Wat is er nieuw

Kom niet van alg af

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Emsj3
  • Startdatum Startdatum
E

Emsj3

Guest
hoi allemaal,

Mijn nieuwste bakje (om en nabij de 40 ltr) heeft alg, veel alg en verschillende soorten. Bruinalg, fuzz-alg (donsalg) en baardalg. Ik wordt er helemaal gek van. Misschien dat jullie iets kunnen ontdekken of adviseren. Chemische middelen wil ik het liefst vermijden.

*Mijn water test ik elke week (getest dmv druppels en door aquariumzaak op oorzaken alg) en is niks mis mee.
*Ik gebruik 100% osmose water met gh en kh plus, want de ph uit de kraan is erg hoog.
*GH rond de 6 en Kh rond 3-4.
*Heb bio CO2 van dennerle en een CO2 meter, die geeft groen met beetje blauw aan.
*ik ververs wekelijks 1/3.
*gebruik dagelijks gedoseerd plantenvoeding (profito). En er zit een voedingsbodem in.
*ik heb een extern filter met overcapaciteit (dwergkogelvis).
*filter is gevuld met keramische buisjes, crystal clear bio filter media en filterschuim.
*meer dan voldoende stroming in de bak en uitstroombuis aan het oppervlakte.
*de helf van de planten slaan goed aan de andere helft wil niet echt.
*er zit kienhout in en een steen.
*lichturen al aangepast geweest maar doet niks. Stond op 6 en nu weer opgebouwd naar 8 uur.
*lichtintensiteit aangepast (aantal leds afgeplakt met tape) het is blauw en wit led.
*temp is 24
*kunnen dus geen algeters in ivm kogelvis.

Wie kan me helpen. Mocht je nog info missen.. haha, vraag maar!

Bedankt!

20171121_153214.jpg
20171121_153244.jpg
20171121_153308.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een aanvulling:
Bak draait ongeveer 3,5 maand.
Probeer al veel weg te halen van de algen.
🙂
 
Misschien even als je de waarden hebt laten testen hier de waarden laten zien, de PH, No3 Po4, KH, GH, Fe.
Mogelijk is dat niet in orde en met de schommelende co2 waarden van de Bio Co2 kan dat voor algen zorgen.
 
Als je met 100% osmose water ververst is hoe komt je kh dan op 3-4?

Ik zou osmose en kraanwater mengen zodat je uitkomt op 5 of is dat verkeerd voor je kogeltjes?

Co2 test moet groen zijn en niet groen met een beetje baluw.

En dan is inderdaad je no3 en po4 nog intressant.
 
Waterwaardes heb ik nu even niet bij de hand haha. Maar fosfaat en nitraat was in ieder geval in orde (nitriet ook). Ijzer nog niet getest trouwens, die was op in de winkel.. Kan dat zoveel verschil maken? Ph hangt rond de 7,7. Zit een steen in die kalk bevat, heb ik al getest. Zoek naar een vervanger, versteend hout of drakensteen, maar nog niet gevonden wat ik mooi vind..

Ik gebruik kh plus en gh plus in het osmose water 🙂 zo kom ik op die waardes, controleer het altijd met druppels voordat ik het in het aquarium doe.

nieuwe fles CO2 is al met opstart bezig haha.

Heb trouwens ook elzenproppen en catappablad in het aquarium.
 
Ik ga eerst even meten haha! Ik kom er op terug!
 
Als de indicator groen tot blauw is dan heb je inderdaad een co2 tekort.
 
Ga ik in ieder geval daarmee aan de slag! Biologische co2 is wat dat betreft ook niks eigenlijk haha
 
Ga ik in ieder geval daarmee aan de slag! Biologische co2 is wat dat betreft ook niks eigenlijk haha
Ja ik ben er geen fan van.
Kun je naar mijn idee nog beter easycarbo nemen dat is in iedergevsl constant
 
Wat voor licht zit er boven? Normaliter heb je niet snel co2 nodig bij deze kleine bakjes tenzij er veel of lang belicht wordt en de vraag naar voeding te groot is hierdoor.
Door het licht te dimmen of drijvers te gebruiken kun je vaak de vraag al flink verminderen.
 
Blauw en wit led. Heb al 1 rij afgeplakt, vergeleken met mn andere bakken (zonder alg haha) was hij ook erg fel. 8 uur per dag. Heb ook drijfplanten.
 
Hoeveel watt zonder tape en hoeveel met tape ongeveer? Ik heb boven de 30 liter bakes nog geen 5W aan led en dan is de vraag naar voeding beperkt.
 
Blauw en wit led. Heb al 1 rij afgeplakt, vergeleken met mn andere bakken (zonder alg haha) was hij ook erg fel. 8 uur per dag. Heb ook drijfplanten.
Bovendien geeft dit koudwit licht hetgeen dieper doordringt. Vaak is warmwit (Zit meer rood in) wat beter voor kleinere bakjes.
 
Ik heb geen idee of het warm of koud is eigenlijk. Is volgens mij wel 4 watt. Het is wel wat gelig naar mijn idee. Maar nu ben ik blind hahaha.
 
Ik heb het misschien gemist, maar hoe groot is de bak?
 
4W op 40 liter is niet echt veel naar mijn mening en ik denk dan eerder dat je het in tekorten moet zoeken.
 
Ik ga het straks even aan mijn vriend vragen, heb niet zoveel verstand van verlichting watt etc 😉
 
Even de foto's bekeken en kan niet anders aan de planten zien dat vooral de moeras planten te korten hebben aan voeding en Co2.
Ik zou ondanks dat je zegt een voedingsbodem te hebben Rootsticks of terracaps (Klei met micro voeding en ijzer) bij de planten drukken en je Nitraat en Fosfaat even op waarde meten en dien mogelijk Ferro/ijzer in je water meten.
Om van je Algen af te komen zou ik voorlopig easy-life Carbo gaan gebruiken en de eerste week halve dosering beginnen 2ml op 100ltr water en na deze week opvoeren naar 2ml per 50liter water, hierdoor kunnen de planten het koolstof gebruiken om te assimileren en de algen gaan na enkele weken dood en verdwijnen. (met name penceel en baardalgen)

Ook de kleur kombinatie blauw/wit van je led verlichting is niet optimaal met 7000K of hoger 10.000K omdat planten maar een deel blauw gebruiken en met name rood/oranje gebruiken voor assimilatie en wanneer deze kleur rood niet voldoende aanwezig is zullen de planten ook niet veel gaan doen en ver algen omdat algen juist wel blauw licht kunnen gebruiken maar de planten stagneren.
Raadzaam is om een wit/rood of wit/geel kombinatie lamp/led te gaan gebruiken indien hij vervangbaar is in de kap.

Osmose water is calcium arm en bevat weinig andere mineralen en ook dat hebben we nodig voor de planten dus ik zou 50/50 vermengen met leidingwater bij een water wissel om een niet te hoge PH waarde te krijgen door het harde leidingwater.
Co2 toedienen via een bio fles is niet erg optimaal omdat je weinig controle hebt over de dosering (aantal bellen) die worden afgegeven in het water en daarbij gaat Co2 in de nacht gewoon door en is het nutteloos en eerder schadelijk voor vissen die een Co2 vergiftiging kunnen oplopen omdat de planten het niet verbruiken zonder licht en zelf dan ook Co2 en stikstof afgeven aan het water.
Zou gewoon Easy-life Carbo gaan gebruiken dan heb je veel meer controle en voldoende koolstof in het water om de planten te laten assimileren en voeding stoffen op te nemen om te groeien.

Deze waardes zijn over het algemeen prima voor een succesvolle planten bak.
No2 0
No3 min 10 max 50
Po4 min 0,5 en max 2mg
Fe 0,1 tot 0,5
Co2 min 20 en max 30bpm met vissen en een bak zonder vissen mag deze gerust oplopen tot 40 80bpm
Elke week 30% water verversen en micro voeding toevoegen en ijzer een paar uur later om geen neerslag te krijgen.
Liefst ook Kalium extra elke week toevoegen omdat sommige planten hier snel een te kort aan hebben omdat er in complete plantenvoeding weinig Kalium en ijzer wordt toegevoegd.
Filter zo weinig mogelijk reinigen dan noodzakelijk is , pas verschonen als de uitstroom aanzienkijk minder begint te worden.

Dan kan er eigenlijk weinig mis gaan.
 
Even een update. Ondertussen heb ik mijn collectie druppeltesten aangevuld met nitraat en fosfaat en wat blijkt.... Ik ben iets te schoonmakerig geweest 😉 haha. Nitraat is nul en fosfaat nihil. Doordat ik er een dwergkogelvis in heb (grote vervuiler) ben ik iets te enthousiast (lees overdadig) geweest met verversen! en ook grote waterwissels gedaan ivm alg, dit kreeg ik als advies... Nu het bakje even laten staan en de waardes in de gaten houden. Nitriet is zo goed als nul ook, dus dat is ook mooi. Wil het even aankijken voordat ik er nitraat in vorm van voeding in ga doen. Co2 is na opstart van de fles weer helemaal op peil en nu ga ik voortaan ook tijdig een nieuwe starten. Was denk ik te lang door gegaan op een semi lege fles.

Bedankt voor het meedenken en ik hoop dat ik de oorzaak van mijn algenprobleem nu heb gevonden!
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: het is nog droog
      Terug
      Bovenaan