Wat is er nieuw

Koekieboe's 100x50x50

Koekieboe

Well-known member
Lid geworden
27 november 2025
Goed, om maar vast voorbereid te zijn op een start-to-finish fotoalbum, maak ik 'm vast aan nu de bak er eindelijk is.
Foto1.jpg
Foto2.jpg

Wat hebben we dan?
Oase scaperline 100 (x50x50) in 't zwart. Daarboven hangt een Skylight Hyperspot FL en in de kast staat een Eheim 5e 600T, gevuld met grove/fijne spons, Seachem Matrix en filterwatten. De laatste mooi van Marktplaats gehaald waardoor er wat extra budget naar de lamp kon. Inmiddels heb ik het gros aan scharen/pincetten/maatbekers/raggertjes/etc wel voor onderhoud en zo liggen. Ik heb een zak Tropica substrate liggen en een paar zakken Tropica soil, alswel een zak ADA la plata sand. Via een of andere Duitse webshop vanmorgen vast de main stones (Frodo stone) besteld, de opvulling was daar uitverkocht dus haal ik elders nog wel zodra ik weet welke kleurtint ik precies heb. O en ik moet de CO2 fles nog, maar die haal ik tegen de tijd dat we gaan indraaien wel bij de gasboer.
Idee is richting Brazilian style, maar pin me er niet op vast. Plantenbestand voornamelijk groen, met hier en daar wat kleur voor 't contrast.

Wat voor vis erin komt?
Nou, tot vanmorgen lag er een blikje tonijn in, gewoon om even m'n schoonvader te sarren. Maar vooralsnog denk ik aan grotere scholen van nanovisjes, corydoras pygmeus, sundadanio axelrodi, otocinclus afinis - zulks. Ook dat is nog niet in beton gegoten, maar dat is dan ook dierenmishandeling.

PS de slingers zijn niet om te vieren dat de bak er eindelijk is na 3 maanden, maar wegens zoonlief die jarig was en wij ben lui dus 't hangt er nog steeds na een week. :DD

Mooie bak en alvast veel plezier ermee.

De stenen zijn zojuist verzonden. Het zijn er maar 12, maar toch moest dat in 3 verschillende dozen :DD Mij best, betaal nog steeds alleen de 15 euro verzendkosten.

Ja maar een flinke steen kan wat wegen hoor.

O jazeker. Bij de ene LFS betaal je per kilo, bij de ander per stuk, dus dat is wat lastig vergelijken tot je ze in huis hebt en kunt wegen. Obv gemiddelde prijs per kilo, gok ik dat ik rond de 35-40 kilo gekocht heb. Maar ik krijg de rest straks, dus dan zal ik eens wegen. Mij ook prima als t veel minder blijkt, zolang ze maar op formaat zijn, anders vul ik deze bak nooit 😆

Mooie lampen heb je erboven. Ik had Skylight boven mn terraria hangen. Komt best wat licht af… mag ook wel voor die centen…

Dankjewel Fozzy! Tekort aan Watt/lumen zal deze niet gauw hebben nee, maar ik heb 'm bovenal voor de schittering gekocht. En gezien de bank aan de andere kant van de kamer er tegenover staat, wilde ik ook iets dat gagarandeerd geen hinder geeft als je die kant op kijkt. Je moet er echt recht onder hangen wil je last hebben van deze spots. Los van 't feit dat het ook een mooi afgewerkte lamp is inderdaad.

Stenen zijn er ook inmiddels!
WhatsApp Image 2026-02-27 at 16.34.08.jpeg

Tegen mijn eerdere belofte in, nog niet gewogen. De eerste doos had een '10+ kilo' icoontje en de andere allebei een 20+, dus ik geloof wel dat ik waar voor m'n geld heb op dat vlak haha.

Vandaag eens rustig gekeken wat de 'face' gaat worden van elke steen. Heel ruw compositiewerk gedaan maar nog niets gelijmd / definitiefs. Even gekeken welke aquariumzaken nog Frodo stone in stock hebben, maar 't lijkt praktisch overal uitverkocht. Zojuist nog maar 30 kilo bijbesteld bij GreenAqua en aangegeven dat ik graag kleinere stenen heb. We gaan 't zien, anders hebben we altijd nog de hamer en beitel. Als die bups binnen is gaan we aan 't definitievere scape-werk.

Dat zijn flinke stenen inderdaad.

Yep, de grootste zijn zo'n 30-35cm lang. Ik wil net onder 't wateroppervlak uitkomen met het hoogste punt, dus dat komt aardig uit. Die linksboven is behoorlijk plat en vierkant, dus ik denk dat ik die hoofdelijk als opstapje ga gebruiken om die hoogte te bereiken. En de rest moet zich vanaf daar vormen.

Vissen moodboard 2.jpg

Vandaag even naar Diebo geweest met de zoon, vast wat inspiratie opdoen (en stille hoop hebben dat ze daar Frodo Stone hadden maar unfortunately peanutbutter). Niet dat ze daar per se deze smaken hadden, maar het leidde tot een aantal moodboards waarvan deze mijn favoriet is.

Van links naar rechts en boven naar beneden:
Celestichthys margaritatus (Galaxy rasbora)
Tanichthys albonubes Longfin (Chinese danio)
Koi plakat betta
Sundadanio Axelrodi
Corydoras pygmeus
Otocinclus cocama
Medaka miyuki lamé black
Centromochlus perugiae
Japonica garnalen
Neocaridina jade garnalen

De galaxies heb ik eerder gehad, jaren terug toen ik nog aan de andere kant van 't land woonde.
Betta's heb ik eerder gehad, evenals de sundadanio's, medaka's, japonica en (jade) garnaaltjes. De chinese danio's, deze specifieke otocinclus en de centromochlus zouden nieuw zijn. De centromochlus moet eigenlijk net ietsje warmer dan ik voor ogen had, dus als iemand weet wat de rek is qua temp (volgens Verduijn en Aquainfo 25-28 graden) hoor ik graag.

Ik zie dat je Medaka miyuki lamé black in je lijstje hebt staan. Ik ben toevallig op zoek geweest de laatste week naar Sapphire Lame Medaka, die lijken heel veel op die foto die jij post.
Ik heb ze gevonden in Duitsland bij getschrimp.de, met behulp van een forumlid. Daar hadden ze veel meer varianten beschikbaar dan hier in de LFS.
Ik heb uiteindelijk een andere variant bestelt die ook heel mooi is vanaf de zijkant omdat ik ze in een aquarium wil houden ipv een vijver.
Misschien dat ik die Sapphire Lame medaka in de toekomst nog buiten ga doen.

Galaxy rasbora´s heb ik een aantal jaar geleden gehad en daarmee moet je wel echt met je neus tegen het aquarium zitten wil je de vissen en de kleurpatronen goed kunnen zien. Ze zijn inderdaad wel heel mooi als ze opgekleurd zijn, en een appart visje. Ze waren bij mij alleen verrassend genoeg het vervelendste van de bak in de zin dat ze andere vissen verveelde en lastig vielen.

Ik zie dat je Medaka miyuki lamé black in je lijstje hebt staan. Ik ben toevallig op zoek geweest de laatste week naar Sapphire Lame Medaka, die lijken heel veel op die foto die jij post.
Ik heb ze gevonden in Duitsland bij getschrimp.de, met behulp van een forumlid. Daar hadden ze veel meer varianten beschikbaar dan hier in de LFS.
Ik heb uiteindelijk een andere variant bestelt die ook heel mooi is vanaf de zijkant omdat ik ze in een aquarium wil houden ipv een vijver.
Misschien dat ik die Sapphire Lame medaka in de toekomst nog buiten ga doen.

Galaxy rasbora´s heb ik een aantal jaar geleden gehad en daarmee moet je wel echt met je neus tegen het aquarium zitten wil je de vissen en de kleurpatronen goed kunnen zien. Ze zijn inderdaad wel heel mooi als ze opgekleurd zijn, en een appart visje. Ze waren bij mij alleen verrassend genoeg het vervelendste van de bak in de zin dat ze andere vissen verveelde en lastig vielen.
Dank voor de tip, ik zal getshrimp even bookmarken. Ben niet per se gebonden op deze subsoort, maar zwart met een schittertje is wel mooi, dus was al benieuwd wat ik tzt ga vinden.
Rasbora's heb ik nooit gedoe mee gehad, interessant om te lezen dat ze bij jou vervelend waren. Meestal zijn ze eerder aan de schuwe kant. Had je ze wellicht met drukkere vissen ofzo?

Ik had ze in een grote gezelschapsbak van 180 bij 50 bij 50, samen met van alles:
- een betta
- een aantal dario dario
- corydora habrosus
- boraras briggitae
- cardinaal tetras
- aphyosemion australe
-pseudomugil gertrudae
-garnalen

Ik was huiverig dat de betta de dario's of de aphyosemion aggressief zouden kunnen zijn naar anderen. Van de betta of dario's heb ik nooit enige agressie gezien naar anderen, Ze zullen vast wel eens een babygarnal hebben gegeten. De Aphyosymon was ook heel vredelievend naar anderen, behalve dat ze alles op aten wat in hun bek paste. volgens mij ben ik zo mijn briggitae langzaamaan verloren.
De tetra's en galaxy rasbora's waren de enige die andere vissen lastig vielen; in de vin bijten, wegjagen of een beetje bullebkken.

Laatst bewerkt:
Interessant ja, je zou eerder bully behaviour van de betta/dario's verwachten. Kardinaaltjes heb ik ook gehad, erg vredelievend ook normaliter. Ik zal de galaxies in ieder geval niet als eerste erin doen dan - misschien als ze in een bestaand territorium worden gezet dat ze zich eerder gedragen.

Interessant ja, je zou eerder bully behaviour van de betta/dario's verwachten. Kardinaaltjes heb ik ook gehad, erg vredelievend ook normaliter. Ik zal de galaxies in ieder geval niet als eerste erin doen dan - misschien als ze in een bestaand territorium worden gezet dat ze zich eerder gedragen.

Inderdaad! Grappig dat je ook vaak verschillende ervaringen en verhalen leest. Misschien was mijn ervaring een unicum, wie weet!
Mijn Betta was bijvoorbeeld totaal anders dan wat ik had gelezen over betta's en dus verwachtte. Nooit een andere vis lastig gevallen, aangevallen of weggejaagd. Als hij een nieuwe vis zag in de bak was hij 3 seconden geinteresseerd en dan zwom hij weer verder. Hij zwom ook altijd expres naar de instroom en lanceerde zich dan in de stroming, dan kon hij de hele lengte van het aquarium doorsurfen langs de ruit.
Dan zwom hij uit de stroming rustig weer de hele weg terug om het nog een keer te doen.

Hahaha, dan waren onze betta's denk ik familie van elkaar ofzo, die van mij was precies zo. De eerste althans. De tweede viel nooit iemand lastig maar vond de uitstroom nooit zo heel interessant.

WhatsApp Image 2026-03-05 at 12.50.13.jpeg

En daar zijn dan ook de laatste stenen. De meneren en mevrouwen van GreenAqua had ik gevraagd om de kleinere stenen, had ze foto gestuurd van wat ik al had zodat ze daar rekening mee konden houden. En dat hebben ze gedaan, echt heel blij met deze selectie. Zelfs aardig wat nano stukken, die momenteel tot en met de leverancier in Europa zijn uitverkocht overal lijkt het. Ook het gruis wordt niet weggegooid, daarom zit 't in een bakje. Altijd handig voor detailing, of verbergen van lijm. Van 't weekend maar eens een dojo in elkaar knutselen en dan kan 't scapen beginnen.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-02-27 at 16.34.08.jpeg
    WhatsApp Image 2026-02-27 at 16.34.08.jpeg
    238.1 KB · Weergaven: 3
Veel succes met de stenen.

T ben nog nie af maar aardig opgeschoten vandaag. K ga mogelijk die vierkantig ogende steen bovenin t midden eruit halen, die oogt raar op de foto maar staat best fraai in t echt.

Die knoepert links daarvan is gelijmd op de stenen eronder, dat laat ik vannacht uitdrogen en dan kan ik morgen vast weer verder.
1000074187.jpg

T ben nog nie af maar aardig opgeschoten vandaag. K ga mogelijk die vierkantig ogende steen bovenin t midden eruit halen, die oogt raar op de foto maar staat best fraai in t echt.

Die knoepert links daarvan is gelijmd op de stenen eronder, dat laat ik vannacht uitdrogen en dan kan ik morgen vast weer verder.
Bekijk bijlage 395255
Mooie compositie zo! Het lijkt zo of het een Malawi of Tanganyika aquarium gaat worden

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit, beetje topzwaar misschien, maar het zit vast goed gelijmd?

Mooie compositie zo! Het lijkt zo of het een Malawi of Tanganyika aquarium gaat worden
Dank, maar wordt zeker geen cichlide bak. Alle hoekjes en kiertjes worden gevuld met mosjes en epifyten. En natuurlijk gewone planten verder.

Ziet er mooi uit, beetje topzwaar misschien, maar het zit vast goed gelijmd?
Dank, die boog is absoluut topheavy, maar die zit goed vast met impa lijm. De rest is aardig bottomheavy, maar de grootste links zit ook gelijmd voor de zekerheid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan