Wat is er nieuw

Kleur rotala rotundifolia?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Hoeveel tijd is er ongeveer nodig voordat een rotala rotundifolia prachtig rood kleurt?
20200601_182027.jpg

Weet je zeker dat je een rode variant hebt?

Screenshot_20200601_191304_com.android.chrome.jpgScreenshot_20200601_191219_com.android.chrome.jpgScreenshot_20200601_191202_com.android.chrome.jpg

Trouwens, alle drie de foto's van de site van Aquarium-planten.com

Erg goede online shop voor planten vind ik.

Als je een groene versie hebt kan het heel lang duren.... Maar normaal gesproken zie je de toppen al redelijk snel kleuren. Ze worden boven in oranje-achtig/rose. Waarbij dan intensief licht op prijs wordt gesteld. Maar het exemplaar op de foto ziet er uit als een groene versie.
Edit: GCJ was vlugger...

Ik weet het niet met zekerheid te zeggen maar de toppen zouden een beetje moeten (ver)kleuren.

Zo te zien is het een Rotundifolia.
Die worden niet zomaar rood, daar moet je wel wat voor doen: hoge CO2 waarden, in verhouding weinig NO3, veel licht (+100 lumen) en wat extra Fe.
En dan krijg je ongeveer dit:

Zo te zien is het een Rotundifolia.
Die worden niet zomaar rood, daar moet je wel wat voor doen: hoge CO2 waarden, in verhouding weinig NO3, veel licht (+100 lumen) en wat extra Fe.
En dan krijg je ongeveer dit:

Is dat dan nog weer een andere variant dan de 3 op die foto's?

Nee hoor, dit is de 'standaard' Rotala Rotundifolia en groeit hetzelfde als z'n broertje Rotala Rotundifolia Green. Krijgt alleen een ander kleur, en welke kleur dat is ligt aan je waterwaarden e.d.

Verlichting is ter volledigheid day en nature led van Juwel.

Toch meen ik hier de groene versie te zien van de Rotala sp. 'Green', zo heet de plant dan namelijk. Het is dus geen rotundifolia maar wel verwant aan deze plant. Wanneer je de, zoals Cornelis zegt, de "standaard" versie hebt dan zijn de bladeren wat meer geelgroen aanvankelijk waarna bij een juiste belichting de kleur omslaan onderaan van geelgroen naar iets meer geel en bovenin oranje rose achtige toppen. De groene versie, ik heb ook zo'n exemplaar in mijn bak, blijft fris groen.

Bij de LFS stond er aangeduid rotala rotundifolia.
Nu ben ik er blij mee maar mijn Rotala heb ik óók gekocht als een rotundifolia. En ook later, ik let er nu op, heb ik dat meer gezien. Ik zei al, nu ben ik er blij mee. Dit groene exemplaar past veel beter in mijn bak dan een kleurend exemplaar van de rotundifolia. Maar dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn.

Toen ik hem aankocht was de plant erg ongelijks. Door hem een keer te knippen en de plant daarna aan te laten groeien kwam hij meer gelijks. Precies zoals ik het wil. Lang en kort Kris/kras zie ik minder graag. Maar dat is een persoonlijke benadering.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan