Kleur herkenning...


Imperium

Active member
Lid geworden
11 mei 2022
Berichten
41
Leeftijd
42
Ik heb dus zoals in mijn welkomstbericht vermeld enkele discussen. Deze heb ik allemaal overgenomen van een particulier en die kon mij niet vertellen welke discussen het waren want zijn vader (die eigenlijk de eigenaar was) is inmiddels overleden en hij wilde ze alleen maar verkopen. Ik ben dus erg benieuwd of ik nu discussen van 1 kweker heb (bijvoorbeeld stendker) en welke kleurslagen dit zijn. Ik had al begrepen dat het lastig is om het geslacht te onderscheiden. Opvallend was dat de vissen de eerste dagen allemaal in een hoekje zaten en nu pas sinds enkele dagen een beetje door de bak zwemmen. Ze eten eigenlijk wel vrij goed, vooral veel denk ik. Ik geef ze 3x per dag Tetra Pro Energy Multycrisp via een voederautomaat en 's avonds krijgen ze 2 blokjes Good Heart van Stendker. Ze zijn met 14 stuks, kleinste is een centimeter of 10 en de grootste net iets meer dan 20cm. Naast de discus zitten er nog 2 overgebleven kardinaaltetra's in de bak en een L257.
Dus wie o wie kan me vertellen welke kleuren dit zijn? Dan weet ik welke ik er eventueel nog bij aan kan schaffen in de toekomst om eventueel te kweken (heb net een 2 meter bak op de kop getikt en wil daar eigenlijk een discus-only bak van maken).
 

Bijlagen

  • IMG_0004.jpg
    IMG_0004.jpg
    227 KB · Weergaven: 100
  • IMG_0014.jpg
    IMG_0014.jpg
    500.4 KB · Weergaven: 96
  • IMG_0017.jpg
    IMG_0017.jpg
    412.4 KB · Weergaven: 101
  • IMG_0020.jpg
    IMG_0020.jpg
    294.3 KB · Weergaven: 99
  • IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    440.2 KB · Weergaven: 101
  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    416.7 KB · Weergaven: 107
  • IMG_0026.jpg
    IMG_0026.jpg
    412.3 KB · Weergaven: 97
  • IMG_0028.jpg
    IMG_0028.jpg
    340.7 KB · Weergaven: 91
  • IMG_0035.jpg
    IMG_0035.jpg
    560.9 KB · Weergaven: 90
  • IMG_0040.jpg
    IMG_0040.jpg
    489.9 KB · Weergaven: 101
Gave selectie discus.
Discus zijn de eerste dagen tot weken schuw bij een wijziging in huisvesting, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Van morphs heb ik geen verstand, dus de determinatie laat ik aan de experts over.
 
Fijn om te lezen dat dat dan op zich normaal is. Ze lijken zich inmiddels wel op hun gemak te voelen. Waterwaarden zijn:
  • Temp. 29,4˚C
  • KH 4
  • PH 7
  • GH 6
  • NO2 0,3mg/L
  • NH3 0
  • NO3 20mg/L
  • PO4 0
Is dit ok of moet ik nog wat sturen?
 
Laatst bewerkt:
Je NO2 is te hoog, die moet absoluut 0 zijn, no2 is puur gif voor je vissen
Ok .. ik heb die uitslag nog eens bekeken en die is eigenlijk zo'n beetje 0,3 (druppeltest). Dat is dus nog steeds te hoog begrijp ik. De bak draait nu een kleine maand. Kan ik er van uitgaan dat indien ik het water 2-wekelijks blijf verversen deze vanzelf daalt (ik meet steeds 48 uur na water verversing). Per verversing wissel ik nu nog zo'n 30%
 
Ok .. ik heb die uitslag nog eens bekeken en die is eigenlijk zo'n beetje 0,3 (druppeltest). Dat is dus nog steeds te hoog begrijp ik. De bak draait nu een kleine maand. Kan ik er van uitgaan dat indien ik het water 2-wekelijks blijf verversen deze vanzelf daalt (ik meet steeds 48 uur na water verversing). Per verversing wissel ik nu nog zo'n 30%
Ik zou nu een minimaal 50% waterwissel doen. Zoals gezegd, dit is vergif voor je vissen
 
Ga proberen een naam toe te voegen voor wat betreft de handelsnaam / soortnaam, maar ik zal waarschijnlijk nog wel verbeterd worden omdat in het enorme scala van verkrijgbare discusvissen, en de verkrijgbare kleuren enorm zijn.

In principe allemaal pigeon varianten, behalve de onderstaande.

022 lijkt mij een blauwe discus.
026 waarschijnlijk een bruine, kan ook nijgen naar blauw.
028 vlak turquoise
035 turquoise royal bleu
 
Een bak moet eigenlijk 4 wk indraaien en met deze vissen heb je flinke vervuilers dus hou de waarden in de gaten en ververs zonodig.
 
Ok .. ik heb die uitslag nog eens bekeken en die is eigenlijk zo'n beetje 0,3 (druppeltest). Dat is dus nog steeds te hoog begrijp ik. De bak draait nu een kleine maand. Kan ik er van uitgaan dat indien ik het water 2-wekelijks blijf verversen deze vanzelf daalt (ik meet steeds 48 uur na water verversing). Per verversing wissel ik nu nog zo'n 30%
30% met zulke grote vervuilers is veel te weinig, meeste discusliefhebbers die ik ken wisselen minimaal 60% per keer, discussen zijn enorm vatbaar voor ziektes en narigheid door slecht water
 
Ik zou nu een minimaal 50% waterwissel doen. Zoals gezegd, dit is vergif voor je vissen
Dat heb ik dus 48 uur geleden gedaan. De NO2 waarde is gelijk aan mijn kraanwater dus ik denk niet dat ik die lager krijg door te verversen. Ik neem aan dat als de bak wat langer draait deze waarde wel zal dalen (is tot nog toe ook nog niet hoger geweest dan 0,5) Vervuiling valt me eigenlijk juist reuze mee, had er meer van verwacht (had hiervoor cichliden)
 
Dat heb ik dus 48 uur geleden gedaan. De NO2 waarde is gelijk aan mijn kraanwater dus ik denk niet dat ik die lager krijg door te verversen. Ik neem aan dat als de bak wat langer draait deze waarde wel zal dalen (is tot nog toe ook nog niet hoger geweest dan 0,5) Vervuiling valt me eigenlijk juist reuze mee, had er meer van verwacht (had hiervoor cichliden)
Kraanwater bevat geen no2, vraag me dan ook sterk af waar je mee meet?
 
Kraanwater bevat geen no2, vraag me dan ook sterk af waar je mee meet?
Met een Colombo Testlab Professional. Die gebruik ik overigens al jaren naar tevredenheid. Heb helaas geen digitale meetapparatuur voor deze waarden (alleen EC, PH en temp) (Edit) Ik zal de test zo eens herhalen met een JBL combiset
 
Met een Colombo Testlab Professional. Die gebruik ik overigens al jaren naar tevredenheid. Heb helaas geen digitale meetapparatuur voor deze waarden (alleen EC, PH en temp) (Edit) Ik zal de test zo eens herhalen met een JBL combiset
Als je die test al jaren gebruikt denk ik datie niet meer betrouwbaar is, testen gaan geen jaren mee
 
Als je die test al jaren gebruikt denk ik datie niet meer betrouwbaar is, testen gaan geen jaren mee
Hoe bedoel je? Wi je daar mee zeggen dat er eigenlijk een maximale houdbaarheid aan zit? Zo ja, hoe weet ik dan wat de productie en/of uiterste houdbaarheidsdatum is?
 
Ja er staat een datum op de testen en als ze eenmaal open zijn dan zijn ze nog beperkter houdbaar. De kh is dacht ik een test die niet heel lang houdbaar is na opening.
Kijk eens op de flesjes of de koffer voor een THT.
 
Ja er staat een datum op de testen en als ze eenmaal open zijn dan zijn ze nog beperkter houdbaar. De kh is dacht ik een test die niet heel lang houdbaar is na opening.
Kijk eens op de flesjes of de koffer voor een THT.
:oopss: ik denk dat ik even een nieuw setje moet gaan halen..... tot 08/2020
 
Nou we zijn weer 48 uur verder... NO3 is >20mg/L NO2 is niet meetbaar. Dan zou het nu goed moeten zijn toch? Ik doe de rest van de testjes ook nog maar een keer maar dit waren de voor mij belangrijkste.
 

Terug
Bovenaan