Wat is er nieuw

Kogelvissen van nilo1804

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
3,027
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Hallo allemaal, tijd voor een nieuw avontuur! :DD

Na de verhuizing ben ik gestopt met het zeewater avontuur en nu alle techniek de deur uit is én de plannen voor de nieuwe keuken zo goed als bekend zijn kan ik weer een nieuw aquarium neerzetten. Mijn oog is gevallen op een Red Sea Reefer 170, een vrij standaard zeeaquarium. Waarom een zeeaquarium als zoetwaterbak? Nou, ik heb bijna altijd zoetwater Juwel aquaria gehad, ook voor de zeewater avonturen, maar voor de bezetting die ik op het oog heb wil ik graag een bioloog. Zoetwater aquaria van een gemiddeld formaat zijn bijna nooit met bioloog, en zeeaquaria zijn vrijwel altijd uitgerust met een sump/bioloog, dus vandaar deze keuze. Ook vind ik de strakke looks (meer diepte, dikker glas, helderder glas) ook erg gaaf. Na lang wikken en wegen tussen een bak van maximaal 120x50x50 en een strakkere, kleinere bak dus uiteindelijk gegaan voor het laatste. Ik denk dat deze bak mooier uitkomt in onze niet al te ruime woonkamer.

Vandaag dus de bak opgehaald (2x rijden want het paste helaas niet in de auto...). Plannen voor de komende week zijn het inrichten van de bioloog, een opvoerpomp regelen (ik denk een regelbare tot max 2500l/uur) en starten met het toevoegen van salmiak voor de opstart. Ik twijfel nog of ik alleen de bioloog ga laten indraaien met een extra pompje of dat ik het water door de hele bak ga laten pompen.
Eerst in ieder geval nog de lektest doorstaan en de overloopbox schoonmaken, daar zitten nog veel kalk en zoutresten in. Ik denk dat ik die maar vol ga zetten met azijn, en dan van daaruit rustig de opstart in.

Ik heb geen ervaring met biologen dus ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen. Ik zou het liefst voorkomen dat er nog een glazen plaat in gekit moet worden, en ik zat er over na te denken om de grote ruimte te vullen met bioballen en tussen de gafzak en de bioballen (AquaLight Filterballen) nog wat stukken filterspons te plaatsen, jullie nog tips?


1693762947378.png
1693762959477.png


1693763147517.png
 
Laatst bewerkt:
goed dat je een bak heb gescoord.
We gaan het volgen 👌🏼
heb zelf geen ervaring met plastic bioballen ik gebruikte altijd siporax en lavastenen.
 
Leuke bak Niels en hij komt me heel bekend voor als is ie wit.
 
Ach Jes wilde juist zwart maar persoonlijk maakt het mij weinig uit en de vissen hoor ik ook niet klagen.
 
Mooie aanwinst 👍.
 
Veel plezier met je nieuwe bak!
 
Welke vissen ga je houden, dat een biologisch filter nodig is?
 
Bedankt allen!

De filtermaterialen zijn binnen; 5kg keramische pijpjes en grove blauwe filtermat, de bioballen had ik nog. Eerst heeft alles 24-48u in een emmer water gestaan om. Ook heb ik na een week lektesten de bak en sump leeggepompt. Bak bleek erg scheef te staan (5,5cm tot van waterlijn totaan glasrand voor, 6,5 achter), dus 2 stukjes plint eronder en nu staat hij zo goed als recht. In de sump was een voelbare biofilm ontstaan. Gisteravond de sump gevuld met water en het filtermateriaal en alvast laten draaien. Plan voor het indraaien is met de salmiak methode, daarvoor heb ik een bypass gemaakt in de sump met een klein opvoerpompje zodat ik alleen het filtermateriaal hoef in te draaien. Vanavond gaat de gafzak eruit en gaan de bacteriën er in (NiteOutII) samen met een blokje diepvriesvoer. Maandagmiddag gaat dan het eerste salmiak er in.


@edwin, het plan is dat er kogelvis(sen) er in gaan zwemmen, welke weet ik nog niet helemaal. Vorige week vrijdag ben ik bij De Kaaiman geweest om eens een T. schoutedeni te bekijken, die was erg mooi maar in de bak ernaast zwom een T. miurus en die was toch ook wel weer heel erg gaaf. Die miurus heb ik al eens eerder gehouden. Dat is ook de reden dat ik nu weer een kogelvis wil houden; was de leukste en meest interactieve vis die ik ooit gehouden heb. Een groepje P. palembagensis en P. abei staan ook nog op de optielijst. Het voordeel van de schoutedeni’s is dat die wél met andere vissen gehouden kunnen worden, dus vandaar dat ik daar het meest naar neig. In ieder geval moet de kogelvis de ster van de bak worden, dus eventuele medebewoners (wat bij de T. schoutedeni zou kunnen) zullen waarschijnlijk wat onopvallende bijvissen zijn (Lnummertje met een leuk patroon bijvoorbeeld).

1694323185220.png
1694323221799.png

('t Zakje rechts met pijpjes en ballen is inmiddels verplaatst naar het middelste vak, daar werd de doorstroom een stuk beter van)
 
De opstart verloopt tot nu toe redelijk voorspoedig. Zoals beschreven ben ik aan het opstarten met de salmiak methode. Ammonium heb ik nooit gemeten, maar zit nu wel volop in de nitrietpiek. Vandaag bijvoorbeeld 4.0 NO2 gemeten. Voor wie het interessant vind staat het hier wat meer beschreven Salmiakmethode opvallende waardes tijdens opstart

Verder zijn de opvoerpomp en slangen binnengekomen. Het was nogal een gedoe om de juiste koppelstukjes te vinden maar ook dat is uiteindelijk gelukt.
Dit is de controller, die staat nu op de laagste stand ingesteld om alleen in de bioloog rond te pompen. Hij zou ook met de app te verbinden moeten zijn maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
1694702311776.png

Het afdeknet was net te groot, dus die heb ik wat ingekort. Ietsjes teveel maar past nog prima zo. Ook het gaas even wat strakker gespannen:
1694702269373.png


Dit weekend de bak inrichten, hopelijk vind ik ergens nog wat mooie stenen en ik zoek er nog een takje hout bij, maar dat is voor later!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2023-09-14 at 16.27.09.mp4
    441.7 KB
Zat er bij toen ik m kocht van de vorige eigenaar. Maar ding was en is nog steeds schots en scheef, heb het nu zo recht mogelijk proberen te maken en dat is opzicht wel redelijk gelukt denk ik zo, heb jij er geen net op liggen?
 
Haha, nee ik heb er niks op want dat soort netjes is knutselwerk en dat is niks voor mij. En ja er is wel een Nemo overboord gegaan destijds maar ja dat was een domme zet van die vis.
 
Weer tijd voor een kleine update!

De bak is ingedraaid! Vorig weekend was ik van huis en heb ik niet kunnen meten, maar vorige week donderdag middag was NO2 1,0. Afgelopen Maandag was die gezakt tot zo goed als 0, maar het lijkt alsof 0,0 onhaalbaar is met de kleurstofjes van JBL. 10x verdund (met kraanwater) gaf in ieder geval dezelfde kleur als een onverdunde meting. Na het meten om 16u ammonia gedoseerd om op een waarde van 1,7 uit te komen. Als dit dan binnen 12u verwerkt is is de bak officieel ingedraaid. 15minuten later waren NH3/4 en NO2 al 0, dus het zit wel goed met het filter denk ik :DD.

Afgelopen vrijdag heb ik een kweekgroepje zwarte corydoras opgehaald, 10 stuks! De rest van de week heb ik zitten wachten op een pakketje planten en een nieuw NO2 setje, want die is bijna op. De levering was 3 dagen uitgesteld maar de planten lijken nog redelijk okey. De salvinia is echt genoeg om de gehele bak mee te bedekken en die zullen de overloop in gezogen worden denk ik, dus daar moet ik nog een draadje voor spannen.

Ook de slakkenkweek is inmiddels opgestart met 5 trossen appelslakken en 40 posthoornslakjes, over een week of 2 komen er nog 200 posthoornslakken en dan kan de kogelvis daarna ook komen.

Tot mijn verrassing hebben de corys in hun eerste nacht hier eitjes afgezet. Ik vind het heel veel, 7 anubias bladeren en ik denk enkele honderden eitjes. Deze heb ik nu verdeeld over 3 bakjes en hopelijk komt er dinsdag een portie microwormpjes binnen. Of ik het voer op tijd klaar ga hebben weet ik niet, maar het zou leuk zijn om direct te kijken of we wat van dit legsel kunnen maken. Al was dat totaal niet de bedoeling, ik heb toevallig een kweekgroepje gekocht omdat die in de buurt op marktplaats stonden😉

Vandaag maar eens de planten er in zetten en dan zullen er later deze week meer foto's volgen!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.28.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.28.jpeg
    174.1 KB · Weergaven: 66
  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.27 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.27 (1).jpeg
    433.6 KB · Weergaven: 67
  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.27.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.27.jpeg
    468.4 KB · Weergaven: 69
  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26 (2).jpeg
    308.2 KB · Weergaven: 71
  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26 (1).jpeg
    300.6 KB · Weergaven: 65
  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 07.58.26.jpeg
    202.1 KB · Weergaven: 70
Veel plezier met je nieuwe visjes en geniet ervan he 👍
 
Leuke visjes Niels en heb je ook een totaaltje van de bak want dat hebben we nog niet gezien volgens mij.
 
Net even met de plantjes aan het stoeien geweest dus nu kan er inderdaad wel even een totaaltje vanaf:
IMG_4547.jpeg

Ik ben nog niet geheel tevreden over de plantjes en de hoek rechtsachter. Ook zinkt het hout nog niet helemaal dus vandaar de mok en het emmertje:juggle:
 
Ziet er mooi uit Niels. Wat zit er op je led voor zwarte rand en welke led is dit ook alweer?
 
Thanks! AI Hydra 32, met een aluminum kap, zelfgemaakt door de vorige eigenaar.

Trouwens, ik zie net dat de corys weeeer eitjes hebben afgezet, iemand enig idee hoe lang dat door kan gaan? Ik laat deze denk ik in de bak😅
 
Je moet een bordje plaatsen met een rode rand en een ei in het midden met daardoor de bekende rode streep🤣🤣
 
WhatsApp Image 2023-10-08 at 13.58.12.jpeg

Hier nog even een fotootje van een deel van het 2de legsel van vanochtend; kunstig midden voor de propeller van de stromingspomp 1 eitje geparkeerd... Ze waren sowieso druk bezig bij die pomp dus het zal me niet verbazen als er aan de achterkant nog meer zitten:DD
 
Drukke baasjes dus die Cory's 😉.
 
Kleine update met kleine visjes!

Een deel van de corydoras eitjes is uitgekomen. Deels tot mijn vreugd want jonge visjes is altijd leuk, deels baal ik ook dat ze er nu al zijn want de entportie microwormen is nog niet binnen, dus het duurt nog wel even voor er uberhaupt een constante aanvoer van veel microwormen is... Ik hoop dat ik vandaag de kweek nog op kan starten maar dat hangt van PostNL af.

Ik zie nu enkele 10tallen kleintjes, en nog heeeel veel donkere eitjes. Toen ik het water ververste bij de eitjes waren er zo ineens poef ook daar weer enkele jongen, dus ik denk dat er nog vele bij zullen komen. Des te meer mondjes om te voeden dus. Iemand tips over wanneer de dooierzak op is en ik moet gaan voeren? Op het internet is veel info te vinden, dat weet ik, maar toch is veel info daar tegenstrijdig...

3 blaadjes met eieren had ik in de gafzak geplaats. Die heb ik er snel nog uitgevist want daar zwemmen wat jongen in die ik er natuurlijk met geen mogelijkheid meer uit krijg... Over dat deel had ik niet nagedacht. De jongen die daar in zitten zal ik ook voeren maar daar heb ik dus wat minder zicht op. De rest zit samen in een nieuw bakje waarvan net 90% van het water is ververst.

In ieder geval voor jullie ook wat (zwaar bewerkte) foto's!
WhatsApp Image 2023-10-10 at 15.50.31.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-10 at 15.50.31 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-10 at 15.50.31 (1).jpeg
    318.8 KB · Weergaven: 56
  • WhatsApp Image 2023-10-10 at 15.50.30.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-10 at 15.50.30.jpeg
    295 KB · Weergaven: 55
Wat schattig Niels maar wel jammer dat je niet precies het aantal baby s vermeld en graag worden we op de hoogte gehouden van het precieze aantal🤣

Season 2 Episode 6 GIF by Portlandia
 
Klein filmpje, deel 2 van de eitjes is ook uitgekomen, zijn helaas ook al enkele overleden maar dat lijkt me niet te voorkomen... Net ook voorzichtig wat microwormpjes gevoerd, misschien wat vroeg maar ik vind het ook maar lastig om te zien of ze er van eten, het is allemaal zo klein

 
Leuk man zoveel grut maar volgens mij kunnen ze vaak 2 dagen op de dooierzak teren maar dat zie je denk ik ook wel.
 
Leuk man zoveel grut maar volgens mij kunnen ze vaak 2 dagen op de dooierzak teren maar dat zie je denk ik ook wel.
Nou dat valt tegen ben ik bang, of ik kijk niet goed, maar we gaan het zien, de microwormen krioelen al lekker dus hopelijk gaan die de komende dagen ook tegen de zijwand opklimmen. Verder doe ik nu 2 tot 3x daags een 100% waterwissel en drijft het bakje in de sump bovenop het filtermedia om de temperatuur constant te houden
 
Zou de jonkies splitsen in b.v. 3 bakjes, 1x schimmel kan de gehele groep uitroeien en dat is vnl. de eerste paar maanden een redelijk risico
 
Begin hier wat last te krijgen van bruine aanslag op de anubias bladeren, dus licht wat teruggeschroefd en water gewisseld, NO3 was met 7,5 niet mega hoog volgens mij… Ik had nog salvinia om te drijven maar ben bang dat dat de overloop zou kunnen verstoppen dus dat durf ik niet niet aan. De pistia groeit lekker dus ik hoop dat als dat meer dekt er ook meer licht gedempt wordt.
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.39.29.jpeg

De corys groeien goed en zijn n.a.v. de tip van André in 2 bakjes verdeeld, de microwormen kweekjes gaan nog niet mega lekker heb ik het idee maar ik voer er af en toe wel wat van. De cory’s krijgen nu ook verpulverd droogvoer. In het rechthoekige bakje heb ik bijna geen uitval, in het emmertje wat meer. Ik denk dat ze dat best goed eten want heb 1-3 visjes uitval per dag, maar even afwachten hoe dat de komende dagen gaat, mogelijk teren ze nu nog op wat restenergie ofzo, ik heb niet echt een goed idee daarvan. Dat komt ook omdat ik zie ze niet echt zie eten maar het is ook zo klein allemaal dus of ze echt goed eten durf ik niet met zekerheid te zeggen, zolang ze doorleven zal het wel goed zitten denk ik dan maar.

Links een foto van 10-10, en rechts van gisteren, 5 dagen ouder en een stuk groter.
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.39.30 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.39.28.jpeg

Gisterochtend had ik ook poeder gevoerd maar pas om 17u had ik tijd om weer water te wisselen, toen ik ging kijken gingen alle jonkies bovenin het water, in beide bakjes... Dat gedrag verdween na de wissel gelukkig snel al zijn er toch een stuk of 10 overleden. Vandaag heb ik ze ook voor het eerst actief zien happen naar het voer. Ook begint 1 van de kweekjes microwormen nu echt te lopen, dat is een fijn vooruitzicht.

Tot slot nog een overzichtsfoto van alle jongen:
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.39.30.jpeg

Ik hoop over een paar weekjes de kogelvis op te kunnen halen, dat hangt er vooral vanaf wanneer ik een weekend tijd heb om hem op te halen dus dat moet vast goedkomen :DD
 
Bruinalg hoort er meestal bij Niels en ook bij bakken met weinig licht krijg je dat door veel organische belasting tov de bacteriecultuur. Trekt wel weer weg.
Die kleintjes zijn niet te tellen zeg.
 
Bruinalg hoort er meestal bij Niels en ook bij bakken met weinig licht krijg je dat door veel organische belasting tov de bacteriecultuur. Trekt wel weer weg.
Die kleintjes zijn niet te tellen zeg.
Fijn om te horen van die bruinalgen, dat scheelt weer. Het lijkt ook niet erger te worden gelukkig.

Wat betreft het tellen, dat wilde je graag toch?:pp
Ik heb wel even het emmertje geteld, dat zijn er een stuk of 107. Het bakje zit zo mega vol dat ik dat nog niet kan tellen en die schatten we daarmee op een stuk of 200:DD
 
wat leuk om te zien hoe baby corydoras eruit zien! ze zijn zo snel al haha. ga je ze allemaal houden als ze groter zijn?
 
wat leuk om te zien hoe baby corydoras eruit zien! ze zijn zo snel al haha. ga je ze allemaal houden als ze groter zijn?
Ik heb nu een groepje van 10 volwassenen, en ik zou het leuk vinden om er een paar van de eigen kweek te houden. 2 van die 10 zijn meer grijs dan zwart dus ik denk dat ik dan die 2 zal wegdoen, en dan een stuk of 5 jonkies houd. Dan wordt het groepje iets groter en heb ik nog wat op kleur geselecteerd.
De rest zal via het forum, marktplaats of misschien de LFS mogen/moeten vertrekken.

Maargoed, eerst maar eens zien hoeveel er in leven blijven en of er überhaupt 1 overblijft. Ik heb de afgelopen dagen wat meer uitval gehad. Wat wel fijn is is dat de microwormen het nu echt goed beginnen te doen dus er kan daar meer van gevoerd worden en minder gemalen droogvoer waarvan ze volgens mij niet zo heel veel eten. Uiteindelijk moeten ze ook ergens anders in uitgroeien dan in deze kleine plasticbakjes, dus daar moet ik ook nog wat voor regelen:DD
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan