Wat is er nieuw

Kleur lichten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jino1212
  • Startdatum Startdatum
J

Jino1212

Guest
Hey, ik heb nu al bijna een jaar mijn aquarium (zoetwater), en ik vraag me nu na een tijdje af of ik blauw licht in plaats van wit licht kan gebruiken. Dus wil ik weten of ik gewoon altijd blauw licht kan gebruiken in mijn aquarium omdat het dan beter bij het huis zou passen, nu vindt ik natuurlijk de gezondheid van mijn vissen en planten veel belangrijker. Dus heeft Iemand een idee?
 
Je bedoeld dus dat je bak er dan de hele dag zo uitziet?

7b30b231b15156fe8ffc15a3abc7c9bd.jpg

Dan is het antwoord nee. Of het voor de vissen verschil maakt durf ik niet te zeggen, maar planten hebben een ander licht spectrum nodig om te floreren.
 
Een lichtkleur van rond de 4000K is mooi voor de planten.
 
Zover ik weet is toch wel de stelregel dat men adviseert om rond de 4000K te zitten voor de planten. Daarom worden vaak de T8/T5 buizen met kleur 830-840 en 865 vaak aangeraden voor diegene die tl hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als dat zo is dan snap ik niet dat dit licht zoveel werd/wordt gebruikt en ook met mooie resultaten. Zelf heb ik ook boven 3 bakken zo n 10 jaar deze buizen gebruikt namelijk.
 
Als dat zo is dan snap ik niet dat dit licht zoveel werd/wordt gebruikt en ook met mooie resultaten. Zelf heb ik ook boven 3 bakken zo n 10 jaar deze buizen gebruikt namelijk.
Dat kan, maar de 4000K waarde heeft daar echt nul invloed op. Het spectrum dat de betreffende buis geeft des te meer, maar dat heeft geen verhouding met de K waarde. Dit is echt al heel vaak op dit forum besproken ook.


verklaar je nader

4000K waarde zegt niets over het spectrum. Die waarde is alleen leuk om alle lampen in je interieur op elkaar af te stemmen / een bepaalde mood of setting te creëeren. Interieur/binnenshuisarchitecten bijvoorbeeld werken hiermee.
 
Nee maar ik heb ook niet gezegd of bedoeld dat het met de Lumen te maken heeft maar enkel de kleur van de buis. Het spectrum van de buizen zoals de 830 en 840 is zover ik weet dus wel goed voor de planten.
 
Nee maar ik heb ook niet gezegd of bedoeld dat het met de Lumen te maken heeft maar enkel de kleur van de buis. Het spectrum van de buizen zoals de 830 en 840 is zover ik weet dus wel goed voor de planten.
Lumen, spectrum en K-waarde zijn allen losstaande begrippen binnen hetzelfde onderwerp.
 
Ja dat weet ik maar het ging over de lichtkleur volgens mij en ik gaf enkel aan dat de kleur rond 4000K goed is voor de planten qua kleur.
 
Kleuren zijn wel degelijk van belang voor plantengroei. En dus ook voor de planten in onze bakken. Bij TL werden en worden daar inderdaad bepaalde nummers voor uitgezocht omdat juist die buizen een kleurenspectrum geven die van belang voor de planten zijn. Graag gebruikt men daarvoor een gemiddelde Kelvin waarde van zo rond de 4500 Kelvin. Deze kleurtemperatuur bevat, als gezegd, de kleuren die van belang zijn voor de plantengroei maar geven ook een goed "kijk" licht. Ook bij led verlichting wordt er ook op een vergelijkbare manier naar het kleurenspectrum gekeken.
 
Dat is dan ook precies wat ik bedoel Ben. Buiten dat het goed is voor de groei vindt ik persoonlijk wat geler licht ook mooier maar goed dat is persoonlijk.
 
@LalaLaraSophie heeft 100% gelijk, Kleurtemperatuur zegt bijzonder weinig over het spectrum van een lamp.

Kelvin zegt iets over de totale kleuruitstraling die het licht heeft, maar niet over hoe het licht is opgebouwd.

aanschouwelijker:
? + ? + ? + ? = 40

het deel voor de = is het spectrum, he deel erna de kleurtemperatuur in Kelvin.
Ook al weetje het resultaat, je weet niet hoe de som eruit ziet omdat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn die hetzelfde resultaat geven.
10 + 10 + 10 +10 = 40
1 + 19 + 12 + 8 = 40
11 + 19 + 5 + 5 = 40
etc etc etc.
Lampen met een zelfde Kelvinwaarde hebben dus niet altijd hetzelfde spectrum, zeker bij leds niet.

Nou zal een lamp met een hoge kelvinwaarde altijd relatief veel blauw bevatten. Maar warmwitte lampen met meer gelige uitstraling kunnen een stijle piek in het gele deel van het spectrum hebben of een brede piek van rood t/m groen. en alles daar tussen in. In het datablad van de fabrikant vind je vaak een mooi overzichtje van het spectrum, veel nuttiger dan de K waarde.

Planten hebben het hele spectrum nodig, of tenminste het hele spectrum aan zichtbaar ( en deels zelfs onzichtbaar) licht heeft invloed op hoe een plant groeit en zich gedraagt
enkel blauwlicht is dus onverstandig.

voor vissen is er ook mogelijk een effect maar ik zou niet durven zeggen welke.
 
Dat er verschillen zitten in gelijke Kelvin waardes moge duidelijk zijn. Een waarheid als een koe. Maar het is evenzo duidelijk dat de kans dat er in een Kelvinwaarde van 9000 rood zit aanzienlijk kleiner is dan in een K waarde van 3000. Planten "zien" het licht duidelijk anders dan wij mensen. Maar het is al langer bekend dat bepaalde kleuren een sterkere invloed hebben op de ontwikkeling van een plant dan andere. Daarmee is dus niet gezegd dat andere kleuren niet van belang zouden zijn. Daglicht, het volledige kleurenspectrum, geeft nog altijd de beste groeimogelijkheden. Ook blijkt dat bij bloeiende planten de lichteffecten kunnen verschillen, anders kunnen zijn dus als bij niet bloeiende planten. Maar ook de verschillende soorten reageren onderling anders. Maar wij hebben geen constant daglicht boven onze bakken en moeten dus een keuze maken over de beschikbare alternatieven. En daar nu zit de achtergrond, voorheen maar ook nu nog wel, in de keuze voor TL kleurnummers. Maar ook in de ledverlichting moet die keuze gemaakt worden, zelfs nog nauwkeuriger dan bij de TL. Bij led moet een zo goed mogelijk kleurenspectrum gevonden worden door meerdere kleurenbronnen. Bij de betere fabrikanten van ledverlichting worden vaak kleurgrafiekjes gegeven die het spectrum zo'n beetje aangeven met op de Y -as, de verticale lijn de waterdoordringbaarheid van die ledkleuren. Maar al deze verlichtingssoorten zijn eigenlijk B-keus in verhouding tot het daglicht. Hieronder een plaatje waarop de invloed van kleuren is gemeten op planten. Overigens gaat het hier niet om zo'n ledgrafiek als eerder genoemd maar meer om een algemeen gebruik bij planten.
McCree-NL.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je een TL hebt van de rond de 4000k heb je gewoon mooi warm licht waar de planten het ook nog eens goed onder doen. Je kan er ook wel een Tl boven hangen van rond de 9000k maar dan heb je dat koude licht. Niet echt mooi vind ik voor een bak met planten. zelf vind ik dat mooier voor een Malawi bak of Tanganyika.
 
Dat er verschillen zitten in gelijke Kelvin waardes moge duidelijk zijn. Een waarheid als een koe. Maar het is evenzo duidelijk dat de kans dat er in een Kelvinwaarde van 9000 rood zit aanzienlijk kleiner is dan in een K waarde van 3000.
Mijn lamp is 7000K, het spectrum ervan:
1586776853069.png

ADA Solar RGB; 9000K+ en genoeg rood:
1586777063039.png
 
Getalletjes en grafiekjes zijn leuk om te posten. Zie altijd liever het totaal plaatje van de bak.
Zoals ik al zei vind ik warm licht erg mooi in een bak met hout en planten. Dit is uiteraard persoonlijk maar zie toch ook regelmatig bakken met veels te veel rood licht. Niet mijn smaak in elk geval. Net zoals overdreven blauw in een van de begin plaatjes.
 
alles onder de 5700 K vind ik veel te geel, tussen de 6000 en 6500 K vind ik over het algemeen het mooist.
extra rood om rode planten mooier uit te laten komen, of groen voor groene planten etc, vind ik soms mooi, maar soms is het ook iets to much...
Maar al dat soort overwegingen zijn puur persoonlijke smaak. daar kun je eeuwig over door praten, maar kom je nooit uit.

Wat het punt is, is dat de uitspraak dat planten het best groeien onder licht van een bepaalde K waarde onjuist is.
Planten groeien onder invloed van het gehele spectrum en de totale hoeveelhied licht, en kleurtemperatuur zegt over beide niks.
 
Elke aquariumzaak heeft verschillende soorten buizen. In de meeste buizen zit gewoon een goed spectrum.
Daarbij hangt het idd af van smaak. Vaak raden ze ook aan om bepaalde tl’s te combineren ook om eventueel het gele licht te verminderen, of om een andere kleur beter uit te laten komen.
Voor iedereen is er wel een tl te vinden waar planten het onder doen en wat je persoonlijk mooi kijklicht vind.
Verder speelt het glas van het aquarium ook nog wel een rol wat betreft kijklicht. Dan doel Ik dus op optic white glas waar een bepaalde tl heel anders overkomt dan bij normaal glas.
 
Elke aquariumzaak heeft verschillende soorten buizen. In de meeste buizen zit gewoon een goed spectrum.

Daarbij verkoopt de bouwmarkt de T5 en T8 van bv Philips voor een paar euro en als je dan de 830-840-865 neemt dan zit je ook goed. Het is niet voor niets dat hier al jaren deze buizen worden geadviseerd.
 
Dit adviseerde ze zelfs vroeger al en klopt idd.en het is ook bewezen dat deze buizen gewoon goed zijn.
 
Daarbij verkoopt de bouwmarkt de T5 en T8 van bv Philips voor een paar euro en als je dan de 830-840-865 neemt dan zit je ook goed. Het is niet voor niets dat hier al jaren deze buizen worden geadviseerd.
'Men' adviseert ook al jaren om een goudvis in een vissenkom te stoppen.
Heb het spectrum van de door jouw genoemde lamp (Philips TL-D Super 80 30W 830 - 89,5cm / 3000K ) erbij gezocht:
1586791397309.png
Tov de LED's die ik eerder noemde, zie je dat je hier vooral veel blauw mist.

De 865 (Philips TL-D 30W 865 Super 80 / 6500K ) bevat kennelijk vooral veel groen, en minder rood en blauw:
1586791604868.png


Voor goede, gezonde plantgroei, zijn meerdere/alle kleuren uit het spectrum wenselijk. Zie ook Zijn vast TL-buizen die hieraan voldoen, heb ze alleen nog niet voorbij zien komen (noch gezocht).
 
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. We hebben het hier ook nog steeds over tl. Als jij prima draait met wat anders dan is dat toch helemaal Goed ?.
sommige hebben een rgb ledbalk en ieder uur een ander kleurtje? ook prima als ze dat mooi vinden.
vroeger hadden ze nog niet eens led en draaide iedereen met die buizen en die bakken zagen er ook goed uit.

dat er tegenwoordig steeds betere leds op de markt komen is zeker waar.
aan dat filmpje heb ik weinig aangezien dat niet specifiek over aquariumplanten gaat.
tegenwoordig zijn er ook nog steeds gewassen die nog niet goed groeien/bloeien onder led.
maar dat is meer een discussie voor een tuinbouwforum?
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik ben geen techneut en heb er verder niet veel verstand van maar ik geloof de kenners wel die al jaren hier roepen dat de lampen van bv Philips met kleur 830-840 prima zijn voor een plantenbak. Dat is zover ik weet ook nooit bestreden. Ook ik heb deze 10 jaar gebruikt met echt boordevol planten en geen problemen.
Er zal best soms verschil in het kleurenspectrum van buizen met kleur 840 kunnen zitten maar dat zal niet zo groot zijn vermoed ik dat dit problemen oplevert voor de planten.
 
Kijk ik ben geen techneut en heb er verder niet veel verstand van maar ik geloof de kenners wel die al jaren hier roepen dat de lampen van bv Philips met kleur 830-840 prima zijn voor een plantenbak. Dat is zover ik weet ook nooit bestreden. Ook ik heb deze 10 jaar gebruikt met echt boordevol planten en geen problemen.
Er zal best soms verschil in het kleurenspectrum van buizen met kleur 840 kunnen zitten maar dat zal niet zo groot zijn vermoed ik dat dit problemen oplevert voor de planten.
Helemaal mee eens.
 
Mijn lamp is 7000K, het spectrum ervan: Bekijk bijlage 295841
ADA Solar RGB; 9000K+ en genoeg rood: Bekijk bijlage 295842

Je bovenste lamp ken ik niet, hopelijk staat er op die y-as niet de waterdoordringbaarheid, maar het onderste plaatje is van RGB led verlichting. RGB staat voor Rood/Groen/Blauw led. Dat ding is dus niet precies 9000K maar kan elke waarde innemen zoals je die instelt. Je kan het ding helemaal op rood of op blauw en zelfs helemaal op groen zetten maar of dat nu goed is... Uiteraard kan je dan ook kiezen voor warmwit en misschien zelfs een meer koelwitte kleur. Je bepaalt eigenlijk dus zelf elk kleuraandeel van deze veelal zwakke leds qua intensiteit.
 
Mijn lamp is 7000K, het spectrum ervan: Bekijk bijlage 295841
ADA Solar RGB; 9000K+ en genoeg rood: Bekijk bijlage 295842
Je vergelijkt ook 2 lampen van een totaal verschillend kaliber.

weet niet welk merk jouw 7000K lamp is maar zomaar iets vergelijken met een ADA lamp is mijn inziens een alto vergelijken met een masseratie op grond dat ze allebei zwart zijn.

Buiten dat zijn de 2 grafieken niet vergelijkbaar gezien de ene in W/mm weergegeven is en de ander in relatief vermogen, en zoals je ziet bied je met rgb geen “volledig” spectrum aan en ontbreekt het in het dieprode deel van het licht.
 
@LalaLaraSophie heeft 100% gelijk, Kleurtemperatuur zegt bijzonder weinig over het spectrum van een lamp.

Kelvin zegt iets over de totale kleuruitstraling die het licht heeft, maar niet over hoe het licht is opgebouwd.

aanschouwelijker:
? + ? + ? + ? = 40

het deel voor de = is het spectrum, he deel erna de kleurtemperatuur in Kelvin.
Ook al weetje het resultaat, je weet niet hoe de som eruit ziet omdat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn die hetzelfde resultaat geven.
10 + 10 + 10 +10 = 40
1 + 19 + 12 + 8 = 40
11 + 19 + 5 + 5 = 40
etc etc etc.
Lampen met een zelfde Kelvinwaarde hebben dus niet altijd hetzelfde spectrum, zeker bij leds niet.
Ik kan en ga jou hierin geen ongelijk in geven.
Maar we mogen er redelijke wijs wel van uit gaan dat het spectrum voor 4000K (als voorbeeld) bij het gros van de tl lampen gelijk is gezien dit een massa product betreft.
Het zal allicht iets verschillen tussen de merken hoe het licht is opgebouwd maar dit zal (naar mijn idee) niet noemenswaardig zijn.

led is inderdaad een heel ander verhaal, zelfs hetzelfde merk/type heeft verschillende bins waarin verschillen zitten hoe het licht is opgebouwd
 
Maar we mogen er redelijke wijs wel van uit gaan dat het spectrum voor 4000K (als voorbeeld) bij het gros van de tl lampen gelijk is gezien dit een massa product betreft.
Het zal allicht iets verschillen tussen de merken hoe het licht is opgebouwd maar dit zal (naar mijn idee) niet noemenswaardig zijn.

Mooi omschreven en ik denk ook niet dat er tussen de diverse buizen grote verschillen zullen zitten en al helemaal niet zo dat dit van grote invloed zal zijn. Daar zijn we dan ook weer bij het punt aanbeland dat men hier altijd de T5 of T8 heeft geadviseerd. Men kan denk ik dan ook stellen dat een TL met zo n 4000K prima is voor onze bakken en de planten.
 
Je vergelijkt ook 2 lampen van een totaal verschillend kaliber.

weet niet welk merk jouw 7000K lamp is maar zomaar iets vergelijken met een ADA lamp is mijn inziens een alto vergelijken met een masseratie op grond dat ze allebei zwart zijn.

Buiten dat zijn de 2 grafieken niet vergelijkbaar gezien de ene in W/mm weergegeven is en de ander in relatief vermogen, en zoals je ziet bied je met rgb geen “volledig” spectrum aan en ontbreekt het in het dieprode deel van het licht.
Heb de ADA genoemd omdat ik van die uit mijn hoofd weet in welk spectrum die zit. Mijn lamp, die 7000K, is een ONF Flat Nano.
 
@LalaLaraSophie heeft 100% gelijk, Kleurtemperatuur zegt bijzonder weinig over het spectrum van een lamp.

Kelvin zegt iets over de totale kleuruitstraling die het licht heeft, maar niet over hoe het licht is opgebouwd.

aanschouwelijker:
? + ? + ? + ? = 40

het deel voor de = is het spectrum, he deel erna de kleurtemperatuur in Kelvin.
Ook al weetje het resultaat, je weet niet hoe de som eruit ziet omdat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn die hetzelfde resultaat geven.
10 + 10 + 10 +10 = 40
1 + 19 + 12 + 8 = 40
11 + 19 + 5 + 5 = 40
etc etc etc.
Lampen met een zelfde Kelvinwaarde hebben dus niet altijd hetzelfde spectrum, zeker bij leds niet.

Nou zal een lamp met een hoge kelvinwaarde altijd relatief veel blauw bevatten. Maar warmwitte lampen met meer gelige uitstraling kunnen een stijle piek in het gele deel van het spectrum hebben of een brede piek van rood t/m groen. en alles daar tussen in. In het datablad van de fabrikant vind je vaak een mooi overzichtje van het spectrum, veel nuttiger dan de K waarde.

Planten hebben het hele spectrum nodig, of tenminste het hele spectrum aan zichtbaar ( en deels zelfs onzichtbaar) licht heeft invloed op hoe een plant groeit en zich gedraagt
enkel blauwlicht is dus onverstandig.

voor vissen is er ook mogelijk een effect maar ik zou niet durven zeggen welke.
De rekenmethode lijkt logisch maar is niet compleet.
Het gaat niet alleen om de cijfers maar ook om het kleur aandeel. Kelvin is niet voor niets gerelateerd aan temperatuurwaardes. (Blauw is heet, rood is minder heet. Gekoppeld aan kleur; blauw een korte golf, rood een langere golf uitgedrukt in nanometer.)
10r+10g+10b= 30w (r=rood, g=groen, b=blauw en w = wit licht.) Dit zou een gemiddelde kleurwaarde op kunnen leveren van laten we zeggen 5000 kelvin, immers alle kleuren zitten erin in gelijke mate. Het wit is dan een gemiddeld wit.
1r + 9g + 20b = 30w Maar je ziet dat hier het aandeel blauw hoog is in verhouding tot de andere waardes De Kelvin waarde zou hier wel 8000 kunnen zijn. Het wit is koelwit
25r+ 4 g + 1b =30w Hier is de rood waarde oververtegenwoordigd t.o.v. de andere kleuren, 2000 kelvin misschien wel. Een warm wit is de som van de kleuren. Wat ik hier mee wil zeggen; bij Kelvin waarden gaat het om de kleurverhouding!
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: het idee dat het voor de planten op een gegeven moment ook op is v.w.b. de bodem
      Terug
      Bovenaan