Wat is er nieuw

Knoflook zin of onzin?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ellen11
  • Startdatum Startdatum
E

Ellen11

Guest
Ik hoor en lees regelmatig iets over het geven van knoflook. Maar echt duidelijk wordt het mij niet. Kan iemand mij vertellen waarom dit gegeven wordt? En wie heeft hier ervaringen mee?

Ik las net in een ander topic ook iets over voer met knoflook. Ik zou niet weten wat de meerwaarde is en hoor dat ook graag. In de Experts Uitgedaagd loopt nu een topic over voer en de samenstelling.

Knoflook heeft een remmende werking op parasieten die vooral in de darmen leven

Knoflook wordt toegevoegd om het voer aantrekkelijk te maken voor de vis. Net als fenugreek, curcuma, curry.

Knoflookpoeder
Knoflookpoeder valt gewoon te kopen in de meeste supermarkten. Het poeder is uitermate geschikt voor het lokken van grote brasems. Net als bij veel geur-en smaakstoffen dient er zuinig mee te worden omgesprongen. Bij een voerhoeveelheid van 1 kilo voegen we ongeveer 15 gram knoflookpoeder. Ik durf te wedden dat de grote brasems uw voer weten te vinden.

Fenugrec
De zaden hebben een sterke geur en een bittere smaak.
Het bevorderd de eetlust van grote vis (waaronder de karper-achtigen) en is ook bindend.
Voedingswaarde : Het heeft van zichzelf geen of nauwelijks voedingswaarde maar werkt spijsverteringbevorderend.
Kan tot maximaal 5 % worden toegevoegd aan een vijvervoer en 10 % voor voer geschikt voor stromend water.

Currypoeder
In combinatie met curcumapoeder een goede additief voor voorn in vijver en niet stromende kanalen.
Curry trekt vooral kleine vis. Het is ook uitermate geschikt om je maden een smaakje mee te geven. Een theelepel aan je maden toevoegen en ze gaan heerlijk ruiken. Meest geschikt voor voorns.

Zie ook Het snoekje

uit de link:

Knoflookpoeder
Knoflookpoeder valt gewoon te kopen in de meeste supermarkten. Het poeder is uitermate geschikt voor het lokken van grote brasems. Net als bij veel geur-en smaakstoffen dient er zuinig mee te worden omgesprongen. Bij een voerhoeveelheid van 1 kilo voegen we ongeveer 15 gram knoflookpoeder. Ik durf te wedden dat de grote brasems uw voer weten te vinden.

Laat ik nou geen Brasems in de bak hebben zitten😉.

deze link zocht ik
Maar bij mijn vissen zit het er sinds vandaag in, maar ze gaan sowieso als een malle af op voer..

Tuinkabouter, dank je voor de link. Ik maak uit de tekst op dat het wel degelijk helpt, als ik het goed begrepen heb. Nu ben ik nog wel benieuwd naar de ervaringen van medeforumleden.
Als ik het goed begrijp kan ik mijn guppen verse knoflook geven in zeer kleine stukjes? En hoe vaak? Ik heb in mijn aquarium ook nog grote japonica garnalen. Ik weet niet of deze dieren het ook lusten. Deze garnalen zijn erg snel met voer pakken wat op de bodem terecht komt zodat mijn guppen er niet meer bij kunnen.

Ik gebruik een extract van RODE knoflook als slakkendoder ( incl. eitjes) op mijn Hosta's.... werkt echt heel erg goed (als het niet regent) en de diverse vogels komen elke dag de dode slakken, zowel de naaktslakken als de huisjesslakken opvreten, schijnen die met knoflook wel erg lekker te vinden! Vooral eksters zijn er dol op.

Rode knoflook is bij mij niet bekend. Ik ken alleen de verse witte uit de winkel. Als het slakken doodt, is het dan wel goed voor appelslakken en/of andere sierslakken in je aquarium?

Die uit de winkel is in de meerderheid van de gevallen nu net geen verse, maar gedroogde knoflook.

In het experiment uit de link van Tuinkabouter wordt gesproken over fijngehakte knoflook. Dus denk ik gewoon de knoflook uit een netje van de super. Iedereen dank voor het meedenken. Maar veel meer dan aan het begin van mijn vraag weet ik nog niet.
Ik ben zo ontzettend benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Je kan ook verse knoflook kopen in de winkel 😛
Maar ik heb knoflook poeder door me voer gedaan en me vissen lijken het nog gretiger te eten.

Maar je zou als proef wat knoflook poeder door je voer mengen en kijken hoe je vissen reageren

Volgens mij - maar dat zou ik even moeten nakijken - zitten er in de Tanganyika-vlokken bij ons ook knoflook toegevoegd. Als ikme niet vergis gaat het om een paar procent.

Knoflookpoeder heb ik zelf geen ervaring.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan