Wat is er nieuw

Koeling inheems

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThaiFisherman
  • Startdatum Startdatum
T

ThaiFisherman

Guest
Beste mensen,

Ik heb hier een bak met opgroeiende baasje, snoekbaars en kwabaal staan van 160x70x70 met het oog op de waarschijnlijk warme dagen die er aan zitten te komen wou ik deze bak koelen.
Het grote aquarium waar ze zullen uitgroeien heeft een echte koeler en is vele malen groter.
Maar voor nu wil ik het even snel en goedkoop oplossen.
Ik had daarvoor 2 idee�n namelijk:
Hey aquarium wordt gefilterd door 2 potfilters (JBL CristalProfi) en ik heb nog een koelkast staan welke niet meer gebruikte wordt.
Zou ik een van de 2 filters in de koelkast kunnen plaatsen?

Of optie 2 waarbij ik een tuinslang oprol in de koelkast en deze doormiddel van een pomp aquariumwater laat doorvoeren?
Wat denken jullie?

Kan allebei. De laatste oplossing heb ik ook gedaan, met de slang in de bak.

De laatste optie is beter.
Een pomp in de koelkast heeft weinig contactvlak om warmte af te geven.

Een lange slang heeft veel contactvlak. Zeker als je deze verdeeld over de planken van de koelkast.

Dus het water stoomt door 10 meter slang. Dat duurd een asrdige tijd. Dus tijd om af te koelen.

Denk aan een koelradiateur van een auto. Zit een lange leiding doorheen.

ook ik zou de 2e optie kiezen.

gat boren in de zijkant van de koelkast en daar de slang doorheen doen. en dan het gat zelf zoveel mogelijk weer dicht maken (met kit ofzoiets)

zoveel mogelijk slang in de koelkast = meer tijd en meer oppervlakte om het water te laten afkoelen.

wel even goed kijken dat je geen gat boord in een plak van de koelkast waar de apparatuur inzit.

meestal is dit de bovenkant en de achterwand geloof ik.

en mocht het water nog niet te veel afkoelen, dan zou je de slang opgerold in een emmer water of wasteiltje in de koelkast kunnen leggen

caddyladdy zei:
en mocht het water nog niet te veel afkoelen, dan zou je de slang opgerold in een emmer water of wasteiltje in de koelkast kunnen leggen

Dan vergroot je eerst de koel capaciteit door een lange slang te gebruiken.
Vervolgens maak je die weer kleiner, doordat het koeloppervlak van de emmer of tijl in de koelkast weer kleiner is.

Dus slang rechtstreeks in koelkast.

Is een koeling met CPU ventilators geen oplossing? Er zijn op Youtube diverse DIY-oplossingen te vinden. En het kost 2 keer niks.

Ben je niet handig, dan bestaan er ook commerci�le oplossingen, o.a. van JBL.

Volgens mij verbruiken die fans ook een pak minder dan een koelkast.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan