Wat is er nieuw

knippen van wortels

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lido
  • Startdatum Startdatum
L

Lido

Guest
hi experts!

een vraagje betreft de wortels van mijn planten...

Ik heb twee soorten planten in mijn aquarium waar de wortels erg lang van worden en door me aquarium "zweven". Op den duur worden deze wortels ook bruinig.

Kan ik deze wortels gewoon inkorten door te knippen? Beschadig ik de plant hier niet mee en hoever mogen deze wortels geknipt worden? (voor 25%, 50%, 75%?)

Gaat om de plantensoorten: "Sterrenkruid" en de "Braziliaanse klimop".

Die zijn erg makkelijk hoor. Je kan de wortels tot op zo n 5 a 6 cm best afknippen en herplanten. Dat doe ik ook als ik de planten top vaak even.

Knippen kan idd maar als ze van die lange wortels aanmaken is dat volgens mij ook een teken dat ze moeilijk aan voeding kunnen komen dus misschien is dat ook een punt om te checken bv.

dank voor de snelle reactie.

Ga ik dat van het weekend even doen. Stofzuig ik het gelijk even weg 🙂

De ene plant maakt meer aan dan de andere plant ja.
Moerasplanten hebben een groot wortelstelsel omdat deze met die wortels het meeste opnemen aan voeding. Maar op zich is het mogelijk om de wortels korter te knippen als je dat wenst.
Ik had een keer een zwaardplant die wel wortels van 50cm had aangemaakt en groeide als kool.
Toen ik die eruit wilde halen moest dat erg rustig want anders ging de hele bodem mee met die wortelpartij.

Seabait zei:
Knippen kan idd maar als ze van die lange wortels aanmaken is dat volgens mij ook een teken dat ze moeilijk aan voeding kunnen komen dus misschien is dat ook een punt om te checken bv.

Als dit zo zou zijn, dan maak ik het de plant moeilijker zijn voedingsstoffen op te nemen en beschadig ik de plant dan niet?

De planten die jij noemt zijn planten die vooral via de bladeren de voeding tot zich nemen. Ook wel via de wortels maar itt een moerasplant nemen ze minder op via de wortels.
Als ik de Sterrenkruid top dan gooi ik het onderstuk met wortels helemaal weg en herplant het deel zonder wortels. binnen de kortste keren zijn er weer voldoende wortels hoor.

Goeie vraag Lido... wat noem jij erg lang trouwens? als ze enorm langer zijn dan gemiddeld en de wortels in de bodem zijn heel klein bv heeft het denk ik echt met voeding te maken maar misschien valt het mee.

Ja ik vind het ook lastig om te beoordelen maar zoals ik al zei kun je de planten die jij noemt zonder wortels prima weer herpoten. ik doe dat wekelijks met het Sterrenkruid hier. dat groeit als kool en de onderste delen doe ik dan weg en herpoot de toppen zonder wortels.

Ligt het nu aan mij, of doelt Lido op 'luchtwortels'?
(en dus helemaal niet op de manier van planten)

~ Ivo

Misschien maak ik het wel weer lastiger dan nodig... 😉

Ja Ivo,hele lange luchtwortels.

luchtwortels. Sterrenkruid hebben luchtwortels erbij zitten van >10cm.
en die van de braziliaanse klimop lijkt wel een bos haar 🙂

Hebben de planten verder wel mooi groen blad?

ja en groeien me bak uit

Onderwater vormen van planten eten veel met hun bladeren en stengels. als er echter in het water te weinig voedingsstoffen zitten, dan gaan de planten van pure armoede meer "monden om te eten" maken, ofwel wortels die niet in de bodem groeien, maar aan vrijwel elke knoop waaruit ook bladeren groeien.

Echte waterplanten doen dat dus als ze te weinig voeding in het water vinden, remedie is watermeten en bijvoeden ( ook CO2 wil helpen)

Moerasplanten zijn vaker ook bezig om wortel te maken die naast mond voor voeding uit het water, ook naar de bodem willen groeien om daar ook voeding uit te halen.

Oplossing hier is naast bovenstaande een paar kleibolletjes bij de standwortels steken, maar dat zal nooit helemaal ophouden!

Beetje duidelijk zo?

Greetzz Bigsmoke

yes thx

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan