Kleur eikenextract


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik heb heel even over turf gefilterd om het water wat zuurder te maken. Ik vond het vervangen hiervan alleen teveel gedoe en heb daarom eikenextract aangeschaft. Ik had alleen gedacht dat dit donker gekleurd zou zijn, zo'n beetje als dat je de profito te lang laat staan.... Echter is het goedje geheel kleurloos. Ik vraag me af of dit klopt of dat ik nu gewoon een chemisch mideeltje aan het toevoegen ben.
Dit is de fles die ik gekocht heb:

Bij het zoeken op internet, kwam ik een aantal topics van dit forum tegen, waar ik 1 en ander over zoutzuur heb gelezen. Ik vrees dat dit dus ook in deze flessen zit....Misschien toch maar weer turf gaan gebruiken, en voortaan eerst informatie opzoeken voor ik iets ga aanschaffen :oops:
 
chemisch mideeltje
Alles wat je toevoegt is een chemisch middeltje. Of het nou echt eikenextract (looizuren en humuszuren) is of zoutzuur (wat ik echt betwijfel), of zelfs turf. Je kunt er gewoon vanuit gaan dat wat verkocht wordt echt wel voor aquaria geschikt is en ik zou niet stoppen omdat het een "chemisch middeltje is".

Houd er echter rekening mee dat eikenextract géén vervanger is voor turf. Eikenextract verliest zijn effect na 24 uur. Gebruik het alleen maar om kraan/osmosewater aan te zuren voor een waterwissel als je geen onstabiele waterwaardes wilt.
 
Alles wat je toevoegt is een chemisch middeltje. Of het nou echt eikenextract (looizuren en humuszuren) is of zoutzuur (wat ik echt betwijfel), of zelfs turf. Je kunt er gewoon vanuit gaan dat wat verkocht wordt echt wel voor aquaria geschikt is en ik zou niet stoppen omdat het een "chemisch middeltje is".

Houd er echter rekening mee dat eikenextract géén vervanger is voor turf. Eikenextract verliest zijn effect na 24 uur. Gebruik het alleen maar om kraan/osmosewater aan te zuren voor een waterwissel als je geen onstabiele waterwaardes wilt.

Oke, dank voor de info. Ik geloof ook wel dat het voor aquarium geschikt is, maar Eikenextract klinkt gewoon wat "natuurlijker" en ik dacht dat ik het dus wel als vervanger kon gebruiken.... Dan toch maar weer turf toe gaan voegen.
 
eiken-extract, is meestal vooral sterke zuren als fosforzuur, salpeterzuur, zwavelzuur etc.

knoeien met sterke zuren in het aquarium is een tamelijk slecht idee. Je krijgt enorme schommelingen in je waterwaarden als je het toevoegd. Buiten het aquarium je verversingswater bereiden met zuren kan, maar je moet het nauwkeurig doen, een tijd laten staan om de waarden te laten stabiliseren, testen eventueel nog weer bijsturen, kortom een behoorlijk omslachtig systeem. Met als nadeel dat je vaak een vrij pittige hoeveelheid andere stoffen als fosfaat, nitraat, zwavel etc toevoegt afhankelijk van de gebruikte zuren.

wil je zuurder en zachter water dan is de beste, betrouwbaarste en veiligste manier het gebruikt van osmose of ander volledig onthard water. op termijn is dat ook een stuk voordeliger.
 

Terug
Bovenaan