koelers


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
De zomer komt er weer aan en als het er net zo een wordt als de vorige, dan wordt het weer flink afzien hier. Het was binnen in mijn appartementje toen bijna 40 graden en dat was natuurlijk niet zo lekker voor het aquarium. Hebben jullie advies voor koeling dat past binnen een studentenbudget (~50 euro of minder, eventueel tweedehands is prima)? Ik ben niet zo heel handig met elektronica dus zelf in elkaar zitten met in combinatie met water vind ik een beetje te spannend, maar misschien kunnen jullie me goede merken/modellen aanbevelen voor koelers of andere goede tips? Ik weet het model van mijn aquarium niet zeker, maar het is ongeveer ~200L met gebogen voorruit (als dat uitmaakt?).
 
Ik heb een Inbird itc308s met een jbl cooler 200
Niet technisch ofso.
 
met 50 euro is het enige (dat ook echt werkt) de verdamping verhogen. En dat doe je door de overkapping open te zetten en daar lucht overheen te blazen met ventilators. Dit kan met goedkope computer Fans bijvoorbeeld.
 
Daarom ging ik naar de kringloop en haalde daar een viertal ventilators afkomstig uit oude computers. Deze voldoen prima en kosten mij toen, ik meen, 2, 3 euro. Nu maak ik een meer geavanceerde versie maar nodig is dat niet. Met een 12 volt voeding eraan die ook vaak bij diezelfde kringloop winkels verkrijgbaar zijn ben je voorzien!
IMG_20180529_100026.jpg
 
Daarom ging ik naar de kringloop en haalde daar een viertal ventilators afkomstig uit oude computers. Deze voldoen prima en kosten mij toen, ik meen, 2, 3 euro. Nu maak ik een meer geavanceerde versie maar nodig is dat niet. Met een 12 volt voeding eraan die ook vaak bij diezelfde kringloop winkels verkrijgbaar zijn ben je voorzien!
Bekijk bijlage 299111

Hoe voorkom je dat ze niet in het water vallen?
 
Je zou er ook gewoon een een normale ventilator op kunnen zetten. Ik volg het project van Ben en vind het allemaal prachtig wat hij maakt, echter als het budget of kennis beperkend is dan is een normale ventilator met de kap open net zo effectief. Het ziet er wellicht niet zo elegant uit maar het werkt prima!

Toch zijn er nog een aantal andere dingen die je kunt doen. Wat je eigenlijk wil doen is zorgen voor zoveel mogelijk verdamping want dat is wat de koeling geeft (Evaporative coolers). Oppervlakte beweging van het water zelf zorgt ook voor meer verdamping en je kunt dus ook de uitstroom van je filter naar boven richten. Het bijplaatsen van een luchtpompje met bruissteen is ook een goed idee. Zo veel mogelijk oppervlakte agitatie bewerkstelligen en het water zal door de verdamping afkoelen. Plus dat je zorgt voor meer zuurstof in het water wat erg nodig is bij hogere temperaturen.
 
Zo veel mogelijk oppervlakte agitatie bewerkstelligen en het water zal door de verdamping afkoelen.

Maar drijf je ook weer maximaal CO2 uit, wat je eigenlijk toch juist niet wil...... En wat doet al dat vocht in huis.... En je "stookt" dus effectief je huis warmer, want dat koelt niet af door deze natte warme lucht en de draaiende ventilatoren. En bij een hogere luchtvochtigheid ervaar je het zelf weer als warmer. Dus als je water niet in de gevaren zone komt, zie ik nog steeds meer nadelen als voordelen, hoe simpel of geavanceerd uitgevoerd.

Plus dat je zorgt voor meer zuurstof in het water wat erg nodig is bij hogere temperaturen.

Dit kan ook met een Oxydator en deze heeft vele voordelen tegenover de eerder genoemde methoden, dus ik zou het zelf zeker niet met een luchtpomp doen
 
Maar drijf je ook weer maximaal CO2 uit, wat je eigenlijk toch juist niet wil...... En wat doet al dat vocht in huis.... En je "stookt" dus effectief je huis warmer, want dat koelt niet af door deze natte warme lucht en de draaiende ventilatoren. En bij een hogere luchtvochtigheid ervaar je het zelf weer als warmer. Dus als je water niet in de gevaren zone komt, zie ik nog steeds meer nadelen als voordelen, hoe simpel of geavanceerd uitgevoerd.
CO2 verdrijven is wat mij betreft alleen een argument als je ook co2 toevoegt. Bij (en ik denk dat het toch nog steeds het merendeel van de aquaria zijn) low-tech bakjes is dit wat mij betreft niet van toepassing. Co2 stabiliseert daar juist door oppervlakte beweging, de natuurlijke balans van co2 in water.

Bij verdamping stook je niet je huis warmer (wel wordt het wat vochtiger natuurlijk, lekker ventileren in huis wat je bij die hoge temperaturen toch doet neem ik aan).

Het kost veel energie om water over te laten gaan van vloeibaar naar gasvorm en die energie wordt gehaald uit warmte. De warmte is dus weg / gebruikt om water over te laten gaan naar een gas en je houdt geen restwarmte over. Dit werkt dus even anders als bij een reguliere airco waar je wel een warmteafvoer nodig hebt. Een ouderwetse methode om een kamer te koelen is bijvoorbeeld een natte handdoek in een open raam hangen. Werkt met exact hetzelfde principe.

Dit kan ook met een Oxydator en deze heeft vele voordelen tegenover de eerder genoemde methoden, dus ik zou het zelf zeker niet met een luchtpomp doen
Als je doel enkel zuurstof is ben ik het met je eens. Maar het ging hier om verkoelen en verdamping is gewoon een mooie methode hiervoor.
 
lekker ventileren in huis wat je bij die hoge temperaturen toch doet neem ik aan

Juist niet, alles pot dicht, om de warmte maximaal buiten te houden en vooral niet (zo min mogelijk) naar binnen te laten komen. Anders trek je juist bakken warmte naar binnen toe, je huis in, is mijn persoonlijke visie
 
Juist niet, alles pot dicht, om de warmte maximaal buiten te houden en vooral niet (zo min mogelijk) naar binnen te laten komen. Anders trek je juist bakken warmte naar binnen toe, je huis in, is mijn persoonlijke visie
Nouja prima :)

Maar verzin dan maar een manier om je aquarium te koelen voor onder de 50 euro waarbij je geen gebruik maakt van verdamping. Want dat is het onderwerp hier.
 
Continu verversing met koud water. (Gardena systeem en tijdelijke overloop, goed voor de planten in de tuin)
IJsflessen/koel elementen in het water leggen.
Zorgen dat de woning niet te warm wordt en dus de bak ook niet -> kan niet altijd, maar in een "normale" rijtjeswoning volgens mij prima te doen (woonkamer) heb het niet over de zolder met het platte dak
Peltier element (en) in de bak hangen
 
Bedankt voor alle advies. Er staan een heleboel goede ideeën tussen waar ik wel mee aan de slag kan.
Een luchtpompje gaat er sowieso in als de temperatuur oploopt dus dat wordt geen probleem. Ik heb CO2 aangesloten maar ik kan dat opvoeren als het nodig is. De uitstroom van het filter kan ik niet zo makkelijk aanpassen helaas maar ik zou er wel tijdelijk een tweede pompje op kunnen zetten. Koud water en ijs toevoegen heb ik vorig jaar geprobeerd maar dat was geen doen. Ik heb een hele kleine koelkast met alleen maar een vriesvakje dus ik moet er iets naast doen, anders ben ik de hele dag op en neer aan het lopen tussen de koelkast en het aquarium om maar genoeg ijs te maken.

Zorgen dat de woning niet te warm wordt en dus de bak ook niet -> kan niet altijd, maar in een "normale" rijtjeswoning volgens mij prima te doen (woonkamer) heb het niet over de zolder met het platte dak
Daar zit nou net het probleem. Mijn appartement is op de derde (bovenste) verdieping met een plat dak :p En we hebben echt de HELE dag de zon naar binnen schijnen. Grote ramen ook. Heerlijk in de winter maar erg heet in de zomer. Het enige wat we kunnen doen is de gordijnen dichthouden voor schaduw en wat ventilatoren neerzetten.

Ik ga eens kijken naar de koelingsystemen die jullie hebben aangeraden en de verdamping proberen te verhogen!
 
Continu verversing met koud water. (Gardena systeem en tijdelijke overloop, goed voor de planten in de tuin)
Yes koud water continue toevoegen.
Dat is wat ik nu doe.

Daarnaast indien nodig kap open.
Moet voldoende zijn.
Alles wat verdampt wordt automatisch op level gebracht.
Alleen loopt het bij mij niet de tuin in.
 
Luchtpompje zal een klein beetje helpen (extra verdamping).
Extra waterpompje genereert juist extra warmte, tenzij je er misschien echt aanzienlijk meer waterbeweging mee weet te realiseren (extra verdamping)
Continue koud water toevoegen kan maar is erg inefficient.
-Juist door het langzaam toevoegen, zal het al behoorlijk voorverwarmd worden en heb je niet het voordeel dat je de kou uit de diepe leidingen in je aquarium krijgt.
-Juist door het continu toevoegen, spoel je je ook veel van je net toegevoegde koude water weg. Beter is dus eerst 50% van het warme water eruit, dan weer 50% koud water erin. Als dit een te grote temperatuurschok oplevert kun je natuurlijk ook 10 of 20% doen.

IJs uit de diepvries of water uit de koelkast: niet aan beginnen, effect is verwaarloosbaar en niet de moeite waard.

Het beste werkt simpelweg:
-Verlichting uit
-Verdamping verhogen (ventilatoren, lichtkap open)
-Kamertemperatuur omlaag
-Extra waterverversing (tijdelijk effect)
 
Ligt er natuurlijk aan waar het koude water in het aquarium komt en waar het warme water weer weg gaat.

Bij mij komt koud rechts boven het aquarium in van 1200l.
Links is de overloop naar het bioloog en komt ook links het bioloog in daar is nog eens 200l.
Rechts in het bioloog is de overloop naar het riool.


Dus het koude water is echt al weer warm tegen de tijd dat het weg loopt naar het riool.
Het moet door een 1400l stromen voor het weg is.

Daarnaast stijgt warmte maw het juist toegevoegde water wat iets koeler is zakt in het aquarium omlaag en gaat dus niet direct naar de overloop.

Water wat mijn aquarium in stroomt is 11 graden.
De rest van het aquarium nu minimaal 28.5 maar zal in de zomer iets warmer zijn.
 
Dus het koude water is echt al weer warm tegen de tijd dat het weg loopt naar het riool.
Het moet door een 1400l stromen voor het weg is.
En dat is precies wat ik bedoel. Dan gaat het dus fout (nouja, minder goed). Je wilt juist niet dat koud en warm vermengen. Je bent dan 'lauw' water aan het afvoeren, terwijl je eigenlijk warm water wilt afvoeren.

Daarnaast stijgt warmte maw het juist toegevoegde water wat iets koeler is zakt in het aquarium omlaag en gaat dus niet direct naar de overloop.
Bij mij is een dergelijk effect er niet, vanwege de filtratie. Lijkt me ook niet wenselijk want dat geeft aan dat de flow minimaal is.
 
Continu verversing met koud water. (Gardena systeem en tijdelijke overloop, goed voor de planten in de tuin)
IJsflessen/koel elementen in het water leggen.
Zorgen dat de woning niet te warm wordt en dus de bak ook niet -> kan niet altijd, maar in een "normale" rijtjeswoning volgens mij prima te doen (woonkamer) heb het niet over de zolder met het platte dak
Peltier element (en) in de bak hangen

Continu verversing is niet voor iedereen mogelijk en om te werken met het peltier principe kan je iets kopen en ook is het mogelijk om zelf iets te bouwen maar alleen zo'n element, zo'n klein computer peltier element, kost al rond de 50 euro! Nog afgezien van de rest die je ook nodig bent. Dus denkelijk is voor Ts ventilator koeling het meest interessant.
 

Terug
Bovenaan