Wat is er nieuw

Knoflook teentjes in aquarium

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
ik lees zo nu en dan dat mensen knoflookteentjes in hun aquarium gooien of in filter. Maar voornamelijk zeeaquarium.

Maar hoe zit dit in een zoet aquarium?
Welk effecten heeft dit op de waterwaardes en vissen.

Knoflook is ook anti bacterieel. Heeft dit dan ook invloed op de bacteriën die wij juist wel willen hebben?

En hoe lang en hoe vaak mag je een knoflookteentje erin houden?

En met welk proportie? 1 teen per 100l water ofso?

Ben benieuwd naar jullie kennis hierin.

Ik ook! Zat me dat ook af te vragen! Dus ik leesgrage ff mee 🙂

Zou ze wel aan de prodent zetten anders is de meur niet te houden...

Bijlagen

• 2020-07-17_00-21-06.png
    2020-07-17_00-21-06.png
    338 KB · Weergaven: 124
Naar ik begreep heeft knoflook alleen effect als een vis het via het voedsel tot zich neemt (en zelfs dat effect heb ik mijn twijfels over).
Kan me dan ook niet inbeelden dat verspreiding via de waterkolom ook maar enigszins bijdraagt...

Voornamelijk tegen parasieten.
Ik doe 3 teentjes in mijn bioloog op totaal 1400 liter.
Na een week vervang ik het.
Het zit ook in mijn discus mix voer.

Veranderd niet de waterwaarden welke we met druppels meten.
Je bak ruikt wel een beetje naar knoflook.

Een en ander is afhankelijk van je water volume en het aantal liter per uur.

Gember kan ook

Ik weet dat Ton het ook zo gebruikt via de filter en ik meende dat hij aangaf dat je het niet ruikt. Of dat effect heeft weet ik niet want het zit niet in het voer natuurlijk.

Naar ik begreep heeft knoflook alleen effect als een vis het via het voedsel tot zich neemt (en zelfs dat effect heb ik mijn twijfels over).
Kan me dan ook niet inbeelden dat verspreiding via de waterkolom ook maar enigszins bijdraagt...

Eens, bij beschadiging geeft knofloof de stof allecine af die vrij snel uiteen valt in oa diallyl sulfide. Van deze stof is aangetoond dat het verschillende (schadelijke) darmbacteriën kan doden. Dus in voer is het zeker niet ondenkbaar dat het een positief effect heeft op de darmgezondheid en daarmee algemene gezondheid en weerstand van de vis.

Het aan het water toevoegen is iets geheel anders. Het is namelijk een olieachtige stof die dus niet oplost in water. Waarmee het eigenlijk wel klaar is.

Oké, dus vooral parasieten hebben hier een hekel aan. Nu snap ik waarom veel discusliefhebbers deze methode gebruiken. Nu heb ik een hekel aan parasieten dus ik ga eens kijken of ik een klein teentje Voor in m’n filter Kan vinden. Bedankt hoor!

Oké, dus vooral parasieten hebben hier een hekel aan. Nu snap ik waarom veel discusliefhebbers deze methode gebruiken. Nu heb ik een hekel aan parasieten dus ik ga eens kijken of ik een klein teentje Voor in m’n filter Kan vinden. Bedankt hoor!
Je kan ook bv diepvriesvoer gebruiken en dat in een beker en dan de olie van de knoflook erbij plaatsen in laten trekken en dan erin gooien. dacht ik.

Je hebt geloof ik ook van seachem een olie variant. maar ik wou de werking vaneen knoflookteentje weten
want een knoflookteentje in je aqua of in je filter lijkt mij hetzelfde toch?

Ik zie niet in hoe dat zou kunnen werken.

Het gebruik van knoflook in aquaria heeft bij mijn weten geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. De werking wordt vooral anekdotisch omschreven.
Toch zijn dit vrij eenduidige verhalen.
Wat ik eruit haal is dat knoflook vooral de eetlust van de vissen stimuleert, wat natuurlijk heel wenselijk is bij gestreste een zwakke dieren. Indirekt zal het daardoor ook de afweer kunnen verbeteren want een goed doorvoede vis kan meer aan.
Om een echte medicinale werking aan te tonen(anti-parasitaire werking) moet je toch echt een onderzoeksopstelling maken en een paar generaties volgen. Bij mijn weten gebeurd dit soort onderzoek nauwelijks in onze hobby.

dan vraag ik mijn af waarom mensen dat dan doen?

Er is zat onderzoek te vinden naar knoflook als toevoeging aan visvoer in de aquacultuur (viskwekerijen tbv consumptie). Het werkt als groeibevorderaar, en zowel preventief als als behandeling tegen een aantal ziekteverwerkkers.

een knoflookteentje in je aquarium werkt daarmee nog niet. Zoals ik eerder is de stof waarvan specifiek aangetoond is dat het werkt al niet oplosbaar in water. Maar als je daar aan voorbij gaat: een teentje knoflook weegt 2 gram, dat gooi je in je discusbak van 500 liter, en stel je voor het lost volledig op. als sneeuw voor de zon smelt het helemaal weg in je water, dan heb je een concentratie van 0,004 mg/ml knoflook. In onderzoeken die ik heb gelezen werd er altijd gesproken over meerdere mg knoflook extract per ml als werkzame concentratie. En dan moet het ook nog eens in de vis terechtkomen, zoetwatervissen drinken niet. Dus het moet via bijv de kiewen worden opgenomen om bij de infectie-haard te komen.

Mocht je nou ondanks dat toch denken dat het werkt, ga vooral je gang want kwaad kan het niet echt.
Maar ik zou je aanraden je filter gewoon voor filtermateriaal te houden en een goed voer met knoflook te kopen. mijn visjes eten het iig graag.

Duidelijke uitleg. Dan is het gewoon knijpen in diepvriesvoer laten inwerken en dan geven 🙂

Ja ik ben er n.a.v. dit forum ook mee begonnen, thans in m'n QB bak a 50L. Ik deed een half teentje maar dan helemaal vermalen en hier een suspensie van maken. Ja je ruikt het de eerste dagen wel 😆. En zijn wel degelijk wetenschappelijke artikelen te vinden, maar vaak beter wanneer je het in het Engels intypt. Nadeel is dat niet alles helemaal toegankelijk is voor leken. Hieronder is er eentje, hier kijken ze naar knoflook op de witte stip parasiet.

Effects of Sodium Percarbonate and Garlic Extract on Ichthyophthirius multifiliis Theronts and Tomocysts: In Vitro Experiments

Wat ik mij dan weer afvroeg was of het knoflook ook evt voor verhoogde nitrietgehaltes kan zorgen. Had hier eerder problemen mee, liep nu weer op maar door verversen goed te houden. Weet dat sommige groentes nitrieten kunnen bevatten, dacht wel dat knoflook weinig nitraat bevatte dus verwacht dat het dan ook nauwelijks nitriet bevat. Verder bevat veel gedroogd visvoer ook knoflook dus zal wel niet voor niets zijn.

• Leuk
Waarderingen: Joff
ik voer zelf de garlic van Bassleer biofishfood (gemengd met andere varianten) stuk makkelijker dan zelf prutsen, en aangezien niet helemaal duidelijk is of je het over kunt doseren misschien geen gek idee.

https://www.researchgate.net/public...ation_of_Garlic_Allium_sativum_in_Aquaculturedit is wel een leuke long read over knoflook en gezondhiedseffecten bij vissen.

Ik denk dat het wel belangrijk is om biologische knoflook te gebruiken zoals ook in de link die ik gaf werd aangegeven. Ik lees regelmatig artikelen over biologische voeding, waarin wordt gewaarschuwd voor knoflook in de reguliere handel, waarvan de herkomst niet altijd duidelijk is. Er zijn wereldwijd telers die bestrijdingsmiddelen gebruiken, en restanten daarvan kunnen beter niet in je vissen terechtkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan