Knutselen aan de Fluval FX6 van mechanisch biologisch naar biologisch of toch sump? on-/zin van media


Dacht dat ik deze fotos niet meer had, maar kwam ze net weer tegen: Afvoer in mijn JBL401 van een paar jaar geleden.
Dit werkt super, echter het probleem was dat de pot geen ondersteuning had om op te staan en had toen 2 balkjes waar hij op stond.
Dit heb ik dus met de JBL901 anders gedaan en laat zien dat een eerste ontwerp niet altijd een eindstation is.
Heb daar gelukkig wel iemand anders blij mee kunnen maken.

Daarnaast zie je mijn inline Eheim Jager buis om het warme water beter te mengen door de bak heen die zit nog op een JBL402 maar wordt binnenkort overgezet naar mijn JBL901Gravelvac.
Voor de 901Gravelvac moet ik nog een schuin vlak maken voor het bovenste mandje maar heb nog even geen inspiratie. Het geribbelde vlak was voor grof filter mandjes en heb ik open gewerkt. Ik merkte al eerder dat hier veel zand en vuil op blijft liggen wat ik dus niet in een emmer kan afvoeren, zeven en terug de bak in kan kiepen. Is een kleine uitdaging maar gaat wel lukken.

Als laatste wil ik ook nog eens proberen een inline zeef filter te bouwen. De zeef filters zie ik wel bij vijverfilters maar niet voor binnen maar zie daar ophoping van vuil boven de zeef in de open lucht. Als ik dit inline kan knutselen is dit ook iets als een voorfilter tussen een herbie en een sump. Lijkt me leuk om eens in te verdiepen of dit lukt en zou ik later naar een 60L sump over kunnen stappen dat is veel groter als de 17L van de FX6 wat ik nu heb.
Heb hier weinig haast mee maar zie met name de mechanische filtering in een sump nog wel iets wat me weerhoud om "even" over te stappen.

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • DSC03255.JPG
    DSC03255.JPG
    128.5 KB · Weergaven: 67
  • DSC03254.JPG
    DSC03254.JPG
    138.2 KB · Weergaven: 63
  • DSC03253.JPG
    DSC03253.JPG
    124 KB · Weergaven: 67
  • DSC03243.JPG
    DSC03243.JPG
    166.9 KB · Weergaven: 69
  • DSC03505.JPG
    DSC03505.JPG
    186.3 KB · Weergaven: 68
Hahaha prachtig! Een uit de keuken geplukte gootsteenafvoer erin verwerkt en dan met 15 slangstukjes en klemmetjes het water omleiden. šŸ˜‚ Ik hou van deze creativiteit. En ik zou zelf soms ook meer willen knutselen! Ik ben alleen niet zo handig dat ik met het (beperkte) aanbod van een dierenwinkel/tuincentrum/bouwmarkt veel bijzonders gedaan krijg. De onderdelen bijvoorbeeld waarmee jij die afvoeren vastgemaakt hebt (zowel de oude als die van de E902), al sla je me dood waar je die vindt, hoe te monteren etc...
 
Bijna alles heb ik van de Praxis of bij een vijverwinkel vandaan. Gootsteenafvoer komt uit een camperwasbak van DeWit in Scheindel.
Soms duurt het wel even voordat ik een oplossing heb gevonden hoor. Vooral nu met de lockdown is het best lastig om effe iets in elkaar te passen dus sommige dingen moeten gewoon even wachten.

Vanaf de pc de onderdelen bestellen is geen doen je moet ze echt in elkaar schuiven om te zien of alles lekker past. Kwa gereedschap gebruik ik hoofdzakelijk schilderstape, ijzerzaag, schuurlinnen en een schuurbandje en soms een gatenzaag en wat houtboren. Met schuim snijden een regelbare voeding en constantaandraad maar hele dunne staalkabel wordt ook heet werkt super.

Leuk is wel dat de oplossingen nog best simpel zijn maar het duurt even tot het idee er is hoe simpeler hoe beter.
Ik zie de laatste tijd ook steeds meer HMF sump ideeen die zijn super simpel qua opzet.
 

Terug
Bovenaan