Mysterieuze reden dode vissen


O

Olivierm

Guest
Hallo beste aquarium liefhebbers,

ik zit met een probleem en kan jullie advies goed gebruiken.
ik heb een 600 liter bak met daar in een stuk of 40 malawi cichlides. Om de zoveel weken gaat er opeens een vis alleen in een hoekje zitten en na een paar dagen is hij dood. Heb nu zo’n 6 dode gehad in de afgelopen maanden. Ben denk al 6 x naar aquacompleet geweest en naar verduijn die hebben mij geprobeerd te helpen maar zijn tot nu toe niet met een goede oplossing gekomen. Waterwaardes zijn goed. heb al 3 verschillende kuren gedaan. Voor allerlei soorten bacterie en ziektes of schimmels. Niks helpt. De mensen van de speciaalzaken weten het ook allemaal niet meer. De vissen zien er gewoon goed uit als ze dood gaan zonder gaten of gekke vinnen. heb er zelfs een meegenomen naar de speciaalzaak en ze konden niks vinden...
Iemand dit vaker meegemaakt?

groet,

olivier
 

Bijlagen

  • 6B2124B9-B3C2-4124-94B3-C5696E354752.jpeg
    6B2124B9-B3C2-4124-94B3-C5696E354752.jpeg
    107.6 KB · Weergaven: 185
is er al een open gesneden om te kijken of er een parasiet in zit of iets dergelijks
 
Misschien is het iets inwendigs. Het lijkt mij ook verstandig om een vis open te maken om te kijken of er iets zit, of misschien kan je dat ook ergens in de buurt door een expert laten doen.
 
Moet haast wel inwendig zijn als er nergens op de vis iets te bekennen is, autopsie en bacterie/virus bekijken onder een microscoop.

Visziektes op een natuurlijke manier bestrijden of door onduidelijke symtonen ziek worden of overlijden.
Ik zou uit voorzorg extra knoflook gaan voeren en aan het water toevoegen dit werkt namelijk anti-bacterieel en tegen wormen en parasieten die niet tegen knoflook kunnen.
Het boost ook enorm het inmuum systeem en de slijmhuid en bevorderd de darm flora van vissen.

Tip: granulaat wat je voert of vlokken in een appart bakje doen, neem kwart teentje biologische knoflook en stamp deze zo fijn mogelijk en meng het met granulaat of vlokken en laat het 2minuten intrekken.. gewoon voeren zoals altijd en bij elke voerbeurt doen.
Eten ze het slecht dan kan je diepvries Artemia of rode muggen larve nemen, ontdooien in een bakje en kwart teentje biologische knoflook fijn stampen en vermengen met artemia of rode muggen larve.. 5min de tijd geven om de knoflook sappen en olieen goed in te laten trekken.. daarna voeren.

Je kan ook preventief knoflook koken, voor elke 100liter 1 teentje biologische knoflook fijn persen met een knoflook pers deze met warm water in een klein pannetje met 100ml water 2minuten koken en af gieten door een theezeefje in een kopje. (elke week herhalen na de water verversing)
Af laten koelen en dan in het aquariumwater gieten, ja je water gaat naar knoflook ruiken en de kuur moet je 2weken aanhouden.

Preventief tegen parasieten en wormen en andere flagaten en bacteriele infecties en schimmels,
Picwick Detox thee, bevat groene thee,gember,brandnetel en vlierbloesem deze stoffen werken anti-bacterieel en tegen schimmels en door de tanninne ook nog een alg remmend. 1 kopje per 200liter of 1 zakje thee per 100liter zo in het aquarium hangen.
Alleen het kan water verkleuring geven maar gebruik je actief kool of purigen dan haalt deze de tannine gewoon uit het water zodat het niet verkleurt.

Deze remedie werkt zeer goed bij zeevissen en koi en goudvissen en is ook heel goed inzetbaar bij chiclides o.a maliwi discussen en overige tropische vissen.
Na 2 weken moet er al resultaat zijn.
 
Tja das vaak wel een zoek partij
Maar is het niet zo dat je bak overbevolkt is 40 van deze vissen is fors dan zul toch een behoorlijk verversing beleid moet aan houden lijkt me
Of een andere mogelijheid zijn de vissen niet het pispaaltje in de rangorde zie nog al verschil in grote in je bak.
 
Moet haast wel inwendig zijn als er nergens op de vis iets te bekennen is, autopsie en bacterie/virus bekijken onder een microscoop.

Visziektes op een natuurlijke manier bestrijden of door onduidelijke symtonen ziek worden of overlijden.
Ik zou uit voorzorg extra knoflook gaan voeren en aan het water toevoegen dit werkt namelijk anti-bacterieel en tegen wormen en parasieten die niet tegen knoflook kunnen.
Het boost ook enorm het inmuum systeem en de slijmhuid en bevorderd de darm flora van vissen.

Tip: granulaat wat je voert of vlokken in een appart bakje doen, neem kwart teentje biologische knoflook en stamp deze zo fijn mogelijk en meng het met granulaat of vlokken en laat het 2minuten intrekken.. gewoon voeren zoals altijd en bij elke voerbeurt doen.
Eten ze het slecht dan kan je diepvries Artemia of rode muggen larve nemen, ontdooien in een bakje en kwart teentje biologische knoflook fijn stampen en vermengen met artemia of rode muggen larve.. 5min de tijd geven om de knoflook sappen en olieen goed in te laten trekken.. daarna voeren.

Je kan ook preventief knoflook koken, voor elke 100liter 1 teentje biologische knoflook fijn persen met een knoflook pers deze met warm water in een klein pannetje met 100ml water 2minuten koken en af gieten door een theezeefje in een kopje. (elke week herhalen na de water verversing)
Af laten koelen en dan in het aquariumwater gieten, ja je water gaat naar knoflook ruiken en de kuur moet je 2weken aanhouden.

Preventief tegen parasieten en wormen en andere flagaten en bacteriele infecties en schimmels,
Picwick Detox thee, bevat groene thee,gember,brandnetel en vlierbloesem deze stoffen werken anti-bacterieel en tegen schimmels en door de tanninne ook nog een alg remmend. 1 kopje per 200liter of 1 zakje thee per 100liter zo in het aquarium hangen.
Alleen het kan water verkleuring geven maar gebruik je actief kool of purigen dan haalt deze de tannine gewoon uit het water zodat het niet verkleurt.

Deze remedie werkt zeer goed bij zeevissen en koi en goudvissen en is ook heel goed inzetbaar bij chiclides o.a maliwi discussen en overige tropische vissen.
Na 2 weken moet er al resultaat zijn.


bedankt voor je goede reactie. ik heb al 3 verschillende kuren gehad van de speciaalzaak.Werkte niet.. heeft dit wel kans van slagen?
Gr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja das vaak wel een zoek partij
Maar is het niet zo dat je bak overbevolkt is 40 van deze vissen is fors dan zul toch een behoorlijk verversing beleid moet aan houden lijkt me
Of een andere mogelijheid zijn de vissen niet het pispaaltje in de rangorde zie nog al verschil in grote in je bak.
Ja ik doe wekelijks 30 procent verversen en test ook me water regelmatig. Dus dat moet geen probleem zijn. En rangorde dacht ik ook nog aan alleen Is van de week een aardig grote vis ook dood gegaan dus dat is het denk ik ook niet.
 
Misschien is het iets inwendigs. Het lijkt mij ook verstandig om een vis open te maken om te kijken of er iets zit, of misschien kan je dat ook ergens in de buurt door een expert laten doen.
Goed idee
 
Ik moet erbij vermelden dat ik vaak jonkies heb en die overleven het allemaal in dat zelfde water.. dus het is ook niet dat de kleine of zwakke als eerst dood gaan
 
Moet haast wel inwendig zijn als er nergens op de vis iets te bekennen is, autopsie en bacterie/virus bekijken onder een microscoop.

Visziektes op een natuurlijke manier bestrijden of door onduidelijke symtonen ziek worden of overlijden.
Ik zou uit voorzorg extra knoflook gaan voeren en aan het water toevoegen dit werkt namelijk anti-bacterieel en tegen wormen en parasieten die niet tegen knoflook kunnen.
Het boost ook enorm het inmuum systeem en de slijmhuid en bevorderd de darm flora van vissen.

Tip: granulaat wat je voert of vlokken in een appart bakje doen, neem kwart teentje biologische knoflook en stamp deze zo fijn mogelijk en meng het met granulaat of vlokken en laat het 2minuten intrekken.. gewoon voeren zoals altijd en bij elke voerbeurt doen.
Eten ze het slecht dan kan je diepvries Artemia of rode muggen larve nemen, ontdooien in een bakje en kwart teentje biologische knoflook fijn stampen en vermengen met artemia of rode muggen larve.. 5min de tijd geven om de knoflook sappen en olieen goed in te laten trekken.. daarna voeren.

Je kan ook preventief knoflook koken, voor elke 100liter 1 teentje biologische knoflook fijn persen met een knoflook pers deze met warm water in een klein pannetje met 100ml water 2minuten koken en af gieten door een theezeefje in een kopje. (elke week herhalen na de water verversing)
Af laten koelen en dan in het aquariumwater gieten, ja je water gaat naar knoflook ruiken en de kuur moet je 2weken aanhouden.

Preventief tegen parasieten en wormen en andere flagaten en bacteriele infecties en schimmels,
Picwick Detox thee, bevat groene thee,gember,brandnetel en vlierbloesem deze stoffen werken anti-bacterieel en tegen schimmels en door de tanninne ook nog een alg remmend. 1 kopje per 200liter of 1 zakje thee per 100liter zo in het aquarium hangen.
Alleen het kan water verkleuring geven maar gebruik je actief kool of purigen dan haalt deze de tannine gewoon uit het water zodat het niet verkleurt.

Deze remedie werkt zeer goed bij zeevissen en koi en goudvissen en is ook heel goed inzetbaar bij chiclides o.a maliwi discussen en overige tropische vissen.
Na 2 weken moet er al resultaat zijn.
Heeft dit dan geen gevolgen op je biologische evenwicht? als ik anti bacterieel zie....
 
Heeft dit dan geen gevolgen op je biologische evenwicht? als ik anti bacterieel zie....

Voor bacterien in het filter is het veilig deze gaan niet weg van knoflook omdat parasieten en bacteriele infecties vaak door zwakke bacterien worden veroorzaakt dus daarom is knoflook daar wel goed voor.


Nitrosoma en nitrobacter kunnen alleen niet tegen chemische middelen zoals bactopur of een andere behandeling dat bacterien dood dus daarom zou ik eerst de natuurlijke manier proberen voordat je naar chemische middelen gaat grijpen.
Ik heb nog nooit mijn discussen met dat soort middelen behandeld en altijd gewoon bij symtomen of parasieten knoflook gebruikt en dat werkte hier altijd goed.. je kan er zelfs witte stip/peper stip mee behandelen.
Ik heb ook zelf totaal geen medicatie in huis voor vissen..nooit nodig gehad gelukkig en een gebruik altijd een knoflook kuur of thee met gember en brandnetel om dit te lijf te gaan.
 
Ja ik doe wekelijks 30 procent verversen en test ook me water regelmatig. Dus dat moet geen probleem zijn. En rangorde dacht ik ook nog aan alleen Is van de week een aardig grote vis ook dood gegaan dus dat is het denk ik ook niet.
Het feit dat je water goed uit de test komt hoeft niet in te houden dat je geen probleem hebt sommige stoffen laten zich niet zo eenvoudig meten helaas.
30% lijkt mij vrij weinig met deze bezetting zou dit verhogen naar minimaal 50 % en kijk of dit helpt .
 
Ook nog andere symptomen zichtbaar naast het afzonderen? Bijvoorbeeld sneller ademen, lusteloosheid, verkleuring, andere uiterlijke veranderingen of een combi van dit? Als echt al je waardes goed zijn voor die vissen zul je inderdaad een dode vis moeten dissecteren, wel even handschoenen aan doen en vooral goed naar de organen kijken. Evt foto's maken en helemaal mooi als je iemand kent met een microscoop., dan kun je preparaten laten maken. Op de site van cichlidekwekers.nl staat ook veel info. Gebruik ik nog wel is voor Z-A cichliden, staat ook het een en ander over ziektes. Succes in ieder geval!

@edje555 Leuk verhaal, ga ik onthouden. Wellicht ook leuk voor een artikel alternatieve geneesmiddelen of bestaat dat al op dit forum? Verder had jij het over rode muggenlarven maar ik dacht te menen dat ik is heb gelezen dat Malawi cichliden die juist niet mogen hebben. Zullen vast Aquaforummers zijn die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.
 
Ook nog andere symptomen zichtbaar naast het afzonderen? Bijvoorbeeld sneller ademen, lusteloosheid, verkleuring, andere uiterlijke veranderingen of een combi van dit? Als echt al je waardes goed zijn voor die vissen zul je inderdaad een dode vis moeten dissecteren, wel even handschoenen aan doen en vooral goed naar de organen kijken. Evt foto's maken en helemaal mooi als je iemand kent met een microscoop., dan kun je preparaten laten maken. Op de site van cichlidekwekers.nl staat ook veel info. Gebruik ik nog wel is voor Z-A cichliden, staat ook het een en ander over ziektes. Succes in ieder geval!

@edje555 Leuk verhaal, ga ik onthouden. Wellicht ook leuk voor een artikel alternatieve geneesmiddelen of bestaat dat al op dit forum? Verder had jij het over rode muggenlarven maar ik dacht te menen dat ik is heb gelezen dat Malawi cichliden die juist niet mogen hebben. Zullen vast Aquaforummers zijn die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Ja muggenlarve en met name de rode worden inderdaad afgeraden maar om vissen aan het eten te krijgen zijn rode muggenlarve of artemia vaak de beste manier om ze de knoflook binnen te krijgen, vlokvoer met knoflook of granulaat wordt wel eens geweigerd als ze het niet kunnen met knoflook door de geur en smaak.
 
Moet haast wel inwendig zijn als er nergens op de vis iets te bekennen is, autopsie en bacterie/virus bekijken onder een microscoop.

Visziektes op een natuurlijke manier bestrijden of door onduidelijke symtonen ziek worden of overlijden.
Ik zou uit voorzorg extra knoflook gaan voeren en aan het water toevoegen dit werkt namelijk anti-bacterieel en tegen wormen en parasieten die niet tegen knoflook kunnen.
Het boost ook enorm het inmuum systeem en de slijmhuid en bevorderd de darm flora van vissen.

Tip: granulaat wat je voert of vlokken in een appart bakje doen, neem kwart teentje biologische knoflook en stamp deze zo fijn mogelijk en meng het met granulaat of vlokken en laat het 2minuten intrekken.. gewoon voeren zoals altijd en bij elke voerbeurt doen.
Bassleer Garlic kan misschien ook?
 
Bassleer Garlic kan misschien ook?
Dat kan ook maar dat is alleen toegevoegd als preventief tegen parasieten en als stimulator voor de eetlust.
Puur knoflook bevat veel meer en door het direct in het voer te laten trekken is de dosis veel hoger.
Het is niet zo dat het bacterien of parasieten dood, wat het doet bij inwendige parasieten of wormen is dit uitdrijven uit het lichaam van de vis.
Daarbij wordt van de vis het inmuum systeem geboost zodat de vis meer weerstand krijgt en blijft eten dus.. natuurlijke genezing..bacterien en parasieten die in het water zijn zullen weinig kans krijgen om de vis weer te infecteren en afsterven omdat ze geen gastheer kunnen vinden.
Wat chemische middelen doen die doden de parasieten en wormen en andere flagaten maar gaat ook ten kosten van je filterbacterie die gaan er ook dood van zoals bactopur tegen bacteriele infecties.
Wittestip uitwendige parasiet laat los door de knoflook + de slijmhuid geneest snel en de parasiet dit veroorzaakt vind wederom geen gastheer en sterft..
Gember heeft ook deze eigenschappen om parasieten inwendig + schimmels en uitwendige problemen net als brandnetels..aan te pakken maar feitelijk doet de vis het werk op een natuurlijke manier via zijn inmuum systeem die wordt geboost dus de natuur is zo gek nog niet met plantjes en wortels uit de natuur die heilzaam kunnen werken.
 
Ook nog andere symptomen zichtbaar naast het afzonderen? Bijvoorbeeld sneller ademen, lusteloosheid, verkleuring, andere uiterlijke veranderingen of een combi van dit? Als echt al je waardes goed zijn voor die vissen zul je inderdaad een dode vis moeten dissecteren, wel even handschoenen aan doen en vooral goed naar de organen kijken. Evt foto's maken en helemaal mooi als je iemand kent met een microscoop., dan kun je preparaten laten maken. Op de site van cichlidekwekers.nl staat ook veel info. Gebruik ik nog wel is voor Z-A cichliden, staat ook het een en ander over ziektes. Succes in ieder geval!

@edje555 Leuk verhaal, ga ik onthouden. Wellicht ook leuk voor een artikel alternatieve geneesmiddelen of bestaat dat al op dit forum? Verder had jij het over rode muggenlarven maar ik dacht te menen dat ik is heb gelezen dat Malawi cichliden die juist niet mogen hebben. Zullen vast Aquaforummers zijn die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

nee alleen echt afzonderen en ja hun kleur neemt een heeel klein beetje af. Voor de rest zitten ze gewoon ergens in het aquarium maar als er gevoerd word komen ze wel. Rest van de tijd zitten ze stil op 1 plek.
 
nee alleen echt afzonderen en ja hun kleur neemt een heeel klein beetje af. Voor de rest zitten ze gewoon ergens in het aquarium maar als er gevoerd word komen ze wel. Rest van de tijd zitten ze stil op 1 plek.

Lijkt echt op interne parasieten of andere flagaten, maliwi chiclides horen levendig te zijn en door de bak te zwemmen net als discussen die gaan ook in een hoek hangen als ze zich niet lekker voelen of iets onder de leden hebben maar komen wel eten en langzaam verzwakken ze als je niet in grijpt en eten ze opeens niet meer of blijven in de hoek hangen.
Verkleuren kan ook teken van stress zijn door parasieten of andere flagaten, kan je de ontlasting goed nakijken van je vissen als je witte slierten ziet of witte klonterige uitwerpselen dan is het gewoon 100% flagaten inwendig in de darmen.
Dus kijk daar eens goed naar..
 
Laatst bewerkt:
nee alleen echt afzonderen en ja hun kleur neemt een heeel klein beetje af. Voor de rest zitten ze gewoon ergens in het aquarium maar als er gevoerd word komen ze wel. Rest van de tijd zitten ze stil op 1 plek.

Oké, kan het niet zijn dat ze elkaar opjagen en zichzelf door de stress gaan afzonderen? Kunnen ze ook van overlijden. Wel goed dat ze nog eten.
 
Lijkt echt op interne parasieten of andere flagaten, maliwi chiclides horen levendig te zijn en door de bak te zwemmen net als discussen die gaan ook in een hoek hangen als ze zich niet lekker voelen of iets onder de leden hebben maar komen wel eten en langzaam verzwakken ze als je niet in grijpt en eten ze opeens niet meer of blijven in de hoek hangen.
Verkleuren kan ook teken van stress zijn door parasieten of andere flagaten, kan je de ontlasting goed nakijken van je vissen als je witte slierten ziet of witte klonterige uitwerpselen dan is het gewoon 100% flagaten inwendig in de darmen.
Dus kijk daar eens goed naar..
[

Ontlasting ziet er tot nu toe alrijd goed uit. Nog nooit witte slierten of klonten gezien in de bak. Zal der is beter op letten
 
Oké, kan het niet zijn dat ze elkaar opjagen en zichzelf door de stress gaan afzonderen? Kunnen ze ook van overlijden. Wel goed dat ze nog eten.

Af en toe zie ik ze wel eens vechten maar volgens mij hoort dat af en toe. Zijn territoriale beesten. Kan geen kwaad. Ik heb vrienden die exact de zelfde bak hebben met zelfde vissen en die heeft dit probleem niet. Enige verschil is dat hij 2 fx6 pompen heeft en ik 2 pompen met iets minder liter per uur
16AC72CC-76FC-4337-AD41-53E25DB61C40.jpeg
 
Nee denk dat die pompen wel goed zijn anders had je het wel aan je waterwaarden gezien. Nou afwachten dan. Hopelijk overlijdt er geen een meer en anders onderzoeken.
 

Terug
Bovenaan