Wat is er nieuw

klemmen bevestigen op achterwand

Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Ik heb een nieuw aquarium gekocht waar ik een achterwand in wil plaatsen (waarcshijnlijk van CeramicNature, nog niet zeker)
Deze is van Polyester. Wat is de beste manier om hier klemmen op te bevestigen voor o.a. de in en uitstroombuizen? Werken zuignapoppen (op een enigzins onregelmatig oppervlak als dit)?
Wat is gebruikelijk? Ik hoef e.e.a niet perse helemaal weg te werken, gaat me puur om een manier om het vast te zetten.

Alvast dank

Klemmen voor de in en uitstroombuizen dan maar op de zijruiten, tegen de achterwand aan? Zuignappen op die achterwand lijkt me niet echt goed houden. Of de zuignap-klemmetjes in de achterwand schroeven? Dan kun je de klemmetjes laten zitten en de buis eruit trekken voor schoonmaken etc.

Klemmen voor de in en uitstroombuizen dan maar op de zijruiten, tegen de achterwand aan? Zuignappen op die achterwand lijkt me niet echt goed houden. Of de zuignap-klemmetjes in de achterwand schroeven? Dan kun je de klemmetjes laten zitten en de buis eruit trekken voor schoonmaken etc.
ja schroeven lijkt me opzich wel een logische oplossing, zou ik daar nog bepaalde schroeven voor moeten gebruiken, ze moeten niet roesten natuurlijk, maar kan het nog kwaad t.a.v de waterkwaliteit oid?
Lijmen/kitten kan wellicht ook?

Zolang de schroefjes niet roesten kan ik me niet voorstellen dat ze stoffen aan het water afgeven.
Kitten is misschien ook een idee ja; geen idee of dat houdt maar er zijn hier vast mensen die zoiets al eens gedaan hebben.

Zowel de filter in-stroom als uit-stroom (60cm spraybar) heb ik gewoon los hangen voor de achterwand, ik gebruik de zuignappen aan achterzijde/buitenkant om ervoor te zorgen dat deze op hun plaats blijven (lees de slangen aan buitenzijde netjes verticaal blijven, dus ook de in-uitvoer aan binnenzijde op hun plak blijven zitten.

Laatst bewerkt:
Zowel de filter in-stroom als uit-stroom (60cm spraybar) heb ik gewoon los hangen voor de achterwand, ik gebruik de zuignappen aan achterzijde/buitenkant om ervoor te zorgen dat deze op hun plaats blijven (lees de slangen aan buitenzijde netjes verticaal blijven, dus ook de in-uitvoer aan binnenzijde op hun plak blijven zitten.

Als het gaat om het fixeren van een spraybar en je heb toevallig ook een glazen trekstrip…..

……een passende slangklem/zuignap op trekstrip, deze houdt de spraybar ook op zijn plek.

20250917_171803.jpeg

20250917_171816.jpeg

Je water staat nooit tot de bovenrand en je achterwand behoeft ook niet de bovenrand te reiken. Dus heb je een smalle glasrand waar je de zuignappen kan "plakken". Eventueel is die rand te verbreden middels insnijdingen waarmee je de zuignap achter de achterwand kan drukken. Dit was altijd mijn werkwijze.

Ik heb een nieuw aquarium gekocht waar ik een achterwand in wil plaatsen (waarcshijnlijk van CeramicNature, nog niet zeker)

Hou er rekening mee dat de dunne toplaag van de CN zo extreem hard is dat je deze niet kan insnijden met een stanleymes, de dikkere achterlaag wel.

Voor aanpassingen aan de achterwand adviseer ik een ijzerzaag en dat wordt ook hier bevestigd

Dit is echt geen grapje, ik heb de Ceramic slimline rock en praat uit ervaring, ik was hiervoor al gewaarschuwd door mijn LFS

20231214_081838.jpg

Bij mijn LFS gebruiken ze zelfs een kleine slijptol met een fijn blad op max speed om lelijk afbreken van toplaag te voorkomen.

Dank jullie voor alle antwoorden, daar kan ik zeker verder mee. Even kijken wat straks goed werkt voor mij (weacht even de achterwand af), maar denk dat een spraybar wel een goed idee is (sowieso)

Hou er rekening mee dat de dunne toplaag van de CN zo extreem hard is dat je deze niet kan insnijden met een stanleymes, de dikkere achterlaag wel.

Voor aanpassingen aan de achterwand adviseer ik een ijzerzaag en dat wordt ook hier bevestigd

Dit is echt geen grapje, ik heb de Ceramic slimline rock en praat uit ervaring, ik was hiervoor al gewaarschuwd door mijn LFS

Bekijk bijlage 390847

Bij mijn LFS gebruiken ze zelfs een kleine slijptol met een fijn blad op max speed om lelijk afbreken van toplaag te voorkomen.

Op papier zou die precies moeten passen, dus ik hoop dat ik niet hoef te zagen, maar bedankt voor de waarschuwing

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan