Kleurdekking van garnalen


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,306
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Naar aanleiding van een discussie in de chat heb ik de volgende vraag. De kleur van een garnaal zit dat in het lichaam of in de schil (shell)? Zelf vind ik altijd doorzichtige vervellingen en volgens mij zit daar dus niet de kleur in.
Wie kan hier het een en ander over zeggen?

In de shell.
255735b6493b0c5a15.jpg


In het lichaam.
255735b64940edccbf.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed topic, ik ben onlangs op zoek geweest naar garnalen en belande in allerlei onderwerpen. Ergens ging het over de kleur van een garnaal en na wat zoeken bleek dat de kleur in de huid kan zitten of in het lichaam zelf.

Toen ik daar wat op zocht kwam ik meer over dit tegen, maar ik heb eigenlijk nog niet echt wetenschappelijke info gezocht.

Die foto's hierboven geven het goed weer. De ene heeft een ander soort huid dan de andere... althans, dat vind ik zo lijken. Wellicht is dat ook waar het mis gaat.

Ik zou zeggen dat er een verschil is in waar de kleur precies zit. Je kunt zeg maar gekleurd vlees hebben, of de huid is gekleurd.
 
Ja ik snap je punt maar waarom zijn de vervellingen dan ook bij een Taiwan Bee doorzichtig? Ik hoorde dit dus voor het eerst vandaag en vandaar dit topic;)

Ik zou denken dat de eerste meer kleurdekking heeft dan de tweede maar beiden een doorzichtige shell.
 
Ja ik snap je punt maar waarom zijn de vervellingen dan ook bij een Taiwan Bee doorzichtig? Ik hoorde dit dus voor het eerst vandaag en vandaar dit topic;)

Dat is een goede vraag, en ik kan wel een antwoord verzinnen waarin de toplaag van de huid verveld en niet de onderlaag. immers valt een garnaal niet uit elkaar bij vervelling. Maar dat zuig ik nu hier ter plekke uit mijn duim, dus kan net zo goed onzin zijn.
 
De kleur van een garnaal zit in het exoskelet of anders genoemd cuticula. Ik heb dit is gelezen in een verslag van de universiteit van Gent over grijze garnalen, en daar heb ik dan verder over gezocht en dit geldt voor alle garnalen.
Ik zal zoeken naar het verslag en dit hier vermelden.


(De chromatoforen bevinden zich in de hypodermis en produceren pigmenten die worden afgezet in het cuticula voor de kleur van de garnaal (Brown, 1993))
 
Ik vind dit een interessant topic, die kleur is niet vast, dat is iets wat ik wel weet, ik heb blauwe tijgergarnalen en bij aankoop allemaal mooi diepblauw en 1 flets mannetje, een week later waren ze allemaal flets en was ik bang dat ik bekocht was, nu een ruime 2 maanden verder heb ik 2 fletse garnalen en de rest weer mooi diepblauw. Snap jij het nog? ik niet in ieder geval
 
De kleur zit in het exoskelet en wordt bij vervelling (foute benaming maar op het simpel te houden) opgenomen door het nieuwe exoskelet.
Indien je verdere inlichting wilt in hoe dit werkt zijn hieronder verschillende stukken uit artikels die nuttig zijn hiervoor.




Vervellen is een complex proces dat steevast gevaarlijk is voor de betrokken garnalen. Voordat het oude exoskelet wordt afgeworpen, scheidt de cuticula zich van de epidermis door een proces dat apolyse wordt genoemd. Nieuwe nagelriem wordt uitgescheiden door de onderliggende epidermis en minerale zouten worden meestal teruggetrokken uit de oude cuticula voor hergebruik. Nadat de oude cuticula is afgeworpen, pompt de garnaal meestal zijn lichaam op (bijvoorbeeld door lucht of waterinname) om de nieuwe cuticula tot een grotere omvang te laten uitzetten: het proces van verharding door uitdroging van de cuticula vindt dan plaats.


Met dank aan de universiteit Gent.
Het exoskelet bestaat uit een aantal chitineuze platen over het gehele lichaam van abdomen tot poten tot zelfs een deel van het spijsverteringssysteem (Brown, 1993) dat op die manier een licht pantser vormt (Calman,1911). Het exoskelet van elke somiet bestaat uit vier chitine platen of sclerieten genoemd: een dorsaal tergiet, twee laterale pleurieten en een ventrale sterniet (Verhaegen, 2012). De cuticula bestaat uit een niet cellulair, dik omhulsel dat gevormd wordt door verschillende lagen. De cuticula wordt gesecreteerd door een epidermale cellaag en vormt naast het exoskelet ook het endoskelet en de voor- en achterdarm (Stachowitsch, 1992). Het secreet bestaat uit chitine en eiwit waarin calciumcarbonaat en calciumfosfaat neerslaan (Calman, 1911). Chitine is een biopolymeer van β-(1,4) - gelinkte N-acetylglucosamine en eiwit (Vogan et al. 2008) en het tweede meest voorkomende biopolymeer in de wereld naast cellulose (Theruvathil et. al., 2006). De kleur van het exoskelet wanneer de garnaal nog leeft, is doorschijnend grijs met bruine vlekken. De grijze kleur varieert dankzij de pigmentcellen of chromatoforen (Holdich en Jones, 1983), naargelang de onderlaag van de habitat, bijvoorbeeld een zandbodem. De chromatoforen bevinden zich in de hypodermis en produceren pigmenten die worden afgezet in het cuticula voor de kleur van de garnaal (Brown, 1993). Wanneer de garnaal wordt gekookt, verandert zijn kleur naar een meer roodbruine kleur (Calman, 1911).



De cuticula bestaat aan de buitenkant uit een epicuticula, die een exocuticula heeft. De onderliggende endocuticula ligt tegen de epidermis (opperhuid). De dunne epicuticula bevat geen chitine, maar cuticuline (polyfenolen), wasesters, alkanen en alkenen. Vanwege de waterafstotende wasesters is de epicuticula een belangrijke permeabiliteitsbarriere. Chitine is in de andere lagen in een matrix ingebed, sklerotine, dat de belangrijke stevigheid geeft (Gehring und Wehner, 1995).
 
Interessant dit!
Vind het altijd verwonderlijk hoe ze van kleur kunnen veranderen!
Zie het hier bij deTaiwan Bee dat bv de dames met eieren enorm mooi van kleur worden.
 
Wat een Exoskelet is maar ik zag in de post van Wouter dat je daar met aanklikken ook info krijgt;). Ik had daar nog nooit van gehoord dus heb even Wiki geraadpleegt.
 
Is inderdaad logisch redeneren :)
Mijn redenering was ook als je garnalen eet haal je het "vlees" toch ook uit het vel :rolleyes:

Maar soms is een dieper inzicht in zoiets handig en leuker dan het bij logica houden :sorry:;)
 
Ja heb je ook weer een punt, zou wel handig zijn om zo zelfvoorzienend te zijn :)
 
Ja ik snap je punt maar waarom zijn de vervellingen dan ook bij een Taiwan Bee doorzichtig? Ik hoorde dit dus voor het eerst vandaag en vandaar dit topic;)

Ik zou denken dat de eerste meer kleurdekking heeft dan de tweede maar beiden een doorzichtige shell.


Bladeren die in de herfst vallen zijn ook niet groen.
Zou voor de boom erg veel voeding kosten.

Dat zal bij garnalen ook zo zijn. Na de vervelling zijn ze ook nog week en flets.
De stoffen moeten dan weer terug naar de shell.

Even een ander voorbeeld.
Als je gamba’s eet, dan is de shell rood. Maar de garnaal zelf is wit.
 
Het is wel zo dat de kleur’oppervlakkiger’ kan zijn of dieper door de verschillende lagen in het exoskelet.
 
Is het niet ook zo dat de een meer kleurdekking/pigment heeft dan de ander en daarom veel mooier kan kleuren? Bij Vuurtjes is de een veel mooier dan de ander namelijk. Lijkt mij dat daar dus de een meer pigment heeft dan de ander.
 
Ja sommige gaan na verloop van tijd terug naar hun wildkleur, zie het hier ook regelmatig met mijn red sakura garnalen, sommige worden ‘bruiner’ op gewoon minder fel rood, daarom dus om de zoveel tijd selecteren als je dat niet wilt natuurlijk.
 
Ja dat begrijp ik maar als je een Sakura met een gewoon Vuurtje vergelijkt dan zie je duidelijk verschil in de kleurdekking dus de Sakura zal meer pigment dragen dan het Vuurtje denk ik. Uitselecteren moet je altijd en vooral bij de Neo s.
 
Ik denk dat je dit kunt vergelijken met mensen. Mensen bestaan er ook in diverse kleuren maar volgens mij hebben we allemaal een doorzichtige huid (het geen wat vervelt)
 

Terug
Bovenaan