie niet hoe ik die kan posten. Ik heb namelijk geen eigen website. Heeft iemand advies?

photo_4.jpg

Het gaat om de witte bolletjes. Ze zitten in plantjes, liggen tussen stenen en plakken aan het raam. Hoop dat het voldoende zichtbaar is zo?

Zijn het eitjes van mijn vis?
Hoe vaak legt een telescoopoog eitjes?
Moet ik ze weghalen?
Mijn vis lijkt nu ook wat sloom, komt dat door de eitjes?

Ik zie het moeilijk, maar ja dat ligt aan mijn ogen denk ik en ik denk ook dat de kenners er iets meer van kunnen zeggen 😉.

Dat lijken me inderdaad eitjes van je sluierstaart. Hoe vaak ze eitjes leggen is lastig te zeggen. Die van mij doen het in het voorjaar een aantal keer en de rest van het jaar is het vrij rustig.

Doorzichtige eitjes zijn eitjes die net gelegd zijn, wanneer ze goed bevrucht zijn kunnen ze iets gelig van kleur worden, maar ze blijven altijd doorzichtig! Worden de eitjes wit, zoals bij jou, dan zijn het onbevruchte/slechte eitjes. Deze zullen al snel gaan schimmelen, dus het is ook beter om die eitjes te verwijderen. (plantjes spoelen onder de kraan en met je hand de eitjes losmaken zodat ze wegspoelen)

Ik zou de komende dagen extra waterverversen, zodat je de vervuiling van de schimmelende eitjes die je niet wegkrijgt een beetje kunt opvangen.

Ik zou ook de bodem vervangen. Tussen die grove kiezels zakt een hoop vuil wat niet bevorderlijk is voor de waterkwaliteit. Tot dusver vind ik filterzand de ideale bodem voor goudvissen.

Ik ga de eitjes eruit halen. Bedankt voor het advies. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als haar nieuwe vriendje erbij komt volgende week. Ik weet niet of dat een mannetje of een vrouwtje is.

Ik vraag me af of ze in haar kleine kommetje ook al eitjes legde en hoe het kan dat de vorige eigenaar dat dan nooit gezien heeft...

De kiezels hou ik zo, ze zijn niet scherp, te groot om in te slikken en ik vind het niet erg om alles geregeld schoon te maken. Manolo scharrelt er bovendien naar hartelust mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan