Knop in de Nymphaea gardneriana


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Er zit een knop in de Nymphaea gardneriana en die zit tegen de dekruit. Wat is het handigst om te doen? Of het beste eigenlijk. De ruit er tijdelijk af halen of het waterniveau verlagen? Zou zonde zijn als ik dit verpest, ben heel blij met deze knop en heel nieuwsgierig!
IMG_20201207_180446.jpg
 
Waterniveau verlagen heeft geen zin besef ik nu. Het ding steekt uit het water en drijft niet dus verlagen zal geen verschil maken, haha!
 
Leuk! Erg benieuwd naar de kleur en geur! Mijn kikkerbeet heeft vaak bloemetjes en deze moeten wel echt onder de dekruit uit, anders zijn ze heel snel week. Heb je een mogelijkheid dedekruit iets te verplaatsen dat hij vrij de ruimte in kan groeien?
 
Heb al zitten schuiven. Hij zou dan uitsteken aan de voorkant en dan steekt de bloem naar achter, onder de lamp uit, terwijl hij juist naar de lamp toebewoog. Ik denk dat ik zolang de dekruit er maar afhaal. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Een Nymphaea garderiana bloeit boven water. Wij schelden ze, in het wild, meestal uit als waterlelies. Dan zie je ze ook wel in de sloten en beekjes met bloemen, altijd boven water. Er zij nogal wat soorten van Nymphaeas die ook allemaal weer verschillen bloemen kunnen hebben. Meestal worden Nymphaeas kort en compact gehouden, ook deze kleinere waterlelie, maar als je de bloem wilt behouden of vaker bloemen wil zien dan moet ze ook drijvende bladeren hebben. Bodemvoeding licht en CO2 zijn ook gewenst om mooie planten te krijgen. Maar ze hebben een erg grote tolerantie. Ooit heb ik deze plant ook gehad toen zag je ze eigenlijk nog niet zoveel. Nu zie ik ze wel vaker aangeboden, soms ook alleen onder de naam Santarem. Bij mij was toen heel opvallend dat de bovenwater drijvende bladeren er anders uitzagen als onderwater. Bovenwater vaker veel groener terwijl onder water ze meer roodachtig waren.

 
Zonder echte springers zou het prima even zonder dekruit moeten kunnen denk ik. leuke plant en als ik google dan is die hier niet of amper te koop.
 
Een Nymphaea garderiana bloeit boven water. Wij schelden ze, in het wild, meestal uit als waterlelies. Dan zie je ze ook wel in de sloten en beekjes met bloemen, altijd boven water. Er zij nogal wat soorten van Nymphaeas die ook allemaal weer verschillen bloemen kunnen hebben. Meestal worden Nymphaeas kort en compact gehouden, ook deze kleinere waterlelie, maar als je de bloem wilt behouden of vaker bloemen wil zien dan moet ze ook drijvende bladeren hebben. Bodemvoeding licht en CO2 zijn ook gewenst om mooie planten te krijgen. Maar ze hebben een erg grote tolerantie. Ooit heb ik deze plant ook gehad toen zag je ze eigenlijk nog niet zoveel. Nu zie ik ze wel vaker aangeboden, soms ook alleen onder de naam Santarem. Bij mij was toen heel opvallend dat de bovenwater drijvende bladeren er anders uitzagen als onderwater. Bovenwater vaker veel groener terwijl onder water ze meer roodachtig waren.

Klopt helemaal Ben, de drijfbladeren zien er heel anders uit inderdaad. Bij mij bleef hij ook compact, totdat de N. stellata die ernaast staan naar het oppervlak ging, toen kreeg de gardneriana minder licht en ging hij ook drijfbladeren maken. Ik heb kleibolletjes en osmocote pilllen in de bodem, een dubbele dosis complete van aquariumbemesting.nl en geen CO2.

Zonder echte springers zou het prima even zonder dekruit moeten kunnen denk ik. leuke plant en als ik google dan is die hier niet of amper te koop.

Ik neem de gok gewoon, ik hoop dat de drijfbladeren de neiging tot springen een beetje onderdrukken. En Heterandria formosa is toch al niet zo springerig gelukkig.
En de planten zijn inderdaad nog niet veel te koop. Als ze bij mij echt uit de bak gaan puilen kan ik misschien ook wel wat verkopen. Nu vind ik het nog veel te leuk, zo vol. :)
 
En inmiddels zit er nog een knop in de Nymphaea. :D
 
Gaat prima met de planten. Ik denk erover na om er een paar te verkopen, want ze staan nu tot aan de voorruit! Zijn er mensen hier die interesse hebben eventueel? Zo ja, zet ik een draadje in het aanbod forum.

Edit: Ik doe het gewoon, zie het aanbod forum. :)

IMG_20210127_194328.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan