Wat is er nieuw

Knutsel project vijver filter

Fabels

New member
Lid geworden
28 juli 2025
Leeftijd
37
Hi,

Wie o wie kan mij helpen met out of the box te denken?

In mijn vijver wil ik een ibc plaatsen en vullen met substraat, zand en puin. Mijn aanvankelijke idee was om het water top down door het substraat te laten filteren en dan via de opening onderin de ibc uit te laten stromen. Echter realiseerde ik me dat dit niet zal werken wegens de waterdruk en het feit dat dit systeem vertrouwt op zwaartekracht.

Nu is mijn idee om in de "kelderruimte" onderin de ibc via een slang met een pomp het water uit de ibc te zuigen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling en heeft iemand enig idee wat voor pomp ik hier voor nodig heb?

Alvast bedankt!

Nu heb ik gelezen dat een aanzuigpomp een andere belasting krijgt op de lagers dan een pomp om weg te pompen?

Waarom zou het niet werken? Ik heb ooit een blauwe ton omgebouwd naar vijverfilter.
Onderin de ton een buizensysteem gemaakt met bochten en stukken pvc, daar een einddop op en overal gaten ingeboord.
De buis met een bocht naar bovenin de ton, bovenin open laten als overloop,, en op een 30 cm vd bodem een t stuk met een uitloop naar buiten, in de vijver. Doordat je die buis open laat aan de bovenzijde komt het water vanzelf in de stijgbuis omhoog.
Bovenaan het water inpompen met een aparte opening. Ton vullen met onderin grind, en filterschuim om het water doorheen te laten lopen.
Heeft zo jarenlang mijn vijver schoon gehouden.

Staan ook wel voorbeelden op YT. Hier eentje, kun je ongeveer zien wat ik bedoel. Maar een IBC bak is wel erg royaal. Heb je zo’n grote vijver?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Fozzy!

De IBC is vrij royaal, maar omdat ik er een natuurlijke filter (heliophyten filter) van wil maken heb ik meer volume nodig dan wanneer ik door matten laat filteren.

Ik heb er een foto bij gedaan om een idee te geven. In het smalle deel onderaan de foto wil ik de ibc plaatsen.

Ik wil de lelijke vijver een meer natuurlijke aankleding geven met stenen en dus ook de lelijke filterbak weghalen zodat we daar een vlonder kunnen aanleggen

Bijlagen

• 20250627_102317.jpg
    20250627_102317.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 13
Ik had geen ibc bak maar wel een vergelijkbare blauwe palletbak. Daarin een x aantal kratten opgestapeld met hierin filtermateriaal. Op deze manier krijg je het idee van een triclkle filter via het gat in de bodem liep het water naar de vijver. het was een perfect filtersysteem met altijd helder water.

En bij jullie beiden stond de filter onder water met de outflow?

Wat je het beste kan doen is mijn jarenlange ervaring:
Zorg voor ervoor dat je het water via de onderkant naar binnen pompt vanuit de vijver.
Zorg voor een holle ruimte onderin van +/-10cm hoog over de hele oppervlakte van het ibc vat dus leg bijvoorbeeld een paar straatklinkers onderin met daarop een fijnmazig rooster. Zorg dat het rooster voldoende draagvermogen heeft.
Vul het ibc vat met filtermateriaal (filtersubstraat) werkt het beste maar is redelijk prijzig maar je kan het maar 1 x goed doen. Ik zou er geen puin in doen je weet nooit welke schadelijke stoffen dit aan het water afgeeft.
Ik ben ook geen fan van lava omdat er veel ijzer in zit en dan krijg je ook weer problemen onderandere alg.
Vul het vat tot zo'n 20a25 cm onder de bovenkant met filtermateriaal minder kan ook meer zeker niet. Je kan nu 1 of meerdere overlopen maken net onder de rand. Zodat er ongeveer 20 cm water boven het filtermateriaal zit. Dit is een zogenaamde stille ruimte waar het laatste vuil bezinkt. Het grootste vuil blijft onder het rooster hangen en het middelmatige vuil tussen het filtermateriaal. De afvalstoffen zullen door de bacteriën worden verwerkt die zich in het filtermateriaal zullen gaan nestelen en vermenigvuldigen.
Je moet ervoor zorgen dat het water zich gelijkmatig kan verdelen als het de ibc binnenkomt. Ook zul je aan de onderkant een afvoer moeten maken zodat je 1x per maand zou ik zeggen het vat kan spoelen en het vuil wag kan laten gaan. (Mijn filters zitten allemaal op het riool aangesloten geen gedoe met slangen en rommel)
Bij voorkeur een ingaande leiding met een minimale diameter can 50mm alles hogedruk pvc en goed lijmen.
Ik zou ook altijd minimaal 2 uitlopen maken terug naar de vijver.
Als foto heb ik ff vlug een tekening op mijn telefoon in elkaar geflanst ik hoop dat je er wat mee kunt.
Screenshot_20250728_183621_Samsung Notes.jpg

Mijn filterbak stond boven het waternivo van de vijver
Mijn filters staan ook allemaal boven waterniveau.
Wel ga ik in de toekomst mits ik wat ga veranderen de filters gedeeltelijk onder waterniveau plaatsen maar mijn vijver is 80cm boven de grond en strak tegen de schuur dus dat is hier makkelijk te realiseren. Als je een vijver hebt op maaiveld hoogte zou i het filtersysteem altijd boven waterniveau plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan