Wat is er nieuw

Kleurrijke vrolijkheid van Lysanne

Lysanne

Well-known member
Lid geworden
8 juli 2009
Leeftijd
36
De naam zegt het al, kleurrijke vrolijkheid. Dat is mijn streven. En gister heb ik daar eindelijk een start aan kunnen maken.

Jaren geleden had ik dit aquarium al staan. Helaas moest ik er toen mee stoppen, maar ik kan weer opnieuw gaan beginnen 😀
Gister eerst maar eens getest of de bak niet lek was. Gelukkig niet. Dus huppa, op zijn plek gezet, bodem en water erin. Licht aan en dat was het dan. De interne filter doet het niet meer. Ik wil dan ook die bak daarvoor eruit hebben. Manlief gaat dit morgen voor mij doen. Iemand misschien tips voor hem?
Stuk ongeduld dat ik ben, vandaag alvast een andere filter gehaald. Het is er 1 geworden van SuperFish van 50 tot 100 liter. Dit lijkt mij prima, aangezien mijn bakkie 60 liter bevat. Daar gaat natuurlijk nog wat af aangezien er meer dan alleen wat water in komt.
Natuurlijk kon ik het ook niet laten om alvast wat planten mee te nemen. Voor nu heb ik gekozen voor de volgende 3 planten:
Alternanthera bettzickiana
Cryptocoryne walkerii
Anubias nana
De Anubias wil ik nog op het hout bevestigen. Maar het hout ligt eerst nog even in een emmer met water. Dit moet ik dus nog even doen. Verder komen er vast nog wel wat planten bij, maar om te beginnen wil ik het even hier bij houden.

Verder heb ik de volgende producten toegevoegd om het water 'klaar' te maken voor de vissen:
sera aquatan
sera PH/KH minus
sera bio nitrivec

Over het bestand ben ik nog niet uit. Ik zit erg te twijfelen en kan eigenlijk nog niets passends vinden. Het belangrijkste is natuurlijk dat het bestand goed bij elkaar past en dat ze kleurrijk zijn.

Alle tips, adviezen etc zijn meer dan welkom!!

Hieronder wat foto's van de aller eerste opstart 😀 (sorry voor de weerspiegeling)

927642lysanne_0_84_dsc_1090.jpg

754152lysanne_0_84_dsc_1091.jpg

498633lysanne_0_84_dsc_1092.jpg

Leuk begin, ik zou toch zeker 1 plantensoort bijkopen en dat is vallisneria, een grasachtige plant die wat hoger wordt en heel erg mooi zou staan in je aquarium. Wat betreft het visbestand zijn er meerdere mogelijkheden. Al enig idee wat je zelf leuk vind?

Dank je!
Ik weet nog niet of ik die er wel in willen hebben eigenlijk. Ik had die toen jaren geleden meerdere malen geprobeerd en ik kreeg het maar niet voor elkaar met dat plantje... Maar misschien dat ik toch een poging ga wagen weer, want het is wel een mooie plant.
Ik had toen in die tijd neon tetra's. Erg mooi visje, maar wil nu wel wat anders. Iemand op dit forum (ff de naam kwijt) gaf me de Hyphessobrycon amandae als tip. Ik vind dat inderdaad een erg leuk visje. Ook ben ik helemaal verliefd op de Danio magaritatus. Maar nu ik wat meer gelezen heb erover denk ik dat die toch niet zo geschikt is. Verder vind ik de goerami's heel erg prachtig en ik zou toch ook wel graag een leuk groepje bodem bewoners hebben. En natuurlijk garnalen, ik vind die helemaal het einde 😀
Maar goed, dat is nog een lekker gepuzzel, waar ik nog wel even de tijd voor heb 😀 Maar alle adviezen zijn zeker welkom, want ik heb natuurlijk mijn wensen, maar de vissen hebben uiteraard hun eisen en daar wil ik wel aan voldoen.

Paar bosjes snelgroeiers erin zetten, dat je geen opstart alg krijgt.
Hoornblad, Cabomba en/of waterpest.

Dank je Bertus. Daar had ik niet aan gedacht. Ik ga dat morgen eerst maar eens even regelen dan.

Lysanne zei:
Dank je!
Ik weet nog niet of ik die er wel in willen hebben eigenlijk. Ik had die toen jaren geleden meerdere malen geprobeerd en ik kreeg het maar niet voor elkaar met dat plantje... Maar misschien dat ik toch een poging ga wagen weer, want het is wel een mooie plant.
Vallisneria plantje zo dat de wortelkrans net bove nde bodem uitkomt. Doe je dat niet dan sterft de plant.

Botia zei:
Lysanne zei:
Dank je!
Vallisneria plantje zo dat de wortelkrans net bove nde bodem uitkomt. Doe je dat niet dan sterft de plant.
OHHH daarom wordt mijn vallisneria ineens met gaten.

kijk mijn bakje anders lysanne.

Dank je botia. Misschien was dat wel steeds wat ik verkeerd deed...

Lysanne zei:
Dank je botia. Misschien was dat wel steeds wat ik verkeerd deed...
Ik weet het wel zeker. Goed geplant ontwikkeld deze plant zich nog in de meest extreme omstandigheden als onkruid.

Nooit geweten botia. Bedankt voor de info. Dan ga ik in de toekomst zeker een poging wagen.

Ik ben bang dat je bakje te klein is voor Neons. Zoek goed uit welke vissen er in zo'n klein bakje kunnen !

@ Crash Cowboy,
Die komen er ook niet in. Die had ik jaren geleden toen ik begon en een echt groentje was. Mijn opa had ze altijd en van kleins af aan was ik er helemaal verliefd op.
Nu wil ik sowieso iets anders en ben druk bezig met een leuke, kleurrijke en juiste samenstelling.

Vandaag mijn hout er in gezet. Zoals je kunt zien op de foto's heb ik mijn Anubias er op vast gemaakt. Ook heb ik, op advies, een snelgroeier er in geplaatst. Ik ben erg benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen.
Ook heb ik het advies gekregen om er een Vallisneria in te plaatsten. Dit gaat nog komen, maar wanneer weet ik nog niet.

Naast het uitzoeken voor een juist bestandje, ga ik ook eens kijken hoe het precies zit met planten voeding ed.

En natuurlijk heb ik er even een foto van gemaakt. Excuus voor de spiegeling 😛

Adviezen en tips zijn meer dan welkom 😀

372697lysanne_0_84_dsc_1095.jpg

849974lysanne_0_84_dsc_1102.jpg

Zou voor het begin een flesje profito en een flesje easy carbo bestellen/kopen.

De kleinste eenheid. 250 cc.

nu gebruik je nog niet veel daarvan.

Easy Life - Aquaplantsonline

Easy Life ProFito, 250 ml. �6,50. Bekijken � Easy Life ProFito, 500 ml. �8,50.
Bekijken � Easy Life ProFito, 1 liter. �15,20. Bekijken � Easy Life ProFito, 5 liter.
www.aquaplantsonline.nl/c/26_55/planten ... easy-life/ -

Easy Life EasyCarbo, 500 ml - Aquaplantsonline

Easy Life EasyCarbo, 500 ml, AquaplantsonLine, uw specials op het gebied van
zoet en zout water aquaria.
www.aquaplantsonline.nl/p/1552/easy-lif ... bo-500-ml/

Als ik dit bestel, spaar ik er gelijk andere dingen bij, oa. planten.

Gaat dan in 1 x porto , scheelt in kosten.

Misscien ook bij je LFS?

Bedankt voor de info Bertus. Is Ferro dan niet nodig? Volgens mij heeft die bruinige dat wel extra nodig. Maar ik dacht dat het ook in Profito erbij zit.

Dat ziet er al mooi uit! In het begin is het nog best lastig met inrichten (vind ik zelf tenminste) omdat dan de plantjes nog zo klein zijn. Dan lijkt de bovenkant zo leeg, terwijl je na een paar weken met dezelfde planten vaak wel een mooi gevuld aquarium hebt. Wat misschien nog een tip is, is om te kijken of je ergens een smal stuk hout kunt vinden, dat rechtop gezet kan worden. Zeg maar een soort tak. Dan lijkt het gelijk wat voller.

Dank je MarlonnekeW
Vind ik ook lastig. Niet alleen het inrichten, maar ook het geduld hahaha 😉

Een stuk hout erbij zou misschien inderdaad wel mooi zijn ja. Ik wacht eerst nog even wat dit me gaat brengen, dat hout kan natuurlijk altijd nog. Ik moet niet alles in 1 keer willen 😛

Meestal als je een bepaald stuk hout in gedachte hebt, dan kun je het nergens vinden. Daar moet je eigenlijk tegenaan lopen. Dan is het wel fijn als het geen haast heeft 😉.

Is ook zo MarlonnekeW, maar dat is met veel dingen zo...

Verder ben ik nog aan het puzzelen geweest met een leuk bestandje. Voor de bodem ben ik er eigenlijk wel uit. Dit gaat de Corydoras pygmaeus worden.
Naast de Hyphessobrycon Amandae, is mijn oog ook gevallen op de Boraras brigittae. Dus nog even meer info opzoeken hierover... Maar mocht er iemand adviezen hebben, graag 😀

Ik heb ze allebei en ik vind het beide leuke visjes. Ik vond alleen de combinatie niet zo geslaagd. Mijn Borarasjes zijn langzame eters (er zijn ook mensen op het forum die andere ervaringen hebben, dus misschien ligt het aan mijn visjes). Met 'vreedzakken' zoals bijvoorbeeld Corydoras panda gaat het prima, omdat die het naar beneden gedwarrelde voer opeten. Mijn pygmaeus zijn ook rustige eters, dus toen ik ze bij elkaar had zitten bleef er vrij veel voer op de bodem liggen. Dat zou je dan moeten oplossen met een leuke slakkensoort of garnalen. Ik moet ook het (droog)voer klein maken in een vijzel, omdat ze het anders niet eten. Het zijn bij mij dus geen vissen die je 'even' voert, daar moet je wat meer aandacht aan besteden.

De pygmaeus zijn sowieso erg leuk, de Borarasjes hebben m.i. een beetje een gebruiksaanwijzing (maar misschien hebben de andere kleine soorten dit ook wel, daar heb ik geen ervaring mee).

Dank je MarlonnekeW,
Ik was ook van plan er garnalen in te houden. Vind ze zo geweldig leuk. Maar ook daar twijfel ik weer bij. Vuurgarnalen of citroengarnalen....

Nog meer mensen die hun ervaring willen delen?

Het is al weer even geleden dat ik hier wat geplaatst heb, maar ik vind het nu toch even tijd om weer eens wat te melden aangezien ik leuk nieuws heb.

Inmiddels draait mijn bakkie lekker. Het is qua planten nog altijd niet naar mijn zin, maar dat komt vanzelf wel goed.
Ik heb in mijn bakkie een koppeltje honing goerami's zitten en het viel me op dat manlief niet zo vriendelijk meer is naar de andere bewoners die nog maar te dicht in zijn buurt/rechter kant van het aquarium komen. Maar vooral tijdens de schoonmaak merkte ik het. Normaal duikt hij schuw weg als ik met een slangetje de bodem reinig, maar vandaag kwam hij gewoon gevaarlijk dicht in de buurt... Nu heb ik vanavond eens heel goed in mijn bakkie gekeken en in eerste instantie viel mij verder niets geks op, totdat ik helemaal rechts onder mijn drijfplantjes allemaal zwarte spikkeltjes zag... Ik goed gekeken en jawel hoor, daar is de eerste kweek. En dat terwijl ik het niet eens gemerkt had... Ik heb dan ook geen flauw idee hoe oud ze zijn...
Ik vind het uiteraard helemaal leuk en ben erg benieuwd hoe dit nu verder gaat! Zijn er mensen die mij wat goede tips kunnen geven over wat nu te doen... Het uitvangen is geen optie, ik heb geen ander aquarium over. Is er misschien een andere optie? En welk voedsel moet ik geven? Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Nou heb ik nog niet gezien dat ze opgesnoept worden. Manlief tuft ze net zo hard weer uit als dat hij er 1 (of meer) binnen krijgt en dan wel netjes aan het oppervlak.

Hier even snel een foto.

568359lysanne_0_84_dsc_0045.jpg

Een leuk begin van een leuke plantenbak!
Ik ben benieuwd hoe deze zich verder gaat ontwikkelen.
Je thema kleurrijk bevalt me wel!!!

Gefeliciteerd met de kleintjes!

@ Dissy
Dank je voor de link! Ik hoop het ook. Zou leuk zijn! Is echt een hele nieuwe ervaring 😀

@ Astrid j
Dank je! Ik hou ontzettend van kleur en mooie contrasten. De bak is absoluut nog lang niet wat ik wil qua planten, maar dat komt vanzelf allemaal wel goed.

@ MarlonnekeW
Dank je. Ik vind het echt heel spannend 😀

Tot nu toe gaat het prima. Vaders is ontzettend lief voor de ukkies. 1 Baby is erg eigenwijs en wilt steeds naar beneden zwemmen. Pa is het daar niet mee eens en brengt het steeds terug naar boven veilig onder de drijfplantjes...

Al er nog mensen zijn met interessante links, meer dan welkom!

Weer even een up date met goed en minder goed nieuws...

Met de kleine vissies gaat het gelukkig erg goed. Het is erg bijzonder om er naar te kijken en het hele gebeuren te kunnen volgen. Vader Honing goerami zorgt ontzettend goed voor de kleintjes en probeert zelfs mij weg te jagen wanneer ik al weer een kijkje kom nemen.
Nu geeft het niet dat hij erg territoriaal is, dat hoort er nu eenmaal bij, maar helaas lijden mijn andere vissen er ook onder. Toen ik gister avond voordat het licht uitging nog even ging kijken, zag ik helaas wat witte puntjes op 1 van mijn vuurtetra's. Op internet het een en ander gelezen en het lijkt ontzettend op witte stip. Ik las dat je het water kunt verwarmen tot minstens 30 graden, maar de vissen kunnen deze temperatuur niet aan ben ik bang. Ik heb er dus voor moeten kiezen om medicatie (Cerpofor Alparex van Colombo) te gebruiken. Nu heb ik dit toegediend precies volgens bijsluiter.... Nu maar hopen dat het helpt en dat de kleine ukkies er tegen kunnen.... Ik vrees het ergste. ;(

Om het toch nog een beetje leuk af te sluiten heb ik nog wel een foto van de kleintjes... Ze zijn echt inieminie, maar zo leuk om naar te kijken.

237718lysanne_0_84_dsc_0728.jpg

Weer even een poging gewaagd om wat foto's te maken. Let niet op de kwaliteit, is met mijn telefoon gedaan.

235741lysanne_0_84_dsc_0759.jpg

992185lysanne_0_84_dsc_0760.jpg

Zoek de honinggoerami 😉
431196lysanne_0_84_dsc_0801.jpg

Vandaag geprobeerd om mijn harem honinggoerami is op de foto te krijgen. Niet de aller beste kwaliteit, maar duidelijk genoeg 😉

486258lysanne_0_84_dsc_0905.jpg

273753lysanne_0_84_dsc_0925.jpg

161578lysanne_0_84_dsc_0926.jpg

698586lysanne_0_84_dsc_0943.jpg

925558lysanne_0_84_dsc_0900.jpg

Wat een onwijs leuk bakkie heb je. En heb je ook een foto van het geheel?

Mooi gekleurde goerami-man heb je! Hoe is het verder met je vuurtetra's en kleintjes nu na de behandeling?

Bedankt allemaal!

@Trotsemammie
Zal ik vanavond is even doen.

@F. Panther
Helaas is na 2 dagen toch die ene vuurtetra overleden, gelukkig was dat de enige die ziek was.
De kleintjes hebben het denk ik ook niet gered, want ik zie er geen meer. Maar wie weet zwemt er nog ergens 1 verloren baby rond in de bak... Ze zijn lastig te zien.

tja dat kan zomaar gebeuren helaas..
wel een erg leuk bakje zo!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan