Kleine witte wormpjes


E

Ennazus

Guest
Hallo!

Sinds gisteren zie ik kleine witte wormpjes in mijn bak zitten tegen de ramen aan. Ik heb ze al wel eens gehad toen ik mijn aquarium aan het opstarten was, maar nu zijn ze dus weer terug.
Kan dit te maken hebben met het warme weer misschien? De temperatuur in het aquarium is namelijk ook wat gestegen. En zijn ze schadelijk?

De bak draait sinds december 2017.

Ik hoor het graag!
 
Schadelijk zijn ze niet hoor en soms zie je ze ook na de opstart. Misschien voer je iets teveel?

Zijn geen planaria neem ik aan??
 
Schadelijk zijn ze niet hoor en soms zie je ze ook na de opstart. Misschien voer je iets teveel?

Zijn geen planaria neem ik aan??

Sinds twee dagen geef ik ze wel doperwten en dat vervuilt het water best wel heb ik gemerkt.
Ik heb een foto geprobeerd te maken, maar ze zijn zo klein dat ik ze bijna niet op de foto krijg. Je ziet een wormpje bij de bovenste vin van de sluier.
IMG_2834.JPG
 
Zitten ze alleen op de armen of zwemmen ze ook vrij door de bak die wormpjes? Opstartwormen zwemmen namelijk ook vrij door de bak.
 
Zitten ze alleen op de armen of zwemmen ze ook vrij door de bak die wormpjes? Opstartwormen zwemmen namelijk ook vrij door de bak.

Ze zitten voor zover ik kan zien alleen op de ramen.. Ik heb gisteren 60% water ververst, en nu kijk ik net, maar zie ze niet zitten... dus ik weet het ook niet
 
Ik ga zo naar de dierenspeciaalzaak met de vis mee.. ze gaan het water testen en ik laat een afstrijken doen. Zij denken adhv de foto's meer aan parasieten, dus het was slim als ik even langs kwam zeiden ze. Dus zo onderweg! Update volgt...
 
Ik ga zo naar de dierenspeciaalzaak met de vis mee.. ze gaan het water testen en ik laat een afstrijken doen. Zij denken adhv de foto's meer aan parasieten, dus het was slim als ik even langs kwam zeiden ze. Dus zo onderweg! Update volgt...
Succes!
 
Ik denk aan aan planaria en je moet eens kijken als je s avonds het licht aandoet of je ze dan meer zoet kruipen.
 
Dit is zo'n wormpje. Heb hem eindelijk een beetje duidelijk op beeld.

IMG_2947.JPG
 
Ik heb even opgezocht, en de wormpjes lijken het meest op platwormen, zoals ik van de foto kan beoordelen. Maar ik heb er geen verstand van :p
 
Ok, zuinig voeren zou ik zeggen en als het er veel zijn kun je Flubenol proberen.

Ik heb wel sluierstaarten, en ik heb ooit gelezen volgens mij dat die niet tegen Flubenol kunnen.. mocht het ooit nodig zijn
 
[random opmerking]

Een hele leuke aaseter die hierbij kan is de sclermystax barbatus, moeten in een koudwaterbak gehouden worden en eten larfjes/wormen en dies meer.

Hey hoe zit dat eigenlijk bij zoet?

In zout zou je als de bak groot genoeg is kunnen overwegen een lipvis te plaatsen. Ik heb dit bij een klant wel eens op 1.5 meter gedaan, en dat wilde best in stand blijven. Natuurlijk moet je enorm uitkijken dat je vis niet ondervoed raakt, maar bij hem op 1.5 meter ging het eigenlijk wel goed.

Gezien er in zoet geen koraal is wat schade ondervind van bv planaria, lijkt me dat nog wel te doen.
Is dit een ding in zoet? Zijn daar stelregels voor kwa formaat en soort jagende vis?

Het zal lastig worden voor de TS met een Sluier bak, maar stel dat het in zoetwater planaria gaat, is er dan geen andere oplossing voor hem dan uitroeien?
 
Ik denk dat veel vissen kleine planaria graag opeten en je ziet ze daarom ook vaak in bakken zonder vissen zoals in garnalenbakjes.
 
[random opmerking]



Hey hoe zit dat eigenlijk bij zoet?

In zout zou je als de bak groot genoeg is kunnen overwegen een lipvis te plaatsen. Ik heb dit bij een klant wel eens op 1.5 meter gedaan, en dat wilde best in stand blijven. Natuurlijk moet je enorm uitkijken dat je vis niet ondervoed raakt, maar bij hem op 1.5 meter ging het eigenlijk wel goed.

Gezien er in zoet geen koraal is wat schade ondervind van bv planaria, lijkt me dat nog wel te doen.
Is dit een ding in zoet? Zijn daar stelregels voor kwa formaat en soort jagende vis?

Het zal lastig worden voor de TS met een Sluier bak, maar stel dat het in zoetwater planaria gaat, is er dan geen andere oplossing voor hem dan uitroeien?

Ik begrijp je vraag niet helemaal? als ik het goed begrijp wil je die wormpjes laten zitten en er niks mee doen?
 

Terug
Bovenaan